Dominantie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 09:49

Hey bokkertjes,

Ik heb onlangs een paard overgenomen. de vorige eigenares helpt me nog om de overgang vlot te laten verlopen. Mijn eerste ritje op haar, een les, ging super. Ze ging ervoor al regelmatig langs, dus ze kende mij ook al. De dag erna dacht ik, ik ga langs, zadel op, maak een kort ritje et voila. Maar dat ging niet zoals verwacht.
Ik ging de buitenpiste in, wat ze gewoon is, even nadat ik erop zat begon ze en kleine rodeo, heb het kunnen uitzitten. Ik dacht da ze schrok dus wijzigde het plan, dan maar even rond wandelen met mezelf langs haar, misschien is het angst.
Eerste rondje ging goed, maar toen ging het mis. Plots stond ze al stijgerend voor mijn neus, ze rukte zicht los en ging er al bokkend en stijgerend vandoor. Volgens de vorige eigenares was dit dominantie, het is namelijk een heel dominant paard.
Hoe kan ik dit best doorbreken? Hebben jullie tips voor mij?

Ze gaf tijdens het stijgeren niet de intentie mij te raken, want ik stond er zo dichtbij (aangezien ik haar teugels vasthad) ze moest haar voorbenen maar lichtjes uitsteken om mij te raken en dit deed ze helemaal niet.

Pentax

Re: Dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:01

Omdat de vorige eigenaar zegt.... Nee ik zou er even een dierenarts bij halen. Dominantie is een paard dat hier en daar grenzen op kan zoeken bij bepaalde mensen. Dit is geen dominantie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:06

@pentax: waarom meteen altijd weer met die DA smijten..ik zie geen enkele aanleiding daarvoor.

TS: als oude eigenaar aangeeft dat het dominantie is, ben je gezegend..ik heb er hier ook een staan die gewoon uit protest steigerd en dat wordt je een keer zat.
Bij mij heeft grondwerk erg geholpen, maar ik wist wel zeker dat het dominatie was..mijn paard is wat dat betreft gewoon een lijer.
IS het geen angst, voor de nieuwe,vreemde omgeving? en dan bedoel ik zonder de oude eigenaar die weet wat het paard voor truukjes kent.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 23-03-12 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:08

Sorry ken je mij? Iemand koopt een paard dat opeens radicaal verandert in gedrag.... Tja... Dat is gewoon een optelsommetje. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:12

Pentax schreef:
Sorry ken je mij? Iemand koopt een paard dat opeens radicaal verandert in gedrag.... Tja... Dat is gewoon een optelsommetje. ;)

Of een handig paard dat onzekerheid aanvoelt en er handig op inspringt...of een sensibel paard dat leiding nodig heeft...ook allemaal optelsommetjes..Waarom de DA dan? Ik zie nergens iets dat alarmbellen laat rinkelen..paard steigert en bokt..ook aan de hand. Kan legio dingen zijn.
Helemaal als oude eigenaar dominatie aangeeft, kun je maar beter beginnen met grenzen trekken..en dan verder kijken.
MAar dat is aan TS. We weten niet hoe zij met paard omgaat en hoe het paard is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:15

Ik zou eens vragen of de vorige eigenaar even wil komen om je daarbij te helpen zij kent het paard dus ik denk dat zij ook degene zal zijn die je precies kan uitleggen wat je op zo'n moment moet doen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 10:17

@Pentax: Ik ken het paard en de vorige eigenares al langer. Ik doe het samen met iemand anders en deze persoon is al eens eigenaar geweest van het paard, lang verhaal dat ik hier niet uit de doeken doe. Ik wist dat ze dominant was, maar dit had ik haar gewoon nog nooit zien doen. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat ze last had van de rug, aangezien het zadel erop lag, maar dan had ze hier toch de dag voordien ook al last van gehad zou ik denken, niet?

