Opblazen/niet aan de hulpen op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen1987

Opblazen/niet aan de hulpen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 08:15

Hallo allemaal,

Al enige tijd rijd ik wedstrijden met mijn merrie, inmiddels in de klasse L1. Nu loop ik elke keer tegen hetzelfde probleem aan: Tijdens het losrijden gaat het vaak wel goed, maar op het moment dat ik de ring in kom, slaat ze helemaal dicht. Ze blaast zich soort van op, waardoor mijn hulpen niet meer doorkomen. Ik kan wel overgangen rijden die vereist zijn in de proef, maar het is allemaal niet vlot actief genoeg en niet aan het been. Niet aan het been, betekent bij mijn paard ook echt niet lekker nageeflijk en dus een baggerproef.
Het is ook echt zo dat ik elke pas moet drijven (lees: aanschoppen), omdat ze anders letterlijk stil valt. Dit rijdt *** en geeft ook een heel rommelig beeld.

Zijn er mensen die een paard hebben die iets soortgelijks doen? En wat doen jullie daaraan?

Ik heb alles al geprobeerd: lang of kort losrijden, sporen, een keer goed bijtikken in de proef, vaak op wedstrijd, minder vaak op wedstrijd, thuis oefenen, ergens anders oefenen

Het lijkt op een soort spanning van haar ( en vast ook een beetje van mij, maar ik vind het vaak wel meevallen met mijn eigen zenuwen), terwijl zij normaal gesproken een heel nuchter paard is. Als ik thuis de proef oefen, of ergens anders, dan gaat het wel goed. Blijkbaar is het weggaan van de andere paarden, of naar een andere bak gaan spannend voor haar?

Graag tips!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:21

Mijne doet hetzelfde. En ij stel hem iets lager in en goed gas (in de ring) 1 rondje. Wat links em rechts buigen en dan is het vaak minder en verder veel op wedstrijs dan word het ook minder bij mij

En je niet zo druk maken als hij opgeblazen loopt lopen ze wel stil in aanleuning dus lijkt het netjes, ik rij vaak genoeg wp en prijzen terwijl hij niet goed aan hulpen is. Voor het oog is het niet zo erg als de ruiter vaaj denkt
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 07-03-12 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:22

Heel herkenbaar.Die van mij heeft dat ook: zodra we de ring inkomen, is er spanning. Dit gaat ten koste van de impuls. De meeste paarden hebben hier wel iets last van, en in het B is het nog te doen, hier groeien ze ook vaak overheen. Wanneer je hier in het L nog steeds last van heb, is dat erg vervelend. Helpt het als je gelijk pittig de ring inrijdt? Dus niet in stap, maar gelijk een stevige draf vragen.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:24

Even een stipje, ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Thuis loopt ze gemakkelijk al een L proef maar op wedstrijd klapt ze als het ware dicht en loopt ze "met haar staart tussen haar benen".. Een zweepje helpt wel een beetje maar nog niet voldoende. Aan spoortjes wil ik liever nog niet beginnen, ook omdat ze thuis bijna niet eens een zweep nodig heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:26

Als je paard op het voorterrein goed loopt en vast slaat zodra je de ring in gaat, dan zal het probleem toch voornamelijk bij de ruiter liggen. Het paard weet niet dat in de ring de wedstrijd begint. Die is al op vreemd terrein. Heb je jezelf wel eens laten filmen op het voorterrein, de weg richting de ring en de start in de ring? Ik denk dat daar veel van kan leren qua spanning opbouw bij de ruiter en omgeving.

Anders is het als het paard op vreemd terrein nog niet wil lopen; dat is een kwestie van trainen en veel verschillende gelegenheden opzoeken.

sSanne

Re: Opblazen/niet aan de hulpen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:30

Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens Janouk, tenminste bij mij niet. Mijn merrie vindt het ten eerste al minder dat ze de rest van de paarden moet verlaten en witte hekjes, bloembakken, sponsor borden/vlaggen al die indrukken zorgen dat de "gas" totaal verdwijnt.. Ik ben overigens wel van mening dat het ook voor een deel aan mij ligt maar mijn merrie gaat op een spannend moment liever stilstaan als dat ze vlucht wat sommige andere paarden doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:34

Het paard voelt prima aan wanneer jij anders gaat rijden.
Dat wil helemaal niet zeggen dat je zenuwachtig bent,maar alleen al het feit dat jij overgangen moet rijden terwijl je paard er op dat moment niet klaar voor is is voldoende.
Ik ga met zo'n paard een x op wedstrijd zonder op de pnt te letten of hc.Dus gewoon een x aandraven in je uitgestrekte stap en niet hakt op x maar even een schijnovergang.
Anders gaan ze het voorlezen binnen de kortste x associeren met niet meer aan de hulp zijn.
Want dat leren ze wel snel.Gewoon er aan blijven rijden dus.Aan de hulp maken,ook in je proef.
Daar is het immers klasse L voor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:44

