Paard briest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Paard briest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:19

Een bijrijd paard van me is gek op springen, alleen het lastige is dat ze soms het hele parcour door briest of soms net als ze wil afzetten voor de sprong waardoor er soms rare sprongen uitkomen.
Ik vroeg me af of het briesen gewoon is omdat ze het leuk vind? of wat anders. En wat kan je het best doen als ze gaat briesen in het parcour aangezien het dan erg lastig rijden is :+
Ik vind het niet zo erg dat ze het doet, en als het betekend dat ze het leuk vind al helemaal niet :D maar het is soms wel lastig omdat ze dan niet oplet en dan ineens is er een sprong.

Sammie

Re: Paard briest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:11

Zit de neusriem niet te strak?

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:13

Sammie schreef:
Zit de neusriem niet te strak?

Nee dat niet, met gewoon rijden merk ik het niet zo erg. Af en toe briest ze maar vooral met springen gaat ze erg briesen.

recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:59

Ik denk dat je zelf al het antwoord heb gegeven. Het paard vindt springen erg leuk en briest van plezier en ontspanning omdat het paard weer mag springen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:02

Er zijn wel meer redenen waarom een paard briest. Maar in dit geval denk ik niet dat je er te veel achter moet zoeken. Als je zeker weet dat het niet aan de neusriem ligt dan zou je nog kunnen kijken of je zelf niet de teugels te strak houdt of er teveel druk op legt. Als ook dat het geval niet lijkt mij er niet veel aan de hand te zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:32

Doorgaans briesen paarden vanuit ontspanning :j Dat ze soms wat gek springt kan natuurlijk ook komen omdat ze het nog wat moeilijk of juist heel leuk/spannend vindt. En daardoor nog niet altijd even goed uitkomt. Verder kun je natuurlijk naar haar hele houding kijken. Een paard wat met de oren plat naar achter, op een hindernis afsjeest, maar daarbij toch briest, dan klopt er toch iets niet. Ondanks het briesen. Maar wanneer ze verder goed luistert, oren in een normale oplettende stand heeft dan zou ik me niet teveel zorgen maken, en gewoon lekker blijven oefenen. Dan komt het wss ook wel goed met het netjes aanrijden en de gekke sprongen.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:38

Eliine schreef:
Doorgaans briesen paarden vanuit ontspanning :j Dat ze soms wat gek springt kan natuurlijk ook komen omdat ze het nog wat moeilijk of juist heel leuk/spannend vindt. En daardoor nog niet altijd even goed uitkomt. Verder kun je natuurlijk naar haar hele houding kijken. Een paard wat met de oren plat naar achter, op een hindernis afsjeest, maar daarbij toch briest, dan klopt er toch iets niet. Ondanks het briesen. Maar wanneer ze verder goed luistert, oren in een normale oplettende stand heeft dan zou ik me niet teveel zorgen maken, en gewoon lekker blijven oefenen. Dan komt het wss ook wel goed met het netjes aanrijden en de gekke sprongen.

Helemaal met Eliine eens ! :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:38

Ik denk ook dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken. Zolang je paard duidelijk plezier houdt in het springen, denk ik dat het voor haar meer een uiting is van: "Joepie ik mag weer!".