voeten naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

voeten naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:55

haaii, ik heb een probleempje, altijd als ik aan het rijden en steek ik meestal mijn voeten erg ver naar buiten, ik vroeg me af of iemand anders dit ook heeft en of iemand weet hoe ik dit misschien kan verberen.

hier een foto
Afbeelding

xxx Amigo20

jornymarlou

Re: voeten naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:22

ik heb daar ook wel last van. vind zelf dat het wel mee valt bij mij :') maar mijn instructrice zegt dat dat niet zo is.
je moet er gewoon aan denken en je tenen naar binnen doen bijna tegen de buik. het voelt aan het begin wat raar maar je went er snel aan.
als je er gewoon op let dan kan je jezelf steeds corrigeren als je het niet doet, en dan word het vanzelf een gewoonte ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:25

Het is ook wel heel makkelijk zo met het schoeisel wat je op de foto's aan hebt.
Ik zou eerst eens rijlaarzen aandoen, dan zal het al een stuk minder zijn. :j

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:36

dat dacht ik eerst ook, maar zou dat er iets mee te maken hebben? het zijn en blijven schoenen (of laarzen)
ik moet zeggen: het rijd toch fijner met paardrijlaarzen.:o
Laatst bijgewerkt door jornymarlou op 03-03-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:39

Tuurlijk. :)

Het zal het probleem natuurlijk niet verhelpen, maar wel iets verbeteren. :j
Verder ligt het vaak aan je been hoe je die weglegt. Je kan je been zo wegleggen dat je tenen naar binnen blijven, dat heeft niets met je tenen naar binnen of hakken naar buiten te duwen te maken.

Maar ik kan niet uitleggen hoe je dat doet. :')

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:42

Probeer je knieen goed aan te sluiten (niet klemmen) en maak je benen lang... Verder wel er op blijven letten zonder dat je gaat spannen... Succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:11

Ik heb wel een tipje:
Ga in het zadel zitten, doe de beugels uit. Zwaai nu je linkerbeen gestrekt naar achteren ter hoogte van de kont van je paard en rol je been over het zadel terug waarbij je je teen zo ver mogelijk naar binnen draait. Je zult voelen dat je been nu veel dichter aan de paard ligt.
Hethaal dit met je rechterbeen. Gebruik een helper als je niet zo lenig bent.

Chantalmeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:19

Ik heb van mezelf al wat naar buiten staande voeten, en dan word het toch lastiger.
Ik reed ooit op een manege super fijn met een pony, toen de instuctice ineens begon over mijn voeten, ''tenen naar binnen chantal!'' ging de pony alleen maar idioot doen. dat ik op een gegeven moment op de manege ben gestopt omdat ik het niet meer leuk begon te vinden.

Voor die tijd kon ik alles met die pony, maar toen ik mijn tenen naar binnen moest draaien, merkte ik dat daardoor mijn knieen een vreemde houding kregen, omdat de stand van mijn voeten anders is.
Maar met andere pony's en paarden die ik daarna heb gereden heb ik nooit problemen gehad, met tenen naar buiten.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:45

Goed op blijven oefenen en hameren dat je aan je voeten denkt. Misschien werkt het ook wel als je je beugels wat langer doet, op de foto's heb ik namelijk het idee alsof ze best kort zijn... Met wat langere beugels kun je je benen wat beter strekken waardoor je voeten ook meteen wat rechter gaan staan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:05

Wat mij heel erg hielp is beseffen dat het probleem niet bij je voeten ligt, maar bij je gehele beenhouding :) Je moet niet op de onderkant van je bovenbenen zitten, maar op de zijkant. Zodra je je benen op die manier iets verplaatst zul je zien dat je je voeten sowieso al een stuk beter recht houdt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:22

Ik zie nu je foto pas mar dan wil ik nog wel even opmerken dat je met dergelijk schoeisel en kleding natuurlijk niet fatsoenlijk kunt zitten. Daarbij past dit zadel jou ook niet, jij bent veel te groot voor dit zadel.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:43

