Mijn paard springt te hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaaan

Mijn paard springt te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:01

Hallo iedereen!

Ik heb al gezocht maar vind hierover niet onmiddellijk een ander topic dus bij deze:

Ik rijd al een tijdje met dezelfde merrie die ondertussen bijna 8jaar is. Vorige zomer heb ik er heel veel mee gesprongen en dit ging allemaal heel goed. Ik had alleen 1 groot probleem waardoor het springen soms heel erg moeilijk werd namelijk: mijn paard springt te hard.

Het gaat als volgt:
Ik rijd ze rustig naar de sprong toe en dan zet ze met ENORM veel kracht af zodat ze altijd héél erg hoog springt. Dit vind ik allemaal niet zo erg maar bij het landen valt ze dus helemaal uit elkaar en gaat ze er een beetje vandoor. Ik heb dan de grootste moeite om ze terug bijeen te rijden om naar de volgende sprong te rijden. Als de sprongen dan dicht bij elkaar staan of als ik snel een scherpe bocht moet maken heb ik dus een probleem en krijg ik ze vaak niet in een mooie rechte lijn voor de sprong..

Enkele foto's om het te illustreren:
Afbeelding
Hier reed ik nog niet zo lang met haar en we hadden beiden nog weinig ervaring in springen dus mijn houding is helemaal niet wat het moet zijn :)

Idem:
Afbeelding

Op jumping 90cm
Afbeelding

Afbeelding

Heeft er iemand een idee wat ik hieraan zou kunnen doen?
(ik neem voor het moment geen les meer maar ben wel op zoek naar een nieuwe lesgever!)

Alvast bedankt!! :)

Anoniem

Re: Mijn paard springt te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:13

Ik zou hier vooral dressuurmatig aan werken. Ze moet sterker worden in het lijf, nu is het een soort explosie en springt ze ongecontroleerd, dit komt vaak door gebrek aan balans.
Dus ik zeg, dressuurmatig goed trainen, werk aan balans, verzameling en correcte nageeflijkheid, dan zal het springen uiteindelijk ook gecontroleerder worden en wordt ze ook zuiniger in het parcours.

(zelf heb ik ook zo'n paard gereden, werd ook door iemand anders gereden met pelham, want oh hij was zo sterk. Kon paard niks aan doen, mistte gewoon kracht en balans, sprong met happen lucht maar toen hij verder in de training was werd hij kleiner, makkelijker en bleef hij ook na de sprong goed in balans en kon hij verzameling aan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:15

Ik stuur je even een pbtje ter aanvulling.

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:18

Dit heeft niks met het topic te maken.... maar is dit een celano - cadmus?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:20

Wat doet ze met drafbalkjes ed?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:26

Wellicht een typisch geval van Balkjes allergie...normaal gezien zou dat over moeten gaan, maar ik ken er nog meer die heel explosief blijven springen, niet erg energie zuinig, maar wel altijd foutloos, barrages zijn dan wel wat trager dan de "ik scheer vlak over de hindernis en vlieg rond types" , eventueel gaat het beter als de hindernissen echt serieus worden? Je kunt ook in stap aanrijden op een minihuppeltje, echt laag maar niet te smal zetten, of een mini-triple bar bevoorbeeld, en dan uit een heel traag drafje...
Edit: heb je toevallig ook een foto waarop ie verder o pde sprong is? ik wil weleens zien hoe ie de achterbenen vouwt...daar kan ook de oorzaak liggen nl.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:31

lijkt mijn paard wel, heeft ook zo'n enorme afdruk!
Bij mijn paard is het zeker geen ongecontroleerdheid of onbalans ,maar ze is gewoon erg enthousiast (terwijl ze toch al bijna 15 is)!

Helaas heb ik geen tips voor je v.w.b. het weer terug rijden na de sprong. Veel oefenen denk ik en zelf de rust bewaren?!
Ik lees graag even mee....

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:39

Meer tempo rijden, klinkt raar, maar als je het juiste ritme vasthoudt, zijn je afstanden beter, en springt je paard meer naar voren ipv naar boven. Probeer veel tempowisselingen in galop te oefenen, en werk aan de controle van die galop.

Jaaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:19

Wauw bedankt voor jullie snelle reacties!!! :)
@Joolien -
Dressuurmatig is er inderdaad nog veel werk aan dus je kan zeker gelijk hebben! Als ik je filmpje bekijk dan is het heel vergelijkbaar! Ze trekt me ook heel erg naar voren met haar hoofd waardoor ik moeite heb om snel terug in het zadel te gaan zitten. Want hoe sneller ik goed in het zadel zit, hoe sneller ik ook weer controle heb.

@medlam -
Nee, het is een Cartier x Ramiro :)

@Sanne135 en @freeride -
Naar gewone balkjes kijkt ze eigenlijk bijna niet, daar stapt/draaft of galoppeert ze rustig over.
En explosief is inderdaad het juiste woord! :D Dit is ook niet altijd even leuk want bij het inrijden en in het begin van het parcours gebruikt ze zò veel kracht dat ze heel snel moe is en naar het einde toe dus ook doodop is.
Ik zal die lage oefeningen eens proberen!

