Wijd lopen achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Wijd lopen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:22

Ik heb een Shetlandmerrie. Ik rijd haar uiteraard niet zelf, zij wordt hooguit 3x per week bereden door meisjes tot 10 jaar.
Soms loopt ze ook aan de lange teugel, voor het dressuurmatige werk. Dat moet zij eerst vanaf de grond beheersen voor we het de ruitertjes kunnen aanleren. (wijken etc)

Nu loopt zij van achteren wijd. Hoe kan ik dit 'eruit trainen'/verbeteren?

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:25

hee, mijn merrie loopt achter ook erg wijd. Volgens mij is het gewoon de bouw en stand van de heupen, niet weg te trainen denk ik..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:27

Wijd lopen is vaak een kwestie van niet in balans zijn en/ of niet sterk genoeg zijn! Dat kan diverse oorzaken hebben, maar goed spieren erop trainen d.m.v. longeer/ grond/ lange teugelwerk kan helpen.
Het kan ook door rugklachten, een slecht passend zadel( tje), te zware ruitertjes, etc. komen.

Kwestie dus van goed kijken en voelen; reageert ze op druk op rug/ borst, dan kan het door rugpijn komen. Hoe oud is de pony? Als ze nog jong is en weinig getraind kan het dus door een gebrek aan spieren/ conditie komen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:29

Ik zag je titel en vroeg me gelijk af of het een merrie was.

Merries kunnen achter wijd gaan lopen als ze "last" hebben van de baarmoeder.
Is ze goed hengstig?

JudithO

Re: Wijd lopen achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:53

De merrie loopt altijd wijd, ik controleer dit altijd aan de hand (ivm keuring). Dan loopt ze dus gewoon aan een los touwtje.

Het is dus inderdaad een merrie. Niet hengstig. Ze wordt in april 12 jaar.
Ze heeft altijd heel erg overgewicht gehad (lees: zo'n 100 kg), sinds ze van ons is, is ze op streng dieet en sinds een jaar weer op gewicht. Wij hadden altijd het idee dat het een overblijfsel is van haar overgewicht, maar het zou toch weg moeten zijn te trainen? Rugklachten heeft ze niet, ik controleer haar regelmatig.

Door welke oefeningen zou ik het op kunnen lossen? Je mag ook gewoon dingen noemen hoe je het onder het zadel aan zou pakken, ik kan dat met een beetje creativiteit wel ombouwen tot grondwerk :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:58

Is idd een balans probleem, je zou dit idd kunnen trainen door hand werk te gaan doen, oefeningen zoals stelling en buiging en schouderbinnen en travers zorgen dat het dier goed in balans kan komen tenzij het goed gedaan word en je weet waar je mee bezig ben.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:01

Schouderbuitenwaarts kent ze wel aan de lange teugel. Best een logische oplossing trouwens, had ik zelf ook kunnen bedenken :P Ach daar ben je blond voor, toch?

Zou balkjes draven een goede optie zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:10

Dan kent ze ook schouderbinnenwaarts lijkt me, maar gaat dat technisch ook wel goed?
Schouderbuitenwaarts is niet echt een oefening , ja miss om het tempo eruit te halen. maar om met het voorwaarste in het achterbeen te werken kun ej werken aan schouderbinnen en travers, en met voorwaarts bedoel ik geen tempo.
Balkjes draven is ook goed maar laat het dier wel in een houding en niet met een weg gedrukte rug , leer longeren aan de enkelen lijn zonder hulpmiddelen maar vanuit je eigen hand/gevoel, leer de stelling en buiging op de juiste manier en zorg dat het dier zacht en soep kan lopen zonder druk maar op eigen benen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:08

Balkjes draven is heel goed! Verder veel overgangen maken. Telkens maar even een paar passen in een gang blijven en weer terug nemen en dat vaak herhalen. Als je wilt kan ik je een bestandje mailen met oefeningen voor je pony om haar weer sterker te maken. Waar je ook nog even op kan letten is hoe haar hoeven zijn, vooral voor. Als ze wat te lang zijn komen ze voor niet snel genoeg weg waardoor ze ook de neiging kunnen krijgen achter wijd te gaan. Als ze verder medisch gezien helemaal in orde is kan je lekker aan de gang gaan met oefeningen! Succes

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:25

morelia schreef:
Balkjes draven is heel goed! Verder veel overgangen maken. Telkens maar even een paar passen in een gang blijven en weer terug nemen en dat vaak herhalen. Als je wilt kan ik je een bestandje mailen met oefeningen voor je pony om haar weer sterker te maken. Waar je ook nog even op kan letten is hoe haar hoeven zijn, vooral voor. Als ze wat te lang zijn komen ze voor niet snel genoeg weg waardoor ze ook de neiging kunnen krijgen achter wijd te gaan. Als ze verder medisch gezien helemaal in orde is kan je lekker aan de gang gaan met oefeningen! Succes

Kun je die oefeningen ook even naar mij sturen? :o

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:16

Hoeft niet perse een balans probleem te zijn, mijn paard heeft hier ook last van en haar balans is prima. Eerst dachten ze dat ze atactisch was, maar dit bleek niet waar te zijn. Bij de vorige eigenaren is gebleken dat dit is gekomen doordat ze een veulen heeft gehad. Hierdoor loopt ze nu wijd wat eigenlijk niet weg te trainen is. Wel lukt het om de benen van haar wat beter onder haar lichaam te krijgen doormiddel van stelling, schoudervoor etc.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:19

Het ziet ernaar uit dat mijn merrie het zwaar gaat krijgen de komende maanden :D
Nee, natuurlijk bouw ik het wel rustig op, ze loopt in de winter altijd weinig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:27

Hoe staat ze in stilstand? Als de spronggewrichten een beetje naar elkaar toe gedraaid staan is ze waarschijnlijk ''gewoon'' koehakkig, wat het wijd lopen ook veroorzaakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:29

Ze is op de stamboekopname 2 jaar geleden niet koehakkig bevonden, maar ik zal er eens naar kijken.
Ze heeft niet altijd zo gelopen, er waren wel eens maanden waarop ze gewoon goed liep.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:31

JudithO schreef:
Ze is op de stamboekopname 2 jaar geleden niet koehakkig bevonden, maar ik zal er eens naar kijken.
Ze heeft niet altijd zo gelopen, er waren wel eens maanden waarop ze gewoon goed liep.

Dan zal het idd een balans probleem zijn, is prima op te lossen maar gaat wel veel tijd over heen :)

Lekker dressuurmatig gaan trainen, volte werk, schoudervoor/binnen etc. Rustig aan sterker maken, met een beetje geluk loopt ze met een half jaar/jaar weer helemaal goed!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:00

Ik ben benieuwd! Met de tips die hier gegeven zijn zal het vast goedkomen :)