Steigeren en doorklappen?! Uit het niks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Citroentje1

Steigeren en doorklappen?! Uit het niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:55

Hallo allemaal,

Vrienden van mij en mijn vriend, hebben een dochtertje van 15, welke een 21 jaar oude pony heeft. Een kruising Welsh x nogiets.
Een erg lief, maar ontzettend slim beestje. Dat dan ook precies doorheeft, hoe hij bij het meisje onder het werk uit kan komen.

Het beestje is altijd erg druk onder het zadel. Heeft altijd wat energie teveel. En het meisje weet daar niet altijd goed mee om te gaan.
Dat is de reden dat ik haar les ben gaan geven. (Voorheen, als pony druk werd, ging ze eraf, dan durfde ze niet meer).

Inmiddels ging dit allemaal prima. Op het moment dat de pony drukker werd heeft ze geleerd hem aan het werk te zetten. In draf, stap, tempowisselingen rijden. En vele figuren.

De pony werd uiteindelijk steeds braver bij haar. En ging haar steeds minder uitproberen.

Zo gingen we uiteindelijk ook op buitenritjes. Wat eigenlijk prima ging! Pony werd af en toe wat druk, maar ze hield hem prima bij zich!

Tot gisteren...

Gisteren ben ik met haar weer op pad geweest. Ik op de fiets naast haar mee. De heenweg ging super. We hadden meneer vooraf even gelongeerd, en zijn grootste energie was hij daardoor al kwijt. Hij gedroeg zich werkelijk als een echte heer!
Eenmaal in het bos, lekker stukjes wezen draven. Helemaal niks aan de hand.

Eenmaal een flinke rit gemaakt, (En even op het zandduin gewerkt te hebben). Gingen we weer richting huis. En we moesten heel even wachten. (Kwam een drukke groep mensen voorbij, en wil me daar niet graag in mengen).
En helemaal vanuit het niks (Ik had het beestje aan de hand vast, de fiets even weggezet), springt hij omhoog op zijn achterbenen (Zonder zichtbare aanleiding). En ipv gewoon steigeren, was het een steiger waarbij hij meteen doorklapte!!
Hij is zo bovenop dat meiske terecht gekomen!
Vervolgens staat hij op, kijkt een keer rustig om zich heen. Ik probeer hem rustig te pakken. Draait hij zijn kont naar mij weg, en gaat er in volle galop vandoor!

We hebben hem uiteindelijk wel kunnen vangen gelukkig. En met het meisje was gelukkig alles oke! Wel heel erg geschrokken, maar gelukkig niks aan de hand!

Maar ik ben zo van dit dier geschrokken..
Zo staat hij rustig met oortjes opzij te knabbelen op zen bitje. En zo vliegt hij omhoog :=

Wat moet ik hiervan denken?

Anoniem

Re: Steigeren en doorklappen?! Uit het niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:58

Had de pony al veel spanning tijdens het buiten rijden? Het kan zijn dat de pony heel veel spanning heeft en dat dat er ineens uitklapt als het ware.
Het kan ook pijn zijn. Spierbevangen bijvoorbeeld. Ik heb zelf ook meegemaakt dat een paard door spierbevangenheid ineens achterover klapte.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:00

Nee, hij was juist ontzettend rustig. Ik kan gewoonweg niet begrijpen waarom hij zo "ontplofte".

Eenmaal met het beestje thuis ben ik meteen naar haar vader toegegaan. En die zei letterlijk tegen mij: Ja daar waarschuwde ze met de verkoop ook al voor. Dat ie weleens gekke dingen kon doen.

Ik dacht bijmezelf, en dat koop jij voor je dochter? :=

Ik heb wel bij mezelf voorgenomen, dat dit dier voorlopig niet mee gaat op buitenrit, voordat ik weet wat er met hem aan de hand is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:03

Dan is het iets lichamelijks. Kan niet anders. Dit doen paarden niet zomaar omdat ze zichzelf ook kunnen verwonden hiermee.
Het kan zowel neurologisch zijn als iets anders lichamelijks.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:07

Het is bekend dat de pony een slecht hart heeft. Zou het daaraan kunnen liggen?