Ja dan zul je zelf wat rustiger moeten worden het paard pakt jou spanning op , is heel normaal.
Probeer meer te ademen en je heupen los te houden , neem aan dat je de proef hebt geoefend thuis dus wees niet al te erg gefocust op die proef.
Dus eigenlijk is het paard gewoon paard en ligt de oorzaak echt bij jezelf.
Zeker als het paard thuis wel braaf is.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:50

Mijn kleine draak was ook wel zo :P. Thuis en tijdens inrijden alles perfect, en dan kom je de baan in en doet ze niks meer. Het toppunt was toch wel dat ze mijn tante in de kantine boven de bak heeft aangekeken op het moment dat ze A afwenden en moesten wijken, en haar met een blik heeft aangekeken 'ik doe lekker niks! *D '. We zijn zo ongeveer de AClijn gewoon uitgelopen :').

Ik heb haar een paar wedstrijden, uiteindelijk, gewoon aangepakt. Hulp = reactie. Zelf was ik ook nog wel zenuwachtig, dus uitademen, anders blokkeer je het paard. Heb ik soms nu nog, omdat ik prestatiedrang heb en alles goed wil doen.

siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:09

Fijn om te lezen dat er mensen zijn met hetzelfde probleem. Ik heb het ook en ik vind het echt super moeilijk om op te lossen. Mijn paard heeft het vooral in het indoor seizoen als hij inderdaad van de andere paarden weg moet en dan ook nog eens die witte ring in moet. Echt kijkerig is hij dan niet maar hij spant zijn spieren in zijn buik waardoor het lijkt alsof ik op een ijzeren deken rijd. Mijn hulpen komen niet meer door. Heel frustrerend, omdat ik me zo machteloos voel op dat moment. Ik kom de proef wel door, maar ben zooo blij als die 6 minuten voorbij zijn! Het probleem is nu alleen dat ik in zo´n negatieve circel kom. Het is nu een paar keer achter elkaar gebeurt, ik ben nu bang dat hij blokkeert, paard voelt mijn spanning, et voila, daar gaan we weer! Heel lastig, ik ben de laatste maanden heel veel met hem op vreemd terrein gaan oefenen zodat hij leert dat er niks vreemds aan de hand is. Je kunt een wedstrijd sfeer en omgeving dan alleen zo moeilijk nabootsen. Er reden dan bijvoorbeeld nog meer paarden in de ring en dan vind hij het al een stuk minder spannend. Ik hoop dat ik in het zomer seizoen hier overheen kom zodat ik zelf volgende winter wat meer vertrouwen heb zodat ik dat op hem over kan brengen.. Heel moeilijk dit! Er zijn overigens ook mensen om mij heen die vinden dat het een kwestie van respect is en dus eigenlijk met andere woorden vinden dat hij eens keer flink aangepakt moet worden zodat hij weet dat hij ook in de ring gewoon moet aanpakken. Ik ben hier zelf alleen niet van, ik denk namelijk dat ik de spanning alleen maar groter maak en dan straks de ring misschien niet eens meer in kom. Een andere oplossing heb ik zelf nog niet, maar we komen er wel overheen, zonder een pak slaag :)

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 09:24

Gelukkig ben ik niet de enige!

Ik ben er ook van overtuigd dat een deel van de spanning door mij komt hoor. Wat Siem ook al zegt, ik kom ook een beetje in een negatieve spiraal, omdat het steeds weer 'mis' gaat. Het is mijn bedoeling om vaker weg te gaan, zodat we beide met de spanning leren omgaan.

@Ambre: daar heb ik nog nooit over nagedacht, dat ze dan voorlezen= niet aan de hulp 'denken'. Ik ga idd maar een keer weer goed aanpakken in de ring, ik denk ook wel dat dat bij mijn paard kan helpen ( is zowieso al niet het paard dat alles uit zichzelf aanbiedt), maar op de een of andere manier vergeet ik dat altijd als ik de ring in kom en wil ik haar dan eigenlijk niet meer bijtikken.

@ Joukje_04: Uitademen als het weer misgaat is inderdaad wel belangrijk, ik denk ook inderdaad dat ik dat wel eens vergeet...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:09

En hoe is het als je alleen in een vreemde binnenbak rijdt terwijl je niet op wedstrijd bent? (Maw is het een soort verlatingsangst (buddy of barn sour zijn) of ligt het toch aan jouw rijden?)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:15

Citaat:
maar op de een of andere manier vergeet ik dat altijd als ik de ring in kom en wil ik haar dan eigenlijk niet meer bijtikken.

