tegen de hand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gioyy

tegen de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:53

hallo,
ik heb nou al meer als een jaar mijn pony Topgun,
ze is in dat jaar heel erg veranderd, haar spieren zijn volop gegroeid en ze ziet er er stukken beter uit !
alleen mijn probleem,
(ik weet er is een centraal topic maar dit ligt even iets anders)
Topgun gaat soms wel aan de teugel en dan weer niet,
gister tijdens mijn les kwamen we er dus achter, dat ze haar tong over het bit heen legt, dan kan je doen wat je wilt maar ze voelt niets,
mijn instructrice is ook op mijn paard geweest en de kreeg hem ook niet nagefelijk, het klinkt een beetje alsof ik haar echt aan de teugel wil, en dan ik niet op andere hulpen let enzo, maar dat is wel zo, alleen voor de dressuurfiguren die ik wil oefenen is het beter al loopt je paard aan de teugel.
ik heb nu een dubbelgebroken bit gekregen van mijn instructrice, om te kijken of ze daar beter op reageert.

heeft iemand tips die mij kunnen helpen ?

liefs Gioya.

midgie

Re: tegen de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:58

Denk niet dat het bit het probleem is maar de techniek van jou maar zeker ook van je instructrice.
Wat voor oefeningen doe je om het paard nageeflijk te krijgen en ben jezelf wel nageeflijk genoeg?
Hoe vraag je en ben je ook bewust als je ietsd vraagt ook weer te geven?
En wat is tegen de hand? te veel druk in je hand? dat probleem zul je in het achterbeen op moeten lossen, welke huiswerk oefeningen krijg je mee van je instrustrice??

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:03

tijdens het los rijden, contactteugel maar wel laag, minstens 3 voltes en 2 gebroken lijnen op elke hand, dan halve baan voltes en dan slangenvoltes.
dan stappen we, na 2 rondjes mag je je paard gaan oppakken, contactteugel en tijdens dat ze laag loopt iets vragen, ze voordat ze bij mij kwam gezaagt, dus het kan ook daaraan liggen, want als je gaat vragen legt ze haar tong over het bit heen, wat ik voorheen dus niet had gemerkt, mijn intructruce zei, dat het dubbelgebroken bit wat zachter was waardoor ze niet in paniek raakt, als ik haar ga vragen, en als ik vraag en zo komt wat lager geef ik meteen ontspanning uiteraard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:38

Een dubbel gebroken bit maakt niet veel uit als er te veel druk op blijft door de ruiterhand,
Als ze te laag gaat lopen moet je juist het binnenachterbeen meer stimuleren waardoor ze omhoog kan komen, als jij te veel druk zet van voren zal ze het hangen nooit afleren en zul je steeds meer druk krijgen , ga aan het werk met de achterhand, dat die sterker word om jou te dragen dan zal ze ook losser worde in je hand , je hoort geen druk van voren te hebben, maar zeer licht contact en als je dan al iets wil vragen vraag waar nodig , maar blijf uit de mond , vraag je paard niet aan het bit omhoog, want jij bent tenslotte de gene die zegt dat ze moet gaan hangen, laat los en ga werken aan de basis werk veel met je zit desnoods een tijdje bitloos totdat ze jou hand weer kan vertrouwen, ik rij zelf in combi bitloos en bit, vraag de dingen zoals stelling op de neus en vraag de onderkaak te plaatsen met het bit, maar nooit op twee teugel gelijek druk zetten, geef het paard een uitweg en ruimte

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:41

is er wel eens een tandarts bij jou paard geweest?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:16

er komt jaarlijks tand arts, dank je wel voor de tips.