paard heeft te weinig achterhand gebruik hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard heeft te weinig achterhand gebruik hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:19

Hallo,

Ik heb een paard van 5 jaar oud. Hij is wat lui van zichzelf. Daardoor is het lastig om zijn achterhand goed actief te houden. Wanneer ik hem dan aandrijf is hij voor actief maar in de achterhand gebeurd er weinig ( dit zag ik vanavond met longeren) Hoe kan ik het paard nu meer van voren opsluiten en ervoor zorgen dat de achterhand actiever word en dat meer gedragen gaat lopen.

Ik heb normaal altijd 1 x in de 2 weken les, maar dit is ivm met rino afgelast.

Hoe kan ik met longeren zorgen dat hij meer over de rug loopt, en daarbij voldoende achterhand gebruik heeft?
En wie weet welke oefeningen ik onder het zadel kan doen?

Angela

Re: paard heeft te weinig achterhand gebruik hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

Ik vind zelf de pessoateugel fijn in het gebruik voor het longeren. Daarnaast is het niet "van voren opsluiten". Je paard moet eerst goed actief van achteren zijn, en dat gaat niet als de voorkant wordt tegengehouden. Je kunt voor alleen opvangen wat van achteren komt. Is je paard van achteren niet actief, dan is er voor dus ook niets op te vangen, en zou je dus ook niet moeten spreken over "van voren opsluiten".

Ga veeeeeeeel overgangen rijden. Zorg dat je paard goed voor je been is. Verder kan balkjes dragen je paard helpen om meer bewust van de achterhand te worden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:25

Zowel met longeren als met rijden de standaard saaie oefeningen:
- overgangen en schijnovergangen
- tempiwisselingen

Dus je doet alsof je vanuit draf terug naar stap wil en net voordat hij terug valt in stap draaf je weer een paar passen naar voren. Altijd maar een paar passen, want het gaat om het vertrekken. Niet om een middendraf of wat dan ook. Dat vertrekken kost kracht en dat is waar het om draait.

Luie paarden rij ik altijd iets over het tempo, hete paarden rijd ik wat onder het tempo. Zo kom je een beetje terug in het basistempo.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:35

Het probleem bij mij is dat wanneer ik mijn paard schijnovergangen laat rijden, hij slecht terug te krijgen is in stap. De overgang van draf naar stap maakt hij niet super ( tenminste dat vindt ik). Hij gaat dan langzaam draven en uiteindelijk in stap. Hoe kan ik dit oplossen?

Zelf denk ik dat hij meer been moet hebben. Maar het probleem daarbij is dat ik hem dan niet meer in stap krijg maar dat hij gaat draven. Moet ik mijn hand dan meer sluiten?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:58

HBZ schreef:
Het probleem bij mij is dat wanneer ik mijn paard schijnovergangen laat rijden, hij slecht terug te krijgen is in stap. De overgang van draf naar stap maakt hij niet super ( tenminste dat vindt ik). Hij gaat dan langzaam draven en uiteindelijk in stap. Hoe kan ik dit oplossen?

Zelf denk ik dat hij meer been moet hebben. Maar het probleem daarbij is dat ik hem dan niet meer in stap krijg maar dat hij gaat draven. Moet ik mijn hand dan meer sluiten?

Dan heb je de oefening te veel achter elkaar herhaald en gaat hij voor jou denken. Doe dit 2x en ga dan weer iets anders doen. En een 10 minuten later doe je dat weer. En dan tussendoor een volledige overgang, terug en weer voorwaarts. Wachtoefeningen noemt men dat. Wachtoefeningen zijn er om paarden attent te laten wachten op de hulpen van de ruiter en deze niet voor te zijn in het reageren.

Verder moet hij niet méér been hebben. Hij moet gewoon reageren met lichte druk. Geeft hij geen reactie, dan spoor er vierkant in drukken zodat hij niet weet hoe snel hij naar voren moet schieten.

Zulke paarden rij je snel met te veel been, en dan ontaardt het vervolgens in continu moeten drijven omdat als je dat niet doet hij stopt met lopen. Dat is de omgedraaide wereld.
Een paard moet niet stoppen met lopen omdat je stopt met drijven. Een paard moet stoppen met lopen omdat jij dat aangeeft met je zit en vervolgens evt. met je hand.
Verder moet hij vanzelf blijven lopen zonder dat jij hem continu drijft, en daarbij niet tempo verliezen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:05

Maar wat kan ik dan het beste doen.

Ik moet er eerst voor zorgen dat de achterhand actiever word. Wanneer ik mij hier op richt, zal de voorhand met rust gelaten worden, is dat goed? Is het dan goed dat het paard met zijn neus naar voren loopt bijvoorbeeld. Of moet ik hier toch wat aan doen?

