zelfvetrouwen kwijt met springen hoe terug krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

zelfvetrouwen kwijt met springen hoe terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 14:02

Hallo,
Ik dacht ik plaats een topic misschien hebben jullie tips het zit namelijk zo.
Het begon allemaal dat ik op de pony van mijn zus een wedstrijd reed DB het ging echt heel goed ik mocht 2 maanden later naar de overijsselse kampioenschappen.
Toen kwam het indoor en weigerde die een keer en werd ik iets onzeker maar de volgende keren ging het gewoon weer goed. Toen het weer hellemaal lekker liep viel ik heel hard van mijn pony. (vorig jaar). vorig jaar heb ik er echt alles aan gedaan om het weer op gang te krijgen CB (hc) en impulsrubrieken. Dat ging echt heel goed toen ik weer DB wou starten werd ik onzeker en ben ik uitgebeld. Toen heb ik een stop van 4 maanden genomen en me gericht op dressuur wat erg goed ging. Ik heb vandaag weer concour mijn eerste DB concour gehad maar weer 1 weigering, soms denk ik dat ik er geen plezier meer aan heb maar als ik dan terug kijk op de film wil ik nog wel een keer, soms vind ik het ook erg hoog zoals vandaag, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn pony zo sloom is, en soms vind ik het ook erg raar dat ik thuis met de les gewoon 90 cm spring, en zodra ik op concours kom wat 80 cm staat heel erg slecht gaat, en in parcour krijg ik hele erge buikpijn ik denk omdat ik zoveel drijf maar weet niet zeker.

Weet iemand een opslossing hoe ik gewoon weer een DB parcours kan springen, en niet zo onzeker word?

Ik hoop dat jullie tips hebben.
Groetjes Sofie *\o/*

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 11:43

Ik zou een stapje terug doen en thuis veel parcoursjes oefenen op een wat lager niveau. En zo weer vertrouwen opbouwen. Dan weer op wedstrijd (ook wat lager niveau) en als dat goed gaat, dan rustig weer een beetje hoger gaan. Als je doorgaat zoals je nu doet, is de kans aanwezig dat je door je eigen onzekerheid weigeringen gaat "uitlokken" en daardoor wordt je vertrouwen nog kleiner.

Dus even de tijd nemen om je vertrouwen weer op te bouwen. En dan gaat het daarna des te sneller weer beter! succes!

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 13:28

Marita schreef:
Ik zou een stapje terug doen en thuis veel parcoursjes oefenen op een wat lager niveau. En zo weer vertrouwen opbouwen. Dan weer op wedstrijd (ook wat lager niveau) en als dat goed gaat, dan rustig weer een beetje hoger gaan. Als je doorgaat zoals je nu doet, is de kans aanwezig dat je door je eigen onzekerheid weigeringen gaat "uitlokken" en daardoor wordt je vertrouwen nog kleiner.

Dus even de tijd nemen om je vertrouwen weer op te bouwen. En dan gaat het daarna des te sneller weer beter! succes!

Oke bedankt maar ik spring thuis meestal met de les 90|95 terwijl ik maar 80 hoef en dan ben ik hellemaal niet onzeker.

samecel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:37

sofie189 schreef:
Marita schreef:

Oke bedankt maar ik spring thuis meestal met de les 90|95 terwijl ik maar 80 hoef en dan ben ik hellemaal niet onzeker.

je moet gewoon denken ik ben thuis dus ik rij als thuis als je op wetstrijd gaat dat helpt hoor en als je vrienden hebt of een manege kent waar je eens kan gaan oefenen zo oefen je het eens op een andere plaats als jij onzeker word dan word de pony het zeker ook
ik rij wel met een fjord die steeds valt als zij haar voet verkeerd zet ben er telkens weer direkt op gekropen na dat we samen en kopperol maaken en ik spring er zelf mee ook al veel gevallen maar gewoon knop op nul en doorgaan je paard vertrouwen zoek eerst de fout bij jezelf wand meestal zit hij ook bij jezelf dus knop op nul doe ik ook en gewoon je paard vertrouwen weigert hij stel hem gerust maar stop zekker nieg draaf of galopeer door en opnieuw probeeren op wetstrijd is dat moeilijk maar valt te proberen
laat wat weten en veel succes groetjes celine