Voila, daar is je antwoord: je rijdt er niet meer aan in de proef, terwijl je dat op het voorterrein wel doet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:25

Waarschijnlijk ga je in je proef veel te goed je best doen, ga je teveel zitten te knijpen en te duwen en daarmee trek je je paard zelf op de handrem. Probeer los en ontspannen te blijven zitten.
Karen1987 schreef:
Het is ook echt zo dat ik elke pas moet drijven (lees: aanschoppen), omdat ze anders letterlijk stil valt. Dit rijdt *** en geeft ook een heel rommelig beeld.

Hoe meer jij gaat zitten te schoppen hoe meer je paard z'n buik opzet om je geschop niet te voelen. Hoe meer jij doet, hoe minder je paard gaat doen...
Ik heb dit probleem zelf ook en het is erg moeilijk op te lossen.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:36

Niet meer rijden is het ook niet helemaal, ik moet gewoon te veel rijden om hetzelfde resultaat te behalen.
In de training als ik te veel drijf wordt ze dood voor mijn been, dus probeer ik alleen te drijven als het nodig is. In de ring probeer ik dat net zo te doen, alleen stopt zij dan ook echt met lopen als ik stop met drijven.. (dat heb ik al een paar keer geprobeerd).
Normaal gesproken zou ik haar dan ff flink aanpakken, en dat doe ik ook wel als ik de ring binnen kom..
Zou het dan alleen komen omdat ze 'weet' dat ik haar niet aanpak als ze sloom wordt? Thuis bij het oefenen pak ik haar wel aan en dan gaat het goed. Misschien inderdaad gewoon ook eens doen tijdens de proef, maar ik ben zo bang dat de jury me een dierenbeul vindt :0

@KarinvdM: Dat is waar denk ik, alleen als ik probeer om níet elke keer been te geven/schoppen, dan valt ze letterlijk stil en dat wil je ook niet.. Inderdaad lastig op te lossen

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:40

Heeeeeel erg herkenbaar :-)
ik ga helemaal mee met de antwoorden van Ambre en KarinvdM

en je komt een beetje in een negatieve spiraal omdat je al bang bent dat het gebeurt, ondanks dat het op het voorterrein goed gaat.

Wat bij mij goed helpt is het rondje dat je door (of om) de baan mag voordat je proef begint ietsje ronder instellen en gaan galoperen en dan galopeer maar lekker voorwaarts op de lange zijdes, en zelf ook los durven laten, niet klemmen niet strak met je armen en niet te netjes willen rijden, geoon lekker over de rug en door het lijf. En dan voordat je proef begint terug naar draf en los-los en los beginnen aan je proef. En super consequent zijn, ben je 1,5 oefening in de proef en voel je dat ze zich toch weer af gaat sluiten? heel streng zijn voor jezelf in goed rijden zonder te knijpen of strak te worden in je bovenlichaam en weer voorwaarts. En dan ook duidelijk; krijg je geen reactie, dan maar eens wat groter naar voren, geeft niks als ze dan een keer teveel reactie op je hulp geeft, straf dat niet af en rij gewoon je volgende onderdeel weer in balans.

edit op laastte post; wel goed aanpakken in de proef! maar goed aanpakken betekent ook eerlijk zijn, zodat je paard ook weet welk goed gedrag beloond wordt en welk niet (geen dierenbeul); dus negeren van je hulp? kom maar wat groter door en eis een reactie. is die reactie te groot? niet boos worden om die fout in het programma, rustig terugnemen, je hebt je punt gemaakt en vanaf daar weer in balans verder rijden.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:44

Zo herkenbaar. Alleen is het bij ons niet echt spanning denk ik. Hij maakt zich gewoon niet zo druk met een wedstrijd. Was het maar spanning, want dan gaan hij tenminste lopen.
Als ik alleen met hem aan het trainen ben, is hij echt super (geen zweep of sporen nodig). Maar op wedstrijd rijd ik dus met sporen en met les heb ik een zweepje mee.
Hij is altijd minder actief als er andere paarden bij zijn. Zelfs als we gaan rijden met een paard van stal is hij al minder actief dan in zn eentje. Ik moet hem in dit soort situaties, voor mn gevoel, altijd echt ff wakker maken. Veel overgangen, schijnovergangen etc. om m goed aan mn been te krijgen. Dit doe ik met wedstrijden ook en dan gaat het met inrijden prima, maar zodra we de ring inkomen 'zakt' hij in. En moet ik goed mn best doen om m aan het lopen te houden. Momenteel kom ik er aldoor nog aardig mee weg. Was bang dat ik er in de M1 echt tegen aan zou lopen, maar het schijnt er allemaal beter uit te zien dan het voelt.
Bij een onderlinge wedstrijd (L2) heb ik wel eens tijdens de proef gewoon tussen de onderdelen door wat schijnovergangetjes gereden om hem actief te krijgen. Dit werd niet gewaardeerd door de jury, omdat het een onrustig beeld gaf. Maar het was wel een mooie mogelijkheid om in de wedstrijdsfeer eraan te werken, zonder dat het echt (minpunten) gevolgen had.