Goed zadel, rijbroeken rijlaarzen zullen zeker helpen. Ook je beugels langer werkt wel ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:46

Je zit met de achterkant van je benen tegen het zadel. Draai je benen vanuit je heupen naar je pard toe, zodat de binnenkant van je been tegen het zadel komt te liggen.
Deze foto's zijn nou ook geen toonbeeld van doordacht ruiterschap, imo :o

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:00

ja ik heb hier ook last van
krijg steeds te horen hakken om laag
en dat ik dan iets minder ver door moet schuiven in de beugel
ik heb er zelf niet echt last van en merk ook niet echt dat ik dit doe

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 03:40

oke, thanx voor de tips allemaal.
ik heb er zelf niet echt last van ofzo tijdens het rijden, maar het stoort me wel als ik naar de fotos kijk.
alleen zelf merk ik dat ik me knie wat beter moet aanluiten aan mijn zadel inplaats van mijn kuiten want dat helpt volgens mij ook al heel veel. en over mijn zadel, voor zover ik voel zit ie goed en hij past op mijn pony, dus daar liever geen kritiek meer over ;) en wat mijn kleding/schoeisel betreft, eigenlijk heb ik daar niet echt op gelet, ik rijd eigenlijk altijd met wat ik op die dag aan heb, en rijd daar ook gewoon lekker mee :)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 07:52

Als je er niet veel last van hebt zou ik zeggen blijf lekker zo doorgaan en geniet van het pony-paard rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:08

Het probleem zit niet in je voeten, het begint al veel hoger. Het probleem zit al in je bekken. Je moet vanuit je bekken je been goed aanleggen, maar wel ontspannen en dus geen tenen naar binnen draaien (is ook heel vervelend voor het paard). De goeie stand van tenen komt vanzelf, dat is een gevolg van, geen actie.
Je zit nu in een stoelhouding. Je hoofd, schouders, bekken en hakken zouden een rechte lijn moeten zijn. Bij jou zitten je hakken het meest naar voren, dan je hoofd en schouders en je bekken zit het meest naar achteren.

Dit is alleen niet zo één-twee-drie te verbeteren, heb je les?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:13

Amigo20 schreef:
oke, thanx voor de tips allemaal.
ik heb er zelf niet echt last van ofzo tijdens het rijden, maar het stoort me wel als ik naar de fotos kijk.
alleen zelf merk ik dat ik me knie wat beter moet aanluiten aan mijn zadel inplaats van mijn kuiten want dat helpt volgens mij ook al heel veel. en over mijn zadel, voor zover ik voel zit ie goed en hij past op mijn pony, dus daar liever geen kritiek meer over ;) en wat mijn kleding/schoeisel betreft, eigenlijk heb ik daar niet echt op gelet, ik rijd eigenlijk altijd met wat ik op die dag aan heb, en rijd daar ook gewoon lekker mee :)

En juist door zulke kleding en schoeisel heb je dus kans op zoon beenligging etc. Ook al rijd het makkelijk, je krijgt dan dus welk zoon houding.

En je zadel, kan zijn dat die goed op je pony ligt, maar eerlijk gezegt vind ik het zadel voor jou wat te klein.
Op de linkse foto zit je helemaal achter op de lepel. niet echt goed voor de rug van de pony!

20novembre92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:37

Wat bij mij hielp was iemand die heletijd riep, tenen naar binnen! Of charlie chaplin!
En bij mij deed het in het begin zelfs pijn na het paardrijden,
maar nu heb ik hier geen problemen meer mee, ookal staan mijn voeten van nature naar buiten,
heeft hier niets mee te maken.
Wat ook helpt is je voeten uit en in de beugels doen een paar keer na elkaar,
zonder je handen te gebruiken en zonder je paard zn buik met je voeten te raken

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:11

Ja, ik heb hier ook heel erg last van.. Inderdaad iemand die de hele tijd roept dat je je tenen naar binnen doet, of een paar grotere pionnen in de hoeken van de bak zetten, dan moet je je tenen naar binnen doen om ze niet om te schoppen (als je op een iets kleiner paardje rijd). Dit hielp bij mij heel erg.