Is dit nu ontspanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Is dit nu ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:17

Een vriendin van me heeft een dressuurpaard, en ik ben tot nu toe 3 keer komen rijden op haar paard.
Omdat ze een fotograaf is, heb ik dus ook wat foto's van die keren.
Nu keek ik naar die foto's en er was iets dat mij opviel.

Korte info paard:
Watch Me // BWP // 13 jaar // Ruin // Dressuur // Zijn vader is een echte allrounder // Zijn hals is eigenlijk te kort, en hij heeft een relatief klein hoofd.

Het was goed weer, en ik besloot om echt te werken met hem. In deze tijd werd er nog veel dressuurmatig met hem gereden.
Dit was september 2011
Ik vind hem hier wel mooi lopen, maar er stoort mij iets, ik weet niet wat.
Ik hoef geen commentaar op mijn benen, ik weet dat ze anders liggen. Het is geen excuus, dat weet ik, maar ik had nog nooit op een dressuurzadel gereden. Zonder tok rijden is een bewuste keuze op Watch Me, mijn haar komt gewoon pakken beter uit dan. Op andere paarden zit ik altijd mét tok.

Afbeelding

Deze foto is van gisteren, Watch Me is eigenlijk enkel recreatief gereden, met een stop van 2 weken met de sneeuw en vorst. Hij gaat voornamelijk wandelen met zijn eigenaar.
Ik vind dat hij hier mooi loopt, maar hij lijkt pàkken meer ontspannen. Ik vroeg hem niets in zijn mond, enkel contact.

Afbeelding

En dan nog 2 foto's, gewoon, omdat ik vind dat ze iets hebben (:
Afbeelding
Vrijheid!

Afbeelding
(:

Bedankt voor het kijken!

pillow

Re: Is dit nu ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:28

Wat is nou de vraag ? Het paard doet achter niks. en loopt op de kop. En zo op gympies en blote benen draagt ook niet bij om te drijven.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:29

pillow schreef:
Wat is nou de vraag ? Het paard doet achter niks. en loopt op de kop. En zo op gympies en blote benen draagt ook niet bij om te drijven.

De vraag is of dit nu ontspanning is, bij de 2de foto.
Dat van die schoenen is mijn keuze, m'n benen is omdat mijn broek omhoog kruipt.
En ik denk niet dat ik daar commentaar op had gevraagd, maar het zal wel aan mij liggen :roll:

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:32

Ik kan de tweede foto niet zien...Maar ik kan je wel vertellen wat mij (en jou waarschijnlijk ook als je er naar kijkt) opvalt/stoort aan de eerste foto...Kijk eens naar het bit? Akelig ver opgetrokken mondhoek en het komt half uit de mond aan de binnenkant.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:32

Ze bedoeld denk ik meer dat je door die factoren (1 niet veilig rijd) maar belanrijker het paard isniet voorwaarts genoeg in de zin van: Loopt niet van achter naar voren.
Dan kan het wel ontspannen zijn ,maar dan loopt ie nog niet goed :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:36

Elin_ schreef:
Ze bedoeld denk ik meer dat je door die factoren (1 niet veilig rijd) maar belanrijker het paard isniet voorwaarts genoeg in de zin van: Loopt niet van achter naar voren.
Dan kan het wel ontspannen zijn ,maar dan loopt ie nog niet goed :)

Dankje voor de uitleg! Dat probleempje met het voorwaarts is de rede dat de eigenaar ook geen dressuurwedstrijden meer rijdt.
Maar hij loopt dus wel ontspannen op de 2de foto? Ik vraag me vooral af wat nu het verschil is tussen beide foto's, want hij loopt op beide foto's naar beneden, maar wat maakt dat het dan toch anders is?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:37

_Esther_87_ schreef:
Ik kan de tweede foto niet zien...Maar ik kan je wel vertellen wat mij (en jou waarschijnlijk ook als je er naar kijkt) opvalt/stoort aan de eerste foto...Kijk eens naar het bit? Akelig ver opgetrokken mondhoek en het komt half uit de mond aan de binnenkant.

Daar heb je een punt, viel mij ook op toen ik mn topic overkeek, en ik dacht nog: vroeg of laat krijg ik er commentaar op. Hij was met m'n voeten aan het spelen, en de eigenaar zei dat ik meer mocht inwerken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:37

De eerste foto vindt ik echt verschrikkelijk om na te kijken. Ik wil je daar niet mee afkraken, maar je bent daar zo streng met je handen dat het bit helemaal uit de mond getrokken wordt en je een "bult" ziet tussen bit en neusriem.

