Ik zit met het volgende probleem en dat is dat als ik aan het rijden ben mijn paard teveel vooruit drijf met mijn zit. Voornamelijk in de draf. ( nu heb ik ook wel erge loperig paard) wie heeft er tips dat ik de passen meer onder controle heb. Ik val ook naar voren dus ik moet zo en zo leren rechtop te gaan zitten
graag tips
Ik krijg les 1 x per week en ik weet dat ik het aan ook kan vragen maar ik wil gewoon even van meer mensen tips horen
Wees je bewust van het feit dat je naar voren hangt. Als jij op de voorhand valt, is de kans groot dat je hele paard op de voorhand valt en dan kan je het paard niet meer goed van achter naar voren en dus nageeflijk rijden
Zijn je beugels niet te kort? Je ziet vaak dat mensen met te korte beugels teveel op hun tenen moeten staan, hun benen dus niet lang kunnen maken en daardoor naar voren kukelen.
nikki23
Geplaatst: 17-02-12 17:02
misschien is het ook handig als je een foto laat maken van tijdens de les, dan kunnen we beter kijken wat je fout doet????
Rijd je goed licht? Veel mensen gaan daar namelijk zelfs al de fout in Als je lichtrijdt, zorgen dat je echt goed veert in je hakken. Dus niet afzetten met je voet, maar gewoon meegaan met de beweging van het paard. Dan raak je vanzelf minder snel uit balans, en kun je ook beter blijven zitten.
Let ook goed op dat je blijft ademhalen. Als mijn paard snel wordt in draf, ga ik oppervlakkiger ademhalen en daardoor stijver en meer naar voren zitten. Blijf ook goed door de bak om je heen kijken, hierdoor blijf je zelf rechter zitten. Focus je niet teveel op die houding, anders kan je verkrampt gaan zitten. Misschien zit je dan wel recht, maar verlies je de ontspanning in je eigen lichaam.
hier is een album de onderste 3 foto's zijn echt van heel ruim 2 jaar geleden ( heb ze ooit voor andere topic gebruikt) maar krijg je ongeveer in beeld van mijn zit. Het zadel heb ik ook niet meer
we hebben nu gelukkig spiegels in onze binnenbak dus ik kan veel meer opletten op me zit ( tis soms om te huilen. Misschien is het idd een idee om beugels eens wat langer te doen zodat ik kleinere zitjes maken en zo dichter bij mijn paard blijft.
word wel weer eens tijd om nieuwe foto's te laten maken
Ik zit zelf een stuk steviger met zo'n leren/suede achtige achterkant, glijd veel minder. Verder ogen dichthouden en echt meegaan met de beweging en de beweging voelen. Klinkt zo heel raar, maar helpt wel echt
zitles nemen:) en ontspannen als je zelf stijf en gespannen zit word je paard dat ook. dus niet te krampachtig proberen netjes te zitten. als je bovenlichaam voorover gaat, gaan je onderbenen dan ook verder naar achter? wellicht drijf je zo onbewust meer of knijp je met je zit. probeer met lichtrijden niet te hoog uit t zadel te komen en iets langzamer licht te rijden. suc6
En als je zonder zadel rijdt? Veel mensen gaan dan ineens veel natuurlijker zitten, en veel meer ontspannen. Als je je onzeker voelt daarover kun je altijd vragen o iemand erbij wil blijven. Ook een longeersingel omdoen of een zogenoemd bokbandje. Kun je je altijd ergens aan vast houden als je bang bent te glijden.
het is een wissel werking als je paard gaat ontspannen, kan jij makkelijker zitten en zo kan het paard ook ontspannen blijven lopen. het is ook een kwestie van wennen ik had dat probleem eerst ook. je moet er gewoon op blijven hameren.' succes
ik rij nu met een pad en mijn zit is daardoor veel beter geworden! en vooral; ontspannen.. en misschien helpt het om te denken dat je voor je gevoel dat je denkt dat je wat meer naar achteren gaat met je rug ? dat zeiden ze vroeger altijd tegen mij , heeft nooit geholpen maar misschien bij jou wel ..