Naar welke rijstijl ben ik opzoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

La_ruette

Naar welke rijstijl ben ik opzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:17

Hallo Bokkers!

Sinds 6 maanden ben ik in bezit van een 19 jarige KWPN merrie.
In het verleden is ze voornamelijk manegepaard geweest.
Toen ik haar net kocht had ze aardig wat conditie maar helaas hebben we erg lang met
een hoefzweer gesukkeld, zijn we ondertussen van stal verandert etc.
Nu gaat haar hoef weer helemaal goed. Ze is echter wel scheef, dit is zij al heel lang.
Vorige week is de osteopaat geweest, die heeft haar behandeld en gaf aan dat zij na een week rust weer aan de slag mag.
Nu wil ik dus lekker met haar gaan lessen, de osteopaat heeft aangegeven dat rechtrichten belangrijk voor mijn paard is.
Ik ben dus nu een beetje op zoek naar welke rijstijl bij ons past. Ik heb geen wedstrijdambities. Ik wil leren haar zo ontspannen mogelijk te rijden en haar recht te gaan richten.

Voor mijn paard is rechtrichten dus heel belangrijk.
Mij lijkt klassieke dressuur heel leuk.
Ik heb ook interesse in bitloos rijden.
Ontspanning staat bij mij boven aan.

Mijn doel is om op deze manier nog lang van haar te kunnen genieten!
Ik hoor graag van jullie!

groetjes,

La_ruette

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:21

Rechtrichten is voor ieder paard in iedere rijstijl belangrijk...

Persoonlijk zou ik bij een paard als dit (al wat ouder, veel gewerkt, geen hoog niveau) vooral niet te moeilijk willen doen. Dus als jij bitloos wilt rijden, gewoon doen. Zoek daarbij een instructeur die je op een eenvoudige manier helpt bij het recht en goed aan de hulpen rijden van je paard, zonder over haar grenzen heen te gaan en dan kan je zo nog jaren vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:21

Heb je wel eens aan western gedacht? Ik weet niet of het wat voor jullie is, jij bent altijd nog degene die dat het beste aanvoelt, maar wellicht een optie om eens over na te denken? Al is het wel een heel gedoe om weer helemaal om te scholen e.d., zeker op die leeftijd.

YankeeBoy

Re: Naar welke rijstijl ben ik opzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:23

Mijn paard was ook scheef.
Ik heb les van een klassiek geschoolde instructrice die ook ervaring heeft in de academische dressuur.
We werken nu ook aan de hand, wat bij hem ontzettend goed heeft gewerkt en ik zelf ook heel fijn vind, aangezien ik geen dressuurtalent ben.
Zowel aan de hand als onder het zadel werken we bitloos, met een kaptoom.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:24

Kan je niet aan parelli doen ? Dat is NH ook bitloos en heeel ontspannen je bouwt een vertrouwlijke relatie ip met je paard en ik weet niet of je dicht bij ons woont maar mijn vader geeft ook les :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:26

Ik zou als ik jou was een paar verschillende instructeurs contacteren en om informatie vragen. Misschien wat proeflesjes doen?

Waar jij naar op zoek bent is zeker een instructeur bij te vinden! Kijk gewoon een beetje rond op internet en stuur een paar mailtjes waarin je ook jouw wensen en doelen uitlegt.

Je rijdt engels of western? Dat is ook wel een belangrijk element bij het zoeken naar een instructrice :P

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:35

Bedankt voor alle reacties!
@ eefj33: Ik vind western heel leuk, heb ik ook beoefend op mijn verzorgpaard, maar idd dat omscholen vind ik wat lastig voor haar!

@ Yankeeboy: Daar ben ik idd naar opzoek! Ik ben dus ook echt geen dressuutalent, ik vrees dat ik weinig paardrijtalent heb, maar goed oefening baart kunst;). Van wie heb jij les?

@ Maureen16: Parelli heb ik ooit wel gedaan, het is niet helemaal mijn ding!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:35

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:37

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:40

@Sodeletuut: tnks ik ga me even inlezen ;)

@ Yankeeboy: Das nog dichtbij ook! Komt ze ook op locatie?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:42

Tamara wel, Astrid van dressuurnatuurlijk weet ik niet, die ken ik zelf niet!

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:47

En heb je ook haar gegevens toevallig? Mag ook via pb!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:58

ik zou eerlijk gezegt niet intensief meer gaan trainen met een paard van 19, je moet dingen doen die het paard leuk vindt, is dat bijf buitenritte? kun je op buitenritten gaan dresuren, ik zelf heb een paard van 19 en die vindt momenteel in de bak rijden helemaal niet leuk meer, en het wordt ook wat belastend voor der, vooral bij wat oudere paarden moet je een weg vinden in wat ze leuk vinden en daarmee verder gaan trainen! dit werkt erg goed!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:58

met intensief trainen bedoel ik dus intensief dressuur oefenen en dat soort dingen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:01

Voor mijn paard is rechtrichten dus heel belangrijk.
Mij lijkt klassieke dressuur heel leuk.
Ik heb ook interesse in bitloos rijden.
Ontspanning staat bij mij boven aan.

