Wat moet ik doen zodat het eindelijk goed gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Wat moet ik doen zodat het eindelijk goed gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:04

Ik heb even wat advies van jullie nodig, want zo gaat het niet langer.

Ik sta altijd bekend om mijn zachte hand tijdens het paardrijden. Maar nu heb ik deze:
- 6 jaar
- welsh
- 1.48

En daar lukt het maar niet mee om hem netjes en rustig te laten lopen. Iedere keer dat ik hem heel rustig vraag of hij wat wil zakken dan doet hij zijn hoofd omhoog. En als hij eens netjes naar beneden loop, dan komt hij ook bijna direct omhoog. Hij is heel vaak afgeleid door alle dingen om hem heen, ik rij in een buitenbak.
Vandaag was ik ook aan het rijden en ineens uit het niets schoort hij naar voren waardoor hij heel hard aan de teugels trok en ik heel erg last van mijn schouder kreeg. Hij is de laatste tijd erg sterk en hij kan zich maar niet concentreren op wat er hier gebeurt.
Nou had ik eerst een schema gemaakt:

Maandag: Rust, wei
Dinsdag: 3 kwartier\uur, Dressuur
Woensdag: Uur, Les in Bronneger
Donderdag: Half uurtje rijden, Dressuur
Vrijdag: Rust
Zaterdag: 3 kwartier\uur rijden, Dressuur
Zondag: 3 kwartier\uur Dressuur
SW- Slecht weer
GT- Geen Tijd
AA- Andere Activiteit
NLD- Naar Linda Delger
Nog aan werken:
- Netjes aan de teugel
- Rustig lopen
- Rustig wijken
- Vlot aan het been

Maandag 9 Januari: Rust in de wei
Dinsdag 10 Januari: 1 uur gereden in bak
Woensdag 11 Januari: 1 uur les gehad op Manege
Donderdag 12 Januari: 3 kwartier in bak gereden
Vrijdag 13 Januari: Rust in de wei
Zaterdag 14 Januari: 1 uur gereden in de bak
Zondag 15 Januari: 1 uur gereden in de bak

Maar nu heb ik op Donderdag les. Ik wil graag dat jullie voor mij een schema maken (simpel) waarvan jullie denken dat het beste is. Zoals ik al zei heb ik les op Donderdag, maar vanwege Rhino (wij willen voorkomen) gaan we niet heen.
En als jullie mij advies kunnen geven over wat ik zou kunnen doen aan het trekken enzv. graag!

Alvast bedankt!

brighteyes85

Re: Wat moet ik doen zodat het eindelijk goed gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:48

Geef je paardje dat dagje extra vrij, het is niet alsof je dit nog maanden vol moet gaan houden. Wat je evt ook kan doen is longeren en grondwerken voor de verandering. Het is erg veel dressuur en in de bak rijden voor zo'n jong beessie

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:24

mijn bijrijdpaard (hengst, 1,76, 8 jaar) is ook erg afgeleid en niet door verschillende oefeningen af te leiden. Ik heb van mijn instructrice de opdracht gekregen om hem stil te zetten als hij zich er uit duwt/trekt en dan rustig nageven te VRAGEN in stilstand, waarbij ik dan moet wachten tot hij loslaat en ontspant. Daarna rij ik weer verder.
In het begin moest ik dit zo ongeveer om de 5 minuten doen, maar nu hoeft het bijna niet meer. Hij kijkt, ik stop, hij geeft na en laat los en ik kan weer verder. En dat is dan alleen in het begin een keer nodig.
Ik zou er zelf niet op gekomen zijn, maar voor hem werkt het. BIj hem is het sowieso vooral aan het begin wanneer hij fris is, maar dat zal bij die van jou niet anders zijn denk ik?! EN ik rij ook alleen in een buitenbak.
Overigens is het bij hem een stuk minder als ik in de avond rij, dan is er voor hem veel minder te zien dan overdag. Kan ook handig zijn om zoiets te weten in zo'n fase. Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:59

Heel erg bedankt ikkedus! @brighteye85, wat bedoel je met grondwerk? Worden ze daar ook rustiger tijdens het rijden van?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:04

Wat ik in het verhaal mis, is de hoeveelheid krachtvoer hij krijgt, en hoe lang hij naar buiten gaat? Ook dat heeft invloed op het gedrag van je pony.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:07

Hij krijgt ongeveer 5 handjes sportbrok en 1 handje meusli. Hij gaat rond acht uur in de ochtend naar buiten en rond half 6 weer naar binnen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:09

Okee, dat is niet al te veel voer, en mooi lang naar buiten. In ieder geval is het verstandig goed les te nemen om zo meer over je pony te zeggen te krijgen. En consequent blijven, dus niet de ene keer wel toestaan dat ie harder mag en de volgende keer niet.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:22

Oké, ik heb op Donderdag les en daar loopt hij wel heel erg goed. Soms (ook hier) zie ik dan weer mensen met paarden die wél heel mooi lopen en dezelfde leeftijd hebben en dan denk ik: 'Waarom ik niet?'

