naar rechts springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

naar rechts springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 15:43

hallo,

ik heb een 5jarige spring gefokte ruin en op de planning staat dat we aankomend outdoor seizoen vollop gaan starten. nu zijn we al een tijdje hard aan het trainen niet alleen met springne maar ook dressuurmatig. hij heeft met springen een afwijking naar rechts en ik vraag me af hoe ik dit op kan lossen. paard is gwn recht maar is op de rechterhand wat zwaarder dan links.
zijn spring techniek is voor derest wel oke

Afbeelding

ik zou het heel fijn vinden als iemand iets voor me weet op dit te verbeteren

FCSA

Re: naar rechts springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:33

Trechter springen? Dus trainen met twee balken als een fuik op de sprong? Wat ook kan helpen is hindernissen schuin springen (bv. van hand veranderen over een steil die op de AC lijn staat), dus niet altijd recht over het midden, zodat het paard beter op jouw hulpen gaat wachten.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:36

Ik vrees voor je dat dit gewoon zijn natuurlijke scheefheid is. Verdiep je eens in verticaal rechtrichten.... is goed rijtechnisch op te lossen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:50

Hier zijn verschillende manieren voor om dat te verbeteren.
Het begint met dressuurmatig rechtrichten, zorg dat ie links het bit beter aanneemt zodat je rechts steeds je hand kunt ontspannen. En dat zo uiteindelijk de druk op het bit aan beide kanten gelijk is. Zorg dat je een goede dressuurinstructeur hebt die je met dit probleem kan helpen, want hier kun je veel dingen onbewust bij fout doen, zoals scheef zitten.

Begin met een balk of cavaletti en galopeer daar linksom overheen, uiteindelijk maak je er een hinderns van en de volte steeds groter. Zorg dat je niet te veel stelling neemt naar links en de buitenkant goed begrenst, want hij wil waarschijnlijk juist met zijn schouder naar rechts springen, waardoor de rest van het lichaam volgt.

Zet een persoon rechts achter de hindernis, net voorbij de landing, eerst ten hoogte van de staander en steeds een stukje naar het midden, tot ongeveer een kwart van de balk. Heb je er een beeld bij?
Je paard zal nu naar de persoon kijken en daar vanaf springen en zo dus met zijn schouder iets naar links springen en uiteindelijk recht blijven. Je kunt de persoon ook vervangen door een balk, ton of iets dergelijks, maar daar hebben ze vaak iets minder respect voor en is dus minder effectief, bovendien kan dat wat gevaarlijker zijn, als je paard er bovenop springt, een mens kan opzij, een ding niet.

Als hij voor de hindernis al wat naar rechts kruipt, dan kan een schuine balk voor de hindernis of trechter, zoals al genoemd ook effect hebben. Springt je paard pas in de afzet naar rechts, dan heeft dit geen zin, omdat ze dan gewoon over de schuine balk weg springen en moet je dus iets in de landing gebruiken, wat ik eerder noemde.