paard is zo sloom....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

paard is zo sloom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:42

hoi bokkers,
ik heb een paard van 4 jaar, hij reageerd op bijna niets.. juist op een zweep ook dan is hij nog niet echt vooruit.
hebben jullie tip om hem een beetje actiever te maken? hij is van niets bang en schrikt ook helemaal niet snel.
(ik heb het hier over het longeren, meelopen met halster,..)

Appelmoes_11

Re: paard is zo sloom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:45

Zweep is niet de oplossing. Is hij verder wel braaf, als in, hij reageert wel als je aandrijft? Heb je al naar de voeding gekeken, of is het alleen iets rijtechnisch? Misschien heeft hij gewoon nog niet zoveel conditie?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:45

Er iemand bij halen die jou en het paard kunnen helpen misschien?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:46

Je hebt het over longeren en meelopen aan het halster, verder niet met rijden of iets anders? Lijkt me een probleem wat te maken heeft met wijken voor druk. Heb je daar eerst mee geoefend door middel van grondwerk? En heb je begeleiding?

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:48

xDreamerx schreef:
Je hebt het over longeren en meelopen aan het halster, verder niet met rijden of iets anders? Lijkt me een probleem wat te maken heeft met wijken voor druk. Heb je daar eerst mee geoefend door middel van grondwerk? En heb je begeleiding?

ja ik heb begeleiding, elke week.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:49

veel overgangen rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:50

Te weinig of niet de juiste hulp vrees ik!
Geen enkel paard is sloom van zich zelf, zeker een 4 jarige niet!

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:50

Appelmoes_11 schreef:
Zweep is niet de oplossing. Is hij verder wel braaf, als in, hij reageert wel als je aandrijft? Heb je al naar de voeding gekeken, of is het alleen iets rijtechnisch? Misschien heeft hij gewoon nog niet zoveel conditie?

ik heb het over een longeerzweep, met die zweep raak ik hem bijna nooit.. hij krijgt hooi, bieten en nog krachtvoer . hij heeft nog niet zo heel veel condititie dat klopt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:09

Is hij in alles sloom? Want als dat zo is, moet je eens verder gaan kijken. Oogt hij gezond? Als je hem losgooit is ie dan wel fanatiek? Of gaat ie ook dan liever stilstaan?

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:45

Joolien schreef:
Is hij in alles sloom? Want als dat zo is, moet je eens verder gaan kijken. Oogt hij gezond? Als je hem losgooit is ie dan wel fanatiek? Of gaat ie ook dan liever stilstaan?

eerst stond hij snacht vast in zijn stal nu de stal snachts open en kan hij overal komen. Toen hij nog vast stond en ik liet hem los begon hij altijd eventjes "zot" te doen maar nu hij altijd los staat komt het niet zo veel meer voor.
Hij moet achtereen nog wel eens ontwormd worden, misschien komt het daardoor? of zal het daar hoogstwaarschijnlijk niet van komen?
hebben jullie hier al ervaringen ofzo mee dat er een jong paard heel sloom was en later toch actiever werd?

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:10

weet je inderdaad zeker of hij geen wormen heeft? ik heb me namelijk laten vertellen dat paarden er sloom van kunnen worden.

in dat geval zou ik hem even laten nakijken. en verder zou ik hem als ik jou was proberen enhousiast te maken en nieuwe dingen proberen, misschien kan het namelijk ook wel verveling zijn.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:27

Mijn paard, die ik nu net 4 dagen heb was ook helemaal niet sloom (hij is 6 jaar oud) maar we hebben laatst les gehad, en toen merkte ik dat hij slecht reageerde op mijn been. Het was duidelijk dat hij het erg moeilijk vond, en dan moet je zeker ook geen zweep gebruiken omdat je hem dan eigenlijk verteld dat hij het niet moeilijk mag vinden en dwingt om sneller te lopen. En juist ook omdat hij normaal wel goed aan het been is, is het duidelijk dat hij het gewoon erg moeilijk vind. Misschien is dit ook het probleem bij jou?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:36

