drukke haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvon123

drukke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 11:34

ik heb een drukke haflingermerrie.
ze is bijna 20 jaar,maar zou je niet zeggen qua rijden.
in de bak heb ik haar zover dat ze rustig bereden kan worden,luistert naar hulpen enzo,maar zodra ik buiten ben,en er is een ander paard mee,dan kan ik niet ontspannen rijden.ze wil alleen maar in galop,dus moet haar de hele tijd inhouden.
erg vermoeiend is dat,ik heb haar laten inhouden,soms laten gaan dat ze haar energie kwijt kan,maar ze blijft onrustig.
als zij eenmaal heeft gerend,dan wordt ze nog heter van,als ik wil kan ze wel uren galopperen.
even longeren of laten rennen in de bak helpt dus voor geen meter.
en ook niet als ik een anderhalf uur in de bak heb gereden.
weet gewoon niet wat ik moet doen.:(
heeft er meer iemand ervaring mee,of wat tips?

Somebitch

Re: drukke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:36

Is ze gelijk druk als je naar buiten gaat of stapt ze wel gewoon normaal?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:39

Wat krijgt ze voor voer ?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:44

Ben je zelf wel rustig, of denk je bij het buitenrijden: ze zal zo wel weer gaan klieren? Rustig blijven en als ze gaat rennen, je paard op de kleine volte, dat is buiten wel eens moeilijk, maar het werkt wel. Gewoon doen, en laat haar maar draaien tot ze rustig is, dan weer een stukje rechtuit in stap. Probeer in je buitenritten voorlopig alleen te stappen, kan dat? Als je het echt niet voor elkaar krijgt, vraag je instructeur om eens mee te gaan op buitenrit, zodat je aanwijzingen kan krijgen wanneer en hoe in te grijpen. Verander je route regelmatig! Paarden hebben snel door waar het "even kan".

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:19

heb ik al vaak gedaan,op voltes rijden,maar werkt bij haar niet.
en ben wel rustig.ze blijft wel in stap,maar sommige plekken is ze erg drammerig.
ik heb laatst ook weer een rit gemaakt,en heb alleen even gestapt,maar toen we even in rustig draf gingen,ging ze zo over in galop.
dan is ze behoorlijk sterk,ik heb een thiedemann om bij haar.maar dan nog hou ik haar niet.in stap wel maar draf is ze te sterk.
word er doodmoe van.
ze krijgt gewoon hooi ,biks en muesli.
dus geen haver ofzo.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:33

Is ze alleen ook zo?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:02

Gewoon hooi, biks, muesli...en HOEVEEL?

En dan gaat ze galopperen als jij wilt draven en dus draai je haar meteen om! echt boemkledder! En dan weer stappen. Voorlopig alleesn stappen op buitenrit, totdat dat een gewoonte is. Veel geduld dus, hou vol! Wat heb je voor bit erin? Ik ben niet voor allerlei werktuigen, maar een sterke Haf......een pessoa of pelham kan voor de buitenritten goed werken.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:40

Je haflinger vind het gewoon leuk! zoek eens een rustige berm en laat hem eens lekker rennen, doet hem goed. Ga geen onnodige hulpmiddelen aanschaffen, daar word hij alleen maar dwarser van. ga een beetje in de verlichte zit als je hem even lekker laat rennen.
Je kan hem eventueel ook longeren van tevoren, maar dat is denk ik teveel.

Mijn haflinger is 17.. en doet het ook nog nét zo goed als eentje van 3.. haha :')

Maar laat je haflinger wel luisteren, als jij wil draven, meot hij ook draven. Blijf de baas!~
Voor tips kan je altijd een PB sturen. Succes

Edit;
Staat ze ook op een wei? of vaker in de bak?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:28

Ja, dat kan ook goed helpen, gaat ie galopperen? Spoor hem flink aan en ook als ie wil stoppen, gewoon doorgaan! Dat kan hard gaan, maar dat durf je wel? Heb ik inderdaad ook wel gedaan met mijn vorige paard, als ie een eigenwijze bui had.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:34

_haflinger schreef:
Je haflinger vind het gewoon leuk! zoek eens een rustige berm en laat hem eens lekker rennen, doet hem goed. Ga geen onnodige hulpmiddelen aanschaffen, daar word hij alleen maar dwarser van. ga een beetje in de verlichte zit als je hem even lekker laat rennen.

Ja da's leuk, maar als je een normaal ritje wilt doen is dit natuurlijk niet leuk voor degene die erop zit :n Ik heb er ook zo eentje, gelukkig gaat de meeste stoom eraf als ik hem in de bak laat scheuren. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de TS dit niet leuk vind.

Ook mijn vraag, hoeveel muesli en biks?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:29

Jetta schreef:
Ja, dat kan ook goed helpen, gaat ie galopperen? Spoor hem flink aan en ook als ie wil stoppen, gewoon doorgaan! Dat kan hard gaan, maar dat durf je wel? Heb ik inderdaad ook wel gedaan met mijn vorige paard, als ie een eigenwijze bui had.

Mee eens, laat hem luisteren.
het klinkt natuurlijker makkelijker dan dat het werkelijk is. heb je ook les?

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:31

Kan je niet eens vragen of je instructeur met je mee kan gaan naar buiten? Ook vanuit hier de vraag, hoeveel voer krijgt hij?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:36

Kan ook heel goe een rijtechnisch probleem zijn, ik heb het zelf aan de hand gehad met een tinker en nu ik in de bak mijn techniek hebt verbeterd kan ik haar oo in het bos aan het werk zetten waardoor ze meer leiding krijgt, bedenk dat het bos ritje voor de ruiter vaak ontspannen is maar voor het paard echt niet zo leuk zeker als ze zo gestrest zijn , als jij als ruiter meer leiderschap vanaf de rug kan geven zal het buiten ook beter gaan , maar dan zullen de hulpen in de bak echt bevestigt moeten zijn en die zijn dat blijkbaar nog niet.

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 20:18

nee alleen doet ze het niet zo erg.meestal met een ander paard erbij.
in de bak doet ze het super goed!
geef 1 kilo biks per dag.
dus daar ligt het zeker niet aan,ze is gewoon erg eigenwijs.
en idd ze vind dit super leuk,dat merk je aan alles,maar soms is het gewoon vervelend als je samen met anderen rijd!
maar blijf oefen met haar!