Stoppen in 1 hoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

Stoppen in 1 hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:10

Hallo beste bokkers!

De titel zegt al bijna alles eigenlijk, de pony die ik rijd krijgt soms nogal een eigen willetje.. in stap en draf gaat het goed, in galop is er 1 hoek waar hij altijd frontaal op de rem gaat.. echt zo'n western sliding of hoe dat ook mag heten.

Het is ook vanaf 1 kant maar een probleem. Als je linksom gallopeerd gaat het goed, en gebruikt hij over het algemeen ook zijn bene goed (de goede galop). De andere kant op vindt hij denk ik gewoon heel erg moeilijk want daar springt hij vaak verkeerd aan, maar gaat hij dus ook standaard op de lange zijde kop erop en racen, en dan in de hoek op de noodrem. Volte maken zonder in die hoek te komen lukt me niet, daar maakt hij zich te sterk voor. Na de hoek zet ik hem weer recht op de hoefslag en probeer ik het gewoon steeds opnieuw, het liefst wil ik een volte rijden zodat hij de kans niet krijgt die hoek in te gaan, maar zoals ik al zei, daar maakt hij zich veel te sterk voor en dat win ik niet van hem.

Het is wel nog een erg jonge pony, bijna of net 4 jaar geworden. Als ik hem terugneem naar draf gaat hij wel netjes de hoek door, maar in galop weigert hij dat.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Magrathea

Re: Stoppen in 1 hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:15

Als je paard zich te sterk maakt moet je daar sowieso aan werken. Zorg dat hij goed aan je teugel wordt, ga kleine voltes maken waar hij pas uit mag op het moment dat hij zonder protest je hand volgt. Dit kun je ook in galop doen, eventueel kan je het oefenen op de linkerhand waar het wel goed gaat. Op de andere hand zul je dan echt heel consequent moeten zijn: volte draaien, niet toegeven voor hij je hand volgt en zodra hij je hand netjes en ontspannen volgt weer rechtuit laten als beloning.

Succes ermee!

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:44

Waarschijnlijk is je paard nog niet super ontwikkeld en vindt ie het lastig. Probeer vooral niet te denken 'oh, hij gaat straks weer remmen in de hoek' Want vaak hebben ze dat door.
Misschien een keer iemand anders erop laten om te kijken of hij het bij diegene ook doet?

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:57

heb ik ook een keer gehad met een pony, die ging ook plankgas en dan bijna stop in de hoek en dan in 1 keer en hoek van 90 graden,

ik heb toen een zweepje gebruikt aan de kant waar die dat steeds deed, aan de buitenkant en dan vlak voor de hoek een klein tikje tegen de schouder geven, dan gaat het nog wel hard maar dan heb je denk ik geen noodrem meer

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 15:44

Ik heb vandaag geprobeerd om er 2 balkjes schuin te leggen op het hek, zodat hij de hoek niet echt meer IN kan.. dat hielp een klein beetje.. Je voelde dat hij dacht "huh?" want hij maakte de bocht wel een beetje raar, maar hij ging in ieder geval door, en niet hard op de rem. Tenminste, als ik het over de goede momenten had. Hij heeft ook alsnog vaak stil gestaan in die hoek (ookal lagen de balken er). Ik denk zelf dat het deels kracht missen/moeilijkheid voor hem is, en deels uittesten. Als ik een volte wil maken en hij duwt zijn kop de lucht in en gaat volle kracht vooruit dan kan je voorspellen dat hij dat hoekje ook weer een noodrem gaat maken.. dan is het echt een ondeugd. Wat ik wel heb geprobeerd is wat op de bovenstaande tip lijkt, juist aandrijven vlak voor de hoek.. dan gaat hij wel wat sneller en scheurt ook echt de hoek door, maar dan staat hij tenminste niet stil.

..tis wat :P.. ik blijf nog lekker door oefenen, denk dat het wel goed moet komen na veel oefening :) maar bedankt voor alle adviezen :)