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 07:55

samecel13 schreef:
sofie189 schreef:

je moet gewoon denken ik ben thuis dus ik rij als thuis als je op wetstrijd gaat dat helpt hoor en als je vrienden hebt of een manege kent waar je eens kan gaan oefenen zo oefen je het eens op een andere plaats als jij onzeker word dan word de pony het zeker ook
ik rij wel met een fjord die steeds valt als zij haar voet verkeerd zet ben er telkens weer direkt op gekropen na dat we samen en kopperol maaken en ik spring er zelf mee ook al veel gevallen maar gewoon knop op nul en doorgaan je paard vertrouwen zoek eerst de fout bij jezelf wand meestal zit hij ook bij jezelf dus knop op nul doe ik ook en gewoon je paard vertrouwen weigert hij stel hem gerust maar stop zekker nieg draaf of galopeer door en opnieuw probeeren op wetstrijd is dat moeilijk maar valt te proberen
laat wat weten en veel succes groetjes celine[/quote]

ik heb nog wel een filmpje van zaterdag, het is niet zo heel duidelijk want heb opgenomen via tv.

hier is de link; http://www.youtube.com/watch?v=5XFu36p7 ... isz4dRhlk=

samecel13

Re: zelfvetrouwen kwijt met springen hoe terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:23

het is een mooi paard en jij doet niet veel verkeert gaat mee in de sprong geeft em genoeg ruimte om te springen maar had hij genoeg snelheid om te springen na elkaar ??

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:01

Ik zou gewoon heel vaak doen wat wel goed gaat..
Pas als je er zelf behoefte aan hebt zou ik het niveau omhoog gooien ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:10

Ik denk niet dat je buikpijn krijgt van het vele drijven, maar omdat je zenuwachtig bent.
Het is echt jammer dat je zo onzeker bent want je doet het hartstikke netjes!
Als je pony jouw onzekerheid voelt zal hij ook eerder zelf onzeker worden, en gaan weigeren.
Ik zou gewoon doorgaan met wat je doet, het ergste wat je kan gebeuren is dat je eraf valt. En dan is er toch nog niks aan de hand, kan gebeuren, iedereen valt wel eens! Gewoon opstappen en doorgaan ;).

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:42

Doe eens in de les je sporen af, zweepje erbij en zorgen dat ie goed reageert op jouw been. Dus been = reactie en anders een tik. Daar wordt ie al veel vlugger van. Dan met losrijden voor de wedstrijd ook lekker aan je been maken zodat ie beter gaat reageren.
Als ie weigert, rustig opnieuw aangalopperen, en een ruime bocht maken zodat je genoeg ruimte hebt om hem netjes op de sprong aan te sturen. Het valt mij op dat je na die weigering heel hard gaat crossen? Dat is nergens voor nodig, gewoon weer rustig doorrijden en niet op gaan jagen.
Zelf mag je best wel wat meer ontspannen in je hele houding en rijden. Gewoon alles rustig doen, niet gaan jagen oid. Hij springt wel, het is een brave pony maar hij reageert denk ik heel erg op wat jij doet. Als jij rustig en ontspannen blijft, en niet gaat jagen of gaat twijfelen denk ik dat hij al stukken beter springt. :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:31

Oke echt heel erg bedankt voor jullie tips hier heb ik zeker wat aan,
Waar ik aan ga werken.
*goed grondtempo
*goed aan het been
*oefenparcoursen rijden op een concour zelfde hoogte of hoger

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:47

zorgt voor je ontspanning. Ga niet springen als je zelf druk/gestressd bent!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:52

Wat je moet doen? Je eigen filmpje nog eens terug kijken en trots zijn op jezelf! Je doet het hartstikke goed! Gewoon veel wedstrijden rijden dan komt het vanzelf goed!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:35

Ik heb dat ook een tijdje gehad, in het begin sprong ik alles zonder enige twijfeling of angst. Maar sinds ik er een paar keer naast lag (niet ervaren genoeg en toch hoger gaan springen) ben ik een beetje angstig geworden. Het paard voelt dat en weigert dan sommige hindernissen (die ik dus al eng hoog vond). Maar nu ben ik gewoon weer heel laag begonnen, even voor het zelfvertrouwen. En nu merk ik dat het al stukken beter gaat, ik ga nog steeds niet zo hoog als eerst, maar we gaan steeds een stukje hoger. Misschien voor jou ook een optie, gewoon lekker laag beginnen en je zelf vertrouwen weer even opkrikken.

