Geen controle.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxlottie

Geen controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:11

Ik heb nou niet echt veel controle over het paard dat ik rij. Ze wil altijd heel snel. Stappen gaat wel lekker rustig enzo, maar als je dan gaat draven... Ze draaft altijd net even iets harder dan dat ik wil. In het begin is het niet zo, naarmate we 5 minuutjes rijden. En als ze eenmaal in galop is geweest... Ze wil steeds in galop, heel vervelend. Ook als we op buitenrit gaan, elk lang stuk wil ze galopperen. Van wat ik hoorde deed de persoon die er voor mij op reed het ook, maar ik wil het niet. Ik heb gewoon geen controle. Ik heb het nu maar geaccepteerd, het galopperen, maar ik heb ook geen controle over wanneer ze begint met galopperen. We gaan de bocht om, en dan gaan ze. Maar ze begint al een stuk voor de bocht helemaal te trippelen en met haar hoofd te schudden en ik heb altijd de grootste moeite haar in bedwang te houden. Als we nog iets van 10 meter moeten begint ze al te draven, terwijl ik dat niet wil, en echt nét voor de bocht, ik probeer haar dan nog zo in te houden, maar dan gaat ze al... HOPPA! en daarna is ze ook moeilijk te stoppen. Ze weet wel waar ze moet stoppen, maar dan is ze nog zo wild. Steeds op en neer met haar hoofd enzo... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Alles wat ik wil is controle over mijn paard. /3

xxxlottie

Re: Geen controle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:14

Oh, en we hebben trouwens ook al veel dingen geprobeerd met bitten en hoofdstellen. Ik reed haar eerst met een gewoon hoofdstel met een vrij zwaar bit. Toen probeerden we een mexicaans hoofdstel met een trensje, werkte de eerste week... Toen ging ze er weer steeds gewoon vandoor. Nu rij ik met een mexicaans hoofdstel met een vrij zwaar bit. Ik wil haar ook wel graag met een trensje kunnen rijden...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:13

Bit gaat dit niet oplossen. Je kunt er gewoon een normaal bit in hangen. Dit is een rijtechnisch probleem.
Hier iemand met hetzelfde probleem, anders geformuleerd, maar zelfde. Lees mijn gegeven oplossingen:
[RT-P] Hoe rust erin krijgen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:41

Misschien is leren paardrijden dan een goede optie hé.
Dit heeft niets te maken met het bit, je gaat een paard niet tegen houden met een ander bit hoor.

xxxlottie schreef:
Oh, en we hebben trouwens ook al veel dingen geprobeerd met bitten en hoofdstellen. Ik reed haar eerst met een gewoon hoofdstel met een vrij zwaar bit. Toen probeerden we een mexicaans hoofdstel met een trensje, werkte de eerste week... Toen ging ze er weer steeds gewoon vandoor. Nu rij ik met een mexicaans hoofdstel met een vrij zwaar bit. Ik wil haar ook wel graag met een trensje kunnen rijden...

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:47

aeolusnr1 schreef:
Misschien is leren paardrijden dan een goede optie hé.
Dit heeft niets te maken met het bit, je gaat een paard niet tegen houden met een ander bit hoor.

xxxlottie schreef:

Dus wat jij probeert te zeggen is dat ik niet kan rijden? Nou... lekker aardig is dat. Ik heb iets van 4 jaar les gehad maar ik kwam niet verder dus ben ik maar gestopt. Ik ben misschien niet de beste ruiter die er is, maar zeg niet dat ik niet kan rijden...

