"Trainings schema"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

"Trainings schema"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:54

Hoi hoi.
Ik wil graag als mijn paardje komt een trainingsschema gaan maken.
Om in grote lijnen een beetje te kijken wat we gaan doen en waar we nu zijn.
Wie heeft er ideeën?
Als mijn paardje (5 jaar zowat) dan van frankrijk hier gekomen is met de auto wilik hem eerst een paar dagen lekker zijn gang laten gaan en niet teveel storen.

Maar als ik dan na een tijd er aan toe ben om al een beetje te trainen/zadelmak maken ed.
Hoe vinden jullie dat ik dat moet doen?
In welke volgorde, wat, hoelang ed.
Daar ben ik benieuwd naar!

Wees gerust ik ben op zoek naar iemand die ons zou willen helpen met het inrijden.

aerdenhout1

Re: "Trainings schema"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:05

Als hij nog niet zadel mak is en dus onbeleerd, dan zou ik beginnen met longeren.
Als je zelf weinig ervaring hebt in het africhten van een paard, dan nu al op zoek naar een goede instructeur/trice die je kan helpen.
De tijd die je daar voor nodig hebt is per paard verschillend.
Sommige pikken het in 2 maanden super op, maar bij andere heb je een 1/2 jaar nodig.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:07

Jep.
Ik heb al wel veel ervaring met paarden verder.
Heb wel is een shetlander ingereden maar verder niet.
Ik ga zoals gezegt in de OP ook zekers iemand zoeken in de buurt die mij wil gaan helpen.

Ik dacht zelf ook aan eerst beetje respect en vertrouwen met elkaar opbouwen door ietsjes vd te gaan doen en dan te beginnen met longeren ed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:21

Eerst zorgen dat het paard vertrouwen in je heeft, dat je het overal mag aanraken. Daarna zorgen dat het paard met je mee loopt, altijd en overal. Daarna dat je het paard ook met vreemde dingen aan mag raken, bijvoorbeeld een dekje.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:22

Dankjewel :) zal ik onthouden en opschrijven!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:06

Ik mag toch hopen dat een 5 jarige netjes mee loop, zich overal laat aanraken en fijn zijn voetjes geeft voor in elk geval de smid.
Als hij daar met zijn 5 jaar problemen meer geeft, dan heb je een probleem paard die een heel andere benadering nodig heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:13

Als het dier bijna 5 jaar in een kudde heeft gelopen, kan het zijn dat het zo goed als niets kent. Daar ging ik eigenlijk vanuit, dat het paard nog zo goed als niets kent. En daarnaast: wat het paard daar toe liet, moet het ook door de nieuwe eigenaar weer toelaten. Voetjes geven kunnen ze dan meestal wel (mag hopen dat er in 5 jaar wel een keer een smid bij is geweest), maar overal aanraken en netjes meelopen kan goed zijn dat het paard daarmee nog niet in aanraking geweest is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:18

Ik ken hem zijn hele leven lang al.
Hij stond 5 jaar bij mijn tante en 2 jaar daarvan bij een opfok.
Doet voor de rest niets alleen maar lekker paard zijn.

Voetjes geven doet hij, hij is heel braaf en lief naar mensen, heb al is gehangen en een paar keer op hem gezeten zonder zadel. Super braaf.
Maar dat was niet echt sirieus.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:47

Zijn er verder nog mensen die wat toe te voegen hebben ed?