Ik weet dat om een goede aanleunig te krijgen je van achter naar voren moet rijden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:49

Eerst zorgen dat dat paard voorwaarts is dus aan de voorkant af blijven.
Om een paard bij elkaar te rijden, moet je het gevoel hebben dat je hem aan de voorkant wat moet opvangen. MAar er is voor jou niets om op te vangen aan de voorkant: het paard is niet voorwaarts. Als je hem dan toch nageeflijk probeert te rijden, trek je hem op de voorhand.

Dus eerst die oefeningen doen die hierboven geschreven staan. En dan niet steeds vragen bidden en smeken of dat hij asjeblieft aan wil draven. Nee, één kuitdruk en geen reactie? Dan PATS die sporen er in dat hij naar voren schiet.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:39

Mijn paard heeft ook wat moeite met de achterhand eronder zetten. Wat bij mijn paard goed werkt is beginnen met wat overgangen. Na 5 minuten ga ik hem heel voorwaards rijden en daarna ga ik weer overgangen doen. Elke letter is een overgang of schijnovergang. Tussendoor maak ik dan wat voltes die ik verklein en vergroot.
Wees ook vooral streng tijdens het rijden. Kuit moet meteen voorwaards zijn. Gooi ook niet je teugels los, maar houd contact en vang van voren op.
Merk bij mijn paard veel verschil.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:59

Van achter naar voren rijden en zeker niet aan de voorkant eraan hangen. Ik bedoel je geeft al aan dat hij niet actief achter is en dat je dat wil gaan oplossen met opsluiten dat is dan andersom. Dit soort paarden moet je maanden goed voorwaarts rijden het liefst in het bos rechte stukken draf, galop, tempowisselingen en dan iedere keer goed voorwaarts en alleen opvangen, dus niet in de krul alleen in de aanleuning.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:39

Om zijn achterhand sterker dragend en soepel te krijgen zijn de zijgangen schouderbinnen en traver , leer ze het paard eerst vanaf de grond en leer zelf waarvoor en hoe je ze moet uitvoeren voor je het onder het zadel doet, leer te kijken waar zijn been neerkomt en leer te voelen waar zijn been neerkomt en ga daar mee aan de slag.
Maar voor je aan de achterhand wil gaan werken zal eerst de stelling en buiging in orde moeten zijn, asl dat niet goed gaat dan kun je nooit de achterhand op een goeie wijze gebruiken.

Werk ook veel op de volte daar kun je het binnen achterbeen meer onder vragen, ik zou dit eerst in stap bevestigen en dan pas in draf, begin bij het begin, neem een goeie instructrice , kijk een op de site www.paardenbegrijpen.nl daar vind je meer info over de basis

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:04

Langcara schreef:
*knip*

Dus eerst die oefeningen doen die hierboven geschreven staan. En dan niet steeds vragen bidden en smeken of dat hij asjeblieft aan wil draven. Nee, één kuitdruk en geen reactie? Dan PATS die sporen er in dat hij naar voren schiet.

Inderdaad: been = voorwaarts, zo niet, dan wat mij betreft liever een tik(je) bij, en geen spoor erin. Spoortjes zijn voor aanwijzingen om de buikspier erbij te houden (dus als je al met een nageeflijk paard werkt). Als je de sporen nu voor voorwaarts gaat inzetten, kun je daar straks niet meer mee doen wat je eigenlijk zou willen. Maar wel absoluut: been= voorwaarts :j

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:34

Mij is aangeraden om een paard met een traag zwak achterbeen, niet teveel werk op volte's te doen. Hoe staan jullie daar tegenover?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:36

Afgezien van de tips hierboven: vergeet niet dat je paard 'nog maar' vijf jaar is.
Die van mij is 4,5 jaar een heeft er ook best een beetje moeite mee.
Bij hem is dat puur een kwestie van een gebrek aan kracht; hij moet nog wat sterker worden.
Dus we doen nu veel 'krachttraining' :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:44

HBZ schreef:
Mij is aangeraden om een paard met een traag zwak achterbeen, niet teveel werk op volte's te doen. Hoe staan jullie daar tegenover?

te veel op voltes rijden is zeker voor een paard met zwakke achterhand ivm overbelasting niet aan te raden zoals ik al eerder aangaf voorwaarts en schakelen en als het kan buiten op lange stukken, draf, galop , niet voor een paar weken maar maanden.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:50

Misschien nog een kleine tip: heb je al uitgesloten dat hij last van zijn rug heeft?
Mijn paard was niet (meer) vooruit te branden, maar deed wel zijn best, van voren was verruiming maar van achter gebeurde gewoon niets.
Ostheopaat langsgeweest, er zat een wervel vast precies bij de plek waar hij zijn achterhand moet kunnen buigen om hem eronder te zetten. Hij kon dus gewoon geen kracht zetten van achter.
Sindsdien zit de motor er weer fantastisch onder!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:10

zippora schreef:
Misschien nog een kleine tip: heb je al uitgesloten dat hij last van zijn rug heeft?
Mijn paard was niet (meer) vooruit te branden, maar deed wel zijn best, van voren was verruiming maar van achter gebeurde gewoon niets.
Ostheopaat langsgeweest, er zat een wervel vast precies bij de plek waar hij zijn achterhand moet kunnen buigen om hem eronder te zetten. Hij kon dus gewoon geen kracht zetten van achter.
Sindsdien zit de motor er weer fantastisch onder!