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:10

Aeolusnr1 bedoelt het denk ik goed hoor, lees nergens dat ze zegt dat je niet kunt rijden ;)

Je kan ook eens naar het hele plaatje kijken;
- wat voor voer krijgt ze
- hoeveel beweging per dag
- wat doe je op het moment dat ze 'drammerig' wordt

etc

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:41

Twinkle10 schreef:
Aeolusnr1 bedoelt het denk ik goed hoor, lees nergens dat ze zegt dat je niet kunt rijden ;)

etc

het kan best zijn dat ze het goed bedoeld, maar dan moet ze het even anders formuleren, want zo klinkt het nou niet echt goed.
Maar ze staat 24/7 in de wei en daar hebben ze een hooiruif (dus ze krijgt hooi) en ze krijgt ook mais. Ze krijgt ook (niet elke dag) muesli met luzerne (weet niet of ik het goed schrijf, maar volgens mij wel) en merriebrok.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het doen omdat ze drachtig zijn, maar dat is bij haar niet het geval, want ze doet het altijd. Drachtig of niet.
Op het moment dat ze drammerig wordt knijp ik altijd even in de teugels, soms helpt het, maar meestal niet. Ik heb ook wel eens geprobeerd haar dan te laten stoppen, dus een overgang, maar dat lukt niet... Ook heb ik wel eens als ze dan vervelend deed, een volte gemaakt, maar dat helpt niet, want als je dan weer in de richting komt gaat ze gelijk al rennen omdat ze niet nog langer opgehouden wil worden... Kortom, ik heb al heel veel geprobeerd.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:42

Oh, ik heb trouwens ook een tijdje met een bitloos hoofdstel gereden, daar had ik al helemáál geen controle.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:58

Ik zou ook zeggen , leren paardrijden miss, ik weet niet waar je les hebt
Wat je vooral ook moet leren los te laten de fout i svan de meeste ruiter om aan beide teugels te trekken als ze harder gaan, maar durf los te laten en het paard is vaak zo weer tot rust, maar neem een sgoed les en ga ook de theorie eens leren

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:03

ik heb een zo'n 5 jaar les gehad, maar leerde toen niks meer van die saaie manegepony's. Nu rij ik dus bij een boer. Ik wou wel binnenkort eens gaan lessen, maar ze krijgt binnenkort ook weer een veulentje, dus dat wordt dus ook weer een stuk uitgesteld... En ik wil het na het veulen doen, omdat ik dan ook wat ik in de les leer verder ook kan gebruiken, niet dat ik 2x les heb, en dan moet stoppen omdat ze een veulen krijgt. Dus daar heb ik wel over nagedacht. Maar dat ging ik sowieso al eens doen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:18

Dit lijkt mij een balansprobleem. Ik denk dat je je in de praktijk iets meer zou mogen richten op het paard in balans, rechtrichten, enz. Ik vind het een goede tip moest je gericht opzoek gaan naar een instructeur die het rechtrichten als stokpaardje heeft. Misschien eerst aan de hand en later er terug op.
Trouwens les nemen is niet iets wat je nog eens zou moeten doen. Lessen is heel je paardencarierre belangrijk. Ik rij al 13 jaar paard en neem nu nog elke week 2 keer priveles. Rijtechnische foutjes kunnen er zo snel insluipen en zijn dan zo moeilijk er terug uit te krijgen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:20

Maar, ik denk dat ook een probleem is dat ik nu een beetje bang ben. Ik ben vroeger echt heel vaak gevallen, vooral met springen, en daardoor ben ik wat bang geworden. Daarvoor durfde ik altijd bijna alles. Maar als ze nu gaat dribbelen denk ik ook echt meteen: oh nee, straks val ik! Ik denk dat dat ook wel een probleem is, maar daar werk ik wel veel aan.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:21

Ik zou eerst eens kritisch kijken naar haar voeding. Veel paarden krijgen veel te veel krachtvoer en op die manier kun je
'het ongemak d'r ook in voeren' zoals ze dat hier zeggen. Paarden die gemiddelde inspanning leveren hebben echt geen 2 kilo brok nodig!

ik heb zelf ook zo'n heethoofd. Ik heb haar van het krachtvoer gehaald en nu krijgt ze alleen ruwvoer. Wel ruim voldoende geven uiteraard! ( ik heb een kruising fjord, misschien handig om er even bij te zeggen)

Als je zeker weet dat het voer schema in orde is, kun je het rijtechnische probleem aanpakken. Zoals al eerder gezegd is, is het erin hangen van een scherper bit alleen maar het probleem verplaatsen. Uiteindelijk reageert ze hier ook niet meer op en ben je verder van huis.

