Opvangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:55

Hoi bokkers,

Ik weet dat als je paard te hard loopt je hem "op moet vangen" ofwel langzamer laten lopen.

Maar mijn vraag is hoe doe je dit precies??

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Opvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:01

ik doe het met mijn stem, als ik ho zeg gaat mijn paardje een gang langzamer lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:06

Ik denk dat het slim is om erbij te zeggen dat het om manegepaarden gaat en niet een eigen paard :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:11

oow dit gaat wel over mijn eigen pony

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:30

Je wat zwaarder maken in je zit en een kleine ophouding maken en weer los laten. Met los laten bedoel ik niet je teugels laten hangen, maar dat je wat meer druk zet op beiden teugels en die ook weer eraf haalt als paard langzamer gaat.Vooral niet gaan hangen in de teugels.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:35

Ok dankjewel! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:46

IK zou het niet op beide teugels doen, dara worden de meeste paarden alleen maar sterker van doordat ze meer gaan duwen met het achterbeen, wat je kan doen is als je voelt dat het paard wat sterker word in je hand een kliene volte inzetten zodat het binnenbeen meer gaat dragen en hij lichter word in je binnen teugel, geef daarbij iets buiten teugel op de volte zodat het paard de stelling niet verliest en zich kan buigen, maar als het om een manege paard gaat zal het lastig worden, die zijn vaak niet soepel genoeg om hun been goed onder te zetten, ga je ook eens wat meer verdiepen in de theorie, waarom word een paard sterk, een paard moet je kunnen rijden zonder druk, maar dan zal het achterbeen daar toe in staat moeten zijn en dat is leren hoe dat moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:15

Ok dankje voor de tip!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:09

Mag ik je aanraden het advies van Midgie en van mij en van anderen die misschien nog reageren, eens met je instructie te bespreken en of deze oefening, past bij het voor jou gewenste resultaat op dit moment. Daarbij vind ik persoonlijk niet alle voorwaartse paarden sterk. Waar ik het wel mee eens ben is, dat een paard op de volte zetten, altijd helpt om vaart te minderen. Misschien is het sowiezo een goed idee, om je instructie het eens goed uit te laten leggen wat de bedoeling is en dan kijken of je daar wat mee kan. Heel veel rijplezier! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:12

Mijn VZ paard is ook manegepaard, maar zodra ik eaaaasy zeg gaat ze gelijk wel langzamer lopen :j gewoon veel oefenen!

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:18

Ik zeg altijd hoooo, en dan heel laag :) gaat een beetje vanzelf. Misschien helpt het ook wel bij jou ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:22

easy is een typisch western commando... Denk dat manegepaarden die dressuurmatig geschoold zijn daar niet op zullen reageren.
Opvangen doe je door tijdens het lichtrijden wat langzamer te bewegen, zodat je paard langzamer moet gaan lopen om weer 1 te worden met jou als het ware. Kleine ophouding maken & weer loslaten kan helpen, echter vraag ik me af of dat bij manegepaarden doorkomt. Waar ik vroeger reed had een ophouding niet zoveel nut :+

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:25

Je kunt je paard opvangen door je stem te gebruiken, maar je kunt ook langzamer gaan lichtrijden. Je kunt ook een kleine ophouding met je hand maken en meteen daarna weer ontspannen. De meeste paarden willen dan wel terugkomen. Succes ermee!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:52

@Doubtless: weet ik, maar een ander commando zou best mogelijk zijn, denk ik :)
En t is opzich ook niet zo dat een westernpaard daar zomaar naar luistert natuurlijk :P mijn vzpaard was bij haar vorige eigenaren ook dressuurgeschoold. Gewoon veel oefenen, consequent het commando gebruiken en dan gaat t best :D

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:57

Warbling schreef:
En t is opzich ook niet zo dat een westernpaard daar zomaar naar luistert natuurlijk :P mijn vzpaard was bij haar vorige eigenaren ook dressuurgeschoold. Gewoon veel oefenen, consequent het commando gebruiken en dan gaat t best :D

ja precies! Het is maar net wat voor commado je eraan koppelt!
Easy...hooooo of rustig....etc etc!

je kan je hond laten zitten op het commando "zit" maar als je het vanaf het begin af aan leer door het commando" bla" te gebruiken, gaat hij op "bla" zitten,( volg je me nog? hihi)
voorbeeld natuurlijk!

