Hoe paard rustig krijgen in galop tot zelfs arbeidsgalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Hoe paard rustig krijgen in galop tot zelfs arbeidsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:43

Hey,

ik heb net een paardje overgenomen. Ik kende haar al langer en heb haar al zien rijden, ze reed mee in de lessen.
Nu weet ik ook dat ze in galop soms nogal hevig wordt en snel wil.
Helpt het als ik als ze versneld of weg wil racen een kleine volte maak om haar zo terug over te laten gaan in draf of stap en dan opnieuw te galopperen en dit te blijven doen tot ze rustiger galoppeerd? Of zijn hier betere manieren voor? Andere tips?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:44

debravanesch schreef:
Hey,

ik heb net een paardje overgenomen. Ik kende haar al langer en heb haar al zien rijden, ze reed mee in de lessen.
Nu weet ik ook dat ze in galop soms nogal hevig wordt en snel wil.
Helpt het als ik als ze versneld of weg wil racen een kleine volte maak om haar zo terug over te laten gaan in draf of stap en dan opnieuw te galopperen en dit te blijven doen tot ze rustiger galoppeerd? Of zijn hier betere manieren voor? Andere tips?

Het is de vraag wat de oorzaak is van het steeds sneller willen in de galop. Pijn, onbalans etc.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:45

oefenen oefenen en nog eens oefenen.
veel overgangen en voltes rijden.

of eerst aan de pessoa

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Hoe paard rustig krijgen in galop tot zelfs arbeidsgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:46

voltes en overgangen rijden
misschien ook wat aan de longeerlijn oefenen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:54

Ze komt al van ver. In het begin kon ze zo goed als niets, zelfs aan de longe bokte ze, dus ze heeft al heel veel vooruitgang geboekt.
OK, dit zal ik allemaal eens proberen. Ik ben hier nog nieuw in, dus ik ga waarschijnlijk wel hulp inroepen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:37

En als ruiter die tussen de beginner en halfgevorde inzit lijkt hulp het beste, gelukkig wil de persoon waarvan we het paard overnemen ons nog enkele maanden helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:54

Harder gaan in een bepaalde gang is vaak een balans probleem, miss even niet galopperen en zorgen dat het dier in stap en draf in balans leert lopen dus jou leert dragen en zelf ook zorgen dat je in balans kan zitten. Rij eens vaker zonder zadel om ook je eigen ruitergeveol te gaan ontwikkelen .

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:12

Eerst tempo bepalen tijdens stap, daarna draf en dan pas galop.
Als je paard in de galop niet goed terug wil schakelen heb je vaak al kleinere problemen hiermee in de draf en stap. soms misschien al zonder dat het je is opgevallen, maar de meeste ruiters zijn in de langzamere gangen al niet consequent genoeg. Vervolgens komt het in de galop naar buiten en weet men de oorzaak niet te vinden.

Ga eens aan de slag met wegstappen en voel goed of het tempo "van jou" is. Ook in de draf.
Maak veel overgangen en wees consequent naar jezelf toe. Je zult zien dat alle overgangen en het schakelen beter gaat en dat het in de galop ook beter zal gaan!

Succes!

Manonjasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:01

sliertje schreef:
Eerst tempo bepalen tijdens stap, daarna draf en dan pas galop.
Als je paard in de galop niet goed terug wil schakelen heb je vaak al kleinere problemen hiermee in de draf en stap. soms misschien al zonder dat het je is opgevallen, maar de meeste ruiters zijn in de langzamere gangen al niet consequent genoeg. Vervolgens komt het in de galop naar buiten en weet men de oorzaak niet te vinden.

Ga eens aan de slag met wegstappen en voel goed of het tempo "van jou" is. Ook in de draf.
Maak veel overgangen en wees consequent naar jezelf toe. Je zult zien dat alle overgangen en het schakelen beter gaat en dat het in de galop ook beter zal gaan!

Succes!

Bij mijn paard werkt dit ook dus proberen zou ik zeggen!

X

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:10

Kilometers maken. De balans van je paard is dan inderdaad niet goed. Wat je zegt overgangen etc. dat is een juiste manier maar als je paardje onbalans heeft helpt het niet.
Mijn paard werd daar in het begin alleen maar heter om.
Idd eerst de stap en de draf goed en dan de galop.

Heb je er geen instructeur bij?

Ik ben zelf niet van de hulpmiddeltjes als de passoa en zou het pas als laatste moment zelf gebruiken.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 19:55

Ze is inderdaad nog vrij scheef, haar spieren links zijn nog korter, daardoor is de rechterhand haar slechte kant. Misschien best eerst hier aan werken dus!!! Ik kan altijd hulp vragen, mensen genoeg ;-)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:25

hoi, mijn paard is ook vrij heftig in de galop maar eigenlijk alleen maar als het druk is in de rijbak, maar wat ik doe is heel langzaam draven, vanuit daar galopeer ik aan, dan heb ik echt een paar nette sprongen, zodra ik voel dat ik het tempo neig kwijt te raken maak ik weer een overgang terug naar de draf, en dit herhaal ik een aantal keren. Wat een handige oefening is : galop korte zijde- van hand veranderen over de diagonaal in draf- vervolgens aan het einde in de hoek weer aanspringen in galop korte zijde, volgende hoek weer terug in draf, va n hand veranderen enz enz, dus eigenlijk galopeer je alleen maar op de korte zijdes van de bak dat zijn maar een aantal sprongen,( aan de lange zijde wil het ook nog wel eens uitnodigen tot versnellen) en je wisselt zo de re en li galop steeds af *D snappie ?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:53

hmmmm, dit kan misschien ook wel helpen bij haar scheefheid :-)

Kimberleeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:24

voltes rijden, helpt bij mij ook :)

7KidForever7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:04

Ik heb ook een pony die neigt hard te gaan in galop. Ik begin altijd met een rondje doorzitten. Daarna ga ik op een volte 15 meter. Dan spring ik aan in galop, en ik houd hem in door mezelf lang te maken. Zo breid ik de volte 15 meter steeds verder uit naar een heel rondje, en iedere keer dat hij weer te hard gaat, neem ik hem terug naar de draf of zet ik hem op een volte om af te remmen. Werkt heel goed bij mij!

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:20

elke keer als je voelt dat je paard wilt gaan versnellen probeer je meteen een volte te maken en ophoudingen te maken, teugels naar je toe en weer rustig loslaten en dat herhalen zo is het bij mij gelukt suc6

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:57

Voorlopig alleen maar op de binnenhoefslag rijden om z'n balans te leren krijgen (= niet leunen tegen de bakrand). Vooral veel privélessen nemen en focussen op het voorwaarts en rechtrichten. Vooral eerst goed voor je been maken, veel schakelen, balkjes draven. Aanspringen en weer terug, stap - draf - net doen of je gaat stappen, zodra hij wil stappen gaan aandraven - aanspringen en weer terug, etcetera.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:41

Ik zal jullie tips zeker gebruiken

Sharon0411

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:33

Herkenbaar probleem. Bij mijn paardje (arabiertje) bleek het allemaal vooral in de voorbereiding te zitten en dan vooral in het "eerlijker" rijden. (keyword voor mij: Ontspanning!)
In stap en draf leken we een heerlijk koppel dat al best een stukje op de goede weg zat. Ze loopt mooi, lekker voorwaarts, is goed aan het been, we kunnen netjes wijken, schouder binnenwaarts, mooie stelling, etc. Maar nu we privelessen nemen blijkt de uiterlijke schoonheid die we hadden (en ik natuurlijk heel leuk vond) toch wel tegen te vallen! Ik heb nu geleerd dat ze constant onder me was aan het drammen. Omdat ze niet heel sterk is en zacht in de mond (behalve in die veel te harde galop) merk je dat niet zo goed, dus het was echt een openbaring voor me. Maar ik hield haar ongemerkt toch te vast. Dus leer ik nu om "eerlijker" te rijden. Stap is stap en niet nog 6 passen doordribbelen, langzame draf (verzamelen is nog een groot woord) is langzame draf en niet stiekem steeds een stukje harder, en galop is ook gewone galop en niet een galop waarbij ik steeds voltes moet maken omdat ik haar anders verlies. (deed ik nl ook veel, voltes maken) En dan het allerbelangrijkste: Goed gedrag wordt ook beloont, dus bv van galop terug naar draf is niet een heel rondje hangen in de teugels, maar echt terug rijden (mocht ik best wat duidelijker doen) en daarna ontspannen! (is iets anders dan losgooien) Ik had erg de neiging nog vast te houden, want we waren net heel hard gegaan. Zij helemaal heet en ik in de op-slot-stand. Slechte combinatie. Vanaf het moment dat ik consequenter rijd in de stap en draf is het probleem in galop vanzelf opgelost. Soms gaat ze nog een stukje te hard, maar in plaats van haar dan een half rondje in de mond te rukken rijd ik nu echt duidelijk terug (beter terug naar draf en dus iets te veel gedaan dan geen reactie) en daarna weer ontspannen en verder.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:45

voor mij ook herkenbaar dit! gewoon veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen. goed in je zadel blijven zitten en inderdaad voltes maken en op de binnenhoefslag dat hij niet kan gaan plakken aan de bakrand. en verder ben ik het helemaal eens met lizzle!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:56

Vandaag gegaloppeerd, had geen les maar voelde me er klaar voor. er was maar 1 moment dat ik voelde dat ze wou vertrekken, ik heb haar meteen terug genomen en gewoon na een paar meter opnieuw aangegaloppeerd. na de galop probeert ze dit in draf ook, maar ze moet weten dat ik het tempo bepaal en ik neem haar dan onmiddelijk terug. Als ze slentert en wil wandelen, moet ze van mijn namelijk nog een rondje draven en dan mag ze op mijn commando stappen.
Het is ook nog wat vertrouwen winnen voor ons beiden

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:33

Voltes maken helpt bij mij toch altijd :j
Ik heb ook gemerkt dat het helpt als je niet vlak voor de rechte zijde aangallopeerd maar in de 1e bocht dan 'sprint' hij niet zo naar de overkant.
In de les kan je misschien niet altijd kiezen maar als je alleen rijdt kun je misschien eens proberen