Ik heb een tijd lang met mijn paard in de bak geoefend. Eerst ben ik begonnen met overgangen rijden op mijn zit. Die van mij pikte dat heel snel op. Daarna ben ik tempowisselingen gaan rijden op mijn zit en deed ik met de teugelvoering nog maar weinig. Inmiddels stuur ik haar qua richting en qua tempo volledig op mijn zit. Dat wil niet zeggen dat ze altijd de sterren van de hemel loopt. De eerste 10 minuten zit ze nog bomvol energie en dan laat ik haar gewoon ronddraven in de bak, niet teveel poespas, gewoon rechte stukjes. Na een minuutje of 10 merk ik dat ze haar energie wat kwijt is en kan ik haar voorzichtig gaan oppakken om wat van haar te eisen.

Dit is wat mij mijn paard geholpen heeft, maar het ene paard is het andere niet. je zou het kunnen proberen, werkt het niet, dan is het een raadzaam idee om bij iemand wat lesjes te nemen. Je zult merken dat met begeleiding van een ervaren iemand grote problemen ineens veel kleiner zijn.

Ook zou ik voorlopig oppassen met buitenrijden als je te weinig controle over je paard hebt. dat is behalve frustrerend ook nog eens aardig gevaarlijk. Als ik jou was zo ik voorlopig even in de bak oefenen of als je eens wilt afwisselen lekker een eind buiten gaan stappen. Als het paard merkt dat hij niet altijd zo hard hoeft, zal hij waarschijnlijk ook wat rustiger worden.
Oh, en niet teveel ineen keer willen :) Rustiger en consequent blijven dan komt dit wel goed.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:24

Elke goede ruiter valt. En als ze aan de dribbel gaat, wil dat vaak zeggen dat ze haar balans kwijt is. Vergelijk het met een motor op het racecircuit. Die hebben ook snelheid nodig om in balans te blijven, zeker in de bochten. Met je paard is dat niet anders.
Maar als je je vertrouwen een beetje kwijt bent, dan zou ik het rechtrichten aan de hand nog sterker aanraden. Ten tweede zie je dan ook nog eens wat je paard doet: is ie voorwaarts neerwaarts, treed hij goed onder, geeft hij na in de stelling,.... En misschien is dit wel een leuke manier om uit te bollen richting haar bevalling? Want voor je paard is het natuurlijk ook geen pretje om met een sterk bit en misschien ook een sterke/angstige ruiterhand bereden te worden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:26

Ik heb hete paarden gehad en ik heb ze nog. Voeding heeft op die paarden nooit invloed gehad. Ze zijn zoals ze zijn. Het zit in de aard van het beestje. Natuurlijk moet je voeding aanpassen, niet te veel krachtvoer (en dat doe je sneller dan je denkt) en wel veel meer ruwvoer. En paarden hoeven niet allemaal aan de sportbrok, ook al worden er wat wedstrijden mee gereden. Ruwvoer hebben ze echt nodig en basisbrok voldoet vaak al. Maar hete paarden moet je mee om leren gaan. En niet elke instructeur kan je dat leren.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:34

Bedankt allemaal! Ik wil wel gewoon buiten blijven rijden, want het rijden in het weiland (we hebben geen bak) vindt ze helemaal niks. Het is ook zo dat ze op de lange stukken van het weiland altijd wil rennen. Maar, het buitenrijden vindt ze echt heel leuk, en dat vind ik ook een welkome afwisseling. Ik ga wat dingen uitproberen en ik zie wel wat eruit komt! Maar ik ben ook niet (meer) de enige die op haar rijdt, dus dat is wel jammer, want de een leert haar dit, de ander leert haar dat... Maar ik hoorde dat ze altijd al wat fel was. Iemand die haar ingereden heeft zei dat ze over het hek wou springen als je opstapte o.i.d. Maar ik ga zeker wat uitproberen en ik zie wel wat eruit komt!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:55

Jammer dat ze door verschillende mensen gereden wordt, op die manier wordt het moeilijk om een consequente aanpak te handhaven. Misschien toch proberen hier afspraken over te maken?