Een paard leert jouw commando en leert bij welke oefening of handeling dat hoort.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:58

Neem het paard terug d.m.v. lichte druk op de teugels zetten
en het been aanleggen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:42

met zit en halve ophouding, vraag er naar bij je instructie

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:00

noahlady schreef:
Warbling schreef:

ja precies! Het is maar net wat voor commado je eraan koppelt!
Easy...hooooo of rustig....etc etc!

je kan je hond laten zitten op het commando "zit" maar als je het vanaf het begin af aan leer door het commando" bla" te gebruiken, gaat hij op "bla" zitten,( volg je me nog? hihi)
voorbeeld natuurlijk!

Een paard leert jouw commando en leert bij welke oefening of handeling dat hoort.

Precies, als je "boem!" roept van boem=ho staat ze ook stil 8-) klein grapje, zeg maar :P op "ho" stopt ze ook trouwens :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:20

Dat begrijp ik. Maar het is een manegepaard, consequent toepassen gaat dus al niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:46

Moll schreef:
met zit en halve ophouding, vraag er naar bij je instructie

De meeste maneges instructrices weten niet eens wat een halve ophouding is laat staan hem aan te leren en met zit leer je ook niet op een manege rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:52

LisaFalco schreef:
en het been aanleggen

Nooit druk op beide teugels zetten, maar een volte in rijden, druk geven en beide teugels druk zetten is niet echt een hulp, je geeft dan een opdracht om meer tempo te maken en je trelt van voren dat hij terug moet , hoe kan het paard dat begrijpen , juist dan gaan ze vaak nog harder en worden sterker omdat de ruiter dat vraagt,
Je kan wel been geven om het achterbeen voorwaarster te maken en het paard daar mee vragen los te laten, maar dat is op een manege ook niet van toepassing, daar weten ze niet hoe je een paard voorwaarst moet rijden en helaas leer je het daar ook niet echt op de juiste manier,
Als de ts echt wil rijden kan ze beter een verzorgpaard nemen en een hele goeie instructrice gaan zoeken, want ik heb nog niet een manege tegen gekomen waar ze op de juiste manier je leren een paard te trainen. Maar dat komt omdat ze op een manege ook niet echt met de paarden bezig zijn, maar met de lesklanten een leuk uurtje te geven,

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:55

Het mooiste is met je zithulp. (lang maken, zwaar zitten) maar het ligt er ook aan hoe je paard gereden is.
Soms reageren ze niet, of niet genoeg op een zithulp en zul je teugelhulp en / of stemhulp moeten gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:48

Ik heb banavond les en ga dan de tips uitproberen :) Probeer vooral te letten op ontspannen te zitten want soms zit ik beetje gespannen

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:53

Veel succes!
Misschien is het beter om de basis eerst goed te leren.
Je paard moet eerst vlot tempowisselingen aannemen in lichtrijden en dan pas kan je verder met halve ophoudingen. Hiervoor moet je zeker goed kunnen zitten en je paard goed kunnen volgen, 1 zijn...

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:35

midgie schreef:
LisaFalco schreef:
en het been aanleggen

Nooit druk op beide teugels zetten, maar een volte in rijden, druk geven en beide teugels druk zetten is niet echt een hulp, je geeft dan een opdracht om meer tempo te maken en je trelt van voren dat hij terug moet , hoe kan het paard dat begrijpen , juist dan gaan ze vaak nog harder en worden sterker omdat de ruiter dat vraagt,
Je kan wel been geven om het achterbeen voorwaarster te maken en het paard daar mee vragen los te laten, maar dat is op een manege ook niet van toepassing, daar weten ze niet hoe je een paard voorwaarst moet rijden en helaas leer je het daar ook niet echt op de juiste manier,
Als de ts echt wil rijden kan ze beter een verzorgpaard nemen en een hele goeie instructrice gaan zoeken, want ik heb nog niet een manege tegen gekomen waar ze op de juiste manier je leren een paard te trainen. Maar dat komt omdat ze op een manege ook niet echt met de paarden bezig zijn, maar met de lesklanten een leuk uurtje te geven,

Ik weet niet hoe jij dan in een dressuurproef je paard terug wil nemen in tempo?
Ga je dan ook een volte rijden?
Ik denk ook niet dat als je een volte draait dat je paard dan denkt dat hij terug moet rijden...
Maar dit wordt inderdaad niet zo uitgebreid verteld in manegeles,
maar ik ervaar dit als de beste oplossing, mijn paard reageert daar in ieder geval goed op