Eerst hele tijd snel willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Eerst hele tijd snel willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:13

Ik heb een pony en ze is een superlieve schat en heel braaf en zo maar er is iets wat minder leuk is wat misschien later problemen gaat geven als ik buitenritten ga maken. Als we gaan wandelen wil ze eerst hartstikke snel en de hele tijd draven echt omdat ze het zo leuk vind en er zin in heeft om de weg uit te gaan. ik ga eerst met haar wandelen want ik heb haar nog niet zo lang en zo weet ik waar ze evt bang voor is en hoe ze reageert in het verkeer enz. Maar ik moet haar eerst echt steeds inhouden ik krijg er zere armen van, kheb ook al met een lang longeertouw geprobeert om gewoon wat meer vrijheid te geven dat ze dan wat langzamer loopt maar het helpt niet, ze wil dan niet echt luisteren en ik moet constant haar dan weer inhouden. Wat ik overigens ook niet leuk vind dat ik haar zo in de mond moet trekken. Ze wil maar een ding en luisterd dan niet goed. terwijl in de bak doe ik grondwerk met haar en rijden en dan luisterd ze wel goed naar mij. Ik probeer ook op de weg stil te blijven staan of een rondje draaien dat ze bij de les is maar het geeft allemaal niet dan is ze eerst weer rustig maar dan gelijk wil ze weer snel zeg maar. Ik wil straks vaak met haar buitenrijden maar ik denk dat dat ik haar dan steeds moet inhouden en ze dan ook hetzelfde zal doen. Wat kan ik hier tegen doen?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:17

Misschien moet je haar voor de tijd even lekker uitrazen aan de longeerlijn, dan is ze misschien wat minder fris als je met haar gaat wandelen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:21

Marleenloveu schreef:
Misschien moet je haar voor de tijd even lekker uitrazen aan de longeerlijn, dan is ze misschien wat minder fris als je met haar gaat wandelen.

Ja ik heb haar ervoor dan al best ingereden maar ze is dan direct weer zo opgewonden zodra we de weg uit gaan daarom weet ik het niet meer wat te doen ze vind het zo leuk en dat snap ik wel maar ik wil niet gelijk met haar snel hard/lopen zeg maar dat hou ik ook niet vol als ik met haar wandel haha

Ymor

Re: Eerst hele tijd snel willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:28

Is ze op de terugweg ook zo? Anders zou je om kunnen draaien als ze trekt. Maar als ze het ook op de terugweg doet dan zou ik gewoon echt voor haar gaan staan op het moment dat ze begint te trekken. En pas weer verder gaan op het moment dat ze rustig is. Dit werkt met honden ook heel goed. En in het begin kan je soms wel 20 minuten wachten maar ze krijgen het heel snel door.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:35

Ymor schreef:
Is ze op de terugweg ook zo? Anders zou je om kunnen draaien als ze trekt. Maar als ze het ook op de terugweg doet dan zou ik gewoon echt voor haar gaan staan op het moment dat ze begint te trekken. En pas weer verder gaan op het moment dat ze rustig is. Dit werkt met honden ook heel goed. En in het begin kan je soms wel 20 minuten wachten maar ze krijgen het heel snel door.

Ik blijf dan wel vaak stil staan eerst maar dan gaat ze schrapen en kan niet rustig blijven staan. Dus dan ga ik maar weer verder en dan wil ze direct weer snel. Na twee km's ongeveer dan is ze wel wat rustiger dan in het begin maar nog steeds enthousiast. En als ze dan weer bijna thuis is wil ze weer snel naar huis.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:57

Niemand verder? Geen tips ed?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:12

jveetje schreef:
Ymor schreef:

Ik blijf dan wel vaak stil staan eerst maar dan gaat ze schrapen en kan niet rustig blijven staan. Dus dan ga ik maar weer verder en dan wil ze direct weer snel. Na twee km's ongeveer dan is ze wel wat rustiger dan in het begin maar nog steeds enthousiast. En als ze dan weer bijna thuis is wil ze weer snel naar huis.

