problemen met rijden en zelfs aan de hand! help me!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellylero

problemen met rijden en zelfs aan de hand! help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:32

ik hoop dat iemand me kan helpen.. me paard loopt namelijk onder me door en dan is hij niet meer te houden want hij is ongelofelijk sterk en hij doet ze hoofd dan namelijk ook omhoog waardoor je nog weinig kan.. ik heb ook wel is gelongeerd voordat ik op hem ging maar ik heb daar niet altijd tijd voor.. is een martingaal misschien een goed idee zodat ik meer op hem kan inspelen? persoonlijk denk ik van wel maar dan nog zal hij natuurlijk erg sterk zijn.
ik ben sinds kort ook begonnen met grondwerk lessen maar we zijn nog niet erg ver gekomen alleen het lijden en los in de longeerbak. hij is zo vervelend eigenwijs en dominant aan de hand, en altijd het touw willen pakken en er mee spelen of heel leuk ze eigen touw los trekken is hij heel goed in.

ik hoop dat iemand goede tips voor me heeft wat ik kan proberen!

ElSea

Re: problemen met rijden en zelfs aan de hand! help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:36

Heb je geïnformeerd over het martingaal? Zoals wat het allemaal voor bijwerkingen heeft enzo? Is het jouw paard? Als ik jou was zal ik beginnen met Parelli, dat doe ik ook met mijn tinker die eerst ook altijd door me heen liep, en het heeft geholpen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:37

Hoe lang/ vaak komt je paard uit de stal, en staat hij dan met andere paarden? Hoe veel keer in de week rijd je? Het kan namelijk zijn dat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan en daarom zo lastig is. een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien zou wel kunnen, dan kan je nog gewoon blijven sturen. meer 'inspelen' hoe bedoel je dat?

Hebben jullie verder ook les met rijden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:38

kellylero schreef:
ik heb ook wel is gelongeerd voordat ik op hem ging maar ik heb daar niet altijd tijd voor..

En hielp dat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:39

Ik vrees dat het paard de baas is over jou!
Dus dat word toch even op je strepen gaan staan.
Ik zou daar wel even hulp bij zoeken, want als je dat niet echt goed doet kan het erger worden en gevaarlijker in de zin dat het paard ook nog eens kan gaan bijten of trappen.
Zoek dus even iemand die weet hoe ze je er mee kan helpen en kan uit leggen wat je moet doen.
Dit paard heeft duidelijk even iemand nodig die hem weer op z'n plek zet!
En voor lieve woordjes is het ben ik bang al te laat.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:52

liekec schreef:
Heb je geïnformeerd over het martingaal? Zoals wat het allemaal voor bijwerkingen heeft enzo? Is het jouw paard? Als ik jou was zal ik beginnen met Parelli, dat doe ik ook met mijn tinker die eerst ook altijd door me heen liep, en het heeft geholpen!

nee ik heb me nog niet helemaal goed verdiept in de hulpmiddellen, maar heb gelezen dat een thiedeman en slof beter werken? het is mijn eigen paard.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:54

Tammy_ schreef:
Hoe lang/ vaak komt je paard uit de stal, en staat hij dan met andere paarden? Hoe veel keer in de week rijd je? Het kan namelijk zijn dat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan en daarom zo lastig is. een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien zou wel kunnen, dan kan je nog gewoon blijven sturen. meer 'inspelen' hoe bedoel je dat?

mijn paard komt zo'n 2 uur buiten per dag en hij staat alleen maar kan wel spelen met de paarden die naast hem staan in de paddock. we wisselen alles af, de ene dag longeren we dan rijden en de andere keer grondwerk. met meer inspelen bedoel ik dat ik hem meer in bedwang kan houden

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:57

setteke schreef:
kellylero schreef:
ik heb ook wel is gelongeerd voordat ik op hem ging maar ik heb daar niet altijd tijd voor..