Ik was zowieso van plan de dierenarts het dier een keer te laten nakijken. Want als hij dit soort fratsen uit gaat halen, is hij gewoonweg niet te vertrouwen :n

Meisje mag er van mij voorlopig ook niet op. (Scheelt dat ze ook alleen rijdt als ik erbij ben, dus ik heb daar gelukkig controle op).

Aankomend weekend (Ik ga normaal gesproken alle weekenden met haar aan de gang), gaan we alleen poetsen, en wandelen. En dan schieten we wat leuke foto's van het stel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:09

Dan kan het goed met het hart te maken hebben ja, zou ik maar eens goed na laten kijken.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:10

Ja er word niks meer met de pony gedaan, vooraf hij gecontroleerd is.

Als de dierenarts niks kan vinden, dan wil ik hem verder na laten kijken. Kan toch niet dat dit dier dit deed om te etteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:11

Nee dieren etteren niet, die geven reactie op iets wat gebeurd of iets lichamelijks.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:20

Het is niet logisch dat hij zichzelf verwond om te etteren. Hij zal er zelf ook fikse last van zijn rug etc aan over hebben gehouden.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:21

Ik heb hem zelf naderhand nagekeken en nagevoelt. (Heb meerdere cursussen masseren gehad, waar ik nu erg dankbaar voor was! ). En zover ik kon voelen heeft hij nergens last van. Hij is ook niet stijf aan de benen.

Als het goed is komt de dierenarts vandaag of morgen nog langs. (Word van hun uitgeregeld, ik word gebelt zodra ze weten wanneer hij komt). En dan zal hij nog eens grondig nagekeken worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:22

Ik ben benieuwd, laat je het ons weten?

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:33

Ben ook erg benieuwd waarom het dier zo reageerd

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:39

Misschien even de rug op kissing spines laten controleren? Je ziet dat die paarden daar soms lang mee door kunnen lopen, en dan ineens ontploffen van de pijn. Met name omdat de pony ook op leeftijd is dat je daar na kunt laten kijken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:44

Ik heb een braaf paard, maar wanneer hij zo reageerd als de pony uit dit topic is er altijd iets lichamelijks.Paarden worden dan druk en gaan zich anders gedragen.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:44

Ik laat het zeker even horen!

Ikzelf denk.. Dat ALS de pony iets heeft.. Dat het iets in het hoofd moet zijn.. Hij heeft vaker van die rare momenten gehad. Alleen tot nu toe nooit iets gemeens, of echt apparts.

Af en toe reageert hij anders als een ander paard zou doen. Bijvoorbeeld als je het zadel oplegd (Pony staat altijd los, gezien hem nooit geleerd is vast te staan. Hij raakt dan in paniek. Gezien los staan prima gaat bij hem, zijn we met vastzetten niet meer bezig gegaan gezien zijn leeftijd), dan is hij altijd enorm braaf. En een keer, heeft hij vanuit het niks, dat je het zadel op legt, hij even blijft staan, en vervolgens in volle galop wegrent.

Ook toen is hij meteen nagekeken door zadelmaker en dierenarts (Mijn gedachte was meteen, zadel is niet goed, of hij heeft iets in zijn rug). Maar alles bleek in orde te zijn.
Ook toen was er geen enkele aanleiding om ervandoor te gaan.

Ik vraag me echt af wat er met dit dier speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:48

Laat ook de ogen eens nakijken, wellicht ziet hij niet goed.
Je weet sowieso dat er wat mis is. Laat je ook niet door de da afschepen met niets, dring aan op verder onderzoek ook al ben ij niet de eigenaar. Laat de da de ernst van de situatie inzien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:48

Hoe is het met zijn ogen?

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:54

Met zijn ogen zou ik niet precies weten hoe het is. Zover ik weet is hij in ieder geval niet blind!
Maar of hij gedeeltelijk blind is.. Tja.. Dat zou best kunnen. Ik ben uiteraard zelf geen oogarts!

Ik heb zojuist een belletje gekregen. Dat de dierenarts morgen pas langskomt.
Ik had het liever vandaag al gezien, maar gezien ik vanmiddag zelf nog een afspraak heb, komt het ook wel goed uit. Ik wil er graag bij zijn uiteraard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:52

Nou het kan wel zo zijn dat een paard door heeft dat dit een manier is om onder het werk uit te komen. Maar dan heb je 't over een heel ander soort paard dan jij omschrijft en een heel ander gebruik.