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:23

Tja, dat kan verschillende redenen hebben, elk paard is anders, elke ruiter is anders, de combinatie van die twee maakt dat de ene combi makkelijker en sneller leert dan de andere. Het is ook belangrijk dat je een goede instructeur hebt die je de dingen goed uit kan leggen en je 'huiswerk' geeft, waar je thuis dan weer mee verder kan oefenen...

*edit: ik zie dat je 12 jaar bent, er zijn genoeg kinderen met die leeftijd die nog niet zover zijn hoor, niets om je over te schamen...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:28

Oké......... Maar mijn vriendin van 11 die had een pony die heel hard was binnen een maand op de rit....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:30

nou en? Misschien was dat wel een heel ander soort pony, die al langer gereden was, of die makkelijker reageert op de aanwijzingen.
Je moet niet vergelijken met anderen, je moet kijken naar wat het dier kan en aankan, en daar je programma op aanpassen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:53

Hoe kan ik hem het beste berijden?

Edit:

Wel\geen borsttuig
Wel\geen spoortjes
Wel\geen zweep

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:58

Als je paard moeite heeft met concentreren heeft het geen zin om een vol uur te rijden. Zowiezo is een uur rijden best wel lang en vaak niet nodig. Belangrijker is dat je paard zich kort concentreert. Dan belonen en even rust geven (langere teugel bijv.). Dan weer oppakken en weer kort laten concentreren en werken. Zo die periodes langzaam uitbreiden totdat hij het langer volhoudt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:20

_Apple_ schreef:
Hoe kan ik hem het beste berijden?

Edit:

Wel\geen borsttuig
Wel\geen spoortjes
Wel\geen zweep

De eerste twee zeker niet, de derde kun je erbij houden, maar als hij zo hard wil, is dat ook niet nodig. Maar dit soort dingen kun je het beste overleggen met je instructeur...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:41

Oké, dus eigenlijk maar eerst even zonder proberen? Kijk het gaat ook niet echt heel slecht maar ik zou gewoon graag even de aandacht bij mij hebben, want anders lukt het aan de teugel rijden ook niet goed. Hij kan wel heel goed lopen, maar als hij niet oplet gaat dat best moeilijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:48

Ja, zonder proberen ja, en zo snel mogelijk weer gaan lessen!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:44

Mijn paard is ook snel afgeleid en gooit dan zijn hoofd in de lucht, mijn instructrice heeft mij geleerd om op het moment dat hij zijn hoofd in de lucht gooit, direct een volte te maken (je krijgt je paard makkelijker naar beneden op de volte)

Om je paard er goed los te krijgen is het goed om in stap veel 8jes en slangvoltes te rijden en in draf natuurlijk ook. Ik begreep dat je ook nog moet werken aan hem vlotter aan het been te krijgen. Als je veel overgangen rijd van stap naar draf en van bijna stap naar draf, worden ze sterker, sneller aan het been en uit eindelijk ook losser en makkelijker nagefelijk.

Ik weet namelik niet of je pony de neiging heeft om langzaam te gaan lopen? Als hij dit doet heeft hij ook meer tijd om afleiding te zoeken. Hou hem goed bezig en met zijn hoofd bij de les. Dus eerst goed aan het been en dan komt het hoofd vanzelf wel!

natuurlijk is ieder paard een ander individu, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:44

stefje schreef:
Als je paard moeite heeft met concentreren heeft het geen zin om een vol uur te rijden. Zowiezo is een uur rijden best wel lang en vaak niet nodig. Belangrijker is dat je paard zich kort concentreert. Dan belonen en even rust geven (langere teugel bijv.). Dan weer oppakken en weer kort laten concentreren en werken. Zo die periodes langzaam uitbreiden totdat hij het langer volhoudt.

helemaal mee eens!