Niet ontspannen en wel ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Niet ontspannen en wel ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:16

Okeey, ik zit dus met een probleem.
Waarvan ik zeker weet dat ik het probleem veroorzaak.

Ik reed een paard op een manege, ik was ontspannen paard liep nagevelijk en deed alles wat ik vroeg.

Ik stap op me eigen, en ik heb geen bak, dus ik rijd op een verlaten voetbalveld.
Ik wil binnenkort kijken of ik in de buurt voor een paar euro een bak kan gebruiken.

Maar als ik op hem rijd, en ik wil wat van hem vragen, dan ga ik met mijn handen kramp achtig zitten.
Ook mijn spieren bij mijn zitbeenknobbels aanspannen wat dus de reactie: GAAN is.

Ik rijd met een rubberen bit.
Zelf heb ik een zachte hand, en als ik gespannen ben dus gespannen hand.
Daardoor wil hij niet aan de teugel.

Als ik hem loslaat, en lengte geef, dat hij zijn hals naar beneden doet met hoofd. Laat ik mezelf ook los.
Ik ontspan me dan helemaal, dus ook wanneer ik buiten rijd.
Als hij dan ineens in galop gaat, kan ik zelfs in ontspannen houding terug krijgen.
Maar alleen als ik hem lange teugel geef.

Ik weet echt niet hoe ik dit moet uitleggen.

Maar als ik hem dus normaal oppak, zodat hij aan de teugel gaat, ga ik me zelf aanspannen.
En laat ik hem lekker lopen met lange teugel? Dan ontspan ik me en hij ook.
Ik kan dan echt alles van hem vragen, kort om in draf, galop 15 en zelfs 10 meter, zelfs links wat zijn kant niet is.
Zelfs draf en galop houd hij zijn hoofd laag, maar dan ook echt laag. Hij zet dan zijn achterhand er onder, en ik kan heerlijk doorzitten.
Terwijl ik met gespannen teugel hobbel hobbel.

Mijn vraag is.

Moet ik hem gewoon lang en laag houden?
Want ik rijd niet voor het mooie plaatje maar voor ontspanning.

want zoals ik al typte, als ik hem lang en laag houd, doet hij alles voor me.
En ben ik zo relax als gelatine pudding.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:29

Hallo Maralyn, Waarom ben je zelf zo gespannen? Ik denk dat je dat eerst eens moet uitzoeken. Want zoals ik het lees is er wel een ontspannen relatie tussen jou en je paard. Ben je gespannen omdat je denkt: nu moet het goed gaan? Is het de reden omdat je op een verlaten terrein rijdt? Je paard zal toch reageren op de ruiter/amazone in dit geval. Dus ontspannen zitten, diep in ademen, dat zorgt voor een ontspannen indruk voor je paard, en heel langzaam iets vragen van je paard. Zoveel zodat je zelf rustig blijft. Wanneer je merkt dat je gespannen gaat zitten direct je paard weer lang laten. Dus eigenlijk eerst je zelf trainen in ontspanning en dan gaat je paard vanzelf mee. Wanneer dit goed gaat kun je mischien gaan rijden met een bijzet, zodat je zelf wat ontspannender kunt blijven. Let wel, dit is een hulpteugel dus voor korte tijd gebruiken.
Succes.

maralyn

Re: Niet ontspannen en wel ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:35

Marjolijnvdh

Dankje,

Ja het is eigenlijk overal waar geen omheining omzit, en zelfs zit er een omheining om ben ik af en toe nog gespannen. Meneer is er eerder vaak vandoor gegaan. En ik kan aan zijn oren, zijn passen en zijn gesnuif horen wanneer hij een pas er in wil zetten. En dat is wanneer ik hem aan de teugel vraag, waardoor ik krampachtig ga zitten.

Rijd ik op terrein zonder omheining en ik rijd met lange teugel? Is er niets aan de hand meestal.
Dus, ook meestal. Dan ga ik lang zitten, ontspannen, hij gooit zijn hoofd helemaal in rust naar beneden. En het ziet er vervolgens uit alsof we western rijden. Dat hebben we al eerder gereden, dat ging ook vaak goed. We reden toen ook bitloos, met een bosal, maar het zadel was te lang voor zijn rug. En als meisje van 13 snap je dat op dat moment niet. Ik wist helemaal niet wat er mis was. En meneer kreeg een drukplek.

Nu hebben we een engels zadel. Licht heerlijk op zijn rug. Ook een passer bij gehad.
Maar meneer houd het pleasure wersten toch wel in zich.

En aan de teugel is voor mij: Krampachtig, en voor hem: GAAN.

Dit heb ik dus vanaf 2 jaar geleden mee gemaakt. En ik wil daar vanaf.

Met hulpteugel wil ik absoluut niet. Toen ik les kreeg heb ik dat ook eens moeten doen. Toen wou meneer ook niet aan de teugel, en ik was ontspannen. Heeft ze er een bijzet op gezet, en dat was een ramp. Hij over de rooie, ik geen stuur meer.

Toen met springen is het vaak mis gegaan.
Toen moest ik er hefboom werking in gooien, anders was ik alles kwijt. Zelfs al liet ik de teugel los. Meneer moest en zou er over, en steuren? Zelfs met alle gewicht en teugel hulp? Er was geen land mee te bezeilen.
En dat was ook gewoon tijdens les.

