naar binnen vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:49

Volgens mijn instructrice moet ik in de hoeken en op een volte de binnenhand (overdreven) van de hals houden naar binnen toe, om stelling te vragen. Hierdoor valt ze echter naar binnen, zodat ik onderhand geen normale volte meer kan rijden. Het lukt niet om haar met mijn binnenbeen naar buiten te duwen.

Hebben jullie tips?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:02

Nooit meer vragen dan dat je kan opvangen.

Als je het niet met je binnenbeen kan opvangen, moet je veeeeel minder met je hand stelling vragen. Sowieso rij je stelling/buiging met je benen/zit en niet met je handen. Een hand mag ondersteunen, maar meer eigenlijk niet. In het aller eerste begin mag een hand nog begeleiden om het duidelijker te maken waar je heen wilt.

Dus minder stelling vragen, dan kijkt het paard maar wat minder naar binnen. Als je dan de buiging/stelling kan behouden met je binnenbeen en je buiten hand, kan je langzaam aan meer stelling gaan vragen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:05

hoe doe je dat dan quir, stelling vragen met je benen/zit?
Ik heb eerlijk gezged altijd wel iets mijn binnenhand naar binnen gezet om stelling te vragen (alleen niet zo overdreven als mijn instructrice zegt)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:07

Precies Quir!

Daarnaast moet je ook naar je eigen zit kijken, knik je niet teveel in? Zit je recht boven je paard? Enz.

Wat zegt je instructrice als je aangeeft dat het niet lukt op de manier waarop zij het aangeeft?

Daarnaast, hoe goed is je paard aan het been, pak je wel eens zijgangen mee en lukt dat wel?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:08

Met je zweep een tikje achter je kuit kan ook helpen, mijn pony valt ook door mn binnenbeen heen!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:09

Ik ben het helemaal eens met Quir. Eventueel kan je nog je beenhulp versterken met een zacht tikje achter je kuit, om je bedoeling wat duidelijker te maken.
Kan je instructrice je niet helpen? Ik wil wedden dat ze je beter tips kan geven (ze kent immers jou en je paard) dan wij vanachter ons beeldscherm ;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:12

Is toch logisch dat je paard naar binnen valt, als het paard al op de binnenschouder staat en de ruiter doet de hand van de hals? (paard kan niet vallen en buigen tegelijk)
Stuur je paard voor de wending naar buiten om hem vd binnenschouder te halen.
Vervolgens binnenhand OMHOOG en dus niet omlaag en/ of van de hals, en je paard zal buigen
En je paard laten buigen om je binnenbeen en buitenhand kan alleen als je paard verticaal recht is, als het paard valt dan kan je niks met je binnenbeen beginnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:15

Ik zal toch een poging doen om het rijden op je zit/benen van stelling uit te leggen, maar idd kan je dit beter oefenen met iemand die ziet wat je doet.

Maar je rijdt je paard met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan. Dat betekend dat je dus je binnenhand niet van de hals hoeft te halen en door tegen de buitenteugel aan te rijden en hiermee het uitzwaaien te begrenzen zal je paard op de volte stelling aannemen. Stelling is niet alleen het hoofd naar binnen hè. Dat creeer je door alleen je hand er af te halen, dan mis je de buiging in het lijf en valt je paard inderdaad naar binnen.

Test maar eens wat je paard doet als je hem gewoon met je handen naast elkaar, buitenteugel begrenst en dan op de volte. Dan haal je binnenhand maar eens door de manenkam, je zult zien dat ze dan niet naar binnen vallen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:22

Stelling is eigenlijk puur afbuigen in de nek, buiging is buigen in het hele lijf (afbuigen in de nek, buiging in de hals, minimale buiging in de ruggenwervels (er is maar minimale buiging mogelijk, ribben buigen namelijk niet) en het binnen achterbeen onder massa gaan treden en dus buiging/kantelen in SI gewricht en bekken). Op een volte vraag je dus buiging in het spoor van de volte. Een grote volte heb je dus veel minder buiging dan op een kleine volte.

Je begrens met de buitenhand de schouder, je buiten been begrenst de achterhand tegen uitzwaaien. Deze hebben dus eigenlijk een passieve uitwerking, werken pas in op het moment de schouder uit breekt of de achterhand uitzwaait. Je binnenhand mag de teugel van de hals af halen, maar dat gebeurt vanzelf wanneer je goed genoeg met je binnenbeen rijd (naar buiten toe) en je de schouder met je buitenhand voldoende begrensd.,deze hand doet verder niets en houdt je op gelijke hoogte met de andere hand, dus niet naar je toe trekken, omlaag of omhoog duwen. Bij een jong/groen paard mag deze hand iets meer "sturen", maar wat later mag deze helemaal niet meer nodig zijn. Je binnenbeen is hier de belangrijkste factor, namelijk het binnenachterbeen "activeren" ofwel buigen/kantelen in bekken en SI gewricht en tevens begrenst het het paard naar binnen over de schouder te vallen, je duwt de schouder zeg maar richting je buitenhand die de schouder aan de buiten kant ook weer begrensd. Doordat je de schouder "weg duwt" ontstaat er buiging in de hals en komt de binnen teugel dus automatisch van de hals af. Je zit moet zo meedraaien in de volte, ofwel je duwt je bekken aan de buitenkant iets naar voren (begrensd ook weer de schouder) en de binnenkant van je bekken gaat automatisch wat naar achteren en opent zo weer de binnen kant om daar heen te gaan.

