bokriempje en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

bokriempje en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:22

ik wil graag weer wat gaan springen met mijn merrie.
nu is ze best onzeker en gaat daardoor wat wiebelig naar de hindernis toe. ze vind het springen heel erg leuk maar ook heel erg moeilijk.
ze springt vrij groot. dit word wel beter. maar het brengt mij uit balans. wat voor een onzeker paardje niet goed is.
ik heb met het gewone rijden een bokriempje aan het zadel. die ik met overgangen stap, draf en galop ook regelmatig even vast houd. ( ze loopt eigenlijk veel te ruim voor haar lichaam)
nu zat ik te denken of het ook een idee is dat ik met 1 hand het bokriempje vasthoud tijdens het springen zodat ik haar niet uit balans haal.
maar zit ik haar dan niet in de weg omdat ik mijn hand niet naar voren kan doen? het gaat om balkjes draven, en kruisjes tot 40 cm. ( wegens haar onzekerheid wil ik niet hoger.)

alvast bedankt voor het advies.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:27

Ik denk dat je haar wel in de weg zit ja, wat je houd je hand vast aan dat bokriempje, dus je doet je hand niet naar voren en krijgt ze dus ook niet die ruimte. Ik zou eerst gaan balkjes draven, dan kan je al wat werken aan je evenwicht. Of in draf of galop zo stil mogelijk in de verlichte zit proberen ze zitten. Als je dat onder de knie hebt, misschien beginnen met een klein kruisje?

btw; wat heb je een mooie merrie! Wat staat ze hoog op haar benen!

silverbrumby

Re: bokriempje en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:29

Je kunt dan beter een touw om de hals doen, die kan n.l mee naar voren en terug dan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:31

Je kan zo niet mee geven, kan je niet een pluk manen vast houden?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:33

bedankt voor je reactie. daar ben ik idd ook bang voor dat ik dan wel mijn balans goed kan houden maar haar in de mond tegen ga zitten. en dat is iets wat weer niet goed is voor haar onzekerheid.

op dit moment wil ik alleen met haar "springen" om de afwisseling. ik merk dat ze het wel erg leuk vind. en dat ze zich trots voelt als ze goed over de balkjes komt. en dat trotse gevoel is precies wat dit paardje nodig heeft voor haar zelfvertrouwen.

silverbrumby: dat is een goed idee ja daar had ik nog niet over nagedacht!

Ramona01: het is een appaloosa met heel weinig manen. ik ben bang dat ik er perongeluk manen uit trek dan, en ze niks over houd :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:41

miss eerst een dressuur matig beter worden zodat het paard beter in balans komt, ook jij zal aan je balans moeten werken zolang je nog een houvast nodig hebt in stap,draf en galop zou ik niet springen maar eerst leren dat je echt alleen op je zit rijd en niet in de teugel of bokriem je balans moet houden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:40

om het bakwerk ( dressuur) leuk te houden wil ik zo af en toe een sprongetje of balkjes mee pakken.
ik snap wat je bedoeld dat ik mijn balans moet kunnen houden zonder bokriem. met andere paarden heb ik nog nooit een bokriem nodig gehad. er is ook nog geen ruiter geweest die het wel zonder bokriem heeft gekunt op dit paard. de overgang draf/galop en galop/draf gaat de laatste weken al best goed zonder bokriem. maar halt/stap/draf en terug is nog wel moeilijk zonder. ik moet toch eerlijk zeggen ik rijd de overgangen liever in rust met bokriem, dan zonder bokriem en met stress. maar ik snap dat het beter is zonder. daar werken we ook aan.