drijven in galop moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floor69

drijven in galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:31

Misschien kunnen jullie tips geven voor mijn "probleem".

Ik ben bijna een jaar bezig met les, 2 keer per week. Galopperen doe ik nu een aantal maanden, en ik merk dat de controle in galop lastig is.
Eerst even wat wel goed gaat: op de hoefslag blijven lukt inmiddels goed, ik raak de beugels niet meer kwijt, en het aanspringen in galop zelf gaat ook meestal direct goed.

Probleem is, om in galop te blijven. Ik ben dan zo bezig met mijn zit, met ademhalen, met teugels op maat maken/houden, dat ik niet drijf en dan gaat het paard dus vaak bij de bocht terug naar draf. En het stomme is: dit gebeurt zo vaak dat ik het echt wel weet, maar het voorkómen is dus een ander verhaal.

Ik weet hoe en waar ik moet drijven, maar tjemig, goed blijven zitten is al vrij lastig voor me en dan ook nog zonder te klemmen goed drijven??

Volgens de instructrice is het een kwestie van veel doen en ervaring :j en dat snap ik, maar misschien hebben jullie meer tips? Of wil ik het te snel??

(Dan nog even dit: in een ander topic ergeren mensen zich aan domme types die vragen stellen die al honderd keer zijn behandeld. Over dit specifieke probleem heb ik met de zoekfunctie niets gevonden, maar als er al een topic hierover is, dan word ik daar graag naar verwezen.)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: drijven in galop moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:21

Ben het met je instructrice eens. Je moet inderdaad een hele hoop dingen tegelijk doen bij het paardrijden. Dat is net als met autorijden in het begin heel moeilijk: gas geven, schakelen, afremmen, terugschakelen, spiegels kijken, voorrang geven...En dat allemaal binnen een heel korte tijd. Na verloop van tijd (kilometers!) gaat dat allemaal vanzelf, wordt het eigenlijk een tweede natuur. Dat is met paardrijden ook zo. Dan hoef je ook niet meer zo na te denken over de volgende stap die je moet doen, maar dan voel je vanzelf wat je moet doen en denk je er niet meer zo diep over na.

Dus: kilometers maken. En na een tijdje zul je merken dat je vertrouwder in het zadel zit en je dus niet meer zoveel hoeft te concentreren op je zit en je teugels, en dat je uiteindelijk sneller 'gewoon' dingen kunt uitvoeren. Maar volgens mij ben je op de goede weg als ik je bericht zo lees, dus lekker dooroefenen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:43

Ik weet niet op welke manier jij lest, in een groepsles? Anders zou je eens eens een les kunnen besteden aan je zit, aan de longe. Je instructrice longeert je paard en geeft dus de commandos, en jij hoeft alleen op de zit te letten. Als je dit goed onder de knie hebt, kun je daarna zelf je paard in de galop houden, zonder al te veel op je houding te letten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:53

Ik zou pas drijven als paard terugvalt :) je moet niet gaan drijven om je paard hetzelfde als daarvoor te laten doen, je moet pas drijven als je iets anders wilt als nu :)
Dus als ie terugvalt, nee zeggen, en weer laten aanspringen.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:11

Dank voor jullie reacties!

@Rijerijerije: Inderdaad vergelijken mensen het vaak met autorijden, dat doe ik al meer dan 20 jaar en ja, dan gaat alles wel vanzelf. Helaas blijkt eens te meer: jong geleerd, oud gedaan |o en dus ook: jong niet geleerd, oud meer moeite! Maar doorgaan zal ik zeker.

@Maroc: ik heb af en toe een zitles in de longeercirkel, zonder beugels, armen wijd, ogen dicht, lichtrijden en doorzitten, etc. (niet dit alles tegelijk natuurlijk ;) ).
Ik merk ook zeker dat dat nuttig is!

@Yamcha: dat klopt, pas drijven als hij terugvalt, alleen ben ik daarmee dus steeds te laat. En dan juist in de bocht, waar ze nog wel eens een stukje willen afsnijden als ik even niet oplet, dáár op tijd en goed drijven, is het lastige nu. Opnieuw aanspringen is het alternatief, natuurlijk ook een goede oefening voor me.