En hielp dat?

het hielp wel maar niet altijd, soms had hij toch nog spanning in zijn lijf.
het verschilt ook echt per dag hoe hij is.. zoals vandaag was hij niet te houden en wilde hij onder me door lopen en de andere dag loop hij gewoon braaf

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:59

aerdenhout1 schreef:
Ik vrees dat het paard de baas is over jou!
Dus dat word toch even op je strepen gaan staan.
Ik zou daar wel even hulp bij zoeken, want als je dat niet echt goed doet kan het erger worden en gevaarlijker in de zin dat het paard ook nog eens kan gaan bijten of trappen.
Zoek dus even iemand die weet hoe ze je er mee kan helpen en kan uit leggen wat je moet doen.
Dit paard heeft duidelijk even iemand nodig die hem weer op z'n plek zet!
En voor lieve woordjes is het ben ik bang al te laat.

dit denk ik dus ook. ik ben grondwerk lessen begonnen (net 2 lessen gehad) maar dat heeft nog niet veel effect. ik hoop dat het nog niet te laat is en hem nog kan corriceren

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:02

kellylero schreef:
Tammy_ schreef:

mijn paard komt zo'n 2 uur buiten per dag en hij staat alleen maar kan wel spelen met de paarden die naast hem staan in de paddock, in de paddock doet hij eigelijk nooit veel vaak staat ie stil of loopt ie ff een rondje en gaat graven soms gaat ie gek doen in de paddock. we wisselen alles af, de ene dag longeren we dan rijden en de andere keer grondwerk. met meer inspelen bedoel ik dat ik hem meer in bedwang kan houden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:09

Ik zou in elk geval ook proberen of hij niet langer buiten kan staan en dan wel met een vriendje.
Een 5 jarige moet nog lekker kunnen spelen, scheelt ook voor de eigenaar met rijden heel veel stress!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:10

ik heb even verder gezocht en ik denk dat een thiedeman ons het beste kan helpen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:10

Twee uur buiten is wel erg weinig. Mogelijk kan het zijn energie niet goed kwijt en is daarom zo sterk. Kan je paard niet langer naar buiten?

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:15

ik moet hem zelf buiten zetten, en ik zou ook niet vaker per dag naar stal kunnen komen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:28

Is er niet iemand op stal die jouw paard samen met die van hem/haar buiten kan zetten? (eerst goed in de gaten houden of ze elkaar mogen) En dat jij als jouw paard naar buiten gaat, haar/zijn paard er ook bij zet? Dan heb je èn geen frustratie van het wel kunnen zien, maar niet kunnen spelen met een paard, èn komt ie vaker buiten! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:48

Ik denk inderdaad dat je hier een probleem hebt in je leiderschap.

Mijn moeder had met haar oliebol precies hetzelfde. Hij is van het type ''tank'' en een houdini in hart en nieren. Wat resulteerde in een paard wat door je heen loopt, over je heen loopt, onder je vandaan rent en als het hem dan nog niet zint, ontsnapt hij uit de bak, paddock of zelfs stal.

Mijn moeder is met hem aan de slag gegaan aan de hand. Niet meer erop gegaan en hem eerst goed de baas gegaan aan de hand. In een volledig afgesloten paddock, met driedubbele lijnen en flink stroom erop. Hier was het voordeel aan dat hij hier niet uit kwam zonder vast komen te zitten in het draad. Beetje cru, maar het was een oplossing. Hij bleef binnen de ruimte.
Hier veel gedaan, veel kunstjes geleerd om een band te scheppen. Bezig te zijn met je paard zonder dat je er gelijk op moet springen om hem dressuurkunstjes te laten doen. Uiteindelijk is zij na 6 maanden zover dat het paard haar volgt waar zij staat. Als ze opstapt is dit niet anders. Hij wordt nu bitloos gereden en puur op balans.
Ik denk dus toch dat je moet beginnen met op de grond een goede basis te leggen qua leiderschap. Zoek iemand met verstand van zaken die je door middel van een join-up eens kan helpen om even de verstandhoudingen tussen mens en paard te verbeteren.
Vanaf dit punt kun je verder bouwen en deze verstandhouding onderhouden.

Rijden als laatste prioriteit. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:22

Gaat om je eigen ruin ?
Je geeft een bitje weinig info over hoe je paard is kwa karakter.

