Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gentle_Vival schreef:Wat doet het paard als je been geeft en een ophouding met je buiten teugel maakt? Loopt ie ook dwars door de buiten teugel (en dus de rem) heen, of blijft hij dan wel meer bij je?
lukt mij goed! snap je het nog?
Punt schreef:wauw! precies echt precies hetzelfde probleem dat ik en puntje hebben! wat ik nu probeer is door te rijden, hij gaat harder? nou mooi dan ga je lekker harder maar dan wel op mijn manier, ik ga heel veel van hem vragen qua oefeningen, geen moeilijke hoor maar voltes oid. Laat hem zo weinig mogelijk op de hoefslag lopen en de laatste tijd snap ik zijn punt, hij probeert wat met me, ik begin inderdaad ook te trekken, dat vind hij niet fijn en trekt hij zijn eigen plan. Nu denk ik met hem mee en probeer ik weer samen te werken me hemlukt mij goed! snap je het nog?
Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?xIrlijn schreef:Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?
Bedankt voor de tips die jullie geven. Ik vraag me alleen af wat jullie precies bedoelen als je zegt dat je niet trekt of zelfs met losse teugel rijdt. Ik begrijp dat trekken niet de oplossing is, maar als ik de teugels los zou gooien loopt ze direct onder me vandaan. Ik moet haar op een manier bij me houden (en dan ook nog los laten worden in haal hals), maar geen idee hoe dat dan zou moeten.
Sassol schreef:xIrlijn schreef:Door veel oefeningen te doen probeer je hem af te leiden van het tempo verhogen?
Bedankt voor de tips die jullie geven. Ik vraag me alleen af wat jullie precies bedoelen als je zegt dat je niet trekt of zelfs met losse teugel rijdt. Ik begrijp dat trekken niet de oplossing is, maar als ik de teugels los zou gooien loopt ze direct onder me vandaan. Ik moet haar op een manier bij me houden (en dan ook nog los laten worden in haal hals), maar geen idee hoe dat dan zou moeten.
Door veel oefeningen te doen en NIET terug te nemen, maak je het het paard moeilijker om te rennen. Want een volte halve baan is toch echt een stuk moeilijker in de rengalop dan in een beheerste draf![]()
Dus elke keer als het paard weg wilt rennen, moet hij werken. Loopt hij rustig, dan mag hij lekker z'n benen strekken.
Ik denk dat bij jullie het probleem in het vertrouwen zit. Jij wilt controleren en als er iets buiten jouw controle om gebeurd handel je verkeerd ondanks dat je dat weet.
Het doel van de teugels loslaten is dus de controle weggeven (wat later groeit in vertrouwen). En ja, dan gaat het paard in eerste instantie harder (want hij is gewend dat jij hem vertelt dat ie zachter moet).
En dán kom je dus bij de oplossing aan. Je moet het namelijk doen met wat je krijgt. Heb je een paard wat rent, dan moet je niet willen stilstaan. Als jouw doel ontspanning is en jouw paard racet er als een idioot vandoor dan moet je dus niet aan de teugels trekken maar die energie gebruiken!
Wat zegt je instructrice over dit probleem?