Hoe een shetland beleren zonder er zelf op te gaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Hoe een shetland beleren zonder er zelf op te gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 17:53

Dit klinkt wel een beetje dom haha.

Wij hebben een super leuk shetje voor mijn dochtertje van 3 jaar.
Nu zou ik het leuk vinden en mijn dochtertje natuurlijk ook dat hij onder het zadel komt.
Maar zelf ga ik er met mijn volwassen billen niet op zitten.
Zadel is hij inmiddels gewent , dit gaat goed :)
Mijn dochter kan er opzitten dit is ook geen probleem maar ja dat is natuurlijk nog geen rijden.
Gezien mijn dochtertje nog te jong is en ik de pony de basis wil gaan leren zodat ze straks heerlijk van elkaar kunnen gaan genieten wil ik er wel mee gaan beginnen

Alleen hoe .
Ik zat te denken om het idee van mennen te gebruiken dus achter de pony om het sturen te leren etc maar dan zit er natuurlijk nog niemand op ..

Wie o wie weet hoe je dat met een shetty moet aanpakken

Dit is onze shetland
Goochem
[ITP] Mijn dochter (3) Neva Jade met haar shet Goochem

Caira

Re: Hoe een shetland beleren zonder er zelf op te gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:44

met een shet kun je prima aan de hand werken, of aan de dubbele lange lijnen of aan de lange teugel, keuzes genoeg!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:06

Oke dat idee had ik al maar dan het puntje van het gewicht etc de been hulpen en het lichaam boven hem

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:07

Zandzak :+

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:09

Haha ehm ok haha ga zo ff grondwerken met hem de stem hulpen bevestigen etc

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:09

misschien eens op zoek gaan naar een klein kindje dat wel al rijervaring heeft maar er nog op past om je pony aan gewicht enzo te laten wennen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:14

Zelf al veel aan de hand doen zoals Caira zegt.
Zodra dat allemaal perfect gaat een iets meer ervaren ruitertje er een paar keer mee laten rijden (is vaak geen groot probleem meer). Zodra ze goed stem en zweep hulpen kennen is het vaak zitten en wegrijden is mijn ervaring. Daarom gaan mijn kleintjes ook eerst aan de lange teugel en voor de wagen.
Echt netjes met been en gewichts hulpen doen zelfs de meer ervaren ruitertjes amper. Op stem en 2 benen er tegen aan vooruit gaan, en op teugel hulpen (sturen en remmen) reageren is vaak al moeilijk genoeg.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:15

Hoeveel kan een shetland dragen ? Ikzelf weeg 49 à 50 kg

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:16

ik heb gehoord dat shetlanders boven de 1m tot maximum 50 kg kunnen dragen

AnaisDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:17

wat dollyspikkel al zegt : op zoek naar een kleiner kindje, die nog op de shet kan/past . en vragen of hij/haar de shet de basis dingen (stap,draf,galop) wilt leren ?

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:18

Ik ben een beetje te vroeg, maar ik lees wel even mee.
Als alles met Rhino achter de rug is hopen wij onze Shet te verwelkomen.
Ze is nog wel veulen, maar inlezen kan nooit geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:22

Ik heb mijn shetje zelf beleerd.
Begonnen met af en toe een been erover heen leggen,gewoon met 1 been op de grond en dan wat kriebelen (is mijn pony gek van,dan ontspant ze echt). Langzaamaan steeds ietsje meer gewicht erop laten rusten. Uiteindelijk ben ik er dan zelf op gaan zitten (ik ben niet al te groot,toendertijd was ik 1,45 ofzo) maar ze gaf geen kik. Ze moet nu nog wel doorgereden worden,maar ook daar verwacht ik geen problemen,het is een heel braaf ding :)

Alle stem- en zweephulpen heb ik haar aangeleerd via grondwerk. :)

Hoe groot is je shet?
Een pony kan ong. 20% van het eigen gewicht dragen. Mijn pony weegt zo'n 150 kilo.
20% van 150 is 30,mijn pony kan dus zo'n 30 kilo dragen.

Daarbij hangt er wel een maximale lengte bij,te zwaar valt vaak wel mee,te lang is het grootste probleem ;)

@dollyspikkel: ik hou voor een grote maat Shet een maximum van 45 kg aan.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:25

xJitskee schreef:

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt dan?
En wanneer je hier mee begonnen bent?
Hoe oud was je Shet toen?

Gr Ebony

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:39

xJitskee schreef:

oke bedankt, weer iets bijgeleerd vandaag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:07

Ebony170511 schreef:
xJitskee schreef:

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt dan?
En wanneer je hier mee begonnen bent?
Hoe oud was je Shet toen?

