Handen bewegen in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XMandylover

Handen bewegen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:31

Hooj!
Ik heb een probleempje.
Ik beweeg mijn handen altijd in draf.
Hebben jullie hier tips voor?

Grapjasjes12

Re: Handen bewegen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:39

Tja, dat is moeilijk uit te leggen. Je moet de rest van je lichaam zegmaar ten opzichte van je handen bewegen, op die manier blijven ze perfect stil :)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:49

phormicola schreef:
Tja, dat is moeilijk uit te leggen. Je moet de rest van je lichaam zegmaar ten opzichte van je handen bewegen, op die manier blijven ze perfect stil :)

Dinsdag heb ik weer paardrijles,dan zal ik het proberen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:58

bokriempje aan je zadel doen, waar je je pinken onder kan doen.

gerlindex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:20

Je schouders ontspannen dan blijven je handen ook veel stiller.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:48

Handen bewegen is een vaak een balansprobleem. Een zitles waarbij het paard aan de longeerlijn loopt en jij je helemaal kan concentreren op je eigen houding (en handen) kan je hierbij helpen. Succes.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:49

Zorgen dat je tussen je armen door gaat staan en een bokriepje wil inderdaad ook helpen.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:17

je kan ook proberen om de hele tijd met de onderkant van je handen (als je de teugels vast hebt) de manen van het paard aan te raken, zo tot het lukt om de handen beneden en stil te houden. en natuurlijk alle tips die hierboven gegeven werden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:20

Vaak zit het probleem van bewegende handen in de schouders en in de balans. Neem eens wat zitlessen waarin je goed in balans leert te zitten en heel belangrijk: ontspan je schouders en je schouderbladen. Als je daar vasthoudt houd je ongemerkt je hele arm strak en dus krijg je een onrustige hand.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:22

beautytje37 schreef:
je kan ook proberen om de hele tijd met de onderkant van je handen (als je de teugels vast hebt) de manen van het paard aan te raken, zo tot het lukt om de handen beneden en stil te houden. en natuurlijk alle tips die hierboven gegeven werden.

Inderdaad of tegen de voorkant van je zadel aan.
Zo heb ik het ook geleerd

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:50

Onafhankelijk gaan leren zitten, dus je heupen loslaten, ga eens zonder zadel met je ogen dicht op je paard zitten en voel hoe hij beweegt, dat is vaak anders dan dat de ruiter beweegt, heel veel ruiters gaan tegen de beweging van het paard in, du sga werken aan je ruiter gevoel en neem idd zitles en laat iemand jou aan de lijn eens op de volte vasthouden, teugels eraf en zadel eraf en ontspannen , je zal dan ook merken dat je paard veel fijner gaat lopen.
Als je handen bewegen zet je ergens in je lijf wat vast en dat is nou juist wat je niet moet doen, voel eens aan je spieren welke b.v zeer gaan doen of welke je na het rijden voelt, het is de kunst zo te rijden dat jij en je paard ontspannen en vooral niet met pijnlijke spieren uit de tarining komen, zeker je moet het paard zijn spieren trainen maar niet dat ze pijn gaan doen, want dat maakt het voor de meeste paarden juist niet leuk om onder het zadel te werken, een paard wat je kan trainen op ruiter gevoel zal veel beter gaan lopen , meer over de rug en zal de ruiter ook beter gaan dragen en dat doen ze dus niet met hun rug, daar zit je alleen maar op.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:18

Ik had dit in het begin ook, en het is inderdaad een probleem met de ontspanning. Je kan verschillende dingen doen zoals bokriempje of de manen vasthouden. Waar ik mee begonnen ben is elke keer tijdens het rijden als ik merkte dat ik mn armen mee ging bewegen was mijn schouders rond draaien zegmaar, nou weet ik niet of het probleem bij jou daar zit maar je kan het proberen!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:04

Eens met bovenstaande tips. Als je je ellebogen te strak langs je lichaam houd dan verkramp je en kun je je handen niet stil houden. Indien je je ellebogen te ver van je lichaam houd krijg je taferelen uit de chicken dance ;)

Je navel moet gelijk staan aan het zwaartepunt van je paard, waarbij je dus in het diepste punt van je zadel zit. Vanaf je heupen naar beneden moet je jezelf lang maken (hakken uitdrukken maar niet aanspannen/knijpen) en vanaf je navel omhoog moet je trots zitten (ontspannen in je schouders, genoemde oefening om met je schouders te draaien is hier heel goed voor). Hierbij zijn je schouder/heup/hak in 1 lijn. Ook je elleboog/handen/paardenmond staan in een rechte lijn.

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld: iedere keer dat je langs de letter a rijd, draai je met met beide schouders tegelijk een rondje.
Dit kun je ook thuis oefenen op een stoel, span je schouders eens aan terwijl je sta/zit. Daarbij houd je je handen ontspannen op 1 punt, want zodra je iets vast pakt span je aan en het is de bedoeling dat je je handen draagt. Doe daarna hetzelfde terwijl je je schouders ontspant. Ook kun je eens proberen te lichtrijden op een stoel terwijl je je ellebogen strak tegen je lichaam houd, en dit ook met je ellebogen ver van je lichaam. Hiermee leer je het verschil kennen en word je bewust van je houding.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.. succes