Wat trainen tijdens buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Wat trainen tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:04

Wegens rhino is de vereniging waar ik les heb, verboden terrein. Er mag dus ook niet vrij gereden worden in de bak.
Dus ben ik genoodzaakt om kleine buitenritjes te doen in het dorp.

Ik wil toch een beetje dressuurmatig bezig blijven en daarom vraag ik jullie voor tips wat ik tijdens buitenrit zou kunnen doen :)
Er is overigens geen wei/berm/stukje gras waar ik echt kan rijden, alleen de weg door het dorp. Er is wel een klein stukje pad waar je kan galoperen, maar daarvoor moet ik een half uur/drie kwartier heen rijden over een drukke brug, daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in.

Dus als iemand ideeën heeft wat ik zou kunnen doen, graag!
(Het gaat om een 23 jarige Draver die een beetje aan de stijve kant is haha :+)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:53

het is een beetje lastig, wanneer je geen beschikking hebt over een grasveldje of iets dergelijks.
Dan zou ik bijna zeggen, dat er dan simpelweg weinig te doen is!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:54

Klopt, ik heb zelf heel hard nagedacht.. Maar kan niks verzinnen. Dus ik dacht, misschien weten ze op bokt wel raad haha :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wat trainen tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:56

misschien is het voor je paard wel even fijn om niks aan zijn hoofd te hebben? ik zou zeggen ga lekker buiten rijden,

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:58

Een beetje links en rechts buigen, een beetje schakelen. Dit zijn best wel oefeningen die je mee kunt nemen tijdens het buitenrijden, ook al heb je geen grasveld of iets dergelijks.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:59

nicky_rilana schreef:
misschien is het voor je paard wel even fijn om niks aan zijn hoofd te hebben? ik zou zeggen ga lekker buiten rijden,

Hij heeft net 3 weken vakantie gehad :D We zijn net weer begonnen met rijden en hij is nogal stijf, dus beweging heeft hij wel nodig. Gewoon buitenritje gaan we ook doen, maar ik wil ook af en toe dressuurmatig bezig zijn :j

@SplashIsLief dankjewel voor de tips :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:00

Interval training. :D

Citaat:
Enkele simpele voorbeelden van intervaltraining met je paard:

Tijdens een buitenrit

Zoek een pad wat zich ervoor leent om een flinke galop te rijden en laat het paard een stuk flink galopperen (zorg wel van te voren voor een warming-up). Galoppeer totdat je aan het paard zijn tempo merkt dat deze moe begint te worden en ga dan over in een rustige galop, vervolgens draf en tot slot ga je stappen. Het paard zal buiten adem zijn. Blijf stappen tot het paard goed op adem is. Vervolgens ga je weer flink galopperen, totdat het paard zijn grens aangeeft. Dan ga je weer stappen. Is het paard weer op adem dan kun je eventueel nog een sessie herhalen. Dit alles is vanzelfsprekend sterk afhankelijk van de vorm en conditie van het paard. Je moet goed weten wat je doet als ruiter anders kan het fout gaan en zelfs schadelijk zijn voor je paard. Heb je een paard wat maar doorgaat en zijn grens niet aangeeft. Dan moet jezelf de grens bepalen om het paard tegen zichzelf te beschermen. In het begin moet je dus echt voorzichtig te werk gaan, maar als je wat gevorderd ben met deze manier van intervaltraining, dan kun je zelfs op het moment dat het paard zijn tempo zelf afneemt, juist nog even een klein beetje gas bijgeven en hem nog even door te laten galopperen. Op die manier krijgt het lichaam een extra trainingsprikkel.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina219.html Staat ook uitgelegd wat het precies is en waar het goed voor is. :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:06

op een pad van een paar meter breed kun je ook een paar pasjes zijwaards vragen, of schouder binnenwaards/voor. Achterwaards

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:11

beetje schouder binnenwaarts
veel schakelen in tempo

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:25

Op buitenrit kun je gewoon alles oefenen wat je in de bak ook zou oefenen alleen voltes wordt lastig als je geen veldje oid hebt. Neem aan dat je geen trailer hebt? Anders zou je natuurlijk ook ietsje verder weg kunnen gaan zodat je gelijk fijn uit kan rijden, bijvoorbeeld bij Rhenen de brug over en dan het bos in. Of een andere bak zoeken in de omgeving waar je wel kan rijden.

Wat ik buiten doe is eigenlijk alleen schakelen, wat stelling links/rechts vragen en zorgen dan hij lekker voorwaarts blijft en lekker ontspannen loopt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:26

Het enige wat je buiten niet kan doen, is figuren rijden. De rest kan prima, dus: tempowisselingen, stelling links, stelling rechts, slalommen, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, wijken etc.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:30

Er is hier wel een trailer, maar we willen liever niet ergens heen vanwege rhino. Vervelende is dat ik alleen straat tot m'n beschikking heb en geen berm oid.
Ik ga wel een keer een uitgebreid buitenritje maken en dan kijken of ik ergens een grasveldje of berm kan vinden waar ik kan rijden :)

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:59

Naast schoudervoor/binnen kun je ook travers doen. Zijn mooie oefeningen voor buiging op de de rechte lijn.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:29

Zelf heb ik, als ik ga buitenrijden de beschikking over brede paden in het bos daar ga ik altijd wijken, appuyementen, travers en schouderbinnenwaarts oefenen. Echt oefeningen om m los te maken. Op de weg lijkt mij dat een beetje gevaarlijk met verkeer ed dus ik denk dat je alleen oefeningen kan doen waarbij je rechtuit gaat

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:46

Ik ga op de straat altijd wijkend zigzaggen tussen de witte belijning :P

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:34

Overgangen rijden, schakelen, stelling en buigen. Voor de rest kan ik niet zoveel (dressuur) oefeningen bedenken wat je daar kunt doen...

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:37

Inderdaad interval training, of stukjes wijken. Stukjes middendraf, uitgestrekte draf

JoRa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:40

Ik woon aan de overkant bij tiel en wij mogen niet van het terein af met de paarden mag dat bij jullie nog wel?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:53

Paard staat gewoon bij de eigenaar aan huis en ik mag wel kleine buitenritjes door het dorp maken. De Roskam is verboden terrein t/m 11 maart.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:55

Buigen, schakelen, overgangen oefenen. Genoeg te doen :j