Klinkt als een fysiek probleem, dus ik zou er maar eens een echt goede dierenarts bij halen om hem eens goed te onderzoeken. Een paard van 4 jaar hoort niet sloom te zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:25

Jonge paarden kunnen tijdens het rijden sloom/niet-voorwaarts zijn omdat ze hun balans (met ruiter op de rug) nog moeten vinden. Dat verklaart natuurlijk niet waarom ie het ook met longeren doet.. Zeker even laten checken door de DA, naar voer kijken etc.

kollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:07

mijn paard is heeft grote bewegingen waardoor het lijkt of die heel sloom is. hij moet meer peper in zijn benen krijgen. de beenzetting van mijn paard moet vlugger worden. daarnaast is die niet goed genoeg aan het been. hierdoor blijf ik erg duwen met mijn benen wat natuurlijk ook weer niet goed is.

nu had ik de tip gekregen om dus 1x been te geven en dan ook echt stil te zitten. en niet harder te laten gaan als je dan dus aanspoort maar onder je te houden. dit heb ik dus uitgeprobeerd en hielp ook erg goed

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:25

Wat wordt er hier onder sloom verstaan?
Heeft hij hier sinds kortere tijd last van? Is hij hiervoor wel ''actief'' geweest?
Is er in die tijd misschien iets verandert? (andere stalling,ander voer?)
probeer is zoveel mogelijk ''feitjes'' op te schrijven en kijk of hier misschien een verband tussen zit?

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat het paard van zichzelf zeer ''relaxt'' is?

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:31

Veel overgangen rijden... Zo wordt hij scherp op je been, en zal dus actiever worden...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:35

hoe ziet jou paard zijn week schema er uit??

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:41

Met zo weinig info kun je geen ''goede'' raad krijgen(als je die al kunt krijgen vanuit een forum waar niemand je paard kent ;) )
Wat is zijn dagelijks ritme(tijd op stal,weidegang),welke hoeveelheden (ruw)voer krijgt hij,hoevaak per week is hij aan het werk en de intensiteit hiervan,ontwormschema?
Is hij 4 als per 1 januari 4 ....of ergens 3 jaar en een paar maanden?
Schraal in de groei? ..enz enz.

Kortom een update met heel de historie en liefst nog een foto :D
Mischien dat er dan een iets duidelijker beeld komt wat er aan de hand is......

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:43

Nou... mijn ijslander die liep ook niet met een goed tempo met mij mee en toen ze last van haar rug had was er zo'n man bij en die vertelde dat mijn paard niet goed reageerde op mijn tempo. Dus moest ik een prik geven op de plek waar al die haartjes allekanten opsteken voor de knie. Eerst zal het paard het oneens zijn maar je moet het gewoon herhalen. Ook moet je een kenbaar geluid maken om hem/haar harder te laten gaan. Ik zeg zelf prrrrrttt ( en heel hoog en ) mijn pony reageert goed en loopt goed mee.

Ik leg wel even uit wat ik presies doe:
Ik loop met mijn pony aan de hand en mijn pony gaat treuzelen dan doe ik mijn hand onder waar het touw vast zit iets naar voren, dus trek ik er een beedje aan en roep prrrrrrttt. Als ze niet reageert dan prik ik op die ene plek en maak ik het geluidje weer. gaat ze alleen harder stappen prik ik weer. en dit herhaal ik steeds.

Het is niet zielig want als een paard in een kudde leeft hapt hij daar ook om te zeggen 'heey joh loop eens door'. Jij zegt dus eingelijk gewoon het zelfde.

Ik hoop dat je het een beedje snapt en dit gaat helpen ;)

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:07

Wat zegt je begeleiding er over hoe je het kunt oplossen? Zweep is niet de manier in ieder geval. Wat doe je zelf al om hem wat voorwaartse te krijgen?