Als de balans een probleem is ( wat overigens ook goed zou kunnen) zou je eens een tijdje veel longeerwerk kunnen doen. Veel paarden hebben het al moeilijk genoeg om in balans te lopen, laat staan als er nog een ruiter op zit. Stel je eens voor dat je iemand in je nek hebt die een beetje wiebelt. Dan moet je toch al aardig sterk ik je schoenen staan, wil je dit gaan compenseren. Als je je paardje longeert, hoeft hij alleen zijn eigen evenwicht te compenseren.
Vooral met de dubbele longe kun je veel balans oefeningen doen. Wel is het verstandig in het begin een ervaren iemand erbij te roepen, het is even wennen met 2 lijnen

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:06

shadow19871 schreef:
Jammer dat ze door verschillende mensen gereden wordt, op die manier wordt het moeilijk om een consequente aanpak te handhaven. Misschien toch proberen hier afspraken over te maken?

Als de balans een probleem is ( wat overigens ook goed zou kunnen) zou je eens een tijdje veel longeerwerk kunnen doen. Veel paarden hebben het al moeilijk genoeg om in balans te lopen, laat staan als er nog een ruiter op zit. Stel je eens voor dat je iemand in je nek hebt die een beetje wiebelt. Dan moet je toch al aardig sterk ik je schoenen staan, wil je dit gaan compenseren. Als je je paardje longeert, hoeft hij alleen zijn eigen evenwicht te compenseren.
Vooral met de dubbele longe kun je veel balans oefeningen doen. Wel is het verstandig in het begin een ervaren iemand erbij te roepen, het is even wennen met 2 lijnen

Ik longeer haar af en toe ook wel eens, maar ben nog een beetje in 'opleiding' qua longeren, van alle trucjes enzo. Maar wij hebben ook iets .. Ik weet niet precies hoe het heet, maar het is zoiets: (plaatje komt van www.epplejeck.nl)
http://i43.tinypic.com/33n8ci0.jpg

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:12

Met longeren kun je een heleboel bereiken als je het goed doet. Het voordeel is dat je paard dus echt op zijn eigen benen leert lopen en je kunt je paard eens vanaf de grond bekijken ( vind ik altijd verhelderend:))

Wat jullie hebben is een Pessoa. Erg fijn om de achterhand er goed onder te laten trainen. Let wel op met de galop! Doordat het vastzit, veert het niet mee en krijgt het paard steeds kleine rukjes in zijn mond. Het voordeel van een dubbele longe is dat je dit effect dan niet hebt. Je hebt dan veel zelf in de hand en kunt zo ook de achterand erbij nemen en goed stelling vragen

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:51

shadow19871 schreef:
Met longeren kun je een heleboel bereiken als je het goed doet. Het voordeel is dat je paard dus echt op zijn eigen benen leert lopen en je kunt je paard eens vanaf de grond bekijken ( vind ik altijd verhelderend:))

Wat jullie hebben is een Pessoa. Erg fijn om de achterhand er goed onder te laten trainen. Let wel op met de galop! Doordat het vastzit, veert het niet mee en krijgt het paard steeds kleine rukjes in zijn mond. Het voordeel van een dubbele longe is dat je dit effect dan niet hebt. Je hebt dan veel zelf in de hand en kunt zo ook de achterand erbij nemen en goed stelling vragen

Oke, maar is dat dan lastig met een dubbele longe?