De 2de foto is een pak beter, licht contact, best ontspannen maar mag nog actiever van achter worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:39

Nu zie ik hem wel. Ja hoor, de tweede foto is een stuk beter. Daar zit je ook een stuk minder aan de mond, logisch dat je paar meer kan ontspannen...
Ook is de tact daar beter (in de eerste foto is een duidelijke tactfout te zien, kijk maar naar de beenzetting).
Wel loopt het paard nog erg 'bergafwaarts' ofwel op de voorhand en mag hij een heel stuk actiever worden van achter. Maar foto 2 is in ieder geval een veel beter uitgangspunt dan foto 1!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:41

Tigra_ schreef:
De eerste foto vindt ik echt verschrikkelijk om na te kijken. Ik wil je daar niet mee afkraken, maar je bent daar zo streng met je handen dat het bit helemaal uit de mond getrokken wordt en je een "bult" ziet tussen bit en neusriem.

De 2de foto is een pak beter, licht contact, best ontspannen maar mag nog actiever van achter worden.

Nee, ik begrijp je commentaar volledig, maar die bult is er ook met mijn licht contact, morgen/overmorgen krijg ik de rest van de foto's toegestuurd, en dan zal ik er eentje uploaden met mijn licht contact.

Dat actieve... Da's echt een probleem ja :/

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:47

TeckTonie schreef:
Tigra_ schreef:

Nee, ik begrijp je commentaar volledig, maar die bult is er ook met mijn licht contact, morgen/overmorgen krijg ik de rest van de foto's toegestuurd, en dan zal ik er eentje uploaden met mijn licht contact.

Heeft ze ergens last van gehad? Ik heb dat nog nooit zo gezien eigenlijk.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:53

Tigra_ schreef:
TeckTonie schreef:

Heeft ze ergens last van gehad? Ik heb dat nog nooit zo gezien eigenlijk.

Hoe bedoel je? Met die bult? Nee hoor, hij is gewoon continue bezig met z'n tong over & onder z'n bit te steken. Dit doet hij met sperriem ook, en dit is blijkbaar een constante, ze heeft hem zo gekocht. Hij loopt niet weg oid als z'n tong eronder zit. En hij doet het altijd, ook als je niet rijdt, maar wandelt met een los teugeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 07:23

OP de tweede foto is imo prima, hij heeft daar een veel mooiere buiging in de gewrichten ook, daar loopt hij niet op de voorhand.

Bokt is uiteraard van mening dat een paard alleen maar op de achterhand kan zijn als dat achterbeen ver naar voren wordt geplaatst, ik ben het daar niet mee eens. Je kunt het imo vooral zien aan de mate van buiging in de gewrichten, dát is wat laat zien hoeveel gewicht hij daar pakt.

Op de eerste foto geeft hij absoluut niet na, heeft ook geen plannen in die richting, en dat is niet gek, want zowel neusriem als sperriem zitten veel te strak, hij kán niet eens de kaak loslaten, en dus ook nek en rug niet...... bovendien zit je hem teveel in de mond.

OP foto 2 laat hij los in zijn lijf, in zijn kaak en nek, in zijn rug, hij gaat daar veel lekkerder door het lijf lopen.

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:59

Ziet er inderdaad goed uit, het paard loopt lekker op zn eigen benen en heeft genoeg ontspanning. Probeer alleen de hals iets lager ingesteld te krijgen en daar uit opte bouwen naar oprichting. Nu zie je nog een heeeele lichte knik maar dat is dan ook minimaal.

Super leuke foto's ! De laatste is erg lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:00

Hoezo moet zij opbouwen naar oprichting? Paard richt zichzelf wel op hoor, als ie eraan toe is.

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:06

Als je lager begint, zal die nog net iets meer ove de rug lopen, en dan kan je wat meer naar oprichting toe. Dat probeer ik te zeggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:09

Nope.. dit is geen ontspanning.
Als je goed kijkt op de eerste 2 foto's, is er spanning te zien bij de atlas en eerste 3 wervels.

Teugels 3 vingers langer maken en je paard van achter naar voren rijden.
Kijk ook maar naar de paslengte tussen de achter en voorbenen.

Sleutelwoorden zijn skala der ausbildung en alles begint met ontspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:13

xBernice schreef:
Als je lager begint, zal die nog net iets meer ove de rug lopen, en dan kan je wat meer naar oprichting toe. Dat probeer ik te zeggen.