Hier zijn nog 3 foto's (let aub niet op mijn houding!!!! :D zoals ik er al bij had gezegd, we hadden beiden heel weinig springervaring toen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@Pascha -
Ja dat heb ik ook al eens horen vallen, ik denk dat ik over het algemeen vaak te traag met haar galopeer. Ze is ook wel een groot paard (1.74m ofzo), waardoor ik soms de juiste snelheid niet goed kan inschatten. Ik ben nu ook meer dressuurmatig aan het trainen om die controle van de galop te verbeteren. Ik had tot een tijdje geleden nog steeds heel veel moeite om ze aan de teugel te laten galoperen en te laten verzamelen. Als dat verbetert hoop ik dat het springen ook verbetert!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:26

Heb je al een keer een in- uitje geprobeerd?
en dan misschien met een drafbalkje ervoor?
Dan moet het paard eigenlijk wel terug komen, vooral als je ze telkens weer wat dichter naar elkaar zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:16

Als het je bekend voorkomt, dan zou ik zeker gaan kijken naar je dressuurmatige aanpak. Zoals je ziet op mijn filmpje, trok dit paard ook altijd zijn hoofd weg naar de sprong, maar dat komt puur door balans. Ik heb nog een filmpje van hem van een jaar later, hier is hij dus veel beter in balans, nog niet helemaal, springt nog steeds groot maar na de sprong blijft hij veel beter bij elkaar:
http://www.youtube.com/watch?v=nDXWXmvv-lI

Edit: Voor andere bokkers hier het filmpje wat ik ts had gestuurd:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 3ASSF8aeBo

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:42

In uitjes zijn hier heel geschikt voor. Je paard moet daarvoor wel terugkomen, en dat kun je steeds wat moeilijker maken. En bijvoorbeeld afwisselen met hoeveel galopsprongen er tussen. Het makkelijkste begin je met een sprong met daarachter een balkje, zodat hij vast aan het idee kan wennen. Daarna maak je daar een klein sprongetje van.

succes met oefenen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:57

De arabier van mn vriend doet het ook, ondanks dat het een zuinige springer is. Hij gaat het liefst met een noodvaart erop af en houd dat na de sprong vol.

In de les lossen we dat als volgt op:
- Stilzetten na de sprong, hierdoor krijg je controle. Dit doe je gewoon op een rustige manier, stel de sprong staat rond de E dan zorg je dat je voor de korte zijde stil staat

- Erg rustig op kleine sprongetjes aanrijden. Dus in een rustige draf (sukkeltempo bijna) naar een laag kruisje. Hierbij gaat het om de tempocontrole. Je komt vanzelf bij de sprong en laat hem er als het ware overheen "rollen". Je geeft dus enkel commando als je vlak onder de sprong bent om af te zetten. Als het in draf gaat kan je dit ook in een galopje doen. Paard leert hiermee ritme naar de sprong te houden, niet te vroeg af te gaan en rust te bewaren.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:05

Pascha schreef:
Meer tempo rijden, klinkt raar, maar als je het juiste ritme vasthoudt, zijn je afstanden beter, en springt je paard meer naar voren ipv naar boven. Probeer veel tempowisselingen in galop te oefenen, en werk aan de controle van die galop.

Mijn paard oversprong zich vroeger enrom!
Ik reed hem daardoor met meer galop waardoor hij minder hoog ging springen.
Heb wel nooit het probleem gehad dat hij sterk of ongecontroleerd werd na de sprong. Maar sowieso kan meer galop helpen.
Ik rijd hem ook in de eventingsport dus sinds vorig seizoen is hij ook beter gaan springen, minder show, maar wel beter afgewerkt. Hij springt simpeler naar de overkant.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:40

Je paard moet leren dat ie na de hindernis niet wegloopt en lang word. Dressuurmatig moet je veel tempowisselingen en overgangen maken. Een sprong is als het ware een tempowisseling, je paard versneld en verlengt iets op de sprong en moet na de sprong weer terugkomen en sluiten in het lichaam. Worden de overgangen en tempowisselingen dus beter dan heb je daar veel profijt van bij het springen.

In het springwerk moet je eigenlijk hetzelfde doen, blijf thuis laag springen en laat hem halthouden na de sprong. als je dit vaak herhaald, gaat je paard op den duur op jou wachten na de sprong, omdat ie weet dat ie halt moet gaan houden. vanuit dat punt kun je dan na de hindernis aan het rijden komen.
Krijg je iets meer controle na de sprong dan kun je dat proberen op een recht lijntje. Springe de 1e, kleine volte rijden, dan naar de 2e. Pas als ie na de sprong rustig blijft wachten rijd je in een rechte lijn naar de 2e.

Het is belangrijk dat je iedere keer op tijd je hand weer ontspand, blijf je vasthouden dan zal je paard zich alleen maar sterker en langer maken. Liever een kort moment wat harder doorkomen en vervolgens kunnen ontspannen, dan steeds met dezelfde druk de mond vast blijven houden.
Zorg ook dat je op de sprong je hand niet vast zet bij de schoft zoals op sommige foto's te zien is. Daardoor kan het zijn dat je paard na de hindernis de teugels uit je hand wil trekken, om de vrijheid in zijn mond te krijgen. Let er dus goed op dat je voor je paard duidelijk bent met je hand, meer druk als je iets van hem vraagd en hand duidelijk onspannen als beloning.

Succes...

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:35

Wat ze bij ons in de les deden met een merrie die dat deed was tijdens het springen na de hindernis terug naar draf en stil staan in de hoek totdat de ontspanning terug is. daarna weer rustig aandraven en gelijk na de sprong weer terug in draf, dat werkte echt duidelijk.
Veel succes!