aanspringen galop wat doe ik fout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellabeest

aanspringen galop wat doe ik fout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:56

ik heb een probleem met mijn haflinger van 20.

4 weken terug ben ik door hem getrapt tijdens het longeren. en sinds dien is het raak.
hij doet tijdens het rijden heel moeilijk met het aanspringen naar galop. vaak krijg ik eerst een bok voordat hij het doet of hij gaat lopen rennen. vandaag was het weer is zo ver. linker galop zijn makkelijker kant.
eerste keer sprong hij keurig netjes aan en hebben we een hele baan gegaloppeerd daarna voelde ik dat hij onder me weg wilde lopen hier heb ik hem de ruimte niet voor gegeven en ben voltes, vlinders slangenvoltes enzo gaan rijden. toen hij weer netjes aan de teugel liep dacht ik hij loopt lekker laten we nog een keertje naar galop gaan. was weer een en al ellende, hij sprong niet aan op mijn signalen en toen hij een tik met de zweep kreeg ging hij bokken na de 3de bok kon ik niet meer blijven zitten en viel ik eraf.
voorlopig kan ik niet rijden maar zodra ik weer kan rijden wil ik dit gaan aanpakken hebben jullie tips?

CoronaLime

Re: aanspringen galop wat doe ik fout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:13

Zit het probleem echt in het aanspringen of vind hij de galop zelf ook moeilijk? Doet hij het aan de longe of los wel goed!?
Als hij gaat rennen, gelijk stilzetten, desnoods parkeer je hem in de hoek, wegrennen mag nooit. Verder zou is het sowieso raadzaam om gewoon heel veel te oefenen. Op de volte en steedsd aanspringen, rondje galop op de volte, terug en weer aan springen. Op de volte kan je makkelijk wat meer stelling vragen en hebben ze minder de ruimte om er van tussen te knijpen.

Dat je trouwens veel figuren rijdt als hij hard wil is trouwens top, zal ik me ook eens een voorbeeld aan moeten nemen!

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 00:17

het is echt het aanspringen,
vandaag toen hij me eraf gooide heeft hij nog een minuut of tien in galop de bak doorgerend.
hierna is de eigenaresse erop gegaan en bij haar deed hij ook even moeilijk maar deed het wel.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:43

Oh ja, beterschap natuurlijk :o

En waarom deed hij het bij de eigenaresse wel? Was ze consequenter, deed ze iets speciaals met haar hand of manier van been geven?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 05:53

Heeft hij altijd al problemen gehad met de galop? Of is het iets van de laatste tijd? Alleen onder het zadel of ook aan de longe?

Als het iets is van de laatste tijd, dan ligt voor de hand dat er iets meer aan de hand is.
Het paard komt op leeftijd, en wordt iets zwaarder of lichter; misschien past het zadel niet meer goed en klemt het bij het aanspringen; resultaat een bok partij.
Misschien heeft het paard zich geblesseerd of problemen met de rug?

Eerst uitsluiten dat er geen medische problemen zijn en dat je zadel niet meer goed past.

Dan pas kun je het rijtechnisch oplossen; vaak is het een balans probleem van het paard in de bochten.

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:03

CoronaLime schreef:
Oh ja, beterschap natuurlijk :o

En waarom deed hij het bij de eigenaresse wel? Was ze consequenter, deed ze iets speciaals met haar hand of manier van been geven?

hij heeft voordat zij erop kon minstens 10 minuten lopen galopperen dus hij was denk ik soepeler, verder loopt hij namelijk bij mij netter.

wel heeft hij meer ontzag voor haar, ik rijd hem nu 2 jaar zij heeft hem nu bijna 11 jaar.

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:06

Is dit een probleem wat je altijd al ervaren hebt met hem? Of is het echt van de laatste tijd? Als dit iets nieuws is, dan zou ik hem eens laten nakijken door een dierenarts. Het zou goed kunnen dat hij pijn heeft. Een paard trapt niet zomaar uit het niets.

Is het iets wat je altijd al ervaren hebt, dan zou ik eens een goede instructrische opzoeken. Het is via het internet moeilijk te zeggen waar je probleem ligt. Sowieso moet je duidelijk en consequent in je hulpen zijn.

