Slechte zit op verzorgpaard met dressuurzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maflinger1

Slechte zit op verzorgpaard met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:11

Ik hoop dat dit hier goed staat
Hoi,
Ik verzorg nu sinds een paar maanden een leuke Haflinger ruin.
Het gaat redelijk goed, maar ik heb een probleempje; ik heb echt een hele slechte, onstabiele zit op hem.
Ik ben er nu 2x af gevallen doordat hij even schrok van een ander paard dat raar zat te doen en daardoor bokte.
Natuurlijk kan elk paard schrikken dat is ook niet mijn punt (hij is normaal echt heel braaf), alleen zit ik gewoon zo slecht.
Ik zit onstabiel, steek mn tenen naar buiten, kan mijn benen en handen niet stilhouden en ik heb de neiging om voorover te vallen.
Hij heeft een Euroriding dressuurzadel, redelijk diepe zit.
Pony is geen tank, maar ook geen smalle pony, 1.40m hoog en 17 jaar.
Ik rij 1x per week op hem.

Ik rij ook nog 1x per week op een manege.
Hier hebben de paarden allemaal veelzijdigheidszadels, met een 'normale' zit, niet onwijs diep.
Ik rij op verschillende manegepaarden en pony's en kan bokken of op-hol-slaan-sessies makkelijk uitzitten, ook is mijn houding daar veel beter (ik zit rechtop, stille benen en handen, voeten netjes. Was vroeger wel anders, maar ik heb er hard aan gewerkt samen met mijn instructrice en ben echt heel veel vooruit gegaan).

Hoe komt het dat ik zo'n slechte zit heb op mijn verzorgpaard, en een redelijk goede op manegepaarden?
Komt dit door het zadel? Ik had wel heel erg spierpijn de eerste keren dat ik met dit zadel reed.
Wat kan ik doen om een stevigere zit te krijgen op een dressuurzadel?
Als ik er namelijk nog een keer af val, ben ik bang dat ik moet stoppen met hem verzorgen van mijn ouders.. en dat wil ik echt niet omdat ik heel veel van hem kan leren.

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:43

Vraag aan de eigenaar of er misschien een ander zadel kan worden aangeschaft. Die zijn heel goedkoop te vinden, via marktplaats of bij de divoza zijn ook inmiddels gebruikte zadels die ze nog aanbieden. (:

ismy

Re: Slechte zit op verzorgpaard met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:47

Naar de eigenaar gaan en het verhaal vertellen. Misschien komt er dan een oplossing.

Kun je je verzorg pony niet voor één keer mee nemen naar de manege om te kijken wat je instructrice er van zegt?
Zadel evt na laten kijken en of meerdere mensen hier ook last van hebben met dit soort zadels.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:35

Je zegt dat alle manegepaarden een vz zadel hebben en je verzorgpony heeft dus een dressuurzadel.
Op een dressuurzadel heb je je buegels over het algemeen wat langer dan op een vz zadel.
Het kan dus zijn dat je hierdoor opnieuw je balans moet vinden.
Ik denk als je er maar vaak genoeg mee rijd, dat het vanzelf wel went

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:32

Kan vele redenen hebben. Het kan zijn dat het zadel niet goed past op het paard en dus bv voorover kiepert of juist achterover. Als dat het geval is kun je onmogelijk goed zitten.
Verder kan het ook gewoon gewenning zijn, je beugels misschien eens wat langer doen en eens een zitles nemen op je vz paard.

Dus misschien een optie om even te overleggen met de eigenaar, zadelmaker laten komen kijken of het zadel goed ligt en meestal kijken ze ook nog als je het paard rijdt zodat ze ook kunnen zien of zadel goed ligt als je er op rijdt. Als het zadel goed past op je paard en voor jouw niet te klein/groot is denk ik dat je er gewoon nog aan moet wennen en zou je zitlessen kunnen nemen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:26

ik zou ook gaan experimenteren met beugellengte.
Daarbij is een hele goede oefening licht te rijden en een pas over te slaan, dus: sta-sta-zit
zo vind je vanzelf een stabiele houding

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:42

Ik zal gaan kijken met beugels langer/korter :)
Zitles is ook een goed idee inderdaad.
Bedankt voor jullie tips iig!