Wanneer been geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShoanaJ

Wanneer been geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:07

Hoi,
Als het tijdens draf nodig is om been te geven doe ik dit altijd op het moment dat ik in het zadel zit (tijdens het lichtrijden). Ik zie ook wel eens meisjes alleen been geven als ze uit het zadel komen. Wat is goed? Terwijl je zit of terwijl je staat of juist allebij? En hoe hou je goed je been stil als je niet hoeft te drijven?

Bedankt!

xJess

Re: Wanneer been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:03

Het is niet de bedoeling om elke pas aan te sporen. Dan wordt je paard als het ware dood voor je been. Alleen als hij terug komt in tempo, mag je hem aansporen. Hoe houd je je benen stil, gewoon je benen van het paard afhouden. Het is niet erg als ze tegen je paard aanliggen, zolang je er maar geen druk opzet.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:06

oke bedankt! het is alleen jammer dat het een manegepaard is, die is volgensmij al behoorlijk dood voor het been :(.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:13

Vaak wel, maar je kan ze wel snel aan het been maken. Door consequent te zijn, 1x been geven, geen reactie? wat harder been geven, nog steeds geen reactie? gelijk een tikje. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:52

Tjaaa tis niet echt makkelijk om zoiets uit te leggen via een klein tekstje.
Een lesgever die je ziet rijden is daar om die dingen uit te leggen.
Zoals al door anderen aangegeven werd, je mag nooit zomaar blijven doordrijven, daar maak je je paard ongevoelig voor de hulpen die je geeft door.Dus enkel aandrijven wanneer je paard de intentie heeft te gaan vertragen, en versta me goed de intentie heeft, je moet dus trachten je paard voor te zijn, niet te wachten tot hij effectief ook echt vertraagt.
En als je aandrijft moet je er ook op toezien dat je enkel het been dat loskomt van de grond gaat aandrijven, want daar is het mogelijk om de beweging net iets groter te maken, het been dat op de grond steunt kan je eigenlijk niet aandrijven.
Maar das idd niet zo makkelijk om dit ook aan te voelen, dit is dus idd iets dat alleen een meer ervaren ruiter kan aanvoelen, maar het is zeker wel belangrijk om weten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:18

Been geef je als het been van het paard in de lucht is, dus je zal eerst je ruiter gevoel moeten gaan ontwikkelen en leren wanneer welk been in de lucht is,
Als je been geeft als het been op de grond staat kan de energie nergens heen , een stoel kun je ook niet verplaatsen als je erop zit en het paard kan niks met jou hulp op dat moment, dus word het dood voor het been . op zich is het geen moeilijke oefening , het is een oefening die je eigenlijk al in je eerste les zou moeten krijgen, daar zouden ze ook op maneges eens meer aandacht moete gaan besteden aan het ruitergevoel, inplaats van niet lopen harder schoppen of dan maar met de zweep tikken, blijkt uit veel reacties alleen hier op bokt al dat heel veel ruiters ook niet manege ruiters geen idee hebben van wat ruitergevoel is , omdat er door de meeste instructeurs geen aandacht aan besteed word omdat die vaak ook zelf geen ruitergevoel hebben, komt hard over maar het is wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:39

Ik geef alleen been als ik in een andere gang of ander tempo wil, anders niet.
Mijn paard moet zelf in het tempo en de gang blijven die ik aangeef. Ik geef ook pas been als ze teruggevallen is, niet om te voorkomen dat ze terugvalt. Paardrijden is geen babysitten, je paard kan heus zelf lopen.

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:24

Ik spoor aan als het paard waar ik op rijd te langzaam loopt. Ook spoor ik aan voordat ik bijvoorbeeld over balkjes moet gaan draven (helemaal met één bepaald paard, die is bijna altijd lui :D). Als ik naar een andere gang ga, geef ik ook been. Verder sluit ik me aan bij xJess' laatste reactie :)
Succes!

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:39

Oke dan ga ik dat proberen! Ik heb nu een maandje een pony op de manege die ik 2 keer per week vrij mag rijden, is heel fijn om dan echt even goed op jezelf te letten en bepaalde dingen te oefenen. Dit paardje valt alleen al terug als ik even geen been geef maar dat komt dus waarschijnlijk omdat ik dat te vaak doe. Bedankt :)