Ik ben gestopt, met haar. Want ik had er toch zo weinig vertrouwen in.
En ik durf ook niet naar de manege te gaan, want ik ben wat langer. En mensen op die manege gaan me heel hard uitlaggen. En daar ben ik ontzettend gevoelig voor.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:41

Hallo Maralyn,
Dit is een moeilijk probleem om zo uit de verte op te lossen. Ik geef zelf ook les, heb een zadelpasservice, werk veel met jonge paarden, heb dus redelijk wat ervaring. Het is de vraag: ligt de oorzaak van dit probleem bij het paard of bij de ruiter. Wanneer het wel rustig kan gaan met een lange teugel en voorwaarts neerwaarts rijden ga ik een beetje denken aan last van de rugspieren bij je paard. Hoe is het met longeren? Of doe je dat niet(veel)? Dit zou erg goed zijn voor je paard om onbelast te trainen, en om zeker te weten dat er met de rugspieren niets aan de hand is zou je er een ostheopaat bij kunnen halen. Heb ik zelf erg goede ervaringen mee.
Ga er van uit dat deze reactie van je paard niet zomaar is, hij heeft er zijn reden voor, ook al is dat voor ons niet duidelijk. Gebit gecontroleerd door een tandarts?
Wanneer je bij mij in de buurt zou wonen, zou ik je met plezier willen helpen, Noord Brabant?
Succes.
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:36

Ik longeer hem vaak met longeerhulp.
Dat doet hij erg goed, in het begin snapte hij het niet. Maar nu gebruikt hij zijn achterhand ook met rijden.
Zijn zadel ligt goed, die is op maat gemaakt door een zadelpasser.
Hij heeft een scheve kant, waarmee ik bekend ben, en op die kant span ik mezelf ook aan.
Zij makkelijke kant is rechts, zijn moeilijke links.

Zijn rug is pas gecontroleert door een DA, dus dat zit ook nog wel snor.

Vandaag weer gereden, gewoon echt proberen te ontspannen, eerst gelongeerd, toen er op gestapt.
Ik was in het begin enorm gespannen. Maar ik dacht: Mens stel je niet aan zeg!! Je kan echt wel relaxen.

Ik liet m veel links lopen en veel inbuigen, zodat hij zijn rugspieren ook strechet. Wel wanneer ze pas warm waren hoor. Anders ben ik bang op blessures.

Met stappen ging hij al zonder dat ik wat deed aan de teugel.
Draven af en toe, en linksom galop, wil ik doen met omheining, zodat hij niet zomaar kan ontsnappen zegmaar.

Zijn tanden heb ik ook na gekeken vandaag, en dat zat me toch niet lekker.
Dus heb ook de tandarts voor hem gebeld die volgende week komt.

Ben heel erg benieuwd.
Maar ik dacht van: ik wil er vanaf, dus ik moet er gewoon wat aan doen.
Bij mezelf, bij hem. En zonder poespas van hulpteugels

Ik rijd trouwens met een rubberen bit.
Bij mijn vorig bericht was te lezen dat ik met hefboomwerking reed. Dit echter met een utrechtse bokkenbit.
Sinds kort ben ik over gegaan op ongebroken stang, van rubber.

Ik rijd hem gewoon op mijn pinkjes, en dan maar niet aan de teugel.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:30

Ha Maralyn,
Ik ben benieuwd of de tandarts iets serieus kan vinden. Er is altijd wel iets te vinden in een paardenmond, maar of er iets is waar je wat aan hebt. Probeer het idd rustig op te bouwen en situaties te vermijden datje zelf krampachtig gaat zitten. Zodra je dat voelt, direct terug naar af en overnieuw beginnen. Dat voorkomt veel onnodige spanning. Wat het bit betreft, als je paard hier fijn op loopt is het prima, rubber kan soms iets stroef in de mond zijn maar dat is per paard verschillend. Er is ook een ongebroken bit zonder rubber. Ik gebruik dat vaak voor jonge paarden die aan het wisselen zijn, met een hangend gehemelte. Dit prikt dan niet in het gehemelte en de aanleuning is prettiger voor het paard. Let wel, zo'n ongebroken bit is geen stang. Een stang heeft een hefboom werking, dit wordt vaak door elkaar gehaald en alles wat ongebroken is noemen ze dan een stang!
Ik blijf graag op de hoogte, succes.
Marjolijn

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:38

Mijn moeder had dit bit voor haar paard gekocht, en ik mocht kijken, of het zou werken voordat we voor een koop zouden gaan.
Maar dit bit bevalt me echt wel, als ik zacht ben kan ik hem op mijn pinkies rijden. En voor een onzekere ruiter als ik, voelt dat echt fijn.
Maar ook halthouden gaat wel goed. Moet wel veel daar mee oefenen, omdat als ik te snel stil wil staan zonder mijn gewichts hulp loopt hij door de druk van het bit heen. Maar doe ik rustig aan en knijp ik als een spons, met gewicht van 200 kilo, zoals men dat zegt. Kan ik hem vanuit draf stil laten staan.
Hij kouwt wel heel veel zachtjes op het bit, zodra hij ontspannen in. net alsof hij op een snoepje sabbelt zegmaar, hij schuimt dan ook een beetje.

Met buitenrijden helemaal. Ook daar gehoorzaamt hij zich, zelfs met merries in de buurt. En hij is een hengst, dus dat is echt wel netjes.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:08

Hoi Maralyn,
Las net je berichtje, een hengst, soms een PRE? Als ik het zo lees, is het een kwestie van tijd en vooral relaxt oefenen. Met halthouden ook, gebruik de stem hulp en je gewichtshulp. Hij moet ook de tijd krijgen om te kunnen reageren. Ik spreek trouwens niet graag van een 'hulp', maar een aanwijzing. Wij 'helpen' ze niet met de stemhulp/gewichtshulp, we geven er aanwijzingen mee en daar moeten ze op leren reageren. Zou je me een paar foto's kunnen sturen, mag ook via PB. Dan heb ik meer een indruk. Heb je nog les? Waarom zouden de mensen in de manege je uitlachen?
Mvg. Marjolijn

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:49

Ik stuur je wel PBs