Dit heb ik nog niet uitgesloten.
Wel is hij geheel gekeurd toen ik hem kocht, en vanaf die tijd is hij ook traag.
Ik heb het idee dat hij liever lui dan moe is. Maar ik hou het zeker in de gaten.

WAt ik vooral een probleem vindt, is wie is nou goed?
Ik heb namelijk voorheen bij iemand geweest en had sterk het idee dat hij mij bij de poot nam. Telkens zij hij tegen mij dat ik weer een verkeerd paard had gekocht en dat was vervolgens helemaal niet zo. De paarden hebben allemaal goed gepresteerd en lopen allemaal goed.

Wie weet hoe je kunt zien of iemand goed is, of weet een goed iemand in de regio Meppel Zwolle?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:00

deze osteopaat komt altijd bij mijn paard

http://www.osteopathievoorpaarden.nl/flash/home.html

ik weet verder niet of het dichtbij jou is, maar ik heb ook een heel lui paard!
en hij is ook een paar keer behandelt, ik merkt wel verschil, maar helaas niet heel erg veel soms zit luiheid gewoon in het paard... helaas..

Maar ik rij heel veel tempo wisselingen zoals hierboven al gezegt is, maar niet de heletijd dezelfde achter elkaar. stap-draf, verzammelde draf- middendraf, arbeidsdraf- middendraf, halt - draf, draf-galop. Continue blijven schakelen. En als je been geeft moet er een reactie komen zo niet? PETS! Een halve reactie is geen reactie! en dan maar even een rondje heel hard, soms moeten ze ook even wakker geschud worden..
Als je dit vaak herhaald krijgt je paard ook respect voor je been. Het is ook belangrijk te praten tijdens het rijden.. Als je paard respect heeft voor je been hoef je alleen nog maar te klikken en je paard weet al dat je been volgt als hij/zij niet luistert. En sowieso is het belangrijk om je paard ook overdreven te belonen als hij het wel goed doet!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 09:52

Ik heb gisteren gereden, en heb veel overgangen gereden. Het paard liep goed. Ik merkte wel dat hij rechts achter moeite had met de zijgangen. Daarin had hij moeite met het rechterachter been onder de massa te zetten. En op de rechterhand valt hij gemakkelijk door het binnenbeen. Hieraan heb ik gewerkt. Dus ik denk dat het rechterachterbeen ook meer aandacht nodig heeft.

Ik wil het nog even zo proberen en mocht het dan niet helpen ga ik een osteopaat zoeken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:58

HBZ, ik heb dit topic na gelezen en als ik de punten bekijk waar u zich zorgen over maakt dat heb ik de indruk dat het normale verschijnselen zijn die bij de ontwikkeling van een jong paard horen. Iets in die strekking stelde Rumpleteazer ook al.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:14

HBZ schreef:
Ik heb gisteren gereden, en heb veel overgangen gereden. Het paard liep goed. Ik merkte wel dat hij rechts achter moeite had met de zijgangen. Daarin had hij moeite met het rechterachter been onder de massa te zetten. En op de rechterhand valt hij gemakkelijk door het binnenbeen. Hieraan heb ik gewerkt. Dus ik denk dat het rechterachterbeen ook meer aandacht nodig heeft.

Ik wil het nog even zo proberen en mocht het dan niet helpen ga ik een osteopaat zoeken.

ook niet alles, hoef met de rug temaken te hebben;) , wel grappig wat mijn paard doet precies het zelfde ook met zijn rechterachterbeen!! gewoon de tempowisselingen afwisselen met een volte waarbij je de achterhand er goed onder zet idd,
Veel succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:27

Rumpleteaser schreef:
Afgezien van de tips hierboven: vergeet niet dat je paard 'nog maar' vijf jaar is.
Die van mij is 4,5 jaar een heeft er ook best een beetje moeite mee.
Bij hem is dat puur een kwestie van een gebrek aan kracht; hij moet nog wat sterker worden.
Dus we doen nu veel 'krachttraining' :)

Maar tempiwisselingen, schijnovergangen en overgangen zíjn krachttraining.

Als je echter een leuke vorm van krachttraining wilt doen, die conditie vergroot, dan moet je lekker gaan galopperen buiten op rechte zandpaden. Dat is heel goed voor een jong paard en heel stimulerend.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:26

ja dat had ik ook al gezegd. wat ook goed is is balkjes lopen.