Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Als ze rugpijn hebben, hebben ze dat ook als je er zonder zadel op gaat zitten.
Ze kunnen ook problemen hebben in de buik, merries willen zo ook nog wel eens reageren. Wat doet ze als je de singel aan trekt? Maag problemen kunnen ook nukkigheid op wekken.
En natuurlijk kan het ook een gedrags probleem zijn, als ze een paar keer er onder uit is kunnen komen en dat hebben ze door. Blijven ze dat nog wel even proberen. Vaak maar op 1 manier op te lossen, streng en consequent zijn. Bokken is tik er bij en duidelijk aangeven dat het niet mag. Mits je lichamelijke problemen hebt uitgesloten natuurlijk.
Een tik reageert ze niet op, al sla je zo hard als je kan. Ik ben van plan ook wat NH met haar te gaan doen en ben al wat begonnen met vrijheids dressuur.. ik hoop dat dit wel gaat werken.. Angela schreef:Ik denk dat haar geleerd is: als ik (min of meer) bok met aandrijven, dan stoppen ze met drijven en hoef ik niet voorwaartser te lopen.
Als dat is was het is, dan moet je daar doorheen, dus veel voorwaartser laten lopen, en bokken negeren, maar voorwaarts blijven vragen. Gaat ze voorwaarts zonder bok? overdreven belonen. Heel consequent zijn op het voorwaarts zijn, en alles wat goed is belonen.