kimbe88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:43

Ookal ken je je paard, ik zou toch maar eerst veel grondwerk doen ga voor het vertrouwen aan de lijn een stukje te wandelen dat ie kan wennen aan vreemde dingen verkeer misschien ook en dat hij vertrouwen in je krijgt met wat je ook doet dat hij weet dat hij zich veilig en vertrouwd kan voelen bij jouw! Daarna begin je maar te longeren met hem zonder zadel gewoon alleen met je longeerlijn, en hem dan proberen de stem hulpen bij te brengen, als het erg goed gaat meteen stoppen en goed belonen want dat onthouden ze. En dan telkens 10 min kwartiertje even longeren of langer als dat geen probleem is. Vooral veel rust erin krijgen stappen draven en eventueel galoperen maar hij moet ook goed terug komen naar draf en stap en stilstaan op jouw stem als je daar veel vertrouwen in hebt en het gaat goed en hij luistert. Zou ik beginnen met een zadel dekje op zijn rug proberen te leggen het zou misschien niet in 1 keer lukken maar elke keer als hij het accepteerd goed belonen en wat lekkers geven. en dat elke keer paar keer doen voor het longeren. Als dat goed gaat probeer je het zadel er op te krijgen dat zal misschie ook niet in 1 keer lukken maar voor zulke dingen is veel geduld en rust voor nodig maar elke keer natuurlijk erg goed belonen. Zodra hij het zadel en de singel accepteert beginnen te longeren hij zal misschien eerste keer paar gekke sprongen maken maar dat gaat als het goed is wel over en zal hij het beginnen te accepteren, als dat goed gaat ook het hoofdstel op doen dat ie aan het bit went hij zal in het begin wel erg gek met zn mond doen maar dat is wel te begrijpen naarmate hij er aan went zal die wel rustig worden. Klap de beugels ook maar uit zodat hij ook went dat er wat naast hem hangt. Als dat allemaal erg goed gaat en je hebt er een goed gevoel bij zal ik hem door iemand laten vasthouden en er naast gaan staan en op en neer springen hij zal misschien wel een paar keer weg proberen te schieten maar later worden ze wel rustig en ook goed belonen en dat ook een paar dagen doen daarna door iemand laten vasthouden en 1 voet in de beugel doen en wat springen en als dat goed gaat er overheen gaan hangen op het zadel en ook goed belonen daarna er meteen van af en belonen. En dat paar dagen volhouden en er wat stapjes bij doen stapje bij stapje, daarna ga je er voorzichtig op zitten en zoveel mogelijk zelf ontspannen en zo min mogelijk je been gebruiken en de mond niet meteen te strak houden. Je moet ook vertrouwen in hem krijgen natuurlijk. Dat ook een paar dagen doen en dan stapjes erbij doen en paar dagen later zelf beginnen te sturen aan de longeerlijn en je eigen volte om de longeur rijden en dan goed met je stem proberen te rijden voorzichtig beenhulpen erbij doen en dan ga je telkens stap bij stap verder. Maar je moet ook streng zijn met een jong paard eigenlijks er mag geen moment zijn dat hij te veel van je wint want dan is het later erg lastig, soms moet je ze goed aanpakken ze moeten ook gezag voor je krijgen weten dat jij baas bent. Later ga je als het goed gaat zonder longeer lijn rijden gewoon los maar het beste is wel dat er iemand bij is met ervaring die je wat les geeft en helpt. En dan komen jullie er wel als het goed gaat. Bij het ene paard duurt het langer dan bij de ander, je moet hiervoor veel gedult hebben en niet te gauw iets willen, en puur op je gevoel afgaan. Nja veel succes ermee ( :

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:57

Wauw dankjewel!! Daar heb ik veel aan!!! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:32

Hemel wat een lap tekst zonder punt/comma of nieuwe alinia enz.
Dat leest erg naar kimbe88!
In grote lijnen geef je het goed aan, maar zonder hulp zijn deze dingen niet haalbaar!
Het is het beste om er iemand naast te hebben die weet waar hij of zij mee bezig is en het paard kan vasthouden met o.a het hangen, eerste keer zadel op ( dan is het handiger als het paard niet vast staat) enz.
Vooral het beleren onder de man heb je echt een ervaren persoon bij nodig die het paard aan de longe onder controle heeft!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:41

Dat staat ook beschreven in de OP Dat ik iemand zoek.

kimbe88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:04

Haha ja sorry :p
Typte aan 1 stuk door!
Maar @xAnnouk
als je later alleen met hem rijd zal ik zowiezo de eerste maanden altijd voor het rijden even longeren, kan die zijn energie misschien kwijt je kunt beter te vaak longeren dan te weinig, want voor je een paard echt goed door gereden hebt dat kan wel een jaar zijn of 2 of langer, zo'n paard is erg groen, dus wees op je hoede en streng.
En ja idd telkens iemand bij je hebben die er ervaring mee heeft, ookal denk je van ja dit kan wel.
Zo'n paard kan je later altijd nog beginnen te uitproberen om te kijken wie de baas nou is en soms zou je zelf geen raad meer weten hoe je hem dan aanpakt dan kun je het beste iemand bij je hebben die weet hoe sommige dingen kunt corrigeren ( :

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:26

Oke dankjewel :)

Hij komt nu dus met potijk naar nederland. Als mijn tante het paspoort en alles geregeld heeft sturen we potijk een mailtje.
Waarschijnlijk komt hij dan in april.

kimbe88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:58

Graag gedaan!
Wat leuk joh! Ik hoop dat je veel plezier zal hebben met je paardje :)!

winny_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:51

Ik hoop ook dat je veel moois zal beleven met je paardje
Ik heb niet echt iets toe te voegen zorg er zeker voor dat het paard je vertouwt als het je 100% vertrouwt zal ze je volgen en je veel meer toelaten. vertrouwen is de basis van alle vrienschap
veel succes
groetjes

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 17:12

Dankjewel winny.
Ik ga ook zeker rustig aan doen

Mandy241

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:31

Ik zal ook eerst grondwerk gaan doen. dan ken je je paardje beter.
Na een half jaartje rustig op gaan zitten. succes!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:44

Ga ik ook doen :) wil ook eerst rust en vertrouwen hebben :)