Strandrit verantwoord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Strandrit verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:18

Hoi bokkers,

Ik had even een vraagje! Het lijkt me zo gaaf om een keer op strandrit te gaan en dit organiseren ze ook bij ons op de manege. ( dit doen ze ook bij ponykamp dus ook kleinere kinderen doen het gewoon ) En daar hoort natuurlijk de rengalop bij. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee en vroeg me af of het erg moeilijk is om te blijven zitten? ( verlichte zit natuurlijk ). En of je er niet makkelijk afkukelt?

Groetjes :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:26

Ligt er aan hoe goed je kan rijden neem ik aan... En of je stevig in het zadel zit.
Probeer het eerst eens in de bak. En je hoeft niet perse ren galop te doen hoor op het strand

Anoniem

Re: Strandrit verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:40

We mogen geen rengalop in de bak omdat dat niet gaat :P en die paarden weten dat ze mogen crossen dus dat doen ze ook! maar ik ga eerst maar beginnen met rustige duinrit!
Maar was gewoon benieuwd of het nou moeilijk is om goed te blijven zitten in rengalop :P

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:49

TessaKaizoku schreef:
En daar hoort natuurlijk de rengalop bij.

Misverstand, wat mij betreft ;)
De rottigheid met die strandritten is juist die rengalop. De kans dat het een galop wordt waarbij iedereen zijn paard onder controle heeft, is erg klein. Het mondt meestal uit in een ongecontroleerde scheurpartij, waarbij de veiligheid (van zowel ruiters als de mensen die op het strand lopen!!) niet gegarandeerd kan worden. Helemaal niet met onervaren ruiters.
Rengalop is in principe niet moeilijk uit te zitten, maar je moet inderdaad wel een beetje behoorlijk kunnen rijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:21

Manege waar ik eerst reed gaan dagelijks naar strand, maar doen NOOIT rengalop. Veel te gevaarlijk. Paarden worden te jolig, gaan racen, zand is te mul --> vallende paarden en ruiters. Vroeger deden ze wel rengalop, maar na een ongeluk met salto van paard en ruiter doen ze het niet meer.

Dus: ik zou maar geen rengalop doen.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:15

Vind rengalop inderdaad ook niet bij een strandrit horen. Vaak veel te ongecontroleerd racen. Als je zelf twijfels hebt om mee te gaan kun je ook met een beginnersgroep mee gaan, neem in ieder geval aan dat die niet in rengalop gaan en kan je toch lekker over het strand rijden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:20

Zonder rengalop kan je ook heerlijk op het strand rijden.
Overigens is rengalop als je kan rijden niet moeilijk uit te zitten (ehhh, staan...).

Maar veel paarden worden er tikje te vrolijk van.
Zeker in een grotere groep.

Bij ons zijn ze van de vorige manege keer ergens geweest waar de paarden er vandoor gingen over stuk duingebied
(niet het strand) en ahum... die kinderen vonden dat niet grappig.
Aantal was eraf gevallen en de rest heeft in paniek vastgehouden en ik blijven zitten.
Was dus geen groot succes. (ze zouden alleen stappen en draven, maar er ging dus iets mis).
Werd dus minder geslaagd dagje uit met de manege.

Overigens als je dus wel een paard hebt wat het netjes doet is het zalig!!!
Zoeefffff over het strand!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:25

Strandrit tja als je de nodige uren in het zadel heb gehad is er niets moeilijk aan. Als jij een beetje stevig zit en je kan de verlichte zit goed en je kan je paard onder controle houden dan zou ik zeker mee gaan.

Rengalop hoeft trouwens niet hoor. Wij zijn twee weken op vakantie geweest en volgens mij hebben we twee keer een soort van rengalop gedaan en voor de rest hebben we vooral heerlijk in het water gespeeld en gewoon genoten van de rust op het strand in de ochtend.

Met een manegegroep is het vaak wel anders, daar gaan ze meestal hard. Ik ben ook een paar keer meegeweest, maar ik probeer altijd mijn eigen tempo te houden ook als iedereen er vandoor speert. Ik blijf liever wat verder achter dan al dat zand in mijn gezicht. (ik ben ook wel van het opletten dus dat zal ook wel meespelen. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:05

Ok bedankt voor jullie reacties :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:23

hey
nou ik heb ook indd eens rengalop gedaan op een E pony
we gingen eerst draven en toen gaf meneer een bok , ik ging uit het zadel
( klein stukje ) kwam er weer in en zat meteen goed
en bewoog goed mee met me handen enzo!
niet dat jij straks op een pony moet doe bokt, maar dit heeft mij wel geholpen
en ga je weer terug en dan weer in rengalop ? dan weet je lichaam wel hoe en wat
veel plezier alvast ( stel je doet het )
gr hackny

