hunter87 schreef:Gisteren was ik het echt zat. na een half uur had ik zulke pijnlijke armen en schouders van die 600kg wat maar loopt te hangen dat ik er zo klaar mee was dat ik hem eigenlijk terug in de wei heb gezet. niet goed natuurlijk maar ik ben ff de oplossing kwijt.
Kijk, nu zie ik al waar je de fout in gaat.
Je gaat mee in het gedrag van het paard. Hij gaat hangen, hij gaat terughangen. Waarom laat je hem dat doen?
Dit is een rijtechnisch probleem van de zuiverste orde. Geen fysiek ongemak van het paard. MAar dat gaat het wel worden. Omdat jij niet loslaat en hij vervolgens zich vast zal gaan zetten in de rug en in het lijf.
Als jij aan een touw hangt dat ik vast houd, dan ga ik niet terugtrekken, dan laat ik los. Liefst zo dat jij op je gezicht gaat.
De teugels moet je ook zien als zo'n touw.
Het paard zoekt een mogelijkheid, en jij biedt die mogelijkheid. Niet meer doen dus. Je moet lui worden, elk fysiek conflict uit de weg gaan.
Een scherper bit helpt hierbij niet.
Wat je moet doen:
- ophouding maken alleen aan de buitenkant. Waarom? Omdat hij dan minder snel kan hangen of terugtrekken als je het op een kant doet.
- wel EISEN dat hij terugkomt. En daarmee zo gewicht in de buitenhand nemen als nodig is om die reactie te krijgen. En als dat 10 kilo is, dan zul je ook die 10 kilo moeten nemen en niet afhaken bij 9,5 kilo. Die reactie is heel belangrijk want die bepaalt of jij daarna wel of niet kunt loslaten.
- en loslaten, dát is wat jij moet doen! Zodra je paard terugkomt op die ophouding, LOSlaten. En wel snel! Elke tel die jij te laat reageert, speelt hem des te meer in de kaart. Daarbij is het ook nog dat elke tel die jij te laat reageert, jouw actie onduidelijker maakt naar het paard toe.
En heel scherp letten op het tempo. Snel voelen dat hij versnelt en dan weer ingrijpen. Hoe langer jij wacht met ingrijpen, hoe meer het escaleert en hoe harder je moet ingrijpen. En dat harde, dat moet je vermijden. Je moet weer terug naar kleine hulpen, kleine en fijne ophoudingen. Kan zijn dat je wel 100x achter elkaar moet ingrijpen omdat hij steeds weer versnelt. Geef hem de kans om te versnellen, om de fout in te gaan. Met de ophouding vang je hem weer op. Maar NIET vasthouden. Dat ga je afleggen. Je bereikt er niets mee en het paard wordt er alleen maar slechter van.
Je moet lui zijn. Geen gewicht in je handen willen tillen. Hij moet zichzelf maar dragen.