Hoe gedraagt ie zich in de niet rijden omgang ? op stal eigen box e.d. , is ie dan je ook de baas en neemt ie een loopje met je ?
Krijg de indruk dat het boefke je aan het testen is hoever ie kan gaan en daarbij het spel en de dominantie door elkaar heen haalt, geef je in omgang duidelijk je eigen grenzen aan ?
Mag ie ook graag aan je jas o.i.d knabbelen b.v. ?

Haal er es iemand bij die je kan tonen hoe je meer respect van hem kunt krijgen, en doe dat is vaker als een keer.
zit je met dit persoon op een lijn kwa invloed dan kun je vandaar uit verder gaan opbouwen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zich compleet andere gedraagt bij een ander.
Dan is het uitzoeken het hoe en waarom die ander wel overwicht en respect heeft.
Lastig genoeg want dat is vaak een taal zonder woorden.

[RT-P] Een Thiedeman-teugel! > thiedemann
Meningen zijn hierover verdeeld, bij het ene paard is het niks de ander heeft er baat bij.
Zie die dingen wel opvallend vaak bij managepaarden...
Maar als ie in de normale stal & weide omgang, in de ontspanning ook probeert over je heen te lopen, heb je aan alle hulpmiddelen niks.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:23

Jolindaa schreef:
Mijn moeder had met haar oliebol precies hetzelfde. Hij is van het type ''tank'' en een houdini in hart en nieren. Wat resulteerde in een paard wat door je heen loopt, over je heen loopt, onder je vandaan rent en als het hem dan nog niet zint, ontsnapt hij uit de bak, paddock of zelfs stal.
Oliebol: meesterlijke uitdrukking :9 :D je moeder luste em "rauw"

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:25

Peetstap schreef:
Jolindaa schreef:
Oliebol: meesterlijke uitdrukking :9 :D je moeder luste em "rauw"

Haha ja hij heet eigenlijk Ollie, maar ik noem hem altijd Oliebol want het is gewoon een vreselijke pannekoek, hahaha.
Ik gooi met eten hier :Y)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:34

Jolindaa schreef:
Haha ja hij heet eigenlijk Ollie, maar ik noem hem altijd Oliebol want het is gewoon een vreselijke pannekoek, hahaha.
deze:
Ollekje. FriesxAndalusiër.
Wat een mooi koppie , met een wat sneue blik.. heeft ie /3 en fraaie glans over zijn lijf.
(Mooi off topic)
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 17-02-12 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:35

Peetstap schreef:
Jolindaa schreef:
deze:
Ollekje. FriesxAndalusiër.
Wat een mooi koppie heeft ie /3

Haha ja dat is hem! En bedankt! Het is een plaatje van een paard.
Een draak in een engeltjesvermomming ofzo. Haha.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:16

Jolindaa schreef:
Ik denk inderdaad dat je hier een probleem hebt in je leiderschap.

Mijn moeder is met hem aan de slag gegaan aan de hand. Niet meer erop gegaan en hem eerst goed de baas gegaan aan de hand. In een volledig afgesloten paddock, met driedubbele lijnen en flink stroom erop. Hier was het voordeel aan dat hij hier niet uit kwam zonder vast komen te zitten in het draad. Beetje cru, maar het was een oplossing. Hij bleef binnen de ruimte.
Hier veel gedaan, veel kunstjes geleerd om een band te scheppen. Bezig te zijn met je paard zonder dat je er gelijk op moet springen om hem dressuurkunstjes te laten doen. Uiteindelijk is zij na 6 maanden zover dat het paard haar volgt waar zij staat. Als ze opstapt is dit niet anders. Hij wordt nu bitloos gereden en puur op balans.
Ik denk dus toch dat je moet beginnen met op de grond een goede basis te leggen qua leiderschap. Zoek iemand met verstand van zaken die je door middel van een join-up eens kan helpen om even de verstandhoudingen tussen mens en paard te verbeteren.
Vanaf dit punt kun je verder bouwen en deze verstandhouding onderhouden.