Gr Ebony

Mijn pony was 3 toen we heel rustig zijn begonnen met grondwerk,een kwartiertje per week,meer niet (was een ondervoedde pony,moest zowel mentaal als fysiek nog heel erg groeien). Vanaf haar 4e gingen we een uurtje per week bezig (2x een half uur),toen ze 5 was ben ik er voor het eerst op gaan zitten,april wordt ze 6 en vanaf dan mag ze écht aan het werk :j

Toen ze drie was ben ik dus met grondwerk begonnen,gewoon een beetje spelenderwijs laten wennen aan commando's (op commando "stap" netjes naast je mee stappen,zelfde voor draf en galop). Toen dat er na een tijdje in zat héél af en toe gaan "longeren",gewoon aan een halstertje op beide kanten 3 rondjes laten stappen en draven. Longeren doe ik bij zo'n jonge pony liever niet te veel,omdat het een hele zware belasting voor de spieren is om in zulke kleine rondjes te lopen.

Vanaf haar ong. haar 4e ben ik er af en toe eens met een been over heen gaan hangen. Dan lekker kriebelen op de schoft (is die pony gek van,als je kriebelt is alles goed :P ) en een snoepje geven toen ik weer afstapte. Dit gewoon vaak herhalen (niet te vaak op 1 training,gewoon over de jaren herhalen).

M'n pony loopt dan bitloos,dus het hoofdstuk "bitje in" staat niet in haar boek. Hoofdstel omdoen heb ik aangeleerd door haar met haar hoofdje omlaag te lokken ( op het commando "hoofd" gaat haar hoofd omlaag,dat is handig voor kleine kindjes) dan het hoofdstelletje rustig om te doen,riempjes vast en dan een snoepje geven.

Daarna grondwerken met hoofdstel om,soms een dekje met longeersingel om,en haar dan tussen pylonnen doorsturen,tussen balkjes door laten stappen,ergens overheen laten springen,zulke dingen.

Over dressuur a.d. lange teugel kan ik niet veel vertellen,heb ik zelf nog niet echt veel ervaring mee. :')

Moraal van het verhaal: zorg voor afwisseling en plezier. Vergeet niet te belonen,belonen is een van de belangrijkste dingen in het leerproces. Zo weet je pony wanneer hij iets goed doet,en wanneer het fout gaat. Als het fout gaat is het geen ramp,moet je ook vooral niet boos worden,maar gewoon opnieuw proberen. Wees zelf enthousiast,dan breng je het over op je pony! :j

dollyspikkel schreef:
xJitskee schreef:

oke bedankt, weer iets bijgeleerd vandaag :)

Reden dat ik dat doe: Mensen over de 45 kg zijn vaak wat langer,dan moet de pony ook een grote lengte meezeulen wat ze al snel uit balans brengt.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:35

Hoi XJitskee,

heel erg bedankt voor je uitgebreide informatie.
Ik heb er veel aan.
zoals ik al schreef is onze Shet er nog niet,maar hoop haar binnen kort toch wel op stal te hebben.

Het belonen enz ga ik zeker doen.
Dat vind ik wel een goede tip.
Daar kun je inderdaad niet vroeg genoeg mee beginnen.
En met je "stem" kun je ook al vast een hele boel doen.

Dat van de longe vind ook heel fijn om te lezen.
Ik had haar zo aan ie lijn gedaan, als ik niet beter wist.
Heb van de week ook boeken bij de Bieb gehaald om me in te lezen hoor.
Dus ben der al wel mee bezig.
Maar hoe meer info des te beter.

Gr

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:38

En bitloos?
Knap met een Shet..??
Hoe ervaar je dat?
Wil dat een beetje met het eigenwijze karakter van een Shet?... :P
Het lijkt mij ook wel wat hoor, bitloos.
Zal me daar toch eens wat meer in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:05

Ebony170511 schreef:
En bitloos?
Knap met een Shet..??
Hoe ervaar je dat?
Wil dat een beetje met het eigenwijze karakter van een Shet?... :P
Het lijkt mij ook wel wat hoor, bitloos.
Zal me daar toch eens wat meer in verdiepen.

Ik heb liever geen bitje in de mond van mijn pony,doordat ze verwaarloosd is en slecht voedsel kreeg loopt ze een jaar achter met haar gebit. Daarbij vind ik bitloos vriendelijker als er kleine kindjes op gaan rijden (die over het algemeen niet veel rijervaring hebben,als ze dan in de mond trekken....)

Mijn pony doet het er heel braaf op,nu loopt ze aan een halstertje,haar vorige hoofdstelletje had geen fijne release waardoor dat ding telkens omhoog schoot. Nu is er een mini-sidepull in de maak voor haar (ze past het gewone shetmaatje helaas niet,en in mini-mini maat is er bitloos niks te krijgen,gelukkig heb ik een kennis die voor een fijn prijsje hoofdstellen kan maken.)
Heb ook bitloos met haar gemend,gaat ook super. Helaas vind ze het mennen niet leuk,dus doen we dat niet meer
Eigenwijsheid merk ik eigenlijk niks van,maar ik denk dan ook niet dat dat wat met bitloos te maken heeft. Paard moet met bit en bitloos wijken voor de druk van de teugel op de hals en -in geval van bitloos- op de neus,als je met bit rijdt heb je die druk niet op de neus maar in de mond.

