Pony doet opeens tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

Pony doet opeens tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:26

Hallo,
Vandaag heeft er voor een keer een vriendin op mijn pony gereden, dat ging super goed, hij was heel ontspannen en zacht en liep mooi en rustig nageeflijk net zoals bij mij, alleen het enige was dat hij bijna de hele tijd iets met zijn tong aan het doen was, soms hing die er ook uit, dus het leek of hij zijn tong over het bit probeerde te doen, dit doet hij dus normaal nooit maar toen zij er op zat wel. Wat zou dit kunnen zijn? Waar aan zou dit liggen?
Ik hoor het graag, groetjes

Savannah_XxX

Re: Pony doet opeens tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:27

Misschien zat het hoofdstel niet vast genoeg?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:29

Je weet zeker dat hij het bij jou niet doet?
Misschien had je gewoon met opzadelen al het hoofdstel verkeerd zitten, en lag het bit al onder de tong? Als je dat niet in de gaten hebt kunnen paarden heel lang ermee blijven prutsen onder het rijden. Wat logisch is natuurlijk.
Lijkt me vreemd dat het paard zijn tong over het bit gaat leggen, als je vriendin erg zacht rijdt, en hij het anders ook niet doet.
Of je vriendin reed gewoon niet zo zacht als dat het leek..

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:30

Nee, want het hoofdstel zit altijd hetzelfde..

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:31

Janedieene schreef:
Je weet zeker dat hij het bij jou niet doet?
Misschien had je gewoon met opzadelen al het hoofdstel verkeerd zitten, en lag het bit al onder de tong? Als je dat niet in de gaten hebt kunnen paarden heel lang ermee blijven prutsen onder het rijden. Wat logisch is natuurlijk.
Lijkt me vreemd dat het paard zijn tong over het bit gaat leggen, als je vriendin erg zacht rijdt, en hij het anders ook niet doet.
Of je vriendin reed gewoon niet zo zacht als dat het leek..

Ja, maar ik zat er eerst op, toen mijn vriendin en toen ik weer dus het ligt wel wan haar denk ik, wat betekend het als een paard dat doet?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:38

Met wat voor bit rijdt je?
Als jij altijd zacht rijdt (in de mond) dan heeft je paard dus ook een zachte mond. En als je vriendin er dan op rijdt, en ze rijdt hem dan strenger, is zijn mond daar te gevoelig voor.
Als ze dan aan het bit trekt (bij een enkelgebroken) dan trek je het bit dus in een punt, en prikt de punt in het gehemelte van je paard.
Daarnaast trekt ze de zijkant van het bit op het kaakbot. Wat dan ook pijnlijk is. En je belemmerd dus de ruimte in de mond voor de tong.
Dus willen ze nog wel eens hun tong uit de mond leggen of over het bit heen leggen.

Het kan ook zijn, als je met een dik bit rijdt. Dat je bit gewoon te groot is voor je paardje. Dan zou ik een smaller bit aanschaffen. Maar let wel op, in de meeste gevallen is een smaller bit ook meteen wat scherper in de mond.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:24

Het is een heel normaal enkel gebroken Watertrens, maar die heb ik al heel lang..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:27

Dan denk ik dat het gewoon aan je vriendin ligt ;)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:28

lovepalomina schreef:
Nee, want het hoofdstel zit altijd hetzelfde..

Heb je het hoofdstel pas schoongemaakt en misschien op een ander gaatje vast gemaakt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:38

Als hij dit bij jou niet doet dan je vriendin er nooit meer opzetten, tong uit de mond kan zoveel betekenen , maar is niet normaal, de pony geeft daar iets mee aan, dus miss iemand is mee laten kijken als jij rijd om te kijken of hij het dan wel of niet doet, bij wel dan het zadel, gebit , rug of je eigen rijtechniek controleren

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:40

Oké, maar ik weet 100% zeker dat hij het bij mij niet doet want ik heb vaak les en anders hadden ze het wel gezien, en ik denk dat je het wel voelt..?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:38

Perse voelen hoef je het niet, maar laat in de les eens extra opletten want veel instuctrices zijn niet bezig met de mond van het paard maar met de ruiter en juist de mond van het paard is zo belangrijk , daar vertellen ze namelijk heel veel mee, wat jij als ruiter ook in je zit en hand moet kunnen voelen.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:51

Ik weet echt 100% zeker dat hij het met mij niet doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:51

Dan zou ik mijn vriendin er niet op laten rijden of als ze dat wel perse wil zonder bit

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:14

Een pony legt zijn tong over het bit als je te hard aan de teugels trekt, en de scharnieren in zijn gehemelte prikken. Het makkelijkste om van de pijn af te komen is om zn mond open te doen, maar door bijvoorbeeld een sperriem kan dat niet. Daarom legt een pony zn tong over het bit, om de pijn te verzachten

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:32

Hier een filmpje daarover :P

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:34

Ach, daar heb je dat filmpje weer.
Dit filmpje is met de nobelste doelen gemaakt, maar klopt niet met de praktijk.
Ik zie heel veel paarden in de mond, ook veel paarden die met een enkel gebroken trens worden gereden. De kneuzingen en verwondingen die hier geschetst worden kom ik gewoon nooit tegen.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:43

Hij heeft geen sperriem, maar in dat filmpje, als je in de mond trekt, dan trek je toch niet niet naar beneden? Ik heb niet het idee dat dat filmpje helemaal klopt..