Als je haar halt laat houden nadat ze je voorbij is gelopen, loop dan echt pas verder als zij rustig is. Te vroeg weer verder gaan lopen, zorgt ervoor dat je pony niet leert dat halthouden halthouden is bij jou, maar dan krijgt ze juist bevestiging dat ze nog steeds zelf het tempo beslist. Het halthouden zoals Ymor aangeeft, zou dus wel kunnen werken maar dan moet je het wel consequent uitvoeren ;)

Wat je ook zou kunnen doen is een rondje lopen. Zodra haar tempo te hoog is, hup een rondje om jou heen. Loopt ze nog steeds te hard? Nog een rondje. Meestal zijn ze het halthouden of een rondje om je heen lopen snel zat en als ze dan merken dat ze wel verder mogen lopen als ze jouw tempo aan houden, dan is het drammerige vrij snel over.

Nog een tip: blijf niet constant spanning houden op het touw. Een ophouding en weer ontspannen, zoals je bij het rijden ook zou doen.

Hoe los je het trouwens op als je pony te snel loopt bij het grondwerk of rijden? Of komt het daar helemaal niet voor?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 07:29

Girassol - dank je voor je antwoord, ik zal het dan zo aanpakken, heb nu al zin om met haar naar buiten te gaan en het uitproberen :D .

In de bak is ze eerder wat te lui dan moe dus dan gaat ze nooit echt te snel en loopt ze me ook niet voorbij, dan moet ik haar meestal aanmoedigen om dezelfde tempo aan te houden of wat meer aan te lopen. Met grondwerk als we stilstaan loopt ze me dan ook niet voorbij maar zodra we de weg weer opgaan doet ze wel weer wat ze zelf wil

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:15

Ik heb dit probleem ook gehad, moest vaak halverwege terug omdat mijn arm drie meter langer was geworden :)
Ik ben blijve oefenen, steeds weer naar buiten, op een gegeven moment is het spannende ervan af. En telkens een rondje om je heen laten lopen als de pony je voorbij loopt. Degene die de meeste passen maakt, heeft verloren ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:13

suikerpaard schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad, moest vaak halverwege terug omdat mijn arm drie meter langer was geworden :)
Ik ben blijve oefenen, steeds weer naar buiten, op een gegeven moment is het spannende ervan af. En telkens een rondje om je heen laten lopen als de pony je voorbij loopt. Degene die de meeste passen maakt, heeft verloren ;)

haha ja dat heb ik dus ook superlamme arm :P , maar doet je paard het nu niet meer dan? Ik ga het ook zo proberen ben zo benieuwd hoe dat gaat de eerstvolgende keer :D

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:29

Nee ik heb er geen last meer van. Heb heel veel geoefend en steeds als ze me voorbij liep, mocht ze weer een rondje om me heen lopen. De aanhouder wint. Succes.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:27

Mooi dat je wat aan de tips hebt! Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het je helpt dus mocht je zin hebben om te laten weten hoe het gaat met oefenen dan krijg je nog wel een reactie van me in dit topic ;)

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 06:25

Wandel je met bit in? Als je een ophouding maakt als je paard zijn bit in heeft, komt het misschien iets beter over.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 08:17

Girassol schreef:
Mooi dat je wat aan de tips hebt! Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het je helpt dus mocht je zin hebben om te laten weten hoe het gaat met oefenen dan krijg je nog wel een reactie van me in dit topic ;)

ja is goed, ik hou je ervan op de hoogte ;)

Eleven- ja heb wel het bit dan in anders kan ik haar helemaal niet houden :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:37

Probeer eens een hengsten ketting. Zodra ze je voorbij wil even een klein rukje geven en weer zorgen dat ze achter ( schuin achter!) je blijft lopen. Als je nu met een touwtje voor haar hoofd zwiert op het moment dat ze te snel gaat zal ze ook haar pas in houden.
Ook wil het wel helpen als je achter een ander paard naar buiten gaat.
In elk geval ten alle tijden zeer consequent blijven, nee is nee en zeker niet vergeten te belonen.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:35

aerdenhout1 schreef:
Probeer eens een hengsten ketting. Zodra ze je voorbij wil even een klein rukje geven en weer zorgen dat ze achter ( schuin achter!) je blijft lopen. Als je nu met een touwtje voor haar hoofd zwiert op het moment dat ze te snel gaat zal ze ook haar pas in houden.
Ook wil het wel helpen als je achter een ander paard naar buiten gaat.
In elk geval ten alle tijden zeer consequent blijven, nee is nee en zeker niet vergeten te belonen.

Ow dank je dat is ook wel een goed idee inderdaad :D Ik zal niet vergeten haar te belonen, ze luisterd heel goed naar belonen met je stem dus dat is weer heel goed.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:37

Ik ga in dezer dagen/weekend met haar weer de weg uit dus het zal mij benieuwen hoe het gaat...