moeite met tenen naar voren houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkialex

moeite met tenen naar voren houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:53

De titel zegt het al.
ik houd me voeten naar buiten als pinwin (sorry weet niet hoe je dat schijft) voeten.
Mijn lerares zegt daar dan wat van,
Alleen het doet dan echt pijn aan mijn voeten als ik ze naar voor moet doen,
En dan zet ik de zeikant van mijn voet in het hoekje van de stijgbeugel
En dat doet ook pijn,
Iemand die mij hiermee kan helpen,
Of die dit probleem ook hebben?

noahlady

Re: moeite met tenen naar voren houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:47

het is even pijnlijden denk ik... omdat je nou eenmaal deze verkeerde houding hebt aangenomen.
Door er telkens op teblijven letten, tenen naar voren te doen, zal het steeds beter gaan...
ff doorbijten dus en oefenen, oefenen, oefenen...

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:48

noahlady schreef:
het is even pijnlijden denk ik... omdat je nou eenmaal deze verkeerde houding hebt aangenomen.
Door er telkens op teblijven letten, tenen naar voren te doen, zal het steeds beter gaan...
ff doorbijten dus en oefenen, oefenen, oefenen...

Oke dankjewel

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:53

Ik had er eerst ook veel moeite mee. Toen ben ik er elke les heel doelbewust mee bezig geweest. Zodra ik opstapte zei ik tegen mezelf: 'Tenen naar voren, en houden zo!' En ja, dat deed wel eens pijn ja, en ik kreeg er ook spierpijn van. Maar het probleem is bij mij nu wél opgelost. ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:56

Het doet inderdaad zeer om je voeten recht te houden. Even doorbijten! Als je maar lang genoeg oefent gaat de pijn vanzelf weg ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:19

Bij mij wilde het ook niet lukken en nog steeds niet.
Bij de manege waar ik toendertijd reed was er een zeer strenge lesgever en hij was het beu en bond mijn voeten vast met touwen aan de singel (stijgbeugel aan singel) om zo mijn voeten recht te houden. Ik wilde het niet maar ik moest als ik nog wilde blijven rijden, leuke chantage he, en als 12jarige doe je het maar gewoon.

Later is gebleken dat het voor mij onmogelijk is om mijn voeten recht te houden, maar ook om op een normaal zadel te zitten. Er is 2waardse bekkenkanteling, ongelijke benen en gedraaide knieën vastgesteld.

Toen ik het vertelde aan de instructeur geloofde hij me niet, erna zei ik dada manege.

In het begin doet het pijn, maar als het na hele lange tijd niet leuk en het blijft ontzettend pijn doen kan je best eens een bezoekje brengen aan de arts, mij heeft het goed geholpen. Ik weet nu mijn gebreken en kan me erop aanpassen.

Nog veel succes :)

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:24

Morrow_Less schreef:
Bij mij wilde het ook niet lukken en nog steeds niet.
Bij de manege waar ik toendertijd reed was er een zeer strenge lesgever en hij was het beu en bond mijn voeten vast met touwen aan de singel (stijgbeugel aan singel) om zo mijn voeten recht te houden. Ik wilde het niet maar ik moest als ik nog wilde blijven rijden, leuke chantage he, en als 12jarige doe je het maar gewoon.

Later is gebleken dat het voor mij onmogelijk is om mijn voeten recht te houden, maar ook om op een normaal zadel te zitten. Er is 2waardse bekkenkanteling, ongelijke benen en gedraaide knieën vastgesteld.

Toen ik het vertelde aan de instructeur geloofde hij me niet, erna zei ik dada manege.

In het begin doet het pijn, maar als het na hele lange tijd niet leuk en het blijft ontzettend pijn doen kan je best eens een bezoekje brengen aan de arts, mij heeft het goed geholpen. Ik weet nu mijn gebreken en kan me erop aanpassen.

Nog veel succes :)

Oke dankjewel.
Als ik loop ,
Loop ik ook met pinwin voeten,.
Dus ik weet niet of mijn botten gewoon scheef staan haha.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:36

Tenen naar buiten is een probleem dat al ontstaat door een foute zit, vanuit je bekken dus. Misschien eens overwegen goede zitlessen te nemen? Dat zal zeker een vooruitgang betekenen voor je houding in het algemeen en voor je tenen dus.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:43

Ik had dat ook. maar ik heb een raare oplossing
Ga op de fiets expres je tenen naar binnen draaien. Maar dan niet een beetje, maar echt extreem. het fietst een beetje appart en lijkt beetje raar. Maar het heeft bij mij geholpen.
Ik heb zo zo'n beetje 2 weken gefietst.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:52

Als je tenen ook naar buiten staan als je staat of loopt heb je iets meer pech om dit aan te leren, omdat je natuurlijk houding niet meewerkt (ik weet er alles van). De truc is om niet alleen je tenen naar binnen te draaien, maar je hele been, vanaf je heup. Dus bovenbeen, onderbeen en voeten naar binnen draaien. Als je dit wil doen moet je ook je been lang houden en niet je knieën klemmen, want anders lukt dit niet. Dus, wat Lara_Silver ook zegt, als het je lukt je been verder naar binnen te draaien heb je waarschijnlijk behalve je kapstokvoeten ook andere problemen in je zit verholpen :).

PS. Het is pinguïn ;)

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:11

ik heb hier ook last van (gehad), op mijn manege werd er eigenlijk nooit zo op gelet, dus toen ik op ponykamp ging zeiden de begeleiders steeds tegen mij dat ik mn tenen naar voren moest houden. Dit deed ik, met als gevolg: na een kwartier helse pijn in mijn enkels. na dit ponykamp ben ik er zelf ook beter op gaan letten, en heb ben ik stap voor stap steeds meer gegaan. ik heb nu bijna geen last meer :)

hopelijk help dit je!

suikerpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:01

LizzyO schreef:
De truc is om niet alleen je tenen naar binnen te draaien, maar je hele been, vanaf je heup. Dus bovenbeen, onderbeen en voeten naar binnen draaien. Als je dit wil doen moet je ook je been lang houden en niet je knieën klemmen, want anders lukt dit niet. Dus, wat Lara_Silver ook zegt, als het je lukt je been verder naar binnen te draaien heb je waarschijnlijk behalve je kapstokvoeten ook andere problemen in je zit verholpen :).

Helemaal mee eens! Ook ik heb nog wel eens kapstokvoeten en moet mezelf er dan bewust van maken om het hele been te draaien vanaf de heup, dat zit gelijk een stuk anders. Een kwestie van het jezelf aanwennen en tussendoor eens controleren of je nog steeds goed zit. Onbewust val je tijdens het rijden vaak weer terug in je foute houding.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:02

Kapstok voeten staan niet mooi, maar is voor sommige niet anders... Bv met x-benen kan het moeilijk of onmogelijk zijn je voeten netjes naar voren te houden. En zal je altijd kleine afwijking hebben.
Belangrijker is; zit je voldoende in het zadel, of trek je je knieen op? En kantel je daarmee je voeten naar buiten? Zitten je knieen niet te strak of te los tegen het zadel?
Als je zit goed is, niet te veel jezelf in een onmogelijke houding proppen. Kan je te veel verkrampen.
Oefen door elke keer bij A jezelf te checken, of je ontspant en je voeten iets naar binnen kan draaien. zorg dat je been ontspannen blijft en je achteraf geen pijn hebt.
schrale troost, zijn zat goede ruiters met pinguin voeten:
Afbeelding