-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:06

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Re: Vanuit rug lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:08

Zonder beugels lichtrijden. Gewoon je beugels er af halen de volgende keer en eens een half uurtje rijden, lichtrijden dus, zonder beugels. Dan kom je behoorlijk op de wereld de eerste keer. Maar het is de beste manier correct te leren lichtrijden.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:10

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:13

Kun je dat dan niet voorstellen aan je instructrice? Misschien vind ze het wel een kei goed plan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:22

Ik had toen ik nog op de manege reed toch echt wel de vrijheid met de beugels te doen wat ik wilde. Zonder of met, maakte niet uit, maar de les moest ik dan gewoon meerijden, alle oefeningen. Het correcte lichtrijden heb ik zoals ik als zei aangeleerd door het weghalen van de beugels. Het is een beweging die begint in je knieën, doorgaat naar je bovenbenen en naar je heupen. Probeer het maar eens, voor je het weet heb je het door.

Zonder beugels gaat het vanuit je rug niet, en vanuit je beugels ook niet. Dit laatste zie je helaas erg veel, mensen die hun beugels gebruiken om licht te rijden, en zich hier in 'opdrukken'. Haal je bij hun de beugels weg, en vraag je ze om licht te rijden vallen ze bijna van het paard.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:13

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:03

Mag ik vragen hoe je nou merkt of je vanuit je rug lichtrijd of vanuit je knieen?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:12

Heb je al gevraagd in je les of je een keer zonder beugels mag oefenen? Gezien je zegt dat dat niet mag. Op onze manege vroeger mocht je ook vrjwillig je beugels uit doen als je dat wilde.

Ben wel benieuwd hoe je bedoeld dat je vanuit je rug lichtrijdt... Je rug kan zichzelf niet optillen, dat gebeurt vanuit je voeten of knieën. (het punt waarmee je afzet)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 09:36

-

xromy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:55

Hee,
Op de manege mag dat gewoon. Bij Monique wel en ik denk dat Martijn daar ook niet zo moeilijk over doet. Dus je kan het gewoon vragen je mag ook gewoon de hele les zonde zadel. Dus dan mag zonder beugels ook wel.

Voor de anderen ik rijd ook op de manege waar zij ook rijd.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:55

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:01

ik vind je eigenlijk vrij netjes rijden, het enige wat ik een beetje zie is dat je je kont naar achter steekt als je gaat zitten, dus je moet je bekken wat meer kantelen zodat je kont onder je lijf blijft.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:08

Zou ook wel gaan werken aan je voeten, die gaan alle kanten op :=

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:39

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:42

Ik wil je eigenlijk niet aanraden zonder beugels licht te gaan rijden. Dan ga je juist met je knieen klemmen. Ik zou zeggen probeer meer op je voeten te steunen, meer te veren in je enkels en je bovenbenen en buik te gebruiken om naar boven te bewegen. Alsof je opstaat vanaf een krukje. Stukjes verlicht zitten kunnen helpen dat gevoel te krijgen.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:57

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:03

Beugels uit om te lichtrijden is echt niet altijd het beste plan hoor, veel mensen gaan dan juist knijpen.
Hier heeft het al helemaal geen nut, omdat je je beugels niet eens echt gebruikt als steun. Wat je, voor je gevoel, juist wel moet doen om goed licht te rijden. Eerst en vooral goed je hakken uitdrukken, en proberen niet te gaan staan, maar rustig mee te veren in de beweging. Eigenlijk moet je denken aan doorzitten, maar je blijft gewoon lichtrijden :D (mindfuck :)) ). Als je je hakken uit blijft drukken ga je vanzelf meer vanuit je knie lichtrijden. Succes :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:10

Sowieso zit je aardig in een stoelzit. Je onderbenen liggen niet netjes onder de rest van je lichaam maar een stuk naar voren. Daardoor kun je niet eens op je beugels steunen (wat hierboven ook al wordt gezegd) Mede daardoor duw je je kont naar achter om toch in balans te blijven.
Helaas zijn manege zadels vaak ook niet alles, maar probeer toch je onderbenen een stuk naar achter te leggen en daar dan je balans te vinden.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:12

Volgens mij is zijn die bewegende voeten juist een combi probleem met je lichtrijden, Je hebt een uitermatest vergevorderde manier van "wipwappen" :))
Onderbenen iets meer naar achteren houden, soepeler blijven in de knieen, en bekken van kantelen dat je midden in het zadel terecht komt (jaja ik weet het simpeler gezegt dan gedaan :D )

Kinderen moeten bij mij soms met ogen dicht rijden om te voelen wat er nu gebeurt, en zodoende reageren ze beter met staan,

verder moeten ze vaak op het 3e been lichtrijden (sta, sta, zit), leren ze van been op de plek te houden, en knie in de juiste graad houden om evenwicht te houden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:15

Wij doen dat regelmatig in de les, zonder beugels lichtrijden. Ook met papiertjes tussen je knieën en het zadel.
Spierpijn gegarandeerd 8-)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:41

-

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:14

Lara_Silver schreef:
Ik had toen ik nog op de manege reed toch echt wel de vrijheid met de beugels te doen wat ik wilde. Zonder of met, maakte niet uit, maar de les moest ik dan gewoon meerijden, alle oefeningen. Het correcte lichtrijden heb ik zoals ik als zei aangeleerd door het weghalen van de beugels. Het is een beweging die begint in je knieën, doorgaat naar je bovenbenen en naar je heupen. Probeer het maar eens, voor je het weet heb je het door.

Zonder beugels gaat het vanuit je rug niet, en vanuit je beugels ook niet. Dit laatste zie je helaas erg veel, mensen die hun beugels gebruiken om licht te rijden, en zich hier in 'opdrukken'. Haal je bij hun de beugels weg, en vraag je ze om licht te rijden vallen ze bijna van het paard.

Hihi dat had ik dus ook, ik reed licht vanuit de beugels. Toen heb ik bij de manege zitlessen genomen en dat was echt een wereld van verschil! Ik raad iedereen die problemen met lichtrijden heeft dit te doen, want het is echt een hele goede oefening.