Ik dacht eerst ook aan angst, omdat het op een punt was waar ze de ronde ervoor ook zo kijkerig was, maar de vorige eigenares kan het zien aan haar ogen en oren. Daarom gaan we straks samen en op die plek aan de longe, want blijkbaar deed ze dit vroeger bij de vorige eigenares aan de longe ook, daarom denkt ze aan dominantie. Normaal ging ze alleen gaan, maar als het dominantie naar mij toe is, zal ze dit ook alleen nog eens doen naar mij toe, vandaar vond ik het beter mee te gaan.
Ik had haar streng moeten aanpakken en terug neertrekken om het zo te zeggen, maar als ze zo vlak aan je neus staan en jij hebt enkel de teugels vast, is dit nogal moeilijk.

Vanaf 1 mei is ze pas officieel van mij, dus alles gebeurt nu volop in samenspraak (van een goede verstandhouding gesproken)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 10:19

Ze heeft wel een strenge hand nodig, ook tijdens het rijden, en dit is zoizo iets waar ik aan moet werken. Ik denk dat ik de dieren TE graag zie. Daarom is dit echt een uitdaging en een goede leerschool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:58

Een strenge hand tijdens het rijden? Howww ik hoop dat je dat goed bedoeld...?

Ik zou gewoon niet te snel teveel willen ook al deed de eigenaresse hetzelfde met haar. Ze moet aan jou wennen, jou leren vertrouwen. Ga eerst eens wat grondwerk met haar doen, kijken hoe ze dan reageert.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:00

debravanesch schreef:
Ze heeft wel een strenge hand nodig, ook tijdens het rijden, en dit is zoizo iets waar ik aan moet werken. Ik denk dat ik de dieren TE graag zie. Daarom is dit echt een uitdaging en een goede leerschool

Of eentje waarmee je gaat verongelukken.....

Je hoeft niet met ieder paard overweg te kunnen, toch niet als je geen prof bent...Als jouw karakter beter past bij een paard waarvoor je minder streng moet zijn en wat je niet telkens terug op de plaats moet zetten, zoek dan gewoon zo'n paard. Dit blijft niet leuk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:57

Ik zie mijn paard heel, heel graag, en zij is ook dominant, maar met consequent zijn kom je er met zachte hand ook...........
Overigens, als mijn paard aan de hand steigert, heeft ze een knal te pakken hoor. Ik trek haar niet naar beneden, en zeker niet aan het bit, maar ik kan altijd nog een skup uitdelen, en believe me, dat doe ik ook ~~}>
Je hoeft niet hard te zijn. Als je maar consequent bent, en kunt ingrijpen wanneer dit nodig is.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:38

Het leek er eerder op dat ze het deed om te kunnen spelen, ze zag bij mij haar kans schoon om los te komen en heerlijk buiten rond te huppelen. Met een andere ruiter op haar rug probeerde ze enkele keren weg te komen, maar deze ruiter kent haar al door en door en uiteindelijk heeft ze schitterend gereden.
Tja eerste zonnetje, het raakt iedereen

Binnen is ze echt een schatje hoor, soms komt de dominantie erdoor en dat zie je aan haar oren en hoofd, dan moet je even streng zijn en daarmee bedoel ik de dominantie overnemen. Ze reageert zelfs redelijk goed op stem, tja ze is eigenlijk nog maar 2 jaar echt onder het zadel.
Haar eerst binnen leren kennen is dus de boodschap!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:46

Ik denk dat dit een gevalletje is van elkaar beter leren kennen, waarschijnlijk is ze jouw grenzen aan het opzoeken dus wees erg duidelijk in waar jouw grenzen zijn. Des noods haal je er hulp bij om haar in het grondwerk te zetten als ze net wat te sensibel en dominant voor je is.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:51

Dat ben ik zoizo van plan. De vorige eigenares gaat de eerste keer samen met mij longeren, zodat ik ook dit bij haar onder de knie kan krijgen en aangezien ze op een manege staat kan ik altijd de hulp inroepen van één van de instructrices.

