Hakken te ver uitdrukken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Hakken te ver uitdrukken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:47

Hoihoi!
Ik rijd nu 10 jaar paard, en heb sinds kort weer eens wat nieuws.
Sinds kort druk k mijn hakken te ver uit waardoor ik last krijg van mn enkels...
Weten jullie hoe ik dit goed kan oplossen?

Hier een foto van mij als voorbeeld:
Afbeelding

Mijn instructriece zei van miss dat je je voeten maar iets verder je beugels in moet schuiven, aangezien mn beugel echt precies onder de bal van mn voet zit..
Zelf dacht ik, miss een gaatje langer proberen..?
Ik weet het echt niet!
Daarbij rijd ik gewoon manegepaarden dus ik kan en mag niks veranderen met de beugels zegmaar, aan blokjes of dergelijke.
Tips? :+ :)*

Alvast bedankt!
weet niet of het hier goedstaat, maar dat zal best.

Amaris

Re: Hakken te ver uitdrukken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:50

Je mag de beugels toch wel een gaatje langer maken?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:51

Gewoon je beugels een gaatje langer, dan heb je minder ruimte om je hak uit te drukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:01

Vaak komt het ook door een niet passend zadel, je zit wat naar achter waardoor je zwaartepunt niet recht boven je voeten is, maar erachter waardoor je meer druk op de enkels krijgt. Dat zie ik bij jou heel erg, je zit naar achteren met je kont, niet in stoelzit maar wat achterover.
Een gaatje langer kan hierbij goed helpen :j

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:04

mocht een gaatje langer niet helpen en je wilt iets met blokjes gaan doen, dan koop je toch zelf beugels en beugelriemen? Lijkt mij dat je die wel mag gebruiken, dat mag nl bij ons op de manege wel...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:30

Bedankt voor de tips.
@joolien: paardje waar ik op deze foto opzat wou graag aan de wandel.. Miss dat het daardoor komt? Zal zeker een gaatje langer proberen!

Ik weet dat ik teveel druk zet op mn beugels. Zou de hele les kunnen doorzitten zonder pijn in mn enkels dus miss zou idd een gaatje langer helpen. Maar denken jullie niet dat ik dan met gestrekte benen ga rijden? Ik zit al vrij lang namelijk, en soms dan wil ik nog een gaatje langer gaan rijden, en is mn instructriece bang dat ik met gestrekte benen zit..
En zouden blokjes hierbij kunnen helpen? In bijna alle beugels zitten rechte blokjes. En er zijn er maar een paar met schuine blokjes.. Wil liever niet met schuine blokjes gaan rijden aangezien ik nu eindelijk na 10 jaar geen wiebel beentjes en uitstekende voeten meer heb! =P Heb altijd gehoord dat je voeten recht onder je schouders moeten staan voor een goede houding. Ik weet dat dit bij mij niet zo is, maar zou dit komen doordat ik mn voeten zo uitdruk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:53

nee, dat komt door je zadel, zoals Joolien al zei

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:16

Hallo, Dit probleem komt waarschijnlijk door een niet passend zadel voor de amazone. De beugels hangen in dit geval te ver naar voren voor de amazone, zodat ze in stoelzit komt. Dit probeert ze te corrigeren en heeft te veel spanning op de benen, met name de enkels. De beugels langer maken zal niet het gewenste resultaat hebben, maar een ander probleem opleveren.
Het is ook mogelijk dat het zadel te klein, te krap bij de schouders, is voor het paard. Dan kiept het zadel naar achteren en zit de amazone vanzelf ook achterover, waardoor de benen naar voren worden gezet. Door verkeerde spierspanning ontstaat dan deze klacht. Heb je op andere zadels en paarden het zelfde probleem?

Mvg. Zadelpasservice Libertad
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:35

Zadel ligt naar mijn idee goed op dr rug. Past goed. Dus het probleem ligt er misschien aan dat het zadel niet bij MIJ past? Alle manege paarde hebben dezelfde soort zadels op 2 paarden na. Nu je het zegt, Marjolijnvdh... Heb ik er toevallig op die 2 paarden geen last van. Alleen rijd ik alleen nog maar op dit paard dus het ligt er dan misschien wel aan dat de beugelriemen dan voor mij wat te veel naar voren hangen waardoor ik niet goed zit zegmaar? Hier kan ik dan zelf weinig aan veranderen denk ik...? Marjolijnvdh, heb je misschien tips om hiermee om te gaan als dit idd het probleem is? Want ik kan geen ander zadel voor een manegepaard gaan aanschaffen..

