Pony elke keer stofzuigen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Pony elke keer stofzuigen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:29

HoiHoi

Ik had een vraagje:

Mijn pony gaat als ik hem een tijdje aan het werk heb, een halfuurtje ofzo, elke keer met zijn hoofd over de grond heen zeg maar.
Een vriendin van mij zei dat het Stofzuigen is, en dat betekend dat je hem goed aan het werk hebt.

Maar ik ken heel veel andere pony's, maar die doen het allemaal niet.
Hoe komt dat?
En het is soms best wel irritant als er een kleiner kind op Chico rijd, want dan gaat tie elke keer met zn hoofd over de grond, hij draaft wel door, maar gewoon elke keer dat doen.

Weet iemand misschien waarom hij dat wel doet, en andere pony's niet?
En misschien een oplossing of niet?
Of is het gewoon een goed teken?
Kan je er iets aan veranderen of niet?

xx Klarinda

Jolijnn

Re: Pony elke keer stofzuigen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:35

Ik heb het zelfde met pico!!

Wij hebben een special elastiek die we op een rare manier omdoen!
Meestal helpt dit wel soms gooit ze haar hoofd nog wel na beneden!

Verder hebben we haar geleerd dat het niet mag...
Iemamd is er naast gaan lopen en haar coiceren

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:36

okee, Chico doet het niet altijd, meestal met binnen rijden.
Buiten in het bos ofzo doet hij het bijna nooit.
Maar ik vind het ook niet zo erg, maar voor die kleinere is het niet zo heel fijn ;)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:41

wat je kunt doen bij kleine kinderen: een touwtje van zijn bit naar de klipjes bovenaan je zadel doen. Niet zo strak dat hij niks meer kan dan met zijn kop in de krul, maar net iets strakker het uiteinde van de teugels (die de kinderen vasthebben). Zo kan hij de kinderen er niet voorover aftrekken.

Wij hadden een pony die op buitenrit altijd gras ging eten. Een paar weken een touwtje eraan en het was over. Nu aan het begin van het seizoen nog ff een paar keer, en hij doet het niet meer!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:42

Het kan ook zijn dat hij wil gaan rollen. Als je de teugels uit je handen trekt gewoon benen geven en hem naar voren rijden. Gewoon even duidelijk maken dat het niet mag. :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:43

Okeej!
Bedankt voor de tip!
Maar hij trekt ze niet naar beneden, maar hij probeerd wel met z'n hoofd naar beneden te komen ;)
Maar het is een goed teken of niet?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:43

xJess schreef:
Het kan ook zijn dat hij wil gaan rollen. Als je de teugels uit je handen trekt gewoon benen geven en hem naar voren rijden. Gewoon even duidelijk maken dat het niet mag. :)

Okee, maar dan wil die wel heel vaak rollen :P

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:44

Ja, want hij raakt wel ontspannen, dat zie je aan hem, hij wil zoiezo niet gaan rollen, want als je stopt, doet hij zijn hoofd weer omhoog, toch? :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:44

Nee, als je niet wilt dat het hoofd naar beneden gaat is het geen goed teken, maar is de pony gewoon eigenwijs en trekt hij de teugels uit je handen. Dat mag niet, dan geef je been en maak je een ophouding. Geen hulpteugels eraan knopen, wordt het niet beter van.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:45

Ja inderdaad, hij is gewoon ontspannen ;)
Je kan zn hoofd ook weer gewoon omhoog doen, je hoeft niet echt te trekken ofzo

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:46

kleinvosje schreef:
Nee, als je niet wilt dat het hoofd naar beneden gaat is het geen goed teken, maar is de pony gewoon eigenwijs en trekt hij de teugels uit je handen. Dat mag niet, dan geef je been en maak je een ophouding. Geen hulpteugels eraan knopen, wordt het niet beter van.

Okee.
Maar hij trekt de teugels niet uit me handen, maar hij gaat gewoon een beetje met zn hoofd naar beneden 'hangen' en dan met zn hoofd over de grond.
Ik denk niet dat hij eigenwijs is, maar ik laat het hem ook gewoon toe, omdat die vriendin zei dat het betekend dat tie goed aan het werk is..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:47

Nee, juist niet toestaan, hij doet het toch niet omdat jij het wilt? Dan is hij ongehoorzaam. Hij hangt=trekt aan jouw handen, hij wil zijn hoofd niet houden waar jij het wil, door te hangen krijgt hij zijn zin en mag hij zijn hoofd naar beneden doen. Heb je les?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:52

Dit is juist wel een goed teken. Met t hoofd naar beneden is de rug ontspannen en kan hij zijn buikspieren gebruiken. En dat is de juiste manier van dragen van een ruiter.
Je paard is niet ongehoorzaam, hij doet gewoon z'n best.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:54

Ja pieps, het is goed als je het van het dier zelf vraagt, maar niet als het dier eigen initiatief neemt en het zelf doet. Als de ruiter het vraagt in de vorm van hals strekken, hoofd en hals laten dalen, had ik dit niet geschreven, maar dat is niet zo volgens mij.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:56

En wat dan als een paard met genoeg teugellengte het doet?

Ik rijd zelf western met mijn paard en zodra zij met haar hoofd zakt geef ik teugel ruimte. Soms gaat ze dan ook stofzuigen, daar heeft ze dan ook genoeg teugelruimte voor. Dit is altijd in draf en ze loopt verder wel gewoon fijn en ontspannen op dat moment, alleen erg laag met het hoofd.
Hangen of trekken is dus niet aan de orde aangezien ik zelf genoeg ruimte geef om zo laag te gaan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:59

Dan is het wat anders. Dan heeft het al de ruimte om te zakken. Als ik ts goed begrijp, heeft ze de teugels gewoon op maat, maar hangt de pony, waarna ts de teugels laat voeren. Het initiatief ligt dus bij de pony en niet bij de ruiter.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 06:49

Delaja schreef:
En wat dan als een paard met genoeg teugellengte het doet?

Ik rijd zelf western met mijn paard en zodra zij met haar hoofd zakt geef ik teugel ruimte. Soms gaat ze dan ook stofzuigen, daar heeft ze dan ook genoeg teugelruimte voor. Dit is altijd in draf en ze loopt verder wel gewoon fijn en ontspannen op dat moment, alleen erg laag met het hoofd.
Hangen of trekken is dus niet aan de orde aangezien ik zelf genoeg ruimte geef om zo laag te gaan.

Ja inderdaad, het lijkt op wat Chico doet, die doet het ook vaak in draf.
Ik heb de teugels vaak gewoon best wel losjes, als ik door het bos rijd, en eigenlijks heeft hij dan wel de kans om te gaan stofzuigen..
Dus hij hangt niet echt, hij heeft de ruimte om het te gaan doen.
Dus ik vind hem niet eigenwijs of onwillig of wat dan ook