paard grijpt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard grijpt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 06:50

ten eerste dit paard is niet van mij en staat bij de eigenaar voor de kar.

de eigenaar en ik hadden eerst hetzelfde probleem. paard pakt bit vast. zowel onder het zadel als voor de kar. wat de eigenaar deed '' ik geef hem dan een rukje op z'n bit dan laat die wel los.'' idd als je in je mond getrokken word laat je wel los. maar ok het helpt bij hem wel.

maar bij mij word het probleem alleen maar groter en erger. hij rijd natuurlijk met een stang die veel scherper is met de kar.
ik rijd met een scholingsbit. ik reed eerder met een dubbelgebroken bit maar nadat hij zn bit elke keer vast pakte via een vriendin een scholingsbit geprobeerd. super fijn, tot het vast pak probleem begon bij de eigenaar en bij mij steeds erger word.

ik heb geprobeerd om tijdelijk terug te gaan naar mijn dubbelgebroken bit maar hier loopt die dwars doorheen. hij heeft eigenlijk geen respect voor dat bit. (kan er niet eens mee sturen, laat staan een overgang terug rijden)
ik heb geprobeerd om de kant die hij vast pakt los te gooien, dat lukte in het begin aardig, tot meneer beide kanten vast pakte en hij dr een spelletje van maakte om beide kanten vast te pakken en zo ongeveer een heel uur met ''lange teugel'' te rijden.
ik heb geprobeerd om een ophouding te maken aan de kant waar die hem vast pakt en even een duwtje met me been aan die kant te doen maar ook dat helpt niet.

gisteren was ik het echt zat. na een half uur had ik zulke pijnlijke armen en schouders van die 600kg wat maar loopt te hangen dat ik er zo klaar mee was dat ik hem eigenlijk terug in de wei heb gezet. niet goed natuurlijk maar ik ben ff de oplossing kwijt.

ik heb les, en het gekke is dat als ik les heb hij het niet doet. of althans minder doet, ik merk dat niet eens.

mijn vraag is dus, weet iemand nog iets tegen het vastpakken van het bit (hij is reeds bij de tandarts geweest en hij heeft geen tandprobleem) en misschien is nog een ander bit een optie maar dan juist, welk bit....
ik heb er zelfs al serieus aan gedacht om bitloos te gaan rijden, maar dat is natuurlijk de aller laatste optie.
iemand ideeen?

marianbv

Re: paard grijpt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 07:39

En toch deed je het juist met het naar voren doen van de teugels zodat hij niets heeftom vast te pakken.
Het is niet in een keer over , hier kan dagen misschien weken over heen gaan maar blijf dit volhouden.
Als je de teugel los laat heeft hij niets meer om vast te pakken en zal het kwartje uiteindelijk wel vallen.
Je hebt alleen geduld nodig.
De teugels vast houden helpt niet want je gaat dat niet winnen en et is juist wat het paard wil.
Dus teugels even naar voren zodat al het gewicht er af is en been bij geven en dit telkens blijven herhalen ook al doe je niets anders op den duur weet hij dat het geen zin heeft.
Wel alw je de teugels naar voren hebt gedaan weer oppakken maar gelijk weer naar voren als hij vast pak.
ZOrg ervoor dat hij niets heeft om vast te pakken dan houd hij op den duur vanzef op.
Succes

channie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 07:46

verhaal komt me heel bekend voor.

Ik heb zelf een haflinger kruizing (springpony) En die had er ook een handje van op buitenrit bit links vast te pakken en weg was die. (ook deed hij dit na latere hand op concour.!Nou dan ga je dan met een paard die amper te sturen is een pacour rond van 1,20. Werd er niet echt happy van.Op ten duur was ik er zo zat van had al wat informatie op gedaan maar het verschilt daardoor toch per paard per pony. Ik ben zelf gewoon iemand die geen voorstander is van teveel bitten proberen je paard/pony wordt hier harder van . Ik rij zelf mijn paard nog gewoon met een dubbelgebroken. Op ten duur maar is goed er over na gaan denken wat het probleem kan zijn etc. Zn gebit niet. Dus toen zelf dingen op papier gezet. Toen rustig mijn paard gaan trainen in de bak. Door bij elke letter in de bak een figuur te rijden zoveel mogelijk slange voltes met veel bogen. Als een paard zn bit vast pakt en jij rijd veel figuren verneemt je wel waarneer hij het bit wil pakken dan direct op een volte zetten en de (byv stap overnemen na halt houden). dan wachten tot het paard zich volledig ontspant en weer verder stappen zo doe je dat ook in draf. Door in draf ook veel te blijven doorzitten voelt het paard jou lichaamstaal ook beter aan en ben jij volledig ontspannen wordt het paard dat ook wel. Zo ben ik weken bezig geweest en nu heeft hij het eigelijk nooit meer gedaan kan er zelfs een meisje van 9 op na buiten laten wat voorheen zeker niet vertrouwt was. Dat je paard het in de les niet doet is een soort kudde gedrag. Het paard ziet de lesgever als de leider van de kudde die hem stuurt. En dat is op vele maneges etc ook de fout die ze ingaan de paarden reageren op de houding van de lesgever en op de stem. Ik geef zelf ook les en sta altijd buiten de bak en loop daar wat heen en weer. soms stap ik in de bak .Maar de paarden waaraan ik lesgeef houden zich zeker niet met mij bezig. Daarom is het ook heel belangrijk met het trainen van je paard je stem te laten horen laten weten dat je er bent.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 08:43

