Mijn fjord Jarmo die zwiept als hij de zweep voelt, ookal is het gewoon heel zachtjes, dan zwiept hij, het is ook in de winter, er zijn geen muggen die hem lastig vallen.
Weten jullie hoe het zit? Ik sla hem niet ofzo hoor, het is een superklein tikje
mvg,
StillAngel
Geplaatst: 12-03-12 18:57
Denk dat je paardje het even niet met je eens was , klein beetje frustratie volgens mij.
0000
Geplaatst: 12-03-12 18:58
Doe je niet gewoon zo zachtjes dat je hem kriebelt? Dat het voelt als een vliegje?
Teteltee
Geplaatst: 12-03-12 19:00
Mijn paard (toevallig ook een Fjord, maar daar heeft het niks mee te maken) doet dat ook. Het is een teken van ongenoegen, dus dat hij of zij het er niet mee eens is dat je hem of haar een tik geeft. Kijk maar eens naar paarden die samen staan, als er bijvoorbeeld eentje hooi staat te eten en er komt een ander paard bij staan terwijl het etende paard daar niet van gediend is, dan doen ze dat ook vaak.
Als hij heel de tijd zwiept, raak je hem dan ook heel de tijd met je zweep? Niet als in een tik geven, maar misschien houd je je zweep (onbewust) zo vast dat hij toch heel de tijd lang zijn lichaam strijkt? Als hij continu zwiept, ook zonder dat je hem aanraakt, zit hem misschien wat anders dwars. Misschien zit zijn zadel niet lekker of is hij gewoon wat nukkig onder het rijden. Of hij loop gewoon heel zwierig, maar dat kan ik zo niet beoordelen natuurlijk
Als hij zwiept , raak ik hem wel eens met de zweep ja, alleen Jarmo is zo`n pony die als je niks doet, dan zal hij ook niets doen. Maar als ik been geef moet ik ongeveer heeel hard drijven, en dat is irritant, maar met zweep doet hij het veel beter, alleen hij zwiept
Ik heb wel een foto, moet je hier die uploaden? zo jah, waar?
Ekeif96
Geplaatst: 12-03-12 19:15
Misschien vind hij de zweep wel kietelen Of het is een tik. (maar ik weet niet of een pony een tik kan hebben )
Maar is het vervelend dat hij met zijn staart zwiept? Of valt het je gewoon op??
Hij doet het bijna de hele tijd, dan hoor je weer een zwiep en die mensen die bij mij kijken(we hebben een camping) die zeggen dat hij de hele tijd zwiept!
Veel zwiepen met de staart is een teken van frustratie, het kan dus zijn dat je pony het moeilijker vindt dan jij in eerste instantie denkt. Kan ook betekenen dat jij hem in de weg zit, in zijn mond, maar ook op zijn rug, daarbij, ligt het zadel wel goed? Zwiepen kan echt van alles betekenen, en een paar keer is niet zo''n probleem in de training, maar als hij de hele tijd zwiept zit er zeker iets niet helemaal lekker.
Nou, laat een zadelmaker komen voor controle van het zadel, heb je les? Zo nee, neem les, zo ja, kijk of je bij een andere les kan krijgen die misschien beter voor jullie als combi geschikt is!
Ik zou me er geen zorgen over maken als er geen andere tekenen van ongemak zijn, maar laat je niet gek maken. Paarden slaan met hun staart. De één meer dan de ander. Als de zweep aanraakt, of per ongeluk aanraakt, bij een tik. Je kun het ook van de andere kant zien: Als je nueen paard zou hebben dat niet zwiept, niet voor een mug, niet voor kietelen, niet voor een pets, niet voor een slag, die paarden zijn zo ongevoelig dat ze ook niet op je been- of teugelhulpen reageren. Jou paard is gevoeliger, dat is ook een kans om later met heel kleinen hulpen te kunnen gaan rijden. Succes
Die van mij deed t ook als ik ff kwaad werd en hem een tik gaf, fliink met ze staart zwiepe en ff schuddelen met ze hoofd, in de zin van, hier ben ik het niet mee eens, lette ik ff niet op dan lag ik ernaast,