Ik snap je, maar ik ben het neit met je eens, over de rug is geen kwestie van de kop omlaag. Eerst buikspieren, en de dijspieren flink aan het werk, dan kan paard loslaten in de bovenlijn, en hoe sterker die spieren daar beneden worden, hoe makkelijker het paard kan gaan zitten, en dus zelf meer oprichting zal aanbieden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:19

annebe schreef:
Nope.. dit is geen ontspanning.
Als je goed kijkt op de eerste 2 foto's, is er spanning te zien bij de atlas en eerste 3 wervels.

Teugels 3 vingers langer maken en je paard van achter naar voren rijden.
Kijk ook maar naar de paslengte tussen de achter en voorbenen.

Sleutelwoorden zijn skala der ausbildung en alles begint met ontspanning

Hoe zie jij die spanning op die tweede foto?

Ik zie ook een paard dat loslaat in kaakgewricht doordat het zijn buikspieren gebruikt en dus zijn ruiter kan liften en buigt in de gewrichten van zijn achterbenen. De paslengte kan ik vanaf deze foto niet goed genoeg zien.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:08

Wat een goede uitleg, bedankt allemaal!
Ik was hem op die moment eigenlijk niets aan het vragen, dus ik "zit" er gewoon, en af en toe wat benen, omdat hij anders naar z'n baasje ging :')
Maar ik vond het gewoon een verandering tegenover de eerste foto.
Bedankt voor jullie hulp!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:33

Yamcha schreef:
OP de tweede foto is imo prima, hij heeft daar een veel mooiere buiging in de gewrichten ook, daar loopt hij niet op de voorhand.

Bokt is uiteraard van mening dat een paard alleen maar op de achterhand kan zijn als dat achterbeen ver naar voren wordt geplaatst, ik ben het daar niet mee eens. Je kunt het imo vooral zien aan de mate van buiging in de gewrichten, dát is wat laat zien hoeveel gewicht hij daar pakt.

Op de eerste foto geeft hij absoluut niet na, heeft ook geen plannen in die richting, en dat is niet gek, want zowel neusriem als sperriem zitten veel te strak, hij kán niet eens de kaak loslaten, en dus ook nek en rug niet...... bovendien zit je hem teveel in de mond.

OP foto 2 laat hij los in zijn lijf, in zijn kaak en nek, in zijn rug, hij gaat daar veel lekkerder door het lijf lopen.

Even nieuwsgierig. Ik zie namelijk een paard dat wel ontspant, ook het achterbeen voldoende buigt (zoals ik eerder al schreef, ik vind het een hele goede uitgangspositie) maar ik zie ook dat het kruis hoog blijft (hoger dan de schoft) en daarbij zie ik een foto waarvan de horizon scheef staat en waarvan ik verwacht dat als je die rechtzet het paard nog veel duidelijker 'neerwaarts' loopt.
Waaraan kan ik dan zien dat hij toch niet op de voorhand loopt? Het buigen van het gewricht snap ik nl wel, maar als hij dat been neer gaat zetten waar het nu naartoe wijst dan maakt het paard toch hele korte passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:00

Passen voor en achter zijn vrijwel gelijk, paard laat los in kaak en nek, op de goede manier, wat betekent dat het verhaal begint waar het hoort te beginnen: bij het achterbeen.
Als je dan kijkt naar de gewrichten, zie je dat ze doorbuigen, oftewel: dáár draagt hij gewicht. Als een paard echt op de voorhand loopt, zijn de achterbenen vrijwel recht, zoals op de eerste foto. Natuurlijk mag het wel meer, maar dit is een netjes horizontaal evenwicht, ontspannen, en netjes gereden.

Als een paard bv hard draaft, maakt hij ook grote passen, dan zie je het achterbeen ook ver naar voren komen, maar zijn die achterbenen recht, dan kun je rustig stellen dat het paard wél op de voorhand loopt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:00

Ok, duidelijk! Dankjewel voor de uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:03

Graag gedaan :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:04

Op de eerste foto is jouw houding gewoon slecht, op de tweede is die net iets beter.
paard loopt braaf en tjaaaa niet echt voorwaarts, waarop jij dan zegt dat is een oud probleem alsof dat dan daarmee normaal wordt, nee jij zou daar dan net iets meer aandacht aan moeten geven.
De derde foto tjaaa das altijd mooi zoiets je durft dus ook zonder handen te rijden hé, maar echt ontspannen neee dat is het niet, je knijpt te veel me je benen,
Het betreft hier idd een supper braaf paard.