vage zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDjurre

vage zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:46

hajhaj,

ik zit nu ongeveer een jaar pas op paardrijden, ik weet niet lang voor mijn leeftijd(14), reden voor laat op paardrijden: ouders..
maar ik heb verder nog een paar vraagjes:$
vooral over mijn zit..
kijk.. ik zit "niet".. natuurlijk zit ik wel in het zadel, alleen zit ik gewoon niet.. (logisch!)
dat is al vaak tegen me gezegt, maar mijn zit word er niet beter op.. ik zie het zelf ook maar wat ik ook doe, ik ga automatisch weer terug in de zit waar ik altijd in zit.
ik zal het een beetje omschrijven,
ik zit niet zoals de meeste dressuurruiters, en mijn benen staan te ver naar voor.
het valt misschien wel mee, maar met doorzitten bungelen de beugels heel erg aan mijn voeten omdat mijn voet niet goed blijft staan zoals hij hoort te staan. hetzelfde bij lichtrijden, elke les hoor ik wel 100x dat ik mijn voeten niet te ver door de beugels moet doen, maar ik krijg ze echt niet blijvend in hoe ze horen. in gallop ook, ik trek mijn benen in, ik gallopeer altijd scheef (mijn zit) omdat ik mijn binnenbeen optrek en die beugel dus aan alle kanten bungeld, waar je dus ook helemaal pissed off van word omdat dat paard dan steeds gaat bokken-.-'
heel onlogisch verhaal, maar ik vraag of iemand misschien tips heeft voor me zodat ik iets beter ga zitten. al zijn het de kleinste dingen, ik ga ze uitvoeren.
superbedankt alvast!
ik zal trouwens wel een keer een filmpje maken, misschien handiger, dan weetje wat ik bedoel:P

groetjes,
SDjurre

Sachet

Re: vage zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:23

Ik word niet zo heel wijs van je verhaal, beetje vreemd geschreven..;) Wat ik er uit kan begrijpen is dat je moeilijk op je paard kan zitten in een goede houding. Misschien is het goed om eens zonder zadel op een braaf paard te stappen, zodat je heel goed zijn beweging kan voelen en jij een goede houding aan neemt. Eerst rustig in stap, en dan steeds een stapje verder.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:24

misschien kan je een foto plaatsen? :)
dat is wat duidelijker

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:24

een foto is misschien makkelijk ;) kunnen wij het beter beoordelen :)

edit; zie dat het al is gezegt :+

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:27

Probeer in ieder geval je hakken naar beneden te houden (uit te drukken) dat zorgt er misschien voor dat je voeten niet te ver in de beugels gaan hangen. Ook moet je eens op een gewone stoel gaan zitten met je handen onder je kont. Als je goed rechtop zit voel je dan als het goed is twee knobbels (je zitbeenknobbels). Die moet je ook voelen als je in het zadel zit! Succes! En beter zitten komt met de jaren, echt waar!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:27

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt.

Probeer echt op je kont te gaan zitten, in het midden van je zadel. Je moet voelen dat je op je zitbeenknobbels (die 2 kontbotjes :+ ) zit en dat het gewicht daarover gelijk verdeeld is. Blijf er de hele tijd goed op letten dat dat gewicht verdeeld is over je zitbeenknobbels, dan zit je namelijk recht. Vraag anders je instructrice om dat regelmatig tegen je te zeggen, of denk bijvoorbeeld iedere keer als je langs de B rijdt:'zit ik recht?' Ik moet zelf altijd mijn bekken iets kantelen om op mijn zitbeenknobbels te zitten, maar ik heb een erg holle rug.

Maak jezelf lang, hoofd/kin omhoog (zo ga je ook niet krom of naar voren zitten) , hakken naar beneden. Mijn oude instructeur zei altijd: 'zit arrogant en probeer met je hakken de grond te raken'. Uiteindelijk gaat dit vanzelf. Doe je beugels niet te lang.

'Plak' je kont aan het zadel (niet echt natuurlijk :D ). Kantel je bekken mee in de beweging van je paard. Laat je benen los. Houd je desnoods in galop tijdelijk vast aan je zadel, zodat je kont echt in het zadel zit en je niet hoeft te klemmen met je benen.

Dus:
- Recht zitten
- Op je zitbeenknobbels zitten
- Kin omhoog
- Hakken laag, probeer 'de grond te raken'
- Kantel je bekken mee in de beweging van je paard
- Laat je benen los

Meer tips kan ik nu even niet bedenken.

Edit: toch wel. Doe je benen zo ver naar achter dat het pijn doet. Schouders, heupen en hakken moeten op 1 denkbeeldige lijn zitten. oefen lichtrijden zonder beugels. Niet klemmen, maar vanuit de binnenkant van je bovenbeen lichtrijden. Ga niet omhoog met het staan, maar doe je buik naar voor.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:29

Ik snap wat je bedoelt (denk ik) ik vind het klinken alsof je een stoelzit hebt en moeite hebt met je benen lang te houden. Wat bij mij hielp, was zonder beugels te rijden!

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:31

Oh en... ontspan..!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:33

SDjurre schreef:
elke les hoor ik wel 100x dat

SDjurre schreef:
dat is al vaak tegen me gezegt

Pfoe, als het in de les al zovaak tegen je gezegd is, dan zou ik toch beter je best doen en daar specifiek om hulp vragen voor je problemen.
Dat is toch veel makkelijker dan via het internet.

Verder geeft StableDoor goede tips :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:35

En nu in het Nederlands? Ik vind je OP heel moeilijk leesbaar. Maar wat ik wel begrijp is dat je nog niet zo lang paardrijd, en dat je de neiging hebt een stoelzit aan te nemen. Door die houding zit je instabiel, kan je je hulpen niet goed geven en voel je je paard niet zo lekker aan. Dus als je verder wilt in de sport moet je eraan werken. Het is altijd aan te raden een keer een zitles te nemen. Dat zijn meestal privelessen waar je paard/pony aan de longe loopt. Je hoeft geen teugels erbij te hebben, dus je kan je richten op je zit. Meestal zijn dit soort lessen met zadel, maar er wordt (een deel van de les) zonder beugels gereden. Het kan ook zijn dat je manege zonder zadel lessen geeft (evt met BBP/voltigesingel). Dit soort lessen zijn naar mijn inziens echt onmisbaar voor elke beginner. Gewoon eens informeren op je manege of dat bij jullie ook een optie is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-02-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:36

Kan je bij jou op de manege geen speciale zit lessen volgen?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:37

denk er aan dat een goede zit, meer staan dan zitten is,
als het paard onder je weg wordt getoverd moet je op je voeten terecht komen! en niet op je knieën of op je kont vallen!!
Dus jij moet je beugels(gevaarlijke uitspraak, maar ik denk 2 gaten langer doen)
en dan gewoon je hak uit drukken je zult merken dat je nu over je billen iets naar voren moet rollen zonder dat je een holle rug trekt, anders ga je voor over zitten. je moet je benen lang houden!til je hele boven been maar eens op draai deze naar achter en zorg dat de binnen kant van je boven been meer tegen het zadel aan ligt als anders, nu kun je makkelijker bij je beugels.

natuurlijk heb ik geen foto gezien en kan ik er helemaal naast zitten, maar ik denk dat ik me een beeld van jou kan vormen en dan zou dit helpen.

Succes ermee!