Dit hoofdstelletje had ik,hier zie je dat hij weer omhoog is gaan zitten.
Afbeelding
Zo lopen we er nu bij
Afbeelding
En straks krijgt ze zo'n soort hoofdstel
Afbeelding

Voor je vorige post:
Je kunt idd al veel info van internet halen,op het SMP deel zijn er vast ook nog wat tips te vinden.
[SMP] Shetlanders en MiniPaarden

Als je nog twijfelt tussen bit en bitloos is het handig over allebei wat te lezen,boeken over beleren en bitloos rijden die de bieb gewoon heeft zijn o.a.:
-Probleemloos bitloos van Josepha Guillaume
-Metaal in de mond van W.R. Cook
-Fabels en feiten over bitloos rijden van Lisanne Thomas
-Beleren (g)een kunst-Lisanne Thomas
-De training van het jonge paard http://www.paardentips.com/gedrag_en_ps ... nge-paard2

Nu moet ik zeggen dat die bitloos boeken wel doen alsof bitloos het enige is wat goed is. Een optoming is zo hard als de ruiterhand. :)

Verder een keer een grondwerkclinic of cursus volgen? Kun je ook veel van leren. :) (staat ook hoog op mijn wish list,lijkt mij heel leerzaam :j )

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:01

geweldig het topic wordt heel uitgebreidt :D ik ga morgen ff bij lezen..

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:21

Lindy1982 schreef:
geweldig het topic wordt heel uitgebreidt ..

Ben ik helemaal met je eens.
Ik merk dat ik erg blij word van alle info die Xjitskee opschrijft.
Informatie waar je wat aan hebt, waar je wat mee kunt.

Een cursus grondwerk zou inderdaad geen overbodige luxe zijn.
Zoals al geschreven, ik heb wel wat ervaring, maar toch ook weer niet zo veel, lees ik al weer.
Heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Dat dan weer wel.

Leuke foto's trouwens.
En je ziet het verschil inderdaad goed met de hoofdstellen.
Mijn rede van bitloos is eigenlijk, je vind het zelf ook niet prettig als er een ijzer stang in je mond zit.
Maar of dat een goede basis is om bitloos te gaan rijden?
Althans ik niet natuurlijk, maar dochter lief.
Ik ga zeker weten die boeken op zoeken en lezen.
Heb er nu alle tijd voor, aangezien ik helaas geen werk meer heb...hahaha

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:16

Ik heb alleen ervaring met paarden en pony's
heb vroeger zelf shets gehad dat ik een jaar of 11 was..
Ik was toen helemaal een sprietje van misschien 28 kg en stapte zo op en reedt er opweg ..
Maar ja dat doe ik nu niet meer en weeg ook geen 28 KG meer :P

en dochterlief is nog niet vergelijkbaar met 11 jaar..

Heb net met goochem , halstertje om, twee langere touwen naar achteren en zo over het pad gelopen hij was gewoon te sturen etc..
reageerd goed op stem hulpen als stap, draf en ho ( galop heb ik niet geprobeerd )
We hebben zelf een webwinkel dus meteen ff een minishet hoofdstel gepakt..
Nu alleen nog een bitje oid..
Hij heeft al 2 zadels..

op het "dressuur "zadel

Afbeelding

hihi en met zijn homo zadel :P

Afbeelding

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:51

Ohhhh dat zadel.... <3
Helemaal geweldig zeg!!!
Leuke foto's trouwens.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:29

Hoi Lindy,

Wat hebben jullie een mooi zadel voor Goochem...
Even ter info: Goochem heeft al in tweespan gelopen en hij kent (in principe) de commando's stap, draf, gaaaalop en hoooo. We hebben hem ook als handpony meegenomen en dat doet hij heel netjes. Wij hebben hem nooit echt onder het zadel beleerd, maar er hebben wel kindertjes opgezeten. Als ik zie hoe makkelijk Neva er op zit, zou ik zelf gaan voor ernaast lopen en als handpony mee naast Fayah, en dit uitbreiden met hem aan de longe nemen (stemhulpen) en Neva er op. Als je hier in de buurt bent: wij hebben nog zijn dubbelgebroken trensje hier liggen! Hebben we speciaal besteld in Duitsland, omdat ze hier bijna niet te vinden zijn.

Voor de meelezers: Goochem is pakweg 93 cm hoog, 135 kilo zwaar en behoorlijk luxe gebouwd. Daar kan echt alleen maar een kindje van MAX 30 kilo op en echt niet meer!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:12

Hey wilma ik had al zo een vermoeden dat hij dat al kon hij reageerde iets te makkelijk op alles :D
Maar dat is alleen maar mooi mee genomen :D

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:25

P.S. Ik vergeet te zeggen dat ik heel blij ben dat jullie zo leuk met hem aan de gang zijn. Hij vindt al die aandacht ongetwijfeld prachtig. Eén ding nog: voor de wagen was het wel een héééél ijverig ponytje (in de betekenis dat hij zo'n beetje in z'n eentje de kar trok en Lord daar dankbaar van profiteerde door lekker uit de strengen te gaan lopen). Ik verwacht dat hij dus ook onder het zadel best pittig zal zijn!