Volgens mij is dat gewoon, normaal, netjes paardrijden en niet een bepaalde richting.
Zou het streven van iedereen moeten zijn, bovendien sluit het een het ander niet uit.

Zou zeggen ga eens bij een paar mensen kijken die les hebben en kijk of dat jou wat lijkt.
En neem dan een proefles om te zien of het echt wat is wat bij jullie past.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:02

eefj33 schreef:
Heb je wel eens aan western gedacht? Ik weet niet of het wat voor jullie is, jij bent altijd nog degene die dat het beste aanvoelt, maar wellicht een optie om eens over na te denken? Al is het wel een heel gedoe om weer helemaal om te scholen e.d., zeker op die leeftijd.

*\o/* Jep, ik hoor western!

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 20:02

@Tenno7: Ik wil ook niet intensief trainen en ook geen moeilijke dressuuroefeningen doen. Ik wil graag dat ze soepel in haar lichaam blijft en hoop hiermee ook dat ze wat langer mee gaat.
Rust roest! Buiten ritjes e.d. staan sowieso gepland maar ik denk dat ze toch wat meer nodig heeft dan alleen dat! Plus dat ik nu s'avonds in het donker geen buitenritjes ga maken ;). Maar ik ben het wel met je eens dat de behoeften van het paard ook belangrijk zijn!

@ Sjolvir: Daar zou je idd gelijk in kunnen hebben maar het is niet zo makkelijk om instructie te vinden die op mijn behoeften aansluit. Bij mij op stal zie ik genoeg instructeurs lopen maar daar zie ik toch vaak (helaas) het trek en zaagwerk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:11

La_ruette schreef:
@Tenno7: Ik wil ook niet intensief trainen en ook geen moeilijke dressuuroefeningen doen. Ik wil graag dat ze soepel in haar lichaam blijft en hoop hiermee ook dat ze wat langer mee gaat.
Rust roest! Buiten ritjes e.d. staan sowieso gepland maar ik denk dat ze toch wat meer nodig heeft dan alleen dat! Plus dat ik nu s'avonds in het donker geen buitenritjes ga maken ;). Maar ik ben het wel met je eens dat de behoeften van het paard ook belangrijk zijn!

@ Sjolvir: Daar zou je idd gelijk in kunnen hebben maar het is niet zo makkelijk om instructie te vinden die op mijn behoeften aansluit. Bij mij op stal zie ik genoeg instructeurs lopen maar daar zie ik toch vaak (helaas) het trek en zaagwerk!

Dan moet je verder zoeken! Ze bestaan echt, goede!
Alleen geef ik toe dat dat wel het nodige speurwerk vraagt.
Als de mijne ermee stopt zou ik ook niet weten wie ik dan wil.
Ja, weet er wel 1, maar weet dan ook al dat ik de helft van wat hij zegt ga negeren :D

Moeilijk hoor, passende instructie vinden.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 20:18

Idd dus daarom probeer ik het een beetje af te bakenen;-) maar het zal idd een zoektocht worden!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 07:58

Is bokker mindfields niet iets voor jou? Hoor veel goede verhalen over haar, weet niet of zij in jouw omgeving komt maar vragen staat vrij lijkt me. Zij heeft veel ervaring met oefeningen om je paard rechter en ontspannen te krijgen op een nette, vriendelijke manier.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 11:57

Tnks S en Z ga eens kijken!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:23

Tenno7 schreef:
ik zou eerlijk gezegt niet intensief meer gaan trainen met een paard van 19, je moet dingen doen die het paard leuk vindt, is dat bijf buitenritte? kun je op buitenritten gaan dresuren, ik zelf heb een paard van 19 en die vindt momenteel in de bak rijden helemaal niet leuk meer, en het wordt ook wat belastend voor der, vooral bij wat oudere paarden moet je een weg vinden in wat ze leuk vinden en daarmee verder gaan trainen! dit werkt erg goed!

Ik heb mijn merrie op 21 jarige leeftijd omgeschoold van pensioen/buitenrij paard naar academisch paard en momenteel zijn we bezig met travers en schouderbinnenwaarts. Ik merk dat ze soepel wordt, dat wij beiden genieten en dat ze nog lang mee kan op deze manier. Ik heb trouwens les van Astrid, helaas komt zij niet op locatie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:08

oude bomen verplant men niet, daarom zou ik niets veranderen in het rijden dat ze gewend is, waarbij wel aan schade-beperking gedaan moet worden, dus; binnen het normale trachten zo gelijkmatig beide zijden van haar gymnastiseren om haar zodoende zo recht mogelijk te krijgen. Maar niet overdrijven, als u een scheefheid los tracht te krijgen die al lang bestaat (en waarmee het dier ook heeft leren omgaan), kan het medicijn wel eens erger zijn dan de ziekte. Laruette kent het straatje het beste.
Succes