Ik heb een vraag, mijn zusje heeft een haflinger maar rijd deze de laatste tijd niet meer zoveel omdat zij op kamers woont. Nu wil zij over 2 maanden haar haflinger mee op ponykamp nemen en heeft mij gevraagd om haar haflinger door de weeks te rijden/longeren zodat hij genoeg beweegt. Ik ben vandaag wezen longeren en ik verbaasde mij erover hoe slecht zijn conditie is. Nu moet ik zeggen dat hij zich vandaag wel even uitgeleefd heeft omdat hij buiten afgelopen week om door de vorst niet heeft kunnen lopen. (wel in de wei gestaan) Hij begon gelijk al te galloperen en na 5 minuten kwam hij pas terug in draf. daarna stap en draf afgewisseld ongeveer 15 min. dat betekend dat ik ongeveer 20 minuten echt gewerkt heb en 20 minuten uitgestapt. Hij leek toen al rustiger te ademen want gelijk na het werk stond hij echt heel erg te pompen. ik heb hem in zijn stal gezet en ben even de spullen weg gaan leggen en toen ik terug kwam zweette hij ook nog, terwijl hij dit buiten nog niet had. hij was wel wat warm maar zweette toen nog niet.
Hebben jullie een idee om zijn conditie weer op peil te brengen, hoe vaak in de week longeren/rijden en hoe lang dan en wat is het beste om aan conditie te werken? Denken jullie dat hij binnen 2 maanden een redelijke conditie kan krijgen?
In 't begin je kan hem 3x in de week werken (afwisselen longeren/rijden) en wel goed opletten op progresief te werken (stap, draf, galop). Je kan ook progresief wat moeilijker werk vragen, wat langer galop of wat meer oefeningen die moeilijk zijn. Maar altijd goed belonen en goed uitstappen. Je paard moet wel plezier in hebben om terug naar werk te gaan. Na 'n maand, rijd je hem 4/5x in de week en hij zal zeker al beter zijn quoi zijn conditie.
Ik vind zelf 40 minuten aan de longe wel lang. Dit vergt veel meer van het paard zijn spieren, pezen en botten dan gewoon rijden omdat de volte veel kleiner is en dus veel belastender voor zijn lichaam. Qua training zou ik hem gewoon een paar keer in de week oppakken met kort te rijden. En die steeds verder uit te bereiden en dan af en toe longeren. Ik denk dat vaak wat korter oppakken effectiever is dan af en toe een lange rit. Succes
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 28-02-12 21:33
Dat hij lang na blijft zweten zegt volgens mij niks over de conditie, die van ons zweet ook lang na (niet geschoren) en het is nu ineens een stuk warmer dan een week of wat geleden. Toen ik hem gisteren gereden had (35 minuten met veel galopwerk) was hij nog lang niet moe maar hij bleef wel lang na zweten. Ik vind eerlijk gezegd zijn conditie niet slecht, na 20 minuten aan de longe waarin hij vooral gegaloppeerd/gek gedaan heeft mag hij best even uithijgen en zweten. Snap eigenlijk niet waarom je hem niet terug genomen hebt toen hij in galop ging? Ik wil eerst een beheerst drafje aan de longe voor ik galop vraag, ongeacht hoe fris die is.
Wbt werken aan conditie, ik zou hier ook onder de man aan werken en idd steeds iets verder uitbouwen. Je hoeft helemaal niet lang achter elkaar te rijden om effectief aan de conditie te werken, maximaal drie kwartier (inclusief losrijden) is lang genoeg. Beste is lange rechte stukken rijden, dus lekker naar buiten gaan.
JoRa20
Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-12 16:30
Ik dacht 40 min. aan de longe kan wel omdat ik 20 minuten daarvan uitgestapt heb.
Tuurlijk heb ik geprobeerd om haar terug te nemen in draf, met mijn eigen paard stap ik eerst 10 min. aan de longe dan draf , stap en galop afwisselen en daarna 10 min uitstappen. Ik kreeg haar alleen niet terug en normaal maak ik de volte dan kleiner maar ze hebben daar geen bak en heb ik de wei die niet echt heel droog was moeten longeren dus durfde geen kleine volte te maken i.v.m het glijden.
Het is niet alleen zo dat ik zeg van hij zweet dus heeft geen conditie, maar als mijn paard (kwpn) gek doet en 10 minuten achter elkaar gallopeert dan hijgt hij ook wel maar niet als ik daarna 20 min. uitgestapt heb. Daar ging het meer om.
Ik kan op dit moment alleen maar longeren in de wei, normaal zou ik met haar over straat gaan en op de ponyclub gaan rijden maar aangezien wij een vervoersverbod hebben en de club dicht is i.v.m rhino-virus moet ik het de komende anderhalve week nog maar met longeren in de wei doen.
Het is inderdaad best warm, ze gaan weer verharen en als de conditie dan niet optimaal is , is het toch niet zo vreemd, helemaal als ze eerst pittig aan de slag is geweest. Ik zou inderdaad zo'n 4 x per week aan de slag gaan, beetje jammer dat je dan alleen maar kan longeren in de wei, is beetje saai maar ja dat kan nu even niet anders toch?!
Ik zou er niet voor kiezen om in een natte, gladde wei te gaan longeren.
Je kunt ook wandelen met je paard om de conditie op te bouwen. Ook zou je eens aan hardlopen (of eventueel fietsen, maar daar waag ik me zelf niet aan) kunnen gaan denken. Is er geen bak in de buurt?
volgens mij gaf ts net aan dat ze niet kan wandelen , hard lopen of fietsen, ze mogen niet het erf af vanwege Rino Laura x
Laura_x_
Geplaatst: 29-02-12 20:41
boedjang schreef:
volgens mij gaf ts net aan dat ze niet kan wandelen , hard lopen of fietsen, ze mogen niet het erf af vanwege Rino Laura x
Sorry, daar heb ik overheen gelezen.
Maar heerst er dan Rhino bij jou op stal? Of begrijp ik het verkeerd.
Ik zou ook niet je pony constant gaan longeren, het moet wel leuk blijven. Conditie bouw je niet in een paar weken op, daar gaan maanden en maanden tijd inzitten
Ik vind 20min longeren en daarna 20min uitstappen een prima manier om te longeren. Dat zweten komt denk ik vooral door het temperatuursverschil dat binnen een week, ineens erg groot is. Zou 3x in de week beginnen en als je merkt dat dit de pony makkelijker af gaat wat meer uitbreiden.
JoRa20
Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-12 23:11
Niet op stal, maar in omgeving van 20 km. Ze raden af paarden te vervoeren, bij elkaar te komen of van het erf af te gaan als dit niet nodig is.
Normaal rij ik ook altijd in de bak en wissel ik buiten rijden, dressuur, springen en longeren met elkaar af. Omdat ik aankomende anderhalve week niet van het erf af kan heb ik alleen de keus om hem te longeren. Rijden in niet geheel droge wei vind ik niks.
En iemand zei het moet wel leuk blijven.. Hij heeft altijd genoeg afwisseling alleen nu kan het niet anders. Baal er zelf ook wel van maar beter dit dan risico op het virus lopen.