Rijden als laatste prioriteit. :)

ik denk dat ik hier wel wat aan heb, ik denk zelf ook dat dit het probleem is, het probleem is dus ook dat hij over me heen loopt. de eerste dag dat er sneeuw lag was meneer zo blij en vrolijk dat ik hem ook niet hielt en hij me mee trok. dat was ff gebleven maar dat heb ik wel weer kunnen corrigeren. ik denk dat jou advies wel een wijs besluit is!

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:19

Peetstap schreef:
Gaat om je eigen ruin ?
Je geeft een bitje weinig info over hoe je paard is kwa karakter.

Hoe gedraagt ie zich in de niet rijden omgang ? op stal eigen box e.d. , is ie dan je ook de baas en neemt ie een loopje met je ?
Krijg de indruk dat het boefke je aan het testen is hoever ie kan gaan en daarbij het spel en de dominantie door elkaar heen haalt, geef je in omgang duidelijk je eigen grenzen aan ?
Mag ie ook graag aan je jas o.i.d knabbelen b.v. ?

Haal er es iemand bij die je kan tonen hoe je meer respect van hem kunt krijgen, en doe dat is vaker als een keer.
zit je met dit persoon op een lijn kwa invloed dan kun je vandaar uit verder gaan opbouwen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zich compleet andere gedraagt bij een ander.
Dan is het uitzoeken het hoe en waarom die ander wel overwicht en respect heeft.
Lastig genoeg want dat is vaak een taal zonder woorden.

[RT-P] Een Thiedeman-teugel! > thiedemann
Meningen zijn hierover verdeeld, bij het ene paard is het niks de ander heeft er baat bij.
Zie die dingen wel opvallend vaak bij managepaarden...
Maar als ie in de normale stal & weide omgang, in de ontspanning ook probeert over je heen te lopen, heb je aan alle hulpmiddelen niks.

ik geef duidelijk mijn grenzen aan maar vaak helpt dat niet, hij doet het zo weer, hij is heel uitdagend bezig de laatste paar maanden. verder was hij toen ik hem kreeg een zeer lief rustig en onwijs braaf paard en deed geen stap verkeerd!
hoezo zou een thiedeman in zo'n situatie niet helpen denk je?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:11

kellylero schreef:
ik geef duidelijk mijn grenzen aan maar vaak helpt dat niet, hij doet het zo weer, hij is heel uitdagend bezig de laatste paar maanden. verder was hij toen ik hem kreeg een zeer lief rustig en onwijs braaf paard en deed geen stap verkeerd!
hoezo zou een thiedeman in zo'n situatie niet helpen denk je?
Jolinda schreef het al: "Ik denk dus toch dat je moet beginnen met op de grond een goede basis te leggen qua leiderschap."
>> "Rijden als laatste prioriteit."
Misschien is er juist omdat ie een lief / rustig en onwijs braaf paard is, een te softe relatie tussen jullie gegroeid ?
Bedoel niet dat je em nu hard moet gaan aanpakken... maar vertrouwd ie je wel 100% nu er wat streken naar boven komen ?
Dat zal er toch in moeten komen desnoods met hulp van derden.
Te beginnen in de dagelijkse omgang wei - stal - poetsen - hoeven - uitmesten - voer, etc, etc.
Paard moet jou ruimte wel respecteren en mag je niet in de weg gaan zitten, jij geeft aan wat ie wel en niet mag bij je.
Natuurlijk mag ie zich ook lekker kunnen uitleven, maar niet op jou maar met jou ;)
Is de basics weer goed heb je voor rijden zelf al die extra hulpmiddelen waar je het nu in zoekt vaak niet nodig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:18

Een paard dat zijn hoofd inderdaad heel hoog doet schakelt jou als ruiter uit. Dan kun je niet meer remmen, niet meer sturen, helemaal niets.

En ik zal het niet snel zeggen, maar zo'n paard hing ik een slof om.
Met zo'n slof trek je die kop omlaag en dan heb je tenminste weer een rem en een stuur.
MAAR zet die slof niet vast. Doet hij weer normaal dan mag hij die slof niet meer voelen.