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:27

TessaKaizoku schreef:
We mogen geen rengalop in de bak omdat dat niet gaat :P en die paarden weten dat ze mogen crossen dus dat doen ze ook! maar ik ga eerst maar beginnen met rustige duinrit!
Maar was gewoon benieuwd of het nou moeilijk is om goed te blijven zitten in rengalop :P

het punt is
weet je echt heel zeker van jezelf dat jij goed genoeg kunt rijden en genoeg durf hebt om dat te doen (rengalop)
ik heb een strandrit gemaakt namelijk van 2 uur en vond het geweldig
maar er zaten helaas een paar meiden bij die dachten dat ze het konden maar dus halverwege alleen maar huilend :Y) meereden,
dus.....

het kan echt heel leuk zijn maar je moet wel van jezelf weten dat je het 100 procent kan en durft ;)

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:53

ik denk als je hier geen ervaring mee hebt en het gevoel niet kent dit erg lastig is
toen ik voor het eerst ging galopperen merk je toch dat het geheel anders is
en het gevoel gewoon moet kennen

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:07

Als je twijfelt of je genoeg ervaring hebt zou ik het nog niet doen. Het is een prachtige ervaring,maar ook vrij heftig. Stappen en genieten van je omgeving is een goed begin. Gewoon nog even de rust bewaren. Voordat ik aan rengalop over het strand begon ben ik ook een paard keer hiervoor er langs gereden,rustig in stap. Eigenlijk is het ook niet niks. :)

Blijven zitten in rengalop is vrij simpel. Gaan staan in je beugels,rustig blijven zitten en je handen wat naar voren,wel contact met de mond! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:25

Dank jullie voor je tips dan laat ik het nog even zitten voor nu! Doe wel eerst een duinrit dan wen ik ook aan het buitenrijden :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:35

Maar... Kan de manege je daar niet in adviseren? Manege waar ik reed kon heel goed zeggen of iemand klaar was voor een strandrit of niet :) En dan zijn er áltijd nog fijne, brave paarden die zich door niets van de wijs laten brengen (niet dat ik die ooit mee kreeg :') ) en waar je een leuke ervaring mee hebt zonder een hoop gerace :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:42

amyz dat ben ik niet met je eens ;)
een vriendin van mij reed een rit op een groot log paard (die was heeeel braaf volgens hun ;) )
en dat was dan een duinrit dat ging prima
dag erna ging ik daar rijden en kreeg dat zelfde paard onder men reet terwijl ik een pittig paard wilde,
kreeg er zelf nog een zweep bij,
op het strand toen we het water ingingen ploft paardlief gewoon neer in het water met mij erop :')
en met de rengalop croste hij iedereen bokkend voorbij
en maar zeggen tegen die vriendin van mij hij is braaf
ik kan het wel uitzitten maar zij reed pas een jaar stel dat het bij haar was gebeurt....

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:08

Overigens kan je in de bak heus wel oefenen voor je rengalop, probeer maar gewoon eens in draf een paar rondjes een nette verlichte zit aan te houden, zo ook in galop.
Nette verlichtte zich wil zeggen dat je iets vooruit kunt blijven zitten zonder je benen om het paard heen te klemmen of op de hals te steunen. Verder kun je je voeten iets verder in de beugels doen.
Een strandrit met rengalop zou ik pas maken als je een bevestigde onafhankelijke zit hebt!
Verder ben ik het met bovenstaande reacties eens.
Ook telt het mee of je het paard/de pony kent en al eens in de les hebt gehad, dan zit je er een stuk relaxter op :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:53

TessaKaizoku schreef:
Dank jullie voor je tips dan laat ik het nog even zitten voor nu! Doe wel eerst een duinrit dan wen ik ook aan het buitenrijden :)

grag gedaan
is indd een goed begin :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:06

Mijn laatste ervaring met een strandrit was zo dramatisch, dat ik het voor nu maar even houd bij bos- en duinritjes. Het was buiten koud en stormachtig, de paarden waren heet en enorm enthousiast. Ik had bewust gevraagd om een braaf paardje, dus daar kon het niet aan liggen, maar toen we een stukje in de duinen galoppeerden, merkte ik al dat ze enorm kon versnellen (iets met 4 benen in de lucht en dan weg). Kreeg ik als advies mee: op het strand stevig blijven zitten en je zwaar maken...

So far so good, maar op het strand dus weer het zelfde, 4 benen in de lucht en ZOEFFFF.. weg was ik... Zwaar maken ging niet, ze had een afschuwelijke galop, dus was alleen in verlichte zit uit te zitten... En dan was ze dus niet terug te rijden (liep zo door de teugels heen).. Okee, ik had misschien niet zo heel veel ervaring (of in ieder geval niet genoeg), maar dit was ook duidelijk geen braaf paard..

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen: Strandritten kunnen ontzettend leuk zijn, maar zorg dat je weet wat je mee krijgt. Een paard van je eigen manege ken je altijd al beter, maar stap niet overal zomaar op, zonder dat je het 100% vertrouwt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:07

De rengalop is in principe niet moeilijk uit te zitten voor iemand die een correcte verlichtte zit kan tonen in elke gang. Ik vind het ook een pré dat de ruiter een nette houding heeft wat betreft de stijgbeugels.

Persoonlijk vind ik de rengalop wel een onderdeel van een leuke strandrit, maar ik hou van lekker scheuren :Y)