Dat is ook de reden dat we de overnamen geleidelijk aan doen, zodat we elkaar leren kennen! Maar verder is het echt een schatje hoor, ze houd van knuffelen en ze vraagt dat ook echt, alleen moet ze soms nog wat denken aan je "personal space" om het zo te zeggen, maar dat is dan weer haar dominantie die naar boven komt. In de stal kan ik dit al zien en doorbreken, dus ik denk dat we goed op weg zijn

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:08

debravanesch schreef:
Ik dacht eerst ook aan angst, omdat het op een punt was waar ze de ronde ervoor ook zo kijkerig was

Het lijkt me goed om een precies beeld te hebben van wat er gebeurd is, dus ik beschrijf het beeld dat ik nu heb en hoor graag of dat klopt:
- De eerste keer dat je dit paard werkelijk reed, was een les. Daar was de huidige eigenaresse bij (jij bent zelf vanaf mei eigenaresse) en nog iemand die lesgaf. Alles ging goed.
- de tweede keer dat je reed was een dag later. Je hebt het paard gepakt (uit de wei? uit de stal?), gepoetst en opgezadeld. Allemaal alleen, alles ging goed.
- Je bent opgestegen. Was jij als enige in de buitenpiste? Stond het paard braaf stil met opstijgen?
- Je bent gaan rijden. Het is mij niet duidelijk wanneer het precies mis ging, in de OP staat dat ze even na het opstijgen een rodeo gaf, in het citaat hierboven staat dat het mis ging op een punt waar ze de ronde ervoor ook kijkerig was. Slaat die opmerking op de rodeo of op het plotsklaps steigeren terwijl je al was afgestapt?

(Dit is allemaal niet om te zeuren hoor, maar het is al lastig genoeg om mee te denken vanachter een beeldscherm dus vind ik een nauwkeurige beschrijving van wat er gebeurd is heel erg belangrijk)

Verder nog een algemene opmerking: een dominant paard is altijd dominant. Naar mensen, maar net zo goed naar paarden. Als je in de gelegenheid bent om te kijken hoe dit paard zich gedraagt in de kudde, dan kun je daar heel erg veel uithalen over hoe je het beste met haar om kunt gaan. Echte leiders vechten hoogst zelden, het zijn vaak de 'wannabe' leiders die klappen krijgen en uitdelen (behalve bij erg jonge paarden en soms bij ruinen, daar wordt ook regelmatig wat ruw gespeeld). Die 'wannabe' leiders zijn niet zozeer dominant als wel onzeker en onzekere paarden hebben, nog meer dan andere paarden, duidelijkheid nodig. Zoals Yamcha al aangeeft kun je ook prima met een zachte hand duidelijk zijn.

Vanwege je opmerking dat er iets mis ging op een punt waar het paard eerder al aangaf de zaak niet te vertrouwen, zou ik niet meteen de mogelijkheid uitsluiten dat je met een onzeker paard te maken hebt. Van het paard uit geredeneerd kun je ook zeggen dat ze de eerste keer door kijkerig te zijn waarschuwde dat er iets was ('hallo, kijk eens daar, ik zie/hoor/ruik iets vreemds, weet jij wat dat is en wat ik daarmee moet?') en de tweede keer niet ging wachten of je inmiddels óók doorhad dat er iets was maar meteen paniekering ging proberen zichzelf te redden. Als je haar niet kunt vertellen dat er niets aan de hand is, moet ze dat immers zelf gaan bedenken. En dat kunnen paarden meestal niet. Let wel, ik beweer niet dat het paard niet dominant is, ik geef alleen aan dat ik op basis van de informatie de je hebt gegeven ook een andere verklaring voor haar gedrag denkbaar vind. Sowieso is het een goed plan om het overnameproces weer even een stapje langzamer te doen en voorlopig lekker samen met de huidige eigenaresse aan de slag te gaan, tijd zat tot 1 mei toch en wel zo gezellig.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:20

maura schreef:
debravanesch schreef:
Ik dacht eerst ook aan angst, omdat het op een punt was waar ze de ronde ervoor ook zo kijkerig was

Het lijkt me goed om een precies beeld te hebben van wat er gebeurd is, dus ik beschrijf het beeld dat ik nu heb en hoor graag of dat klopt:
- De eerste keer dat je dit paard werkelijk reed, was een les. Daar was de huidige eigenaresse bij (jij bent zelf vanaf mei eigenaresse) en nog iemand die lesgaf. Alles ging goed.
- de tweede keer dat je reed was een dag later. Je hebt het paard gepakt (uit de wei? uit de stal?), gepoetst en opgezadeld. Allemaal alleen, alles ging goed.
- Je bent opgestegen. Was jij als enige in de buitenpiste? Stond het paard braaf stil met opstijgen?
- Je bent gaan rijden. Het is mij niet duidelijk wanneer het precies mis ging, in de OP staat dat ze even na het opstijgen een rodeo gaf, in het citaat hierboven staat dat het mis ging op een punt waar ze de ronde ervoor ook kijkerig was. Slaat die opmerking op de rodeo of op het plotsklaps steigeren terwijl je al was afgestapt?