Groet,
Floor

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:40

Hoi Floor,
Ik ben ook op oudere leeftijd begonnen met paardrijden, en inderdaad, we leren minder snel dan de "jonkies". Ik heb er anderhalf jaar over gedaan om te leren doorzitten en te blijven zitten in galop, en nog is het niet zoals ik het wil.

Opnieuw aanspringen is zeker goed, zo leert je paard ook dat terug naar draf niet mag. Ik vraag me echter wel af waarom het paard terug valt in draf: hou je je onbewust vast aan de teugels waardoor paard meer teugeldruk krijgt? Probeer eens kleine stukjes wat meer teugelvrijheid te geven: raak je dan zelf uit balans of niet?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:00

Ik herken me in het probleem. Ik ben na 10 jaar stop, 1,5 jaar geleden weer begonnen. De galop was een ramp, mede door angst en ik heb daarom dan ook een reeks privelessen extra genomen bovenop de groepslessen. Nu begin ik het onder de knie te krijgen en ook de angst is weg, alleen op een hafje in het zadel blijven lukt nog niet altijd even goed. Ik denk ondertussen wel aan het drijven,vooral omdat zij de hoeken durft afsnijden, hiervoor kreeg ik de tip om de binnenteugel korter te houden, waardoor hij soms wel eens wil overgaan in draf, maar ik heb dan altijd het gevoel dat ik met mijn benen klapper (als je snapt wat ik bedoel).

Maar privelessen helpen mij echt vooruit, als kind deed ik alles, ik nam zelfs een sprongetje, maar nu is het net alsof ik het nooit gedaan heb!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:54

Misschien scheelt het als je de 'golfslagbeweging' van het paard in galop probeert te voelen, je benen raken eigenlijk automatisch op het juiste moment het paardenlijf. Dat moment moet je leren voelen en dat is ook het moment waarop je voor die bocht eraan komt een keer kunt drijven.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:29

Dat is dan waarschijnlijk ook hetgene mij het gevoel geeft dat mijn benen klapperen ;-)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:57

Ik moest van mijn instructrice ( rijdt zelf prix st george) lichtjes in de beugels gaan staan.. zo kun je beter aansporen en leer je goed te voelen hoe en wanneer je aan moet sporen. Ook moest ik me helemaal niet bezig houden met aan de teugel, remmen etc.. Eerst leren dat ie door moet galopperen en niet eerder in draf mag dan dat jij het zegt..
Dat station zijn we nu redelijk gepasseerd en nu zit ik weer netjes op mijn achterwerk en gaan we bezig met het nagevelijk worden in de galop.. Nog niet zo zeer met het tempo..want dat gaat wel naar beneden als ie nagevelijk wordt.
Ook moest ik zelf mijn balans leren vinden.. tijdens de galop op het rechte stuk moest ik zowel links als rechtsom naar de staart kijken.. niet alleen met je hoofd maar ook je heupen meedraaien. Daar ben ik een stuk rechter en vaster van gaan zitten...

Succes ermee, oefening baart kunst!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:42

Ik herken dit heel goed. Het duurde bij mij een hele, hele lange tijd (naar mijn gevoel) voor ik controle had. Het was net zoals jij beschrijft: aanspringen ging prima, op de hoefslag blijven ging prima, maar mijn benen leidden een eigen leven daar beneden. Af en toe kwam er een krampachtig schopje uit, maar daar bleef het dan ook bij. Maar geleidelijk aan ging het steeds beter, tot ik op een dag aangaloppeerde en dacht: 'Dus dít is controle!' Een heel fijn gevoel was dat :)
Oefenen is het toverwoord... en geduld.

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:39

Tja, toch een kwestie van KMS maken denk ik..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:51

ook ik ben op mijn 44ste opnieuw begonnen met paardrijden, na 20 jaar (!) niet meer gereden te hebben.

Ook ik heb moeite met de galop en heb het gevoel de controle te verliezen. Het gekke is, als mijn merrie (zonder dat ik de galophulp gegeven heb) aanspringt in de galop (dat doet ze namelijk wel eens als ze een oefening moeilijk vindt) dan zit ik prima in het zadel en keurig rechtop, maar zodra ik bewust wil aan galloperen dan ga ik er bij nadenken en zit een stuk minder goed, stuiter in het zadel enzo.

Ik denk dat hij, bij mij in ieder geval, toch met een stukke spanning of krampachtigheid te maken heeft....

