Bokken bij aandrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Bokken bij aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:24

Een paar jaar geleden was er nog niks aan de hand, maar nu ineens begint ze te bokken als je je been er aan legt.. Niet hoog ofzo, maar wel verschrikkelijk irritant! Ze kan heel koppig zijn, en dit zal er ook wel wat mee te maken hebben, maar zolang je niet aandrijft is er niks aan de hand. Ze heeft een tijdje op een andere stal gestaan, de afspraak was dat ze daar gratis mocht staan in ruil voor dat ze voor de lessen gebruikt mocht worden. Voor dat was er nog niks aan de hand, ze bokte niet en was braaf, ze was nog wel eens koppig, maar meer niet. Eerst ging dit gewoon goed, daarna begon het. Ik denk zelf dat er iemand met sporen op haar gereden heeft en dat ze daar alleen maar heftiger op reageerde. Er is iemand 3x achter elkaar van haar afgevallen, dus heeft ze wel wat hoger gebokt (lijkt mij) Dan dat ze bij mij altijd doet.. Verder is ze heel lief, en je kan ook zo op haar gaan zitten zonder zadel. Ze word gereden met engels zadel en western zadel, bij allebij bokt ze. Ook zonder zadel, dus het licht niet aan het zadel.
Heeft iemand tips hoe ik dit bokken er weer uit kan krijgen, of kan verminderen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Bokken bij aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:54

Als ze rugpijn hebben, hebben ze dat ook als je er zonder zadel op gaat zitten.
Ze kunnen ook problemen hebben in de buik, merries willen zo ook nog wel eens reageren. Wat doet ze als je de singel aan trekt? Maag problemen kunnen ook nukkigheid op wekken.

En natuurlijk kan het ook een gedrags probleem zijn, als ze een paar keer er onder uit is kunnen komen en dat hebben ze door. Blijven ze dat nog wel even proberen. Vaak maar op 1 manier op te lossen, streng en consequent zijn. Bokken is tik er bij en duidelijk aangeven dat het niet mag. Mits je lichamelijke problemen hebt uitgesloten natuurlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:58

Ik denk dat haar geleerd is: als ik (min of meer) bok met aandrijven, dan stoppen ze met drijven en hoef ik niet voorwaartser te lopen.

Als dat is was het is, dan moet je daar doorheen, dus veel voorwaartser laten lopen, en bokken negeren, maar voorwaarts blijven vragen. Gaat ze voorwaarts zonder bok? overdreven belonen. Heel consequent zijn op het voorwaarts zijn, en alles wat goed is belonen.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:58

Quir schreef:
Als ze rugpijn hebben, hebben ze dat ook als je er zonder zadel op gaat zitten.
Ze kunnen ook problemen hebben in de buik, merries willen zo ook nog wel eens reageren. Wat doet ze als je de singel aan trekt? Maag problemen kunnen ook nukkigheid op wekken.

En natuurlijk kan het ook een gedrags probleem zijn, als ze een paar keer er onder uit is kunnen komen en dat hebben ze door. Blijven ze dat nog wel even proberen. Vaak maar op 1 manier op te lossen, streng en consequent zijn. Bokken is tik er bij en duidelijk aangeven dat het niet mag. Mits je lichamelijke problemen hebt uitgesloten natuurlijk.

Ik denk niet dat het rugpijn is, als er een ander op zit die niet aandrijft en ik neem haar mee is er niks aan de hand. En met aan singelen is er ook niks aan de hand, daar kijkt ze niet eens naar en houd dan gewoon haar oortjes naar voren.

Ja, ze is verschrikkelijk slim. Ik zelf ben nog nooit van dr af gevallen, maar nadat iemand 3x achter elkaar er af is gevallen weet ze dat het wel mogelijk is dat iemand van dr rug valt :P Een tik reageert ze niet op, al sla je zo hard als je kan. Ik ben van plan ook wat NH met haar te gaan doen en ben al wat begonnen met vrijheids dressuur.. ik hoop dat dit wel gaat werken..

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:03

Angela schreef:
Ik denk dat haar geleerd is: als ik (min of meer) bok met aandrijven, dan stoppen ze met drijven en hoef ik niet voorwaartser te lopen.

Als dat is was het is, dan moet je daar doorheen, dus veel voorwaartser laten lopen, en bokken negeren, maar voorwaarts blijven vragen. Gaat ze voorwaarts zonder bok? overdreven belonen. Heel consequent zijn op het voorwaarts zijn, en alles wat goed is belonen.

Ja, ik denk ook dat het zo begonnen is, dat die lessers niet door gezet hebben als ze begon te bokken. Ze is ook niet een van de domsten dus dat had ze ook al snel door, dat ze als ze begon te bokken dat ze klaar was met rijden en ze de wei weer in kon..

Ja, dat doe ik nu ook, en ben er ook al heel wat verder mee gekomen! :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:50

Mijn paard deed dit ook begin dit jaar,
toen kreeg ik het even wat benauwder en heb ik haar onbewust 'aangeleerd':
'bokken = stoppen'.

Ondertussen heeft ze geleerd dat ik er nu geen schrik meer voor heb,
ze mag erop los bokken, maar ze moet wel voorwaarts gaan.

En nu doet ze het gewoon niet meer :')