Conditie opbouwen en pas verruimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Conditie opbouwen en pas verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:34

Hoi iedereen

Nu dat het buiten beter weer is en het stilletjes aan wat warmer word ga ik weer aan de slag met men paardje :)

Het is al even geleden (oktober) dat we nog gereden hebben dus zijn bespiering en conditie zijn er enorm op achteruit gegaan.
Graag zouden we tips hebben hoe we deze weer rustig en makkelijk kunnen opbouwen. :)

Ook zou ik graag de pas van mijn dravertje wat willen vergroten. Als we draven (rustig tempo) neemt hij mini stapjes dus moet hij veel te snel gaan dus met strijkproblemen tot gevolg. Gaan we iets versnellen, dat strekt hij als een gek en het zit echt niet goed (gooit echt bene weg zoals je ziet in een hoge kurr).

Dus graag zouden we tips willen voor de conditie en bespiering en ook hoe we zijn drafje kunnen aanpakken :)

Maar er is 1 belangrijk probleem. We hebben GEEN mogelijkheid tot een bak. We kunnen alleen buitenritjes maken en veel wegen zijn al verhard voor die domme tractors :(

Ik hoop dat iemand me kan helpen, eventueel pb voor het makkelijk te houden qua schema? of planning :)

Ik hoop dat iemand me wil en kan helpen :)
Ik vraag dit omdat ik niet veel verstand heb qua conditie training, de paarden waar ik vroeger op reed waren sportbeesjes dus die konden aardig wat hebben. Ik heb bang dat ik hem misschien te ver drijf, daarom mijn vragen :)

Groetjes :)

Anoniem

Re: Conditie opbouwen en pas verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:38

Poeh dat is wel heel lastig zonder bak. Je kunt namelijk niet zomaar even de draf 'veranderen'. Wel kun je met ontspanning en nageeflijkheid al heel veel bereiken, maar daarvoor wil ik je aanraden les te nemen en in een bak te rijden. Of balkjes lopen, maar ook daar heb je een bak voor nodig.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:41

Dat is helaas niet mogelijk. Heb al advertenties genoeg geplaatst maar er is niets in de buurt te vinden :(

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:26

Kan er iemand me helpen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:48

Ik ben bang dat je het met mijn antwoord moet doen...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:56

Maar het kan toch niet zijn dat het onmogelijk is zonder bak. Alsof dat de oplossing is voor alles ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:58

Nou dan moet je buiten dressuurmatig aan het werk willen gaan, maar dan nog is les verstandig want dat zijn specifieke oefeningen die wij je niet zo kunnen vertellen zonder het paard te hebben gezien.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:59

Vraagt conditietraining dan zo een moeilijke situaties ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:01

Conditietraining kan je goed buiten doen, veel stappen, wel actief doorstappen niet slenteren. Begin met een kwartier à 20min. en vanaf dat je voelt dat hij dit goed aankan bouw je verder op naar 30min, 45min, 1u, daarna doe je er een paar minuten draf tussen die je dan ook langzaam verder uitbouwd.
Niet te snel willen opbouwen, geef het paard de tijd om zijn spieren te laten wennen, maar wel regelmatig, het is beter om 4à5x per week 15min te stappen dan 1x per week een uur.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:27

Dank je Mandyke, hier heb ik heel wat aan :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:38

Op zich is een zandpad niet erg, dan kan je lekker vaak heen en weer schakelen maar een bak is toch wel erg handig..

Zomaar boem klap die draf verbeteren, is nagenoeg onmogelijk, daar gaat echt tijd in zitten, het dier word niet zomaar sterker. Maar ik zou er vooral aan werken hem achter sterker te maken, als hij achter sterk word, kan hij het horizontaal evenwicht wat meer op het achterbeen plaatsen en in het voorbeen meer rijzen, bovendien krijg je hoogstwaarschijnlijk door het schakelen ook meer souplesse in zijn lijf en zal hij lekkerder vanuit de schouder kunnen komen met een actief achterbeen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:32

Conditie opbouwen kan prima zonder bak. Sterker nog, ik denk dat je buiten juist beter conditie op kan bouwen (rechtuit rijden) dan in een bak.

Spiertraining lijkt me dan in de bak weer makkelijker. Weet niet hoe jouw omgeving is waar je rijdt, maar ik heb dus weinig grote velden in de buurt waar ik figuren kan rijden. En juist met die figuren (slangevoltes, voltes vergroten/verkleinen) ben ik bezig met het trainen van de bespiering. Natuurlijk maak ik in de bak ook veel overgangen en tempowisselingen, om 'm actief te krijgen/houden en om te zorgen dat ie z'n spieren traint en blijft opletten.
Maar op buitenrit wordt het voor mij toch al lastig om (slange)voltes te rijden. In het bos gaat het niet (smalle ruiterpaden) en op het fietspas/langs akkerweggetjes doe ik het ook niet. Denk niet dat automobilisten/fietsers/wandelaars erg blij met me zouden zijn :+

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:44

Conditie opbouwen door staptraining zoals Mandyke aangeeft. Daar wordt je paard sterker van en krijgt je paard meer conditie van.

Heb je een stuk weiland wat je eventueel af kan zetten als bak of longeerkraal?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:19

Er zijn wel veel velden maar deze zijn vaak losbewerkt en bezaaid :(
Maar al bedankt voor de goede tips, hier zal ik zaterdag rekening mee houden :)

En zou VD mijn paardje ook sterker maken ? :)