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:36

@ Suikerpaard: teugelvrijheid geven is een term die ik associeer met mijn handen naar voren brengen, en zo gauw ik dat doe is het commando: handen boven je bontje houden! Mijn teugels wat losser laten glijden doe ik continu onbewust (de juf merkt het meteen natuurlijk _-:( ) en dat mag ook al niet.
Ik denk dus niet dat ik aan de teugels hang; ze valt terug omdat ze bij de bocht altijd wat langzamer gaat (ook in draf) en dan is uit galop wel lekker makkelijk.

@Debravanesch: bedoel je niet de BUITENteugel wat strakker houden om goed de bochten door te rijden? Je wilt toch dat ze niet afsnijden of praten we langs elkaar heen? Blijven zitten in galop is ook zo wat, zitlessen hebben mij goed geholpen, juist op een haflinger trouwens! Door de korte pootjes (sorry) voelt het als een soort massagestoel, ik heb tijdens die zitlessen soms wel 20 min doorgezeten zonder probleem. Totdat je dan weer je vaste, lekker hoog opgooiende paard hebt...

@Urielle: dit klinkt heel logisch, net als bij lichrijden waar je zo nodig bij elk hopje kunt drijven. Vandaag kwam ook het advies mijn onderrug soepeler mee te bewegen tijdens de galop, dat is denk ik ook wat jij bedoelt. Gaan we doen!

@Hennie: goed in de beugels staan/steunen, is ook zoiets dat lang geduurd heeft voor ik het kon. In het begin was ik steeds minstens één beugel kwijt (hoezo klemmen) na de galop. Maar in gedachten iets gaan staan, klinkt goed, geeft vast ook meer stevigheid.

@Redhorse en Dorien: ja, geduld he...
Vandaag dacht ik terug aan het begin, toen het paard met een zweep in draf gehouden moest worden in de longeercirkel (dat was nou echt sielugh), dus er is al een hoop vooruitgang geboekt!

@Max66: ja, dat heb ik ook wel een paar keer gehad (toen het stormde en de paarden fris waren), spontaan aanspringen en geen centje pijn! Maar zelf gaan galopperen is ook veel spannender, ik ervaar dat zelf ook zo.
Het hangt voor mij samen met de juf, en ook met andere ruiters in de baan (oftewel, er is altijd wel een excuus om nog een rondje te wachten, laf he :D ).

Dank weer voor alle adviezen en ik zal een update plaatsen na mijn volgende les!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:34

@floor69: Ja ik bedoel inderdaad buitenteugel, mijn excuses. Ik vind een hafje toch niet echt een massagestoel, misschien ook omdat zij soms nogal sterk is in galop! Het andere paard waar ik al eens op reed (1.70m) dat was pas een massagestoel, daar bleef ik perfect zitten in galop.
We zijn nu bezig met regelmatig zonder stijgbeugels te rijden, vooral draf dan

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:29

Hoi Debra,

Ik dacht dus dat alle hafjes wel zo'n relaxed tempo hadden... niet dus ;) !
Maar dat doorzitten bij de zitles was natuurlijk in draf, niet in galop (heet het dan ook doorzitten trouwens??). Ik heb ook wel gegaloppeerd op die haf, dat was een soort stoomlocomotief, vergeleken met de paarden! Kortom, elk paard heeft zijn eigen ritme.

Tijdens de zitlessen rij ik ook regelmatig zonder beugels, was wel even wennen maar erg nuttig. Ik had wel een keer erg blauwe wreven (van mijn voeten dus); teken dat de beugels precies goed hingen (fijn ja >;) ).

Ik zou zeggen: zit ze!
Groet, Floor

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:35

ik herken het probleem! mijn instructische zij dat is eerst een beetje de controle over mijn paard moest zoeken en dan pas gaan kijken naar mijn teugels en de zit enzo. Terwijl ik controle zocht gallopeerde het paard gewoon door, ookal waren de teugels wat langer. dus ik zorgde er eerst voor de het paard een vlot tempo had (aansporen soms een keer een tikje met de zweep). als het paard dan in een redelijk vlotte gallop zat ging ik pas letten op mijn zit en de teugels! na dit een aantal keer te hebben gedaan kreeg ik er handigheid in! nu is gallop geen enkel probleem meer voor mij :) .