Je binnenhand/teugel zit er maar om 1 reden, als je van hand veranderd is dat namelijk de buiten kant....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:39

duidelijk verhaal!

Het probleem is denk ik dat ze te weinig reageert op mijn binnenbeen. Want inderdaad, als ze goed reageert op mijn binnenbeen en ik met de buitenhand begrens, moet ze inbuigen en zou de binnenteugel als vanzelf iets van de hals moeten komen.
Wellicht kan ik haar met het zweepje iets bijtikken achter mijn binnenkuit...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:49

Inderdaad, dan is het eerst werk om reactie te krijgen op je (binnen)been. Dan pas weer verder gaan aan de stelling, succes! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:34

Misschien tijd voor een andere instructrice? als zij het je niet duidleijk kan vertellen wil je daar dan wel les van?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:43

Idd neem les van iemand die het "probleem" oplost en niet iemand die het "gevolg van "probeerd op te lossen en ondertussen je pony met het "probleem ( of wel het op de binnen schouder vallen met alle gevaren van dien) laat zitten.
Verdiep je eens in rechtrichten( ben je eigenlijk verplicht naar je pony toe) en word wijzer wat en hoe je pony beweegt,en heb nog vele jaren plezier van je gezonde pony! Veel succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 14:13

ik heb dee instructrice pas 1 keer gehad, eindelijk had ik er 1 gevonden en ik was/ben erg tevreden over haar. Het is natuurlijk van beide kanten nog even aftasten en elkaar leren kennen.
Zij gaf aan v.w.b. het naar binnenvallen dat dit nu even niet erg was....

Betreft het rechtrichten, hier ben ik sowieso altijd mee bezig en hier zijn we ook met de les mee bezig geweest (paard zit op de rechthand veel vaster), hier wordt dus aan gewerkt. Ik rijd heel veel voltes/slangevoltes e.d. om de merrie op beide kanten soepel te houden/te krijgen..

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:36

Ik weet dat het van jou met alle eerlijke goede bedoelingen is maar wat jij verteld is wat heel veel mensen onder rechtrichten verstaan,maar dit heeft niet het effect voor je pony wat echt rechtrichten wel heeft,pas als je dit van iemand die hier echt wat van weet hebt geleerd snap je wat je je pony aldie tijd hebt aangedaan,je kan je pony hier echt mee blesseren.
En ik weet dat niemand dit zijn pony of paard aanwil doen,maar als jij het niet weet en iemand zegt dat hij jou helpt maar het ook niet weet maakt het ,het voor de pony niet beter eerder, slechter.
Ik denk dat rechtrichten de meest misbruikte term is in de paarden wereld!
Pas als je een keer echt van een kenner les hebt gehad weet je pas hoe komplex maar o zo interessant dit is en word dit ondersteund met theorie zodat het ook duidelijk word wat er gebeurd zowel met jou als met je pony.
Veel succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:07

Ik ga met detoren mee, heel veel ruiters weten niet wat rechtrichten is, die denk aan recht tussen de teugel , maar dat is recht recht rijden, maar voor je zover ben gaat daar een training van jaren aan vooraf.
Dus zoek een instructrice die jou kan helpen de oefeningen hoe je een paard rechtricht te leren maar ook de theorie erbij verteld, dat is miss nog wel belangrijker dan het gewoon rijden, als je al niet weet hoe het werkt in een paarden lichaam hoe kun je dan les geven en je leerling het uitleggen waarom je een oefening moet doen .
Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl en www.avalonsruiterbegeleiding.nl staat meer info over rechtrichten , waarom en hoe.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:13

rechtrichten is imo het paardenlichaam zo soepel laten worden dat het aan beide kanten evenveel kan buigen. De achterhand activeren zodat het paard "bergopwaarts" gaat lopen en hierdoor de rugspieren goed gaat gebruiken.
Het buigen van het paardenlichaam bereik je door te oefenen, o.a. voltes, slangevoltes rijden, travers, renvers.
Dit zijn allemaal dingen waar ik iedere keer weer mee bezig ben, ook samen met mijn instructrice (zij is overigens een Orun-instructrice en rijdt zelf op M niveau)

Ik voel me dus eigenlijk niet aangesproken door Midgie en Detoren, al vind ik het heel fijn dat jullie meedenken hoor!

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:42

Nee dat is idd soepel maken,maar dat is geen rechtrichten.
Rechtrichten heeft met balans en verdeling gewicht te maken,en dit moet de ruiter weten,kunnen,engebruiken om het depony of het paard mogenlijk te maken en te leren,dit heeft dus alles te maken met evenwicht en wel of niet " vallen" en daardoor dus overbelasten met alle gevaren van dien.
Veel succes.