Linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiset_t

Linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:23

Hoi!

Ik rijd nu sinds ongeveer 2 weekjes een heeel leuk paardje. (nog niet echt heel lang dus)

Voorheen heeft hier altijd iemand anders opgereden, maar zij werd bang als tie bokte en stapte dan dus af.
Zij is hiermee gestopt en nu rijd ik hem dus.

Nu bij het galloperen hebben we een probleempje.
Rechts gaat alles goed, alleen als ik links aan wil springen, springt hij telkens in de verkeerde gallop aan.

Ze zeiden dus dat dit er waarschijnlijk is ingeslopen bij dit andere meisje.
Oja misschien handig om erbij te zeggen. Dit paard werd toen af en toe ook gereden door een springruiter, waarbij dit alles dus wel lukte.

Ik vraag me af of dit er zo 123 uit te krijgen is of dat hier een hele tijd overheen gaat.
Daarbij zou ik natuurlijk ook graag willen weten hoe :o

(ik heb nog geen les, dat komt binnenkort)

Ankje11

Re: Linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:12

Als jij duidelijk je hulpen geeft en het paard springt ook dan verkeerd aan, zou het scheefheid kunnen zijn of het paard snapt niet wat jij bedoelt. Dit laatste heb ik ook met m`n eigen paardje. Rechts springt ze steeds verkeerd aan en links goed.

Heel veel oefenen, misschien is het beter als je hier even mee wacht tot je les hebt. Dan kunnen jullie samen hiermee aan het werk.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:00

Les nemen is idd een goeie, je instructeur/instructrice kan je vast verder helpen. En misschien kan je een keer proberen om aan te galopperen op een kleine volte.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:32

Hoi TS,

Dit heb ik ook gehad. Wat ik deed is met je andere been de galop hulp geven. Als dat lukt, dan kun je weer langzaam terugbouwen naar je 'normale' been.
Maar dit duurt ongv. 10\20 keer rijden voordat het echt helemaal goed gaat, en het terugbouwen ook 10\20.
Het is wel verschillend bij elk paard, maar meestal zit het daar tussenin en soms duurt het nóg langer.

Groetjes, en ik hoop dat je er wat aan hebt!

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:55

Ik heb er niet echt controle over wanneer ik links aanspring en wanneer rechts. In de bak probeer ik altijd in een hoek aan te springen, want dan zittie meestal goed. Wat dus die hoeken betreft, sluit ik me aan bij Redhorse :D

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:25

En anders kun je ook proberen datje paard zegmaar naar binnen kijkt en dan de hulp geven.
Dit heeft met mijn paardje heel erg geholpen ze was trouwens heel scheef destijds :)

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:38

Ik heb nog een aantal tips voor je! Toen mijn paard net zadelmak was, vond ze het aanspringen in de goede galop ook heel moeilijk. Het is een kwestie van consequent bezig zijn, geduld en trucjes :)

1: Een volte rijden bij A/C/B/E en aanspringen als je op de hoefslag komt. Dan heeft je paard namelijk al de goede stelling en buiging.
2: Eerst een paar meter wijken voor je linkerbeen en als je aankomt op de hoefslag aanspringen in galop, ook hier heeft je paard dan al de juiste stelling en (lengte)buiging en jij als het goed is een ontspannen binnenhand.
3: Je paard een paar passen schoudervoor zetten en van daaruit aanspringen (weet niet of je al zover bent?)
4: Van hand veranderen van K naar B of van K naar M en dan aanspringen als je de hoefslag bereikt. Wel even je paard omstellen, maar er niet teveel aanzitten van te voren, ze springen met deze methode eigenlijk in 99% procent goed aan.

In alle gevallen is het heel belangrijk dat je je paard niet stoort en dat je het paard niet uit balans brengt. Zorg er dus voor dat je je hulpen ook niet te groot maakt, dat kan ook averechts helpen.

Zorg ervoor dat je je binnenhand naar voren en naar binnen plaats, zodat je het paard niet in zijn mond zit, je hoeft de teugel niet los te gooien, maar zorg ervoor dat er geen druk op staat. Een fout die vaak gemaakt wordt is dat het paard extreme stelling moet hebben naar binnen. Dit is juist veel moeilijker voor het paard. Als jij namelijk je hand blokkeert en niet meegeeft, blokkeer je het binnenachterbeen. Het paard kan er dan gewoonweg niet onder springen met zijn binnenachterbeen omdat het geen ruimte krijgt van voor. Breng je binnenheup naar voren en leg je buitenbeen iets achter de singel, niet extreem! dan ben je alleen maar zelf uit balans. En het belangrijkste: niet teveel nadenken, paarden zijn niet dom, soms zijn wij gewoon niet duidelijk omdat we ze teveel willen helpen. Als je teveel nadenkt, verkramp je en geef je verkeerde hulpen door.

Heel veel succes!

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:35

Dankjewel allemaal.
Het zijn in iedergeval veel dingen die ik eens zou kunnen proberen!

@Mickskeh, 1 en 4 zouden wel moeten lukken denk ik. Ga ik morgen uitproberen.
Hij is een hele tijd door een ander meisje gereden, en ik rijd hem nu denk ik 3 weekjes, bijna elke dag.
Zover zijn we dus nog niet haha. We zitten nog bij de basis, pasje wijken kan die al wel.

Over een paar weekjes krijg ik les dus dan zal het een en ander ook wel sneller verbeteren :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:39

Ik ging altijd op het verkeerde been lichtrijden bij mijn haflinger, dat wanneer hij aan moet springen er op een kant druk kwam, waar hij wel op het goede been moest aanspringen.
Heb het hierdoor eruit gekregen. :D

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:04

Op het verkeerde been lichtzijden is een goede, of misschien buiten oefenen op rechte lange stukken?

DonnaBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:01

Mijn pony springt nu ook al een tijdje in de rechtergalop verkeerd aan en ik kreeg het er eerst ook niet uit. Ik heb toen hulp gevraagd aan iemand anders en die gaf me de tip een balk in één van de hoeken te leggen en dan boven de balk aan te galloperen (wel met de juiste stelling natuurlijk)
Ik doe dit nu al een paar weken zo en het gaat steeds beter want 3 van de 5 keer springt hij al goed aan! :)
Misschien is dit nog een optie om te proberen bij mij helpt het in elk geval wel!

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:15

Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad met mijn paardje, mijn instructeur kwam toen met iets wat best goed geholpen heeft. Eerst zeiden ze dat ik misschien iets verkeerds deed, maar nadat zij met 2 man het ook niet voor mekaar kregen (ja na 11 aansprongen 1 keer in goede galop) hebben we zo getraind met een klein cavaletti sprongetje of als je dat niet hebt een driehoek maken met 3 balken en daar over heen draven en dan in galop landen, hij lande altijd in goede galop en na een tijdje hebben we balken weg kunnen doen :) en nu gaat i als nooit van te voren :)