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:40

floor69 schreef:
Hoi Debra,

Ik dacht dus dat alle hafjes wel zo'n relaxed tempo hadden... niet dus ;) !
Maar dat doorzitten bij de zitles was natuurlijk in draf, niet in galop (heet het dan ook doorzitten trouwens??). Ik heb ook wel gegaloppeerd op die haf, dat was een soort stoomlocomotief, vergeleken met de paarden! Kortom, elk paard heeft zijn eigen ritme.

Tijdens de zitlessen rij ik ook regelmatig zonder beugels, was wel even wennen maar erg nuttig. Ik had wel een keer erg blauwe wreven (van mijn voeten dus); teken dat de beugels precies goed hingen (fijn ja >;) ).

Ik zou zeggen: zit ze!
Groet, Floor

Dit hafje heeft een sterke galop, als ze zin heeft, zo ook vandaag dus, ma ik ben wel een aantal passen mooi in het zadel gebleven, ik dacht bij mezelf, hé zo moet ik altijd zitten, en van zodra ik dit dacht was het gedaan met het goed zitten.
Je kan misschien de beugels kruisen en zo over de hals leggen, dat doe ik altijd, dan heb je geen last van de beugels

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:44

Overstappen op het western rijden.
Daar leer je gewoon te zitten, teugels los laten, en met een lichte beenhulp je paard te laten galopperen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:24

@Ariebren: Ik vind het dressuur zo mooi, dat is het probleem, het is iets dat ik ook wat wil kunnen

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:39

Waarom western wat je ook gewoon in de dressuur kunt leren. ik heb er ook moeite mee.nu leer ik van mijn instructrice het zand op scheppen aandrijven. Oef ...nog best moeilijk met een jong paard zonder balans onder je en als je zelf daar nog een beetje aan werkt. maar oefenen baart kunst dus ik zou zelf in jouw situatie een prive les nemen waarin je tips kunt krijgen die je verder kunt uitwerken in de les en oefenen maar.

ff offtopic..vind het gaaf dat je weer bent gaan lessen op jouw leeftijd.heel veel plezier toegewenst!

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:36

Western... Daar heb ik nou nog nooit over nagedacht. Denk eerst dat ik "gewoon" wil leren rijden. En voor western zal je de dingen toch ook gewoon op een bepaalde manier moeten doen, dus ook dat zal wel niet vanzelf gaan!

Tja, een jong paard beleren, dat is al 10 stappen verder dan wat ik nu doe. Ik zit tot nu toe altijd op het braafste paard van de manege (zodat als het misgaat met een oefening, het echt mijn eigen schuld is |o !)
En nog leuker: ik ben niet op mijn leeftijd "weer" gaan rijden, ik ben nu pas begonnen! Maar ach, als het leven bij 40 begint, ben ik er toch vroeg bij??

En ook ff off topic, bij mijn post van 29-2 zat ik naast manlief op de bank; hij las een stukje mee en vroeg wat dat voor geheimtaal was! Vervolgens dacht hij bij "teugelvrijheid" en "handen boven je bontje" ook aan heel andere dingen dan aan paardrijden. Nog een geluk dat het niet over zweepjes en sporen ging :wow: .
(Wie zei dat alleen pennies over zwarte hengsten dromen...)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:07

Heb een heel leuk zwart hengstje.

Afbeelding

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:13

:o :D ~~}>
Kijk maar uit, als we te erg off topic gaan, komt er een slotje op en leer ik nooit galopperen!
(Is wel een geniale smoes voor in de les: het ligt aan die zwarte hengst, dat ik het nog steeds niet kan...)
Staat de juf zo: :o? !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:16

floor69 schreef:
:o :D ~~}>
Kijk maar uit, als we te erg off topic gaan, komt er een slotje op en leer ik nooit galopperen!
(Is wel een geniale smoes voor in de les: het ligt aan die zwarte hengst, dat ik het nog steeds niet kan...)
Staat de juf zo: :o? !

En waar je man aan denkt ??? <3

Maar het belangrijkste in galop is, laat je paard gaan.
Zoek zelf niet het evenwicht in de teugel, dan rem je het paard af.
Het verschil in houding bij dressuur en western.
De dressuur ruiter zit achterover, hangt in de teugel en remt het paard dus af, vandaar het zweepjes gebruik.
De western ruiter brengt zijn gewicht naar voren, laat de teugel los en geeft het paard de vrijheid om te gaan galopperen.