Twinkle10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:30

xxxlottie schreef:
Twinkle10 schreef:

etc

het kan best zijn dat ze het goed bedoeld, maar dan moet ze het even anders formuleren, want zo klinkt het nou niet echt goed.
Maar ze staat 24/7 in de wei en daar hebben ze een hooiruif (dus ze krijgt hooi) en ze krijgt ook mais. Ze krijgt ook (niet elke dag) muesli met luzerne (weet niet of ik het goed schrijf, maar volgens mij wel) en merriebrok.
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze het doen omdat ze drachtig zijn, maar dat is bij haar niet het geval, want ze doet het altijd. Drachtig of niet.
Op het moment dat ze drammerig wordt knijp ik altijd even in de teugels, soms helpt het, maar meestal niet. Ik heb ook wel eens geprobeerd haar dan te laten stoppen, dus een overgang, maar dat lukt niet... Ook heb ik wel eens als ze dan vervelend deed, een volte gemaakt, maar dat helpt niet, want als je dan weer in de richting komt gaat ze gelijk al rennen omdat ze niet nog langer opgehouden wil worden... Kortom, ik heb al heel veel geprobeerd.

Het is niet een kwestie van 'wel eens proberen, maar je moet gewoon blijven oefenen.
Het zal je nooit in een keer lukken, je moet oefenen.
Heb je er wel eens gevraagd om begeleiding, dat een ander het kan zien en helpen als je weer in die situatie komt?
Misschien kan je er eens iemand anders op laten zitten, dat die het ook even kan 'voelen' wat je probleem is :)

fineaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:02

Probier mal ein sogenanntes Dangerbit aus. Success!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:06

xxxlottie schreef:
ik heb een zo'n 5 jaar les gehad, maar leerde toen niks meer van die saaie manegepony's. Nu rij ik dus bij een boer. Ik wou wel binnenkort eens gaan lessen, maar ze krijgt binnenkort ook weer een veulentje, dus dat wordt dus ook weer een stuk uitgesteld... En ik wil het na het veulen doen, omdat ik dan ook wat ik in de les leer verder ook kan gebruiken, niet dat ik 2x les heb, en dan moet stoppen omdat ze een veulen krijgt. Dus daar heb ik wel over nagedacht. Maar dat ging ik sowieso al eens doen.

Ja heel jammer van die manege pony,s, die zijn niet saai van nature maar saai gemaakt door ruiters die niet weten te rijden en instructeurs die niet weten hoe les te geven om het paard ook gelukkig tussen de oren te houden, de meeste manege pony,s zijn hersens dood en berusten in hun lot hoe erg als je daar eens over na ga denken |(

Ja wat de drachtige pony betreft waarom dan nog gaan rijden als je weet dat ze straks een veulen moet krijgen en er toch even uit ligt,miss een handige tijd om het dier te leren kennen en zij jou , je kan nu mooi lekker gaan wandelen en een band opbouwen, ondertussen kun jij met je neus in de boeken gaan en lezen wat een paard nu werkelijk is en waarom hij zich sterk maakt en waarom een ruiter geen controle heeft.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:51

xxxlottie schreef:
Oke, maar is dat dan lastig met een dubbele longe?

In het begin is alles lastig. MAar ja, hoe leer je iets als je het niet doet?
En anders zorg je dat je in het begin even met tweeen bent, een voor de zweep als het nodig is om hem voorwaarts te houden, en de ander om de longeerlijn vast te houden.

Je hebt voortaan hele fijne longeerlijnen speciaal voor dit doel.
Waar je met longeren sowieso op moet letten, is dat als het paard voorwaarts moet gaan of blijven, dat je blijft op de hoogte van de achterhand. Veel mensen bevinden zich te veel bij de voorhand, en het paard wordt dan trager of draait zelfs om.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:37

shadow19871 schreef:
Ik zou eerst eens kritisch kijken naar haar voeding. Veel paarden krijgen veel te veel krachtvoer en op die manier kun je
'het ongemak d'r ook in voeren' zoals ze dat hier zeggen. Paarden die gemiddelde inspanning leveren hebben echt geen 2 kilo brok nodig!

ik heb zelf ook zo'n heethoofd. Ik heb haar van het krachtvoer gehaald en nu krijgt ze alleen ruwvoer. Wel ruim voldoende geven uiteraard! ( ik heb een kruising fjord, misschien handig om er even bij te zeggen)

Als je zeker weet dat het voer schema in orde is, kun je het rijtechnische probleem aanpakken. Zoals al eerder gezegd is, is het erin hangen van een scherper bit alleen maar het probleem verplaatsen. Uiteindelijk reageert ze hier ook niet meer op en ben je verder van huis.