Lijkt me niet dat dit 'expres' gaat maar eerder een probleem in het koppie ofzo.
Zou je niet een ervaren ruitertje ermee kunnen laten rijden? Kijken watvoor trigger dit nodig heeft?
Zou ook aangewend gedrag kunnen zijn maar dan is hij in het verleden wel erg verknipt geweest.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:50

Ikzelf heb de pony ook meerdere malen gereden. (Pony deed een soort piaffe onder het zadel, omdat hij niet stil wou staan bij haar, daarom heb ik hem een aantal keer uitgeprobeert, ofdat het puur onder het werk uit komen was. Of dat ik het idee had dat hij meer onder de leden had. Pony kon uiteindelijk prima stilstaan). Ik heb bij de pony nooit echt iets onder het rijden ontdekt. Pony loopt prima zijn rondjes.
Af en toe is hij even druk, maarja.. Iets karakter moet er in zitten!

Ik had zoiets als dit nooit achter hem gezocht. Ik kan niet zeggen dat ik het een leuke pony vind (Pony gebruikte het feit dat het meisje niet goed rijden kon, en probeerde haar constant uit. Ook bij mij was het de eerste keer geen leuk ritje).

Het blijkt nu dus, dat hier bij de verkoop voor gewaarschuwd was. Nu ken ik het hele verhaal niet. (Ik kwam pas bij mijn vriend toen het meisje de pony al had. Anders had ik uberhaupt een heel ander soort pony aangeraden. Dit dier is geen makkelijke, en het meisje heeft nog niet veel ervaring. Op mijn pony's is ze veel vrijer, en durft ze veel meer als met haar eigen pony. Iets wat natuurlijk niet leuk is voor de dame).
Maar het blijkt dus, dat hij dit bij de oude eigenaar al vaker heeft gedaan.
Maar hier is het nooit tot uiting gekomen. Dus ik vraag me echt af, wat er in hem om gegaan moet zijn, dat hij dit gedrag vertoonde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:47

Ja wie weet, daar kom je toch niet achter. Dan moet je het gaan uitlokken, kijken wat het triggert. Is zowieso wel een goed idee lijkt me want zulk gedrag wil je niet als dat meiske erop zit.
Sommige paarden doen heel gekke dingen, puur omdat het kan, zulke karakters heb je ook.
Sommigen zijn de makheid zelve tot er een beginner op stapt, sommige kan een bom naast ontploffen, tot er een angstige ruiter op zit.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:49

Ik ben zo ook gevallen, met wat ernstigere gevolgen daaraan verbonden,
maar wat blijkt, paard had het in de rug niet goed zitten en is daarom verkrampt en gaan steigeren,
en meteen achter over geklapt, ook had hij een gekneusde rib maar we weten niet of dat is gekomen,
door de val of dat het een van de oorzaken was van de val.

Citroentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:52

@deruijter, hopelijk nu alles wel oke? Geen blijvende gevolgen hoop ik?

ja wat het nu precies is geweest is inderdaad gokken.. Ik zou het echt niet weten..
Ik hoop dat de dierenarts ons iets kan vertellen. Anders wil ik een gedragskundige gaan raadplegen. En diegene eens naar hem laten kijken, wat er zou kunnen schelen..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:52

Bij het paard niet, alleen maar rust. Bij mij is het wat slechter afgelopen.
Ik zou het paard laten nakijken en eventueel foto's laten maken van zijn rug.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:01

Misschien geen vergelijking maar vind het toch wel een indicatie

Vroegere hond van mijn tante (geweldig dier)
Ook erg druk in dr koppie en wilde heel af en toe wel eens wat aparts doen (bv : echt nijdig worden op iemand met een kaal hoofd maar met petje op was er niets aan de hand) niet hond achtigs zeg maar 1 keer heeft ze zelfs iemand gebeten en ook niet uit kwaaigheid maar ook vanuit het niets
Ze was ook overbeschermend naar haar roedel (de mensen die zij kent, familie goedde vrienden en vriendjes van de kinderen die vaak kwamen)

Dit dier had een ruis in het hart, en de dierenarts gaf ook aan dat dit een hele goedde oorzaak kon zijn van haar uitspattingen