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:07

janouk schreef:
Heeft hij altijd al problemen gehad met de galop? Of is het iets van de laatste tijd? Alleen onder het zadel of ook aan de longe?

Als het iets is van de laatste tijd, dan ligt voor de hand dat er iets meer aan de hand is.
Het paard komt op leeftijd, en wordt iets zwaarder of lichter; misschien past het zadel niet meer goed en klemt het bij het aanspringen; resultaat een bok partij.
Misschien heeft het paard zich geblesseerd of problemen met de rug?

Eerst uitsluiten dat er geen medische problemen zijn en dat je zadel niet meer goed past.

Dan pas kun je het rijtechnisch oplossen; vaak is het een balans probleem van het paard in de bochten.

voor zover ik weet heeft hij altijd wel problemen gehad met galop, ik weet dat er minstens 3 bijrijd(st)ers ermee gestopt zijn vanwege zijn veel voudig bokken tijdens het rijden en bij mij bokt hij alleen bij het aanspringen naar galop.
medische problemen zijn het ook niet hij is pas geleden helemaal nagekeken en toen zijn er ook foto's gemaakt van hem.
nu is hij wel iets afgevallen maar niet zoveel dat zijn zadel niet meer goed past.

het is dus wel echt iets rijtechnisch en het probleem is ik heb wel les maar als de juf in de bak staat doet hij alles direct wat zij zegt zonder problemen, dus zij kan ook niet zien wat er fout gaat

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:44

je rijd bijvoorbeeld op de rechterhand en je betn in draf aan het6 soorzitten, dan draai je een kleine volte naar rechts en op het moment dat je de volte uit gaat dus bijna bij de hoefslag geef je de hulp. dan kan je paard niet makkelijk bokken of rennen en springt ie aan in de goede galop. veel succes

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:27

Welke hulpen geef je bij aanspringen?

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:54

colette_007 schreef:
Welke hulpen geef je bij aanspringen?

tegel korter, drijven met been, been verplaatsen,binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals, stem, indien daar geen reactie op tik met zweep.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:02

Teugel korter word voor veel paarden als rem gezien, misschien kan je beter een ophouding doen zodat de aandacht erbij is en je hem toch ruimte geeft :j

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:04

CoronaLime schreef:
Teugel korter word voor veel paarden als rem gezien, misschien kan je beter een ophouding doen zodat de aandacht erbij is en je hem toch ruimte geeft :j

teugel korter is misschien niet het juiste word ik bedoel inderdaad zoals jij zegt een ophouding.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:09

probeer ook iets naar achter te gaan zitten..kan een balansprobleem zijn....doordat je maar iets naar voren gaat raakt hij in onbalans....
verder dacht ik eerst aan rugproblemen maar hij is nagekeken dus...
veel trainen, longeren, evt grondwerk..probeer eens een pessoateugel met longeren....

succes in ieder geval

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:10

Spring je wel op het buitenbeen aan (galophulp = buitenbeen ipv binnenbeen war iedereen leert namelijk). Hou hem aan de buitenteugel goes erbij. En "eis" vanaf pas 1 gehoorzaamheid.
Hoe ga jr zitten bij aanspringen diep of juist verlichtend? Misschien keer andersom proberen?
Mijne heeft het ook tijd gedaan met aamspringen in galop en sommige galop stukken. Enige wat hrlpt
Is gas gevem en gehoorzaamheid eisen.
Vaak komt t bij jonge/onbespierde/weinug balans paarden voor en komt t voort uit moeite

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:12

Is het niet puur klieren of opnieuw grenzen opzoeken? Gezien hij het bij de eigenaresse wel netjes doet en bij jou niet nadat je bent getrapt.. Of ging het voordat je bent getrapt ook al zo?
De haflinger die ik rij zou hier namelijk direct gebruik van maken en zal vervolgens proberen elke keer te winnen..

Maar ik ken jou haflinger niet, dus daar kan ik natuurlijk niet over oordelen! :o

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:21

mlO_uu schreef:
Is het niet puur klieren of opnieuw grenzen opzoeken? Gezien hij het bij de eigenaresse wel netjes doet en bij jou niet nadat je bent getrapt.. Of ging het voordat je bent getrapt ook al zo?
De haflinger die ik rij zou hier namelijk direct gebruik van maken en zal vervolgens proberen elke keer te winnen..