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:41

Hallo, dan zijn er geen andere mogelijkheden. Bij een eigen zadel zou de optie er zijn om de beugelriemhaken anders te plaatsen, of haken te gebruiken waarbij je de mogelijkheid hebt om de beugelriemen op 2 plaatsen te hangen. Tip: controleer de ligging van de beugelriemen. Zit op je paard en laat de beugels los hangen. Waar hangen jouw voeten en waar hangen de beugels? Loopt dit synchroon aan elkaar of liggen de beugelriemen iets verder naar voren? Controleer dit ook bij de andere 2 zadels. Dan heb je meer infotmatie.
Succes

Zadelpasservice Libertad

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:29

LoveUggs schreef:
Zadel ligt naar mijn idee goed op dr rug. Past goed. Dus het probleem ligt er misschien aan dat het zadel niet bij MIJ past? Alle manege paarde hebben dezelfde soort zadels op 2 paarden na. Nu je het zegt, Marjolijnvdh... Heb ik er toevallig op die 2 paarden geen last van. Alleen rijd ik alleen nog maar op dit paard dus het ligt er dan misschien wel aan dat de beugelriemen dan voor mij wat te veel naar voren hangen waardoor ik niet goed zit zegmaar? Hier kan ik dan zelf weinig aan veranderen denk ik...? Marjolijnvdh, heb je misschien tips om hiermee om te gaan als dit idd het probleem is? Want ik kan geen ander zadel voor een manegepaard gaan aanschaffen..

En jij bent zadelmaker dat je kunt beoordelen dat het zadel perfect ligt?
er hebben al meerdere mensen gezegd dat het zwaartepunt van het zadel tever naar achter ligt, als dit al zichtbaar is vanop een foto wil dit zeggen dat het zadel al zeker niet helemaal goed ligt, en dat je probleem waarschijnlijk daardoor komt. Het kan idd ook zijn dat het zadel voor jou ook niet past, en de combi van deze twee zorgen ervoor dat je zo zit.
Valt dus niet veel aan te doen, als je er goed op let zal je zelf je houding misschien kunnen aanpassen door de beugels een gaatje langer te maken, en er zelf op te letten en je te forceren een goede houding aan te nemen. Maar ideaal zal het nooit zijn, kun je alleen bereiken door een goed zadel,aangepast op je paard én jouw!

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:46

Gaatje langer is het beste. Dan druk je minder makkelijk je hakken uit.
Ik heb er ook last van als ik ze op springmaat heb staan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 00:38

Duhelo schreef:
LoveUggs schreef:

En jij bent zadelmaker dat je kunt beoordelen dat het zadel perfect ligt?
er hebben al meerdere mensen gezegd dat het zwaartepunt van het zadel tever naar achter ligt, als dit al zichtbaar is vanop een foto wil dit zeggen dat het zadel al zeker niet helemaal goed ligt, en dat je probleem waarschijnlijk daardoor komt. Het kan idd ook zijn dat het zadel voor jou ook niet past, en de combi van deze twee zorgen ervoor dat je zo zit.
Valt dus niet veel aan te doen, als je er goed op let zal je zelf je houding misschien kunnen aanpassen door de beugels een gaatje langer te maken, en er zelf op te letten en je te forceren een goede houding aan te nemen. Maar ideaal zal het nooit zijn, kun je alleen bereiken door een goed zadel,aangepast op je paard én jouw!

Ik heb nergens gezegd dat het zadel goed of perfect ligt? Ik heb alleen gezegd: naar mijn idee ligt het gewoon goed. Oke, er staat; past goed, maar hiermee bedoel ik dus naar mijn idee. Voor zover ik weet, en voorzover ik dit zelf uit kan vogelen. Ben nu een gaatje langer gaan rijden. Mn wiebel beentjes zijn alleen wel weer terug, maar daar werk ik dalijk wel weer aan. Bedankt voor de tips en k ga volhouden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:46

je benen ontspannen :)

ik had dit ook heel erg, bewegen je benen toevallig ook heel erg? ik kreeg heel erg pijn in mijn enkels, bewoog mn benen heel erg, stak mn benen naar voren.
ik had ook op de manege geleerd 'hakken naar beneden drukken'. waardoor je dus niet ontspannen gaat zitten.

nu heb ik privéles die mij helemaal op ontspanning leert rijden en alles gaat super ! geen last meer van pijnlijke enkels, benen beter op de plek (nog steeds niet helemaal goed) en ik beweeg veel minder. (maar natuurlijk dan niet met je hakken omhoog gaan zitten drijven, nog wel altijd met je kuiten drijven.)

dus grote kans dat het daar aan ligt !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 00:57

Dit is echt een tip waar ik wat aan heb!
Maar het punt is, wiebelbenen heb ik niet meer, en de rest van mn benen zijn heel ontspannen. Ik heb idd ook altijd geleerd mijn hakken uit te drukken, maar niet te erg. Mijn hakken moesten een beetje omlaag om wel druk op de beugel te houden.. Ik druk ze dus te ver uit terwijl de rest ontspannen is.. Het is een gewoonte. En een erg vervelende xD. Hoe kom je van een gewoonte af..?

Het gekke is, met doorzitten, stap en galop heb ik nergens last van. Enkel met lichtrijden.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:01

Inderdaad gewoon beugels gat langer!