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:49

je moet gewoon rustig aan beginnen. Bijvoorbeeld met balkjes draven en steeds iets hoger springen en begin dus ook op een lage stand.

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:36

ik heb het zelf ook gehad, keek zelf ook tegen de hoogte aan heel vaak uitgebeld door weigerinen, toen ben ik 1 seizoen lekker thuis gaan trainen en oefenpacoursjes van 80 cm gaan springen dat gaf mij weer alle vertrouwen om nu toch lekker foutloos een fijn pacourtje te springen!
zoals meerderen zeggen ga inderdaad een stapje terug ga lekker trainen en dan weer beginnen met springen op concour ! ook wat mij veel heeft geholpen is een Bodyprotactor, maarja dat is maar wat je zelf het fijnste vindt! :)!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:50

Het parcoursje zag er netjes uit, alleen bij de wending ( bij de hindernis waar hij/zij weigerde) kwam je in tempo terug en ging slingeren. Op dat moment moet je beide hand naast elkaar houden en met het been je pony vooruit drukken.

Je zit er netjes op, alleen ben je te groot voor je pony. Niet dat dit op dit moment erg is, maar ik zou in de toekomst toch opzoek gaan naar een grotere.

Verder moet je leren ontspannen, erg lastig maar het kan zeker. Probeer erachter te komen waarom je gespannen bent? Moet je voor je gevoel goed rijden of ben je bang om te vallen?

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:54

Ik heb dit ook meegemaakt, niet met mijzelf maar een vriendin van me.
Rustig aan doen is inderdaad gewoon het beste. En achterhalen waar de spanning vandaan komt.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:16

Ja ik ga deze maand ook weer even op dressuur richten wat ik al zei en elke week een oefenparcoursje springen(als mijn zus tog gaat) kan ik net zo goed mee ;) oefenparcoursjes op een concours zelf geeft me ook wel vertrouwen omdat het een beetje op een echt concours lijkt. @HBZ ja ben inderdaad wat aan de grotere kant ik rij mijn lieve pony nog even 2 jaartjes en dan ga ik opzoek naar een paard maarja daar moet ik nu nog langer niet aan denken haha. @percyleen haha bedankt voor je leuke compliment.

Ik denk dat de spanning voornamelijk komt door de hoogte, van sommige hindernissen maar ik vind zelf dat het hier niet zo hoog staat maar op sommige concoursen staat het wel weer erg aan de maat en dan heb ik nog weer iets hogere spanning ;p

echt bedankt voor jullie tips nogmaals ;)
(ik zal wel een filmpje van dressuur of springenparcoursje maken zodat jullie beetje op de hoogte blijven )

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:52

Ga nooit op wedstrijden denken van het staat hoog, zeg gewoon tegen jezelf het staat niet hoog en ik kan het best.

Ik zag er eerst ook wel tegen op en als ik dan mensen hoorde praten van het staat hoog etc. werd het nog erger. Ik kijk zelf nooit meer naar de hindernissen, als je weet dat je pony het kan dan komt het goed toch?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:24

HBZ schreef:
Ga nooit op wedstrijden denken van het staat hoog, zeg gewoon tegen jezelf het staat niet hoog en ik kan het best.

Ik zag er eerst ook wel tegen op en als ik dan mensen hoorde praten van het staat hoog etc. werd het nog erger. Ik kijk zelf nooit meer naar de hindernissen, als je weet dat je pony het kan dan komt het goed toch?

Haha dat is goed ik denk het ook niet zo zeer snel maar op een oxer meestal van die staat best wel hoog ;p

pam19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:32

misschien eerst een keer hc(cb) starten, en dan als dat goed gaat daarna direct db starten

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 20:16

pam19 schreef:
misschien eerst een keer hc(cb) starten, en dan als dat goed gaat daarna direct db starten

hee, ja dat heb ik ook wel gedaan maar teon kreeg ik een boete dat je niet meer mocht staren HC echt heel raar maarja later ook niet meer gedaan mocht alleen impuls maar BB vind ik weer hellemaal niet in de buurt komen met normale DB hoogte.