(Dit is allemaal niet om te zeuren hoor, maar het is al lastig genoeg om mee te denken vanachter een beeldscherm dus vind ik een nauwkeurige beschrijving van wat er gebeurd is heel erg belangrijk)

Verder nog een algemene opmerking: een dominant paard is altijd dominant. Naar mensen, maar net zo goed naar paarden. Als je in de gelegenheid bent om te kijken hoe dit paard zich gedraagt in de kudde, dan kun je daar heel erg veel uithalen over hoe je het beste met haar om kunt gaan. Echte leiders vechten hoogst zelden, het zijn vaak de 'wannabe' leiders die klappen krijgen en uitdelen (behalve bij erg jonge paarden en soms bij ruinen, daar wordt ook regelmatig wat ruw gespeeld). Die 'wannabe' leiders zijn niet zozeer dominant als wel onzeker en onzekere paarden hebben, nog meer dan andere paarden, duidelijkheid nodig. Zoals Yamcha al aangeeft kun je ook prima met een zachte hand duidelijk zijn.

Vanwege je opmerking dat er iets mis ging op een punt waar het paard eerder al aangaf de zaak niet te vertrouwen, zou ik niet meteen de mogelijkheid uitsluiten dat je met een onzeker paard te maken hebt. Van het paard uit geredeneerd kun je ook zeggen dat ze de eerste keer door kijkerig te zijn waarschuwde dat er iets was ('hallo, kijk eens daar, ik zie/hoor/ruik iets vreemds, weet jij wat dat is en wat ik daarmee moet?') en de tweede keer niet ging wachten of je inmiddels óók doorhad dat er iets was maar meteen paniekering ging proberen zichzelf te redden. Als je haar niet kunt vertellen dat er niets aan de hand is, moet ze dat immers zelf gaan bedenken. En dat kunnen paarden meestal niet. Let wel, ik beweer niet dat het paard niet dominant is, ik geef alleen aan dat ik op basis van de informatie de je hebt gegeven ook een andere verklaring voor haar gedrag denkbaar vind. Sowieso is het een goed plan om het overnameproces weer even een stapje langzamer te doen en voorlopig lekker samen met de huidige eigenaresse aan de slag te gaan, tijd zat tot 1 mei toch en wel zo gezellig.

Ik was in de buitenpiste, met de persoon waar ik samen het paard mee overneem.
De rodeo gebeurde niet lang na het opstijgen (hierbij stond ze stil) na deze rodeo ben ik afgestapt en heb ik naast haar gelopen, de piste rond.
In de stal gaat alles perfect, ze vindt het helemaal niet erg dat ik er ben, als ik voor de stal sta en ik ga wandel heen en weer, wandelt ze zelfs mee, dus dat gaat vlotjes.

Aangezien ze heel goed reageert op stem en je ze kan gerust stellen met je stem, denk ik dat het inderdaad ook moet lukken met zachte hand, als je maar correct bent als het niet goed gaat (alle dat denk ik toch ;-) )

Ik zal eens op haar gedrag gaan letten in de wei, misschien ideaal moment want het is de eerste keer dat ze op de wei gaat staan in die manege, dus het is nog zoeken naar bij welke paarden ze goed kan staan.

Ik zorg zoizo dat er altijd iemand bij is als ik rijd, zeker in het begin! en ga ook proberen zo veel mogelijk met de huidige eigenaresse te rijden, vandaar dat we ook samen gaan longeren.

We zullen inderdaad best onze tijd nemen om elkaar te leren kennen!!! en ik zal jou inzicht zeker in mijn hoofd houden!!! lijkt me echt nuttig