Hoe past het zadel, is er al naar de rug gekeken, wat doe je aan gymnastiseren?
Heb je les, een paard wat zijn kaak vastzet doet dat niet zomaar die heeft ergens last van. rij je wel eens zonder zadel of probeer het ook eens zonder bit,
Dat je met zere schouders vanje paard af komt mag nooit maar heb je ook al bedacht wat er dan zeer doet bij het paard, niet alleen jij hebt last dan, maar ook je paard , ten eerste al van aale kracht die er in zijn mond hangt dat is voor veel paarden al een rede om vast te pakken bescherming tegen pijn, maar ook bolkkeert de rest van het lichaam dus zou even met de eigenaar spreken om een fiso, masseurs en/of chiropractor er naar laten kijken,

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:59

hunter87 schreef:
Gisteren was ik het echt zat. na een half uur had ik zulke pijnlijke armen en schouders van die 600kg wat maar loopt te hangen dat ik er zo klaar mee was dat ik hem eigenlijk terug in de wei heb gezet. niet goed natuurlijk maar ik ben ff de oplossing kwijt.

Kijk, nu zie ik al waar je de fout in gaat.
Je gaat mee in het gedrag van het paard. Hij gaat hangen, hij gaat terughangen. Waarom laat je hem dat doen?
Dit is een rijtechnisch probleem van de zuiverste orde. Geen fysiek ongemak van het paard. MAar dat gaat het wel worden. Omdat jij niet loslaat en hij vervolgens zich vast zal gaan zetten in de rug en in het lijf.

Als jij aan een touw hangt dat ik vast houd, dan ga ik niet terugtrekken, dan laat ik los. Liefst zo dat jij op je gezicht gaat.
De teugels moet je ook zien als zo'n touw.
Het paard zoekt een mogelijkheid, en jij biedt die mogelijkheid. Niet meer doen dus. Je moet lui worden, elk fysiek conflict uit de weg gaan.

Een scherper bit helpt hierbij niet.
Wat je moet doen:
- ophouding maken alleen aan de buitenkant. Waarom? Omdat hij dan minder snel kan hangen of terugtrekken als je het op een kant doet.
- wel EISEN dat hij terugkomt. En daarmee zo gewicht in de buitenhand nemen als nodig is om die reactie te krijgen. En als dat 10 kilo is, dan zul je ook die 10 kilo moeten nemen en niet afhaken bij 9,5 kilo. Die reactie is heel belangrijk want die bepaalt of jij daarna wel of niet kunt loslaten.
- en loslaten, dát is wat jij moet doen! Zodra je paard terugkomt op die ophouding, LOSlaten. En wel snel! Elke tel die jij te laat reageert, speelt hem des te meer in de kaart. Daarbij is het ook nog dat elke tel die jij te laat reageert, jouw actie onduidelijker maakt naar het paard toe.

En heel scherp letten op het tempo. Snel voelen dat hij versnelt en dan weer ingrijpen. Hoe langer jij wacht met ingrijpen, hoe meer het escaleert en hoe harder je moet ingrijpen. En dat harde, dat moet je vermijden. Je moet weer terug naar kleine hulpen, kleine en fijne ophoudingen. Kan zijn dat je wel 100x achter elkaar moet ingrijpen omdat hij steeds weer versnelt. Geef hem de kans om te versnellen, om de fout in te gaan. Met de ophouding vang je hem weer op. Maar NIET vasthouden. Dat ga je afleggen. Je bereikt er niets mee en het paard wordt er alleen maar slechter van.

Je moet lui zijn. Geen gewicht in je handen willen tillen. Hij moet zichzelf maar dragen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:06

Gas geven ;) los voor gas terugnemem en opnieuw. "vlug" maken dus. Jij zegt links al gaat hij op zn kop staan links zal hij gaan :P
Is gewoon kwestie van africhting, snap dat t makkelijk gezegd is als vaste ruiter roest je namelojk vast in een patroon daarom mss keer les nemen v iemand anders ;).
En persoonlijk zeg ik dubbelgebroken, kan hij veel moeilijker vastpakken dan enkelgebroken of stang.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 19:43

hier even weer een reactie van mij. ik ben al aardig met jullie tips aan het oefenen. laat maar zo zeggen, fanatiek aan het oefenen. ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik terug wil hangen aan hem maar dat gebeurt ook steeds minder.

colette: ik heb net een nieuwe instructrice :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:48

Veel gemaakte en hardnekkige fout. Heb je het een keer goed afgeleerd, dan word je ook meteen allergisch voor hangen.