Maar ik ken jou haflinger niet, dus daar kan ik natuurlijk niet over oordelen! :o

ik denk dat het hier inderdaad mee te maken heeft, vlak voor ik getrapt werd ben ik eraf gegooid door hem doordat hij schrok van een tractor, anderhalve week later ben ik door hem getrapt waardoor ik niet kon rijden heeft ong 2 weken geduurd en nu 4 weken later gooit hij me er weer af, ik rijdt hem 2 keer per week en dit was de 3de keer na het trappen dat ik ging galopperen vorige 2 keer was tijden de les en dan is hij dus zo mak als een lammetje.

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:23

colette_007 schreef:
Spring je wel op het buitenbeen aan (galophulp = buitenbeen ipv binnenbeen war iedereen leert namelijk). Hou hem aan de buitenteugel goes erbij. En "eis" vanaf pas 1 gehoorzaamheid.
Hoe ga jr zitten bij aanspringen diep of juist verlichtend? Misschien keer andersom proberen?
Mijne heeft het ook tijd gedaan met aamspringen in galop en sommige galop stukken. Enige wat hrlpt
Is gas gevem en gehoorzaamheid eisen.
Vaak komt t bij jonge/onbespierde/weinug balans paarden voor en komt t voort uit moeite

echt jong is hij niet te noemen hij wordt dit jaar 21. dat van die buitenbeen ga ik de volgende keer proberen zodra ik weer kan rijden.

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:38

Mag je met hem naar buiten? Dan kan je op lange paden oefenen

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:11

Dorien_68 schreef:
Mag je met hem naar buiten? Dan kan je op lange paden oefenen

mag wel met hem naar buiten maar niet galopperen. want hij blijft niet netjes op de paden maar gaan dan door de bosjes zodat je eraf ligt en hij zonder je verder kan.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:56

bellabeest schreef:
mlO_uu schreef:

ik denk dat het hier inderdaad mee te maken heeft, vlak voor ik getrapt werd ben ik eraf gegooid door hem doordat hij schrok van een tractor, anderhalve week later ben ik door hem getrapt waardoor ik niet kon rijden heeft ong 2 weken geduurd en nu 4 weken later gooit hij me er weer af, ik rijdt hem 2 keer per week en dit was de 3de keer na het trappen dat ik ging galopperen vorige 2 keer was tijden de les en dan is hij dus zo mak als een lammetje.

Hmmm, als ik het zo lees denk ik dat hij nu denkt dat hij de baas is. Persoonlijk denk ik ook dat als je er nu niets aan doen het alleen maar erger gaat worden. Je moet hem goed laten zien we de baas is. Dit hoeft niet onder het zadel, aan de hand is al een goed begin. Met longeren hoort hij je namelijk ook niet te trappen. Duidelijk je grenzen stellen is erg belangrijk. Goed gedrag kun je belonen, maar bij ongewenst gedrag kun je een stapje terug doen, zodat hij weet dat hij te ver is gegaan. Zoals ik al zei, ik ken de haflinger niet. Maar mijne heeft het soms nodig om gigantisch op z'n donder te krijgen zodat ze weer weet waar ze staat en wie de baas is.. Normaal gesproken ben ik meer van het belonen dan bestraffen, maar soms hebben ze het gewoon even nodig. Je kunt ook de eigenaresse vragen om je te helpen. Maar ik zal er wel voor zorgen dat hij eerst weet dat JIJ de baas bent voordat je er weer opstapt, want elke keer dat je eraf valt is weer een puntje voor hem (en een paar blauwe plekken voor jou).. Succes ermee!

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:44

hem echt verschrikkelijk op zijn donder geven kan niet echt, hij is namelijk bij zijn vorige eigenaar zwaar mishandeld. en ben bang als ik hem te hard behandeld dat ik het dan helemaal kan vergeten.

nu heb ik van een ander op stal gehoord die ook een haflinger heeft dat zij het door middel van een waterballon heeft afgeleerd dat bokken. heeft een van jullie daar toevallig ervaring mee, mij lijkt namelijk dat hij dan nog meer schrikt en gaat bokken

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:16

voorlopig kan ik nog niks, heb vandaag te horen gekregen dat ik de komende 6 weken nog niet mag rijden vanwege een scheurtje in mijn bekken veroorzaakt door de val van afgelopen maandag.