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:17

Wel als je je pony naar beneden trekt

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:32

Als je paard nagevelijk loopt, en je neemt dan je teugels aan is het logisch dat je die reactie krijgt als in het filmpje. (dus het bit prikt, en snijd in de kaak)
En als je een sterrenkijker hebt moet je dus wel omlaag 'trekken' om dat effect te krijgen.
Bewezen is het wel, maar een paard krijgt van een bit ook een hardere mond. Net als dat wij eelt op onze handen krijgen als we er veel mee werken.
Dus dan zal de pijn ook niet zo ondragelijk zijn zoals vaak wordt gezegd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:31

Als je paard nageeflijk loopt, legt hij de onderkaak tegen het bit, en kun je je teugels niet aannemen, want die staan al op contact, en je paard heeft het contact zojuist iets zwaarder gemaakt.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:56

Als je netjes rijdt wel ja.
Maar ook als je paard nageeflijk loopt, kan je altijd nog het bit door zijn mond trekken. Grof uitgedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 06:37

Ik ben écht heel benieuwd naar jouw idee van nageeflijkheid, geloof ik :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:05

Janedieene schreef:
Als je paard nagevelijk loopt, en je neemt dan je teugels aan is het logisch dat je die reactie krijgt als in het filmpje. (dus het bit prikt, en snijd in de kaak)
En als je een sterrenkijker hebt moet je dus wel omlaag 'trekken' om dat effect te krijgen.
Bewezen is het wel, maar een paard krijgt van een bit ook een hardere mond. Net als dat wij eelt op onze handen krijgen als we er veel mee werken.
Dus dan zal de pijn ook niet zo ondragelijk zijn zoals vaak wordt gezegd hoor.

Als je een sterrekijker hebt moet je gaan uit zoeken waarom hij dit doet en nooit aan het bit omlaag trekken, dat is zo FOUT en oneerlijk, ook zo slecht voor de rug .
Een sterrekijker verteld wat en dat is niet dat hij de sterren zo mooi vind maar pijn ergens heeft of ongemak.

Geen enkel paard krijgt van een bit een harde mond als hij op de jusite manier gebrukt word, maar helaas kun je bitten kopen zonder de uit leg erbij, als mensen nu eens gaan leren wat een bit is en hoe je hem moet gebruiken zou er al veel minder paarden leed zijn, het bit word hede tendagen verkeerd gebruikt, er word onnodig aan getrokken , er staat vaak t eveel druk op, mensen denken dat het een rem is een strafmiddel enz enz

Heb jij wel eens een paard met eelt in de mond gezien , ik nooit en zie er genoeg, wel paarden met eelt op de ziel dat is miss nog erger, eern paard accepteerd vaak om te overleven , nou dat is een prettig leven altijd op je hoede zijn en je ovefr geven aan het roofdier de mens.

Helaas leren de kinderen al op maneges het bit verkeerd gebruiken, daar zou gecontroleerd moeten worden, maar het ergste is nog de volwassenen die alleen aan zichzelf denken en steeds maar weer neiuwe dingen verzinnen om in die mond te stoppen zonder te weten wat ze in handen hebben, ieder logisch nadenkent mens moet weten dat ijzer in je mond niet fijn is en dat er dan ook nog aan getrokken gaat worden lijkt me helemaal zeer doen, ook de paardenmond is zo gevoelig dus wees daar ook voorzichtig mee,eigenlijk zou je niet met bit moeten mogen rijden totdat je kan rijden op je zit .

Kijk eens op foto,s alleen hier op bokt hoeveel paarden hebben een glimlach omdat er zoveel druk op staat, hoeveel rijden er met sperriem omdat het paard anders zijn mond open doet een goeie r kan rijden met bit zonder dat de mond steeds open gespert word ofdat ze het bit door de mond heen trekken, soms worden de mondhoeken zo omhoog getrokken dat je helemaal naar er van word, hebben die ruiters dat zelf niet in de gaten , denk het niet want ze zijn alleen met zichzelf bezig

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:25

@midgie ik vind werk dat je gelijk hebt hoor, maar een sperriem kan ook zijn om het bit stiller te laten liggen hea ;)

Ts: weet je zeker dat het bij je vriendin ontspanne lopen was ? En niet gewoon in de krul trekken ?