Ik heb een tijd lang met mijn paard in de bak geoefend. Eerst ben ik begonnen met overgangen rijden op mijn zit. Die van mij pikte dat heel snel op. Daarna ben ik tempowisselingen gaan rijden op mijn zit en deed ik met de teugelvoering nog maar weinig. Inmiddels stuur ik haar qua richting en qua tempo volledig op mijn zit. Dat wil niet zeggen dat ze altijd de sterren van de hemel loopt. De eerste 10 minuten zit ze nog bomvol energie en dan laat ik haar gewoon ronddraven in de bak, niet teveel poespas, gewoon rechte stukjes. Na een minuutje of 10 merk ik dat ze haar energie wat kwijt is en kan ik haar voorzichtig gaan oppakken om wat van haar te eisen.

Dit is wat mij mijn paard geholpen heeft, maar het ene paard is het andere niet. je zou het kunnen proberen, werkt het niet, dan is het een raadzaam idee om bij iemand wat lesjes te nemen. Je zult merken dat met begeleiding van een ervaren iemand grote problemen ineens veel kleiner zijn.

Ook zou ik voorlopig oppassen met buitenrijden als je te weinig controle over je paard hebt. dat is behalve frustrerend ook nog eens aardig gevaarlijk. Als ik jou was zo ik voorlopig even in de bak oefenen of als je eens wilt afwisselen lekker een eind buiten gaan stappen. Als het paard merkt dat hij niet altijd zo hard hoeft, zal hij waarschijnlijk ook wat rustiger worden.
Oh, en niet teveel ineen keer willen :) Rustiger en consequent blijven dan komt dit wel goed.

Kun je wat met dit antwoord TS?, Ik vind hier heel goed omschreven waar je rijtechnisch een beetje kan beginnen op een makkelijke manier. Gewoon in je weilandje korte stukjes stap, dan weer naar draf dan weer stap. Als je in het begin duidelijk op bepaalde punten in je weilandje de overgang herhaalt vult je paard het op den duur zelf in. Je kan daardoor je hulp steeds kleiner maken.
Je paard zal sneller begrijpen wat je bedoelt.
Als jullie dit goed op elkaar afgestemd hebben kan je aan het eind van je rijden de galop er eens bijpakken.
Het meeste vuur zul je er dan al uitgereden hebben. RUSTIG doorzitten galop hulp en dan zou het in een mooie rustige galop kunnen gaan. Zoniet, terug naar de overgangen van stap en draf.
Zoals door shadow19871 omschreven zit is heel belangrijk. Diep zitten en denk ontspannen.
Tegenwoordig begin ik met mijn paard als ze druk is ook met ongecompliceerd draven van figuren (als ik allen maar hoefslag rijdt neemt ze zelf te veel initiatief).
Maar toen we nog minder ver waren heb ik heel veel gestapt. Ook figuren, paard moest op mij leren wachten. Gewoon een hele les stappen en maar figuren en oefeningen rijden om haar bezig te houden en haar gehoorzaamheid te vragen.

Ik heb vroeger een verzorgpony gehad (ook kruising arabier :j net als jij shadow19871) die kon ook verschrikkelijk dribbelen. Heel irritant (volgens mij geen balans probleem maar gewoon bloedheet, wilde altijd heeel hard) maar ontspanning in je houding en zit werkte bij dat paardje uiteindelijk nog het allerbeste.

Heel veel succes TS