Tong over bit....dan loopt ze SUPER lekker ! Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi40

Tong over bit....dan loopt ze SUPER lekker ! Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:21

Ik rijd met een enkel gebroken bit. Ze blijft vrij stug, maar als ze d'r tong over het bit heeft, loopt ze super lekker. Dit hoort natuurlijk niet, maar wie kan mij een advies geven? Een ander bit?

viv77

Re: Tong over bit....dan loopt ze SUPER lekker ! Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:22

Hangt je bit wel op de goede hoogte?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:23

Ja een dubbel of ongebroken trens, paard doet waarschijnlijk tong over het bit omdat het bit prikt tegen der gehemelte en dat doet pijn.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:34

bibi40 schreef:
Ik rijd met een enkel gebroken bit. Ze blijft vrij stug, maar als ze d'r tong over het bit heeft, loopt ze super lekker. Dit hoort natuurlijk niet, maar wie kan mij een advies geven? Een ander bit?

Kan me niet voorstellen dat je paard lekker loopt met de tong over het bit. Ws loopt je paard verschrikkelijk achter de loodlijn om van de nare druk onder de tong af te komen en lijkt het voor jou alsof ie heel licht in de hand is en in een "mooie" krul loopt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:37

_Sim_ schreef:
bibi40 schreef:

Kan me niet voorstellen dat je paard lekker loopt met de tong over het bit. Ws loopt je paard verschrikkelijk achter de loodlijn om van de nare druk onder de tong af te komen en lijkt het voor jou alsof ie heel licht in de hand is en in een "mooie" krul loopt.

Hoeft niet, mijn fjord wist het met mennen wel eens voor elkaar te krijgen.
(bit hangt nu gaatje hoger ;) )
En geloof me, niemand die het zag, ze dachten juist altijd dat ze dan super liep!
Nou kan die van mij licht op de hand, zijn maar met tong erover is ze wel heeeeeel super subtiel te sturen.
Dus dan hield ik altijd halt en liet het controleren en herstellen.
Dus ze hoeven niet achter te loodlijn te gaan lopen.

Maar inderdaad de meeste gaan er niet fijner op lopen als ze tong over het bit hebben.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:19

Loopt dus gewoon super zo, maar wellicht is er een bit wat minder hard is welke hetzelfe effect heeft???

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:41

Kan zijn dat ze voor jou gevoel fijn loopt maar dat ze er achter loopt, zijn idd meer paardne die het doen, waarom prrbeer je het niet eens bitloos, je hebt geen zachte bitjes maar zachte handen, als je wil wsselen kies dan voor een billy allen is een soort stangetje, gebruik het bit ook op de juiste manier.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:50

ken je niet iemand met een dubbelgebroken bit die je eens mag proberen?
ik denk dat je gewoon wat moet gaan uit testen, voor die van mij had ik een kk dubbelgebroken bit het zachtste voor de paarden mond stond bij de beschrijving, ze liep er wel op maar net niet fijn genoeg, toen eens een enkel gebroken bit geprobeerd van mij instructrice en ze liep als een trein, mooi ontspannen en makkelijk rond te rijden,

wat ik hier mee zeggen wil elk paard reageert vaak anders op bitten de ene loopt prettiger op een enkel en de ander op een dubbel..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:58

Je kan ook eens een ander soort metaal proberen, sommige paarden kunnen niet tegen ijzer.
Ik zou inderdaad eens wat bitten uit proberen en controleer of het hoofdstel op de juiste maat zit.
Een sper riempje helpt ook wel, als je die nog niet om hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:59

Ik heb jarenlang gereden op een Robart dubbelgebroken watertrensje met een plat (meedraaiend) middenstuk en vond het een heel fijn bitje :j