pony gaat hangen aan het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koko163

pony gaat hangen aan het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 07:50

hoi bokkers,

ik heb een D pony ( is bijna 5 jaartjes oud )
en met rijden dan wordt ze nagevelijk maar ze gaat dan hangen..
we hebben al verschillende bitjes geprobeerd,
of als ze ging hangen dat ik haar gewoon de teugel gaf,
en als ze ging hangen gewoon been geven en dan weer opnieuw proberen..
ik ben trouwens niet te streng in m'n handen!
heeft iemand hier ervaring mee?
en zou die hier tips voor hebben om dit te kunnen oplossen?
:wave:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:39

Een paard die hangt is niet correct nageefelijk, je zult meer los moeten laten, en been eraan. Voorwaarts houden, paard kan alleen hangen als jij vast houdt. Dus vooral je paard goed aan het werk zetten en goed van achter naar voor laten lopen.

midgie

Re: pony gaat hangen aan het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:01

Idd een paard wat hangt is niet nageeflijk, ga aan de gang met het achterbeen, neem de zijgangen erbij, maar ook heel belangrijk is dat de stelling in orde is, anders kom je ook niet goed door naar achteren

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:19

Heb je toevallig een filmpje van het rijden en als ze dan gaat hangen op het bit? Daar ben ik best benieuwd naar.

Over het proberen van verschillende bitten bij dit probleem: dit is toch vooral een rijtechnisch probleem wat je ook het beste rijtechnisch op kan lossen. Blijf je pony van achter naar voren rijden en houd licht contact met de mond. Gaat ze hangen, zorg dan dat jij een voorwaartse hulp geeft (niet vooruit jagen, maar even wat passen versnellen) en zelf niet (onbewust) terug gaat hangen. Pak tempowisselingen en (schijn)overgangen mee en let er dus ook op dat je tijdens dit alles echt licht contact met de mond houd, gebruik je zit en been om haar lichter in de hand te maken. En les nemen kan uiteraard ook erg helpen als je daar nog niet mee bezig was :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:24

Tigra_ schreef:
Een paard die hangt is niet correct nageefelijk, je zult meer los moeten laten, en been eraan. Voorwaarts houden, paard kan alleen hangen als jij vast houdt. Dus vooral je paard goed aan het werk zetten en goed van achter naar voor laten lopen.

:j

En hoe lang heb je voorwaarts en been erbij geprobeerd? Een paard is niet in een paar keer rijden door het hangen heen. Om correct nageeflijk te lopen heeft het paard best wat kracht in het lijf nodig. Het is dus niet een kwestie van "even proberen", maar van een opleiding die maanden duurt..

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:25

we zijn natuurlijk al wel bezig er mee met de trainingen met been er bij geven, ik ben er al wel wat maandjes mee bezig.
ik heb wel een foto's
ik geef ook vaak me hand mee, maar dan gaat hij maar lager en nog meer hangen en als ik dan been geef dan komt hij omhoog dan gaat hij weer hangen.. ik heb wel een foto ik zal hem even proberen te sturen :j
Laatst bijgewerkt door koko163 op 14-03-12 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:30

Girassol schreef:
Heb je toevallig een filmpje van het rijden en als ze dan gaat hangen op het bit? Daar ben ik best benieuwd naar.

Over het proberen van verschillende bitten bij dit probleem: dit is toch vooral een rijtechnisch probleem wat je ook het beste rijtechnisch op kan lossen. Blijf je pony van achter naar voren rijden en houd licht contact met de mond. Gaat ze hangen, zorg dan dat jij een voorwaartse hulp geeft (niet vooruit jagen, maar even wat passen versnellen) en zelf niet (onbewust) terug gaat hangen. Pak tempowisselingen en (schijn)overgangen mee en let er dus ook op dat je tijdens dit alles echt licht contact met de mond houd, gebruik je zit en been om haar lichter in de hand te maken. En les nemen kan uiteraard ook erg helpen als je daar nog niet mee bezig was :)

helaas heb ik geen filmpje, heb wel een foto!
ik gaf hem daar de teugel mee, hij trekt omdat hij dan zo laag gaat trekt hij de teugel strak, dus het lijkt alsof ik het alsnog niet doe.
ik wil liever geen commetaar over m'n houding, ik weet dat ook verkeerd is, want ik ga voorover buigen als hij mij naar voren trekt zegma,
ik los het ook op met overgangen rijden en iets been geven, ik jaag hem niet vooruit,
Afbeelding
het is niet de beste foto, je ziet hier ook dat hij z'n mond open doet, je zult natuurlijk denken dat ik te streng ben met m'n handen, maar hij gaat zegma hangen en dan soort luchthappen,
de tandarts is er al bijgeweest maar hij heeft niks..
ik hoop dat je me nog wat tips kunt geven :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:47

Zo op het eerste gezicht denk ik dat je paard niet actief genoeg is, en je meer voorwaarts moet rijden.

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:08

Angela schreef:
Zo op het eerste gezicht denk ik dat je paard niet actief genoeg is, en je meer voorwaarts moet rijden.

oke bedankt, dan ga ik dat nog meer doen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:48

De pony loopt erg op de voorhand, dus meer gaan werken aan het achterbeen , de pony heeft zo te zien ook best een lange rug, ga werken aan de zijgangen en werk aan stelling en buiging , je zou eens met kaptoom kunnen gaan rijden daar kun je namelijk beter de schedel mee plaatsen dan met het bit,

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:06

Tempowisselingen en schijn(overgangen) maken en licht contact met de mond onderhouden. Probeer het hangen voor te zijn door lekker te schakelen. Houd je pony bezig, merk je dat ze wat zwaarder wordt in jouw hand: spring dan bijvoorbeeld eens aan in galop of ga een pasje wijken, een oefening of overgang waar je pony echt even z'n aandacht bij nodig heeft. Rijd die overgangen e.d. ook goed met je zit- en beenhulpen zodat je dat lichte contact met de mond houdt, maar je pony geen uitnodiging geeft om het gewicht weer in jouw handen te leggen.
Het is nog een jonge pony dus logisch dat ze extra steun zoekt, maar zij zet jou nu waarschijnlijk meer aan het werk dan jij haar met het gewicht dat jij van haar in je handen krijgt ;) Het is lastig als je pony je naar voren trekt, maar probeer zelf toch rechtop te blijven zitten (zonder terug te trekken). Als jij mee voorover duikt, duikt je pony nog meer voorover waardoor jij ook weer meer naar voren gaat etc. Zo blijft al het gewicht op de voorhand rusten terwijl je eigenlijk juist wilt dat zij lichter wordt van voren en achter meer gaat dragen. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik vind het wat lastig om uit te leggen.

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 06:48

Girassol schreef:
Tempowisselingen en schijn(overgangen) maken en licht contact met de mond onderhouden. Probeer het hangen voor te zijn door lekker te schakelen. Houd je pony bezig, merk je dat ze wat zwaarder wordt in jouw hand: spring dan bijvoorbeeld eens aan in galop of ga een pasje wijken, een oefening of overgang waar je pony echt even z'n aandacht bij nodig heeft. Rijd die overgangen e.d. ook goed met je zit- en beenhulpen zodat je dat lichte contact met de mond houdt, maar je pony geen uitnodiging geeft om het gewicht weer in jouw handen te leggen.
Het is nog een jonge pony dus logisch dat ze extra steun zoekt, maar zij zet jou nu waarschijnlijk meer aan het werk dan jij haar met het gewicht dat jij van haar in je handen krijgt ;) Het is lastig als je pony je naar voren trekt, maar probeer zelf toch rechtop te blijven zitten (zonder terug te trekken). Als jij mee voorover duikt, duikt je pony nog meer voorover waardoor jij ook weer meer naar voren gaat etc. Zo blijft al het gewicht op de voorhand rusten terwijl je eigenlijk juist wilt dat zij lichter wordt van voren en achter meer gaat dragen. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik vind het wat lastig om uit te leggen.